Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Telia er ikke slik.. De holder faktisk hva de lover. De har heller aldri tatt betalt for overforbruk. Men derimot strupet hastigheten ned til det nærmest ubrukelige.

Telenor f.eks krever jo en syk pris om du bruker mer enn datakvoten så der må man passe på

Ja, vi får se hva som skjer når du bikker 300 GB på 10 dager da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fatter ikke hvorfor Norge er det eneste landet i europa/verden som fortsatt ikke har hatt fri bruk i mobilpakken.

Her i Thailand har jeg hatt fri bruk gjennom DTAC (eid av Telenor) , i over 6 år år, med nedsatt hastighet når man passerer 20 GB.

 

Norske teleoperatører har i alle disse årene "lurt" sine norske kunder for å tjene mere penger på internettbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker hvordan bare rett over grensen tilbyr vår egen kvasi-statsmonopol Telenor ubegrenset data for svenskene, no strengs attached, eller alternativt 2x-3x så mye data som tilsvarende abonnementer i forhold til prisklasse sammenlignet med Norge.

 

Jeg er nokså overbevist at begrenset data og/eller de patetiske små datapakkene som selges her i landet er egentlig prissamarbeid, på lik linje med prissamarbeid som var tidligere roaming innenfor EU. Dette er egentlig ingenting annet enn melking av kundene for alt de er verdt slik det var da "mobildata" først dukket opp som WAP.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor Norge er det eneste landet i europa/verden som fortsatt ikke har hatt fri bruk i mobilpakken.

Her i Thailand har jeg hatt fri bruk gjennom DTAC (eid av Telenor) , i over 6 år år, med nedsatt hastighet når man passerer 20 GB.

 

Norske teleoperatører har i alle disse årene "lurt" sine norske kunder for å tjene mere penger på internettbruk.

Ja, sammenligne Thailand med Norge du...? Sier vel mer om din kunnskap

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, er bedrift ja, det er nok forklaringen :)

 

Ja, jeg tror ikke de ville komme langt med slike villkår for privatabonnement, men som bedrift kan man selvfølgelig forhandle seg til så dårlige avtaler man vil. Eller hva mener du?

 

Jeg går ut ifra at det hovedsaklig er abonnement for privatkunder som diskuteres her.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Liker hvordan bare rett over grensen tilbyr vår egen kvasi-statsmonopol Telenor ubegrenset data for svenskene, no strengs attached, eller alternativt 2x-3x så mye data som tilsvarende abonnementer i forhold til prisklasse sammenlignet med Norge.

 

Jeg er nokså overbevist at begrenset data og/eller de patetiske små datapakkene som selges her i landet er egentlig prissamarbeid, på lik linje med prissamarbeid som var tidligere roaming innenfor EU. Dette er egentlig ingenting annet enn melking av kundene for alt de er verdt slik det var da "mobildata" først dukket opp som WAP.

Litt mer kunnskap er ikke så dumt ser jeg

Lenke til kommentar

Ikke egentlig. Chili hadde et slikt abonnement for litt siden. 399 for mer data enn jeg noen gang ville få bruk for.

 

Men noen drittsekker gikk inn for å ødelegge, og resultatet er det vi ser nå: Dyrere og dårligere abonnementer.

Jo.. Chili tilbydde fri bruk. Stengte abonementet om man brukte 200Gb.. Det kalles SVINDEL? Ingen som har missbrukt noe som helst. Chili som ikke holdt hva de lovde..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telia er ikke slik.. De holder faktisk hva de lover. De har heller aldri tatt betalt for overforbruk. 

 

Det er ikke en gang i nærheten av å være sannt: Vi som hadde det dyreste abonnementet til Chess til halv pris ble lovet at allt skulle være som før etter overføringen til Telia fra Chess etter at Telia kjøpte opp Chess. Det var en MENGDE protester på facebooksidene til Telia, og rett nok viste det seg at Telia ikke var til å stole på!! Abonnementet ble dyrere, fordeler som inngikk hos Chess ble fjernet hos Telia, nye funksjoner som ble innført for andre abonnementer som fri roaming ble vi nektet, vi ble forsøkt lurt over på dyrere OG dårligere abonnementer, noen fikk og noen ble nektet å få tilbake fri roaming i Sverige som Telia hadde fjernet etter overtakelsen. Så NEI: Telia og deres løfter er over hodet ikke til å stole på!!!!

Lenke til kommentar

Lunaris:

Mobilnettet går også på fiber som andre nettforbindelser. Om fiberen går inn i en router i hvert enkelt hjem eller om den går til mobilnettet er likegydlig.

Går på fiber ja, men en fiber så har du kontroll på hvor mange husstander den er tilkoblet per node. Så om du har 50 hus på en node, så kan du gjerne tilby dem alle gigabit, selv om noden maks klarer 20 gigabit så da har du ikke 100% garanti for å holde hastighet, men du vil i praksis klare det.

 

For mobilmaster derimot har du null kontroll. Vær kutter hastighet. Masse folk i et området. Masse bruk i ett område. Null kontroll. Og du har jo en rekke frekvenser i Telia sitt nett. Selv om Telia har 4G over det meste av Norge så har de ikke dekning med alle frekvenser over Norge. 4G kan være tregere enn 3G.Du kan sitte på fjellet med full dekning og ha 1 mbit/s eller noe slikt med 4G.

 

Telia har 800, 900, 1800, 2100 og 2600. Er nok kun de tre om ikke to øverste som støtter CA. Spørs hvordan de har delt opp. Telia har kun 10 Mhz på 1800. 20 på de to øvrige. ideelt vil du ha 20 Mhz til hvert bånd, men de kan kjøre CA på 10 Mhz bånd. Så de 3 frekvensene kan gi  5x10Mhz CA.

 

Uansett de kan faktisk garantere at i områder dekket av 800 og 900 Mhz så får du langt ifra 100 mbit/s. Men i områder med alle frekvenser ligger du langt over.

 

Nå har det vel seg slik at de fleste som leverer bredbånd, leverer hastighet OPP til XX. Så om en ISP leverer 80Mbit isteden for 100Mbit, så får de ikke noen problemer av den grunn.

Det tror jeg de gjør. Om de er små avvik så gjør de nok ikke. Altså i perioder der de kan vise det er høy last i nettet. Derimot så kan du ikke bare fraskrive deg alt i Norge. Alt er ikke gyldig i en rettssal. Du kan ikke selge 100 mbit og gi 1 mbit, fordi du skrev "opptil".Om du over tid leverer lavere enn det som stod, så får du problemer. Om ikke noe brudd på markedsføringsloven.

 

Det er absolutt vanligast at breibåndleverandørar opererer med "opp til" hastigheit eller med hastigheit mellom X og Y.

Se svar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å loggføre trafikken og utvide kapasiteten der det trengs.

 

Det bør ikke være nødvendig å være låst til 3 Mbps om natten og andre tidspunkt når det er lav belastning.

 

Hvorfor skal andre abonnenter betale for utbygging av mobilnett der det er så øde at folk ikke har bredbånd hjemme?

Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å loggføre trafikken og utvide kapasiteten der det trengs.

 

Det bør ikke være nødvendig å være låst til 3 Mbps om natten og andre tidspunkt når det er lav belastning.

Kan du fortelle meg hvorfor i alle dager vi skal ha 200 mbit/s nett på en fjelltopp der en person går over i året? Og den personen bruker sikkert ikke mobilen der engang?

 

Sorry, det betaler jeg ikke for. Det gir 0 mening å legge opp så høy hastighet på hver eneste kvadratmeter i hele Norge.

Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å loggføre trafikken og utvide kapasiteten der det trengs.

 

Det bør ikke være nødvendig å være låst til 3 Mbps om natten og andre tidspunkt når det er lav belastning.

Man kunne jo gjort som fks usa gjør med ubegrenset data. tilby full hastighet og prioritet i nettverket intil en viss datamengde så strupe folk på indeviduelle tårn om di blir overbelastet. mye bedre nei?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...