Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Men er jo rart, telia kommer med slike rutere, tror neppe man får særlig over ytelsen til oneplus 6t uansett.

150 mbit ned og 50 mbit opp er ikke så dårlig.

Men slike rutere har nok dårlig antenne og mangler muligheten å koble direkte til strøm batterilevtiden er ikke så veldig god.

 

Usikker på 5g er bedre på sikt. For man må vel ha flere frekvensbånd i så fall.

Er det rart de leverer router med 1Gbps altså? Egentlig ikke.. Ikke unormalt det er høyere specs enn nettverket klarer å levere.

150Mbps!? One Plus du mener nå? Er jo nesten 100Mbps lavere enn jeg klarte på en 3år gammel mobil det.

Slike routere har somregel bedre antenne enn en mobil siden de har mye mer plass til antenne og ganske bra batteritid også siden de skal kum gjøre 1 ting og har også plass til respektabelt batteri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke si det:

Har vært borti:

TP-Link M7350 LTE-Advanced Mobile WiFi

4G LTE, 150Mbps nedlast/ 50Mbps opplast hastighet, opp til 10 enheter

 

Men faktisk xiomi M5 og xiomi mix først genrasjon klarer høyere hastighet en denne.

Gir kun under 50 mbit i bestefall.

 

God mulig det er dårlig signal der jeg er. Men er skuffet over slike ruter, gjør bedre ytelse på mobil.

Lenke til kommentar

De må da vel ikke love en minimumshastighet? Kan vel fint selge "Opptil 20 mbit/s hastighet*, fri data. *Faktisk hastighet vil variere etter dekning der du befinner deg, samt belastning på sender i øyeblikket" 

 

Tro det eller ei så er ikke vi bønder så dumme at vi ikke skjønner at vi ikke er første prioritet på infrastruktur, og at dekning og kapasitet vil variere. Vi skjønner også at når påsketrafikken står på riksveien så er kapasiteten på den lokale senderen sprengt, og vi får enda lavere hastighet enn vanlig. 

Ja, men om de ikke kan tilby 20 mbit/s på noe tidspunkt? Selv rett ved senderen? Da kan de ikke love opptil 20 mbit/s nasjonalt med forbehold om signalstyrke og belastning. Folk virker å ha en misoppfatning om at 4G = raskt uansett. Derimot så er 4G avhengig av frekvenser og CA. De aller største ytelsesforbedringene ved nye generasjoner er høyere frekvenser og flere bånd til CA. Og gitt av fysiske lover så er høyere frekvens lavere rekkevidde, så sier seg selv at de ikke bygger ut høye frekvenser steder med lite folk.

 

3G kan lett være raskere enn 4G. Selv om du er eneste person tilkoblet begge nettene og har utmerket signal for begge. 4G betyr ikke alltid bedre enn 3G.

 

Fra Telenor:

1800 MHz- og 2600 MHz-båndene kan kombineres i flere båndbredder og gi en teoretisk hastighet på 450 Mbit/s. En kombinasjon mellom 800 MHz og 1800 MHz eller 800 MHz og 2600 MHz gir en teoretisk hastighet på 225 Mbit/s. 

 

Vi ser en halvering i hastighet ved bruk av 800 Mhz båndet med CA.

 

I Danmark har TDC en teoretisk maks over 800 Mhz ved 20 Mhz frekvensbånd på 150 mbit/s. Både Telenor og Telia har 2x10 Mhz. Er du bare på 900 Mhz så har de kun 2x5Mhz hver.  Så vet ikke hva de i praksis kan oppnå av hastighet. Telia og Telenor opererer med ca 1/3 av teoretisk maks som vanlig hastighet du kan oppleve. Så kan ikke si akkurat hvor grensen går, men det er en klar maksgrense for hvor mye de kan love som opptil sålenge folk kan være tilkoblet kun en 800 eller 900 Mhz sender som ikke har en teoretisk maks i nærheten av 1800 + 2600 CA eksempelvis.

 

Dette gjelder og delvis i byer, da 2600 Mhz eksempelvis er mye dårligere til å penetrerer bygninger enn 800 Mhz åpenbart. Så er en del folk hjemme i byer som gjerne kun sitter på dekning fra den frekvensen. Ikke egentlig så problematisk siden folk der bruker hjemmenett for nesten all data og 4G er mest til SMS, VoLTE osv. Om det skulle vært brukt til mobilt bredbånd derimot ville det vært problemer. Kapasitet på 800 Mhz er og mye lavere.

 

Som igjen fort kan bli et problem. De minste senderene til Telenor over 800 Mhz er beregnet for 10 personer. Steder der altså en 20 mbit/s mobil bredbåndslinje sikker er mye raskere enn hva de får i veggen. Om de 2-3 husene får seg mobilt bredbånd... Generelt er ikke 800 Mhz egnet for å tilby stor kapasitet slik en forventer av et bredbånd.

 

Sannsynligvis vil det beste her uansett være Fixed Wireless Acess med 5G som rulles ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har 4x CA i mobilnettet og du bruker 20 Mhz frekvensbånd på høy frekvens, og tester om natten når alle sover og trekker fra datatap fra overføringprotokoller så vil du få tilnærmet 1 Gbps reelt av mobilnettet. Om du ikke har 4x CA i nettet (støttet av Telia, Telenor) og/eller ikke har optimale frekvenser, så vil du aldri klare det. Betyr ikke at 1 gigabit er en teoretisk og uoppnåelig hastighet, betyr bare at nettet ikke støtter det.

 

Qualcomm sitt nye 2 Gbps modem skal jo være 7 eller 9 CA. Det finnes ingen operatører som har så mye. Så du vil aldri få den hastigheten. Hadde det vært noen som hadde derimot så kunne du reelt fått den hastigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk virker å ha en misoppfatning om at 4G = raskt uansett. Derimot så er 4G avhengig av frekvenser og CA. De aller største ytelsesforbedringene ved nye generasjoner er høyere frekvenser og flere bånd til CA. Og gitt av fysiske lover så er høyere frekvens lavere rekkevidde, så sier seg selv at de ikke bygger ut høye frekvenser steder med lite folk.

Problemet ved 100-150 meter avstand får vel 1800-2700 frekvensene problemer.

Så er vel bare 800 mhz som funger, så hva hjelper det da med 4g+++ når praksis betyr ytelsen er likt?

Uansett er prisene så høye med mobil bredbånd 200 GB koster fort 850 kr måneden.

Hvis man ikke går for chilimobil fri data og håper på problemfritt bruk på den ruteren?

 

 

4x CA i mobilnettet og du bruker 20 Mhz frekvensbånd på høy frekvens

Hvordan finner man ut det? Må det være flere frekvenser f.eks 800-1800-2700 mhz?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, men om de ikke kan tilby 20 mbit/s på noe tidspunkt? Selv rett ved senderen? Da kan de ikke love opptil 20 mbit/s nasjonalt med forbehold om signalstyrke og belastning. Folk virker å ha en misoppfatning om at 4G = raskt uansett. Derimot så er 4G avhengig av frekvenser og CA. De aller største ytelsesforbedringene ved nye generasjoner er høyere frekvenser og flere bånd til CA. Og gitt av fysiske lover så er høyere frekvens lavere rekkevidde, så sier seg selv at de ikke bygger ut høye frekvenser steder med lite folk.

 

3G kan lett være raskere enn 4G. Selv om du er eneste person tilkoblet begge nettene og har utmerket signal for begge. 4G betyr ikke alltid bedre enn 3G.

Bruker i dag Telia Mobilt bredbånd som primærebredbånd hjemme, så vet godt at 3G kan være raskere. 

 

De kan jo tilby opp til 20 mbit/s, men det er mitt problem at jeg bor der jeg bor, og at de på en god dag ikke klarer mer enn f.eks 15 her. Det sto jo svart på hvitt i vilkårene jeg godtok da jeg kjøpte dette fiktive abonnementet at "Faktisk hastighet vil variere etter dekning der du befinner deg". Jeg kunne da velge å bytte til et 10 mbit/s abonnement, eller så kan jeg beholde 20 mbit/s for å få de 5 mbit/s ekstra, og jeg er på hytta hver helg, der det er bedre dekning.

Lenke til kommentar

Jeg fikk Telia X aktivert en time etter det kom i salg på ene nummeret mitt og lagt det til som eSim et par timer senere på iPhone´en min. Siden jeg har rundt 20 GB igjen på nanosim´et i iPhonen som holder til mobildatabruk ut måneden så lastet jeg ned over 40 GB i dag for å se hvordan strupingen til 3 mbits fungerer i praksis.

 

Qeue "Misbruk politiet"

 

Fra spøk til alvor, har du prøvd å laste ned en litt større fil nå som du er strupet og sett snitthastigheten?

 

Har også lurt på om noen andre har prøvd den 12 timers boosten til 99kr og sett hvor mye data de kan dra, kjenner et par som vurderer dette aboet, men trenger boost en gang i blant til å laste ned oppdateringer til spill og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg skal teste mer på hastigheten når jeg drar hjem fra jobb i dag, må bare få simkort i iPad'en så jeg kan dele fra den istedenfor mobiltelefonen når jeg tester.

 

Skal kikke på snittfart over tid ved nedlastning av en større fil når struping er aktivert og skal ta litt hastighetstester på tilfeldige steder jeg ferdes i løpet av dagen for å se hvordan hastigheten varierer eller om den holder seg ganske nær 3 mbits ut/inn.

Lenke til kommentar

På tide at de gjør som på fastnett.

 

Først hadde de mengdebegrensning (Telenor ADSL 10GB), så skifta de til fartsbegrensning (Telenor Adsl 20mbit). Navnet gjorde det åpenbart at det var en hastighets og ikke bruksbegrensning, og gjorde det lett for forbrukeren å sammenligne tjenester og pris.

 

De reklamerer jo masse med "Norges raskeste nett" og 500mbit hvaenn, uten å nevne at å bruke denne farten tømmer kvota di på noen minutter! Juks... Det er greit at hastigheten cappes til 3mbit, men da skal navnet inkludere dette. "Telia X 40gb/3mbit" f.eks. Så kan neste fribruk-abbonnement konkurrere på større inkludert data og/eller høyere hastighet uten mengdebegrensning.

 

Telenor reklamerer med "Norges raskeste nett", dette er Telia.

Lenke til kommentar

Bruker i dag Telia Mobilt bredbånd som primærebredbånd hjemme, så vet godt at 3G kan være raskere. 

 

De kan jo tilby opp til 20 mbit/s, men det er mitt problem at jeg bor der jeg bor, og at de på en god dag ikke klarer mer enn f.eks 15 her. Det sto jo svart på hvitt i vilkårene jeg godtok da jeg kjøpte dette fiktive abonnementet at "Faktisk hastighet vil variere etter dekning der du befinner deg". Jeg kunne da velge å bytte til et 10 mbit/s abonnement, eller så kan jeg beholde 20 mbit/s for å få de 5 mbit/s ekstra, og jeg er på hytta hver helg, der det er bedre dekning.

Med tanke på at du vet det, så er det vel da rimelig klart hvorfor Telia ikke kan f.eks selge et abonnement med opptil 100 mbit/s. Dette er null problem i Oslo da du over største deler av Oslo vil kunne få denne hastigheten. Derimot er det en ren løgn der du bor, da du uansett forhold ikke kan oppnå 100. Så da må hastigheten være basert på makshastighet til den dårligste senderen i nettet. Fordi du kan ikke selge opptil 100 til kunder som ikke kan få mer enn 20.

 

Du kunne gjerne fått til en ordning for mobiltbredbånd spesifikt der du skrev inn adresse og fikk en spesifikk hastighet og pris for akkurat din bolig. Det ville vært mulig. Bredbåndshastighet er jo og basert på adresse. Går du til Altibox.no så selger de heller ikke noen nasjonale produkter. Du må til din leverandør, ditt postnummer for å få spesifikke priser og hastighet.

 

Og det blir jo litt dumt å begrense alle områder som kan få 150 mbit/s+ til 20, fordi en del steder i nettet ikke klarer mer også.

 

Derfor mener jeg det blir dumt å selge på hastighet, og i praksis svært vanskelig. Det kan gå for mobilt bredbånd da, om du tar adresse.

 

Ellers tror jeg ikke bønder eller generelt folk som bor i distrikter vet mindre om hverken mobilnett eller infrastruktur, eller ikke forstår at hastighet vil variere basert på signal og trafikk. Om det er noen som forstår dette minst ville det vel heller vært byfolk ville jeg sagt.

 

Tingen er derimot er at vi har rimelig strenge markedsføringslover i Norge. I de fleste land ville Telia sitt abonnement blitt solgt som "unlimited". Hvorfor tror du Telia ikke selger det som ubegrenset? Fordi det er en grense: 3 mbit/s etter 40 GB. Det betyr at når advokater har sett over så har de vurdert at det å kalle det ubegrenset vil gi Telia problemer med loven. Selv om du kan gjøre dette i alle andre land i verden, så går det ikke i Norge. Huske på at størrelsen på epler i forhold til druer på juicekartongen må være proporsjonalt i Norge.

 

Så det har ikke noe med at jeg ikke tror folk vil forstå dette. Jeg tror bønder vil være de mest forståelsesfulle for dette. Derimot trenger du kun en person som sier at nei her har jeg testet rett under senderen på natten og får ikke farten jeg har betalt for og så er det sannsynligvis over og ut for abonnementet. Vet ikke om du husker det? Det var en fyr i Norge som målte kulturmelk i åresvis. Han viste at det ikke var nøyaktig 1L eller noe slikt, og Tine måte endre alle kartonger til å vise 1000 g eller noe slikt. Jeg mener de aller fleste her til lands synes det ikke er så nøye at det er nøyaktig 1 liter når det står 1 liter. Derimot trenger du bare 1 pensjonist med ingenting å gjøre som måler hundrevis av kartonger over en lang periode og Tine må endre alle kartongene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Qeue "Misbruk politiet"

 

Fra spøk til alvor, har du prøvd å laste ned en litt større fil nå som du er strupet og sett snitthastigheten?

 

Har også lurt på om noen andre har prøvd den 12 timers boosten til 99kr og sett hvor mye data de kan dra, kjenner et par som vurderer dette aboet, men trenger boost en gang i blant til å laste ned oppdateringer til spill og lignende.

Har brukt data boost, men ikke 12 timer da. Testet ikke hastighet, men streamet video på det tidspunktet. Tror ikke hastighet var strupet. Dette var rundt 6 mbit/s video.

 

Fra Telia selv:

 

Boosten starter idet du kjøper pakken, og løper i 1, 3 eller 12 timer – selvsagt uten noen brems på hastigheten. Vi sender deg en påminnelse før du er tilbake på vanlig databruk igjen.

 

Er det ok hastighet kan du nok og klare å laste ned rimelig mye oppdateringer og spill på 3 timer for 40 kr også.

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...