Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir en subjektiv betraktning det med at Telia er overpriset. Personlig tror jeg at dette er en så pass presset bransje allerede, at de fleste av leverandørene allerede ligger helt på grensen av hva de kan tilby og likevel gå med overskudd.

 

Hvis det fantes et rom for å kunne selge mobil båndbredde vesentlig billigere (uten å ty til triks, slik som Chilimobil), så ville noen ha hoppet på denne muligheten for lenge siden.

Det er fordi telia\telenor\icenet eier infrastrukturen så de setter prisene. Muligens også nkom\forbrukerrådet er med å sette maks priser.  For å holde konkuransen oppe, men jeg tviler på de setter prisene med tap. Så de melker nok kundene og sier ting er veldig dyrt.

Lisensene på 4g\3g og 2g er nok veldig dyrt sammen med utstyret.

Men ingen kan si telia betaler dyrt for fiberen. Der leier de nok av broadnet\get etc.

Lenke til kommentar

40Gb med rollover = 699kr (uten rabatt)

FRI data men med begrensing etter 40Gb = 579kr..

Kan du basic mattematikk? Det er altså 120kr mindre i mnd og null behov for data rollover..

 

Ja? og dersom du er litt sparsom får du fort langt mer enn de 40, videre så lenge som de ikke har ekte fribruk, uten en cap på 40G så er det behov for rollover.

 

Telenor gjorde akkurat samme når de lurte seg unna rollover med dems "flexi" løsning, virker som du er veldig i forsvarmodus for Telia har, er det noen grunn til det?

Lenke til kommentar

Ja? og dersom du er litt sparsom får du fort langt mer enn de 40, videre så lenge som de ikke har ekte fribruk, uten en cap på 40G så er det behov for rollover.

 

Telenor gjorde akkurat samme når de lurte seg unna rollover med dems "flexi" løsning, virker som du er veldig i forsvarmodus for Telia har, er det noen grunn til det?

Dersom du er litt sparsom trenger du hvertfall ikke rollover så slutt med dårlige argument nå.

Lære deg hva fri data betyr du nå.. Du har ikke dri hastighet på bredbånd heller..?

 

Forsvar? Du som er helt på bærtur med påstandene dine?

Endret av iPhoneXs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette tror jeg kanskje ikke du har peiling på...

Infrastrukturen koster å bygge og vedlikeholde, men den koster enten man har trafikk eller ikke.

Å ha trafikk fra Infrastrukturen til Internett koster under 1 øre per GB. Jo mer data som benyttes, desto lavere blir prisen per GB.

 

Hvis du leier kapasitet i et datacenter får du en meget fin pris per GB når du passerer 500 TB per måned, men hvis du kun bruker 25 eller 50 TB så må du regne med å betale noen øre per GB.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

For folk som mener vi skal betale for hastighet og ikke kvote som på bredbånd. Det går ikke.

 

Bredbånd kan du garantere hastighet. Selv her kan du få hastighet som er lavere enn oppgitt, men da kan og tilbyder få problemer siden de ikke har levert som lovet. Stort sett klarer de å holde det.

 

Mobilnett kan du ikke gi garantier. Telia og Telenor sier typisk gjennomsnitt på 100 mbit/s og maks teoretisk på 250-300 mbit/s. Problemet er at de f.eks ikke kan garantere 80 mbit/s. Om du går inn i et området som kun er dekket av lav-frekvens 4G så er hastighetene mye lavere. 700 Mhz eksempelvis. Du trenger CA på en del av de høyere frekvensene for å oppnå den hastigheten de oppgir. Og for de fleste vil 100 stemme det meste av tiden. Derimot har du områder med spesielt dårlig dekning. Store områder med ingenting der (gjett hva?) dekning på alle frekvenser ikke er prioritert osv. Og du har tider med usedvanlig høy trafikk. Da faller hastighet under hva de har lovet. Så de kan ikke love hastigheter, fordi det er umulig å garantere. Og med en gang de ikke oppfyller så kan folk saksøke. De har advokater, de vet det er umulig.

 

De kan gi makshastigheter slik vi hadde før. Maks 10, maks 40, maks 80 osv, men altså ingen hastighetsgaranti. 

 

Og for alle som ikke ønsker høye hastigheter har ikke forstått hvordan det fungerer. Haha 200 mbit/s da forsvinner kvoten min på et par sekunder haha. Høy hastighet betyr at alt går veldig raskt, du bruker ikke mer data. Burde være opplagt. Gir mye bedre stabilitet for video osv også. Du kan laste ned 30-60 sekunder video i veldig høy kvalitet på et par sekunder. Hvis du har en video som er 5 mbit/s bitrate og du har maks 5 mbit/s i bitrate så kommer du til å ha en veldig dårlig opplevelse med enten konstant tap av videokvalitet, eller hakking uten like.Selv til å laste nettsider er høy hastighet viktig. Ja du klarer å laste ned nettsider med 1 mbit/s og. Akkurat som du klarer å kjøre Windows på en HDD. Fortsatt ingen som vil ha Windows på HDD etter å ha prøvd med SSD. Lav hastighet betyr tregt, uresponsivt, hakkete, lite stabilt, generelt mye dårlig. 

 

 

Telia og Telenor kan detektere trafikk, hvilken type det er. Gjerne begrens hastighet for nedlasting ol. som er mye data. Det å begrense hastighet for generell trafikk derimot vil ikke være bra. De kan og sette en grense på videooppløsning (si 1080p maks, 720p maks) men igjen ha ubegrenset hastighet slik at du kan buffre mye video. Det er samme datamengde for Telia, men gir mye bedre opplevelse for bruker. De som er villig til å gi vekk all hastigheten tror jeg ikke er klar over hvordan ting helt fungerer sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Samsung. Men Telia støtter iPhone med esim

 

Jeg har aktivert Telia X med eSim på iPhone XS Max nå og det fungerer fint men da kun til bruk som data siden de deaktiverer innkommende sms på eSim ment for klokker ser det ut som. Jeg finner ikke noe valg på å aktivere dette på "Mine sider", sms-kopi til tvilling-eSim'en er grået ut. Mulig Telia sin kundeservice kan aktivere sms dog om du kontakter dem, men dette trenger ikke jeg siden jeg kun bruker det til data i iPhonen og har nanosim fra Talkmore for rining, meldinger osv.

 

Edit: Jeg ser Telia skriver følgende på infosiden sin om eSim .

 

Både samtaler, meldinger og data

Har du en 4G smartklokke med eSIM som støtter samtaler, trenger du vår Tvilling-tjeneste for å koble klokken til mobilabonnementet ditt. Tjenesten kan du bestille hos kundeservice eller i en av våre Telia-butikker.

 

Jeg har dog ikke fått innkommende sms til eSim'en til å virke med Telia men kan hende det er noe de aktiverer om du tar kontakt.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Det bør være lov å syte litt når de presterer å levere 1 Mbps mindre enn hva som kreves. De bør vel ha minst en ansatt som kan slå inn noen tall i en båndbreddekalkulator.

 

"Far, kan jeg få 120 kr til pizza? Du kan få 90, lol!"

 

Hvorfor tror du at de ikke har regnet på det? Fordi du synes det er "for lite"? Tipper de har ganske god oversikt over hva man kan bruke 3 Mbps til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsk at du tjente mer eller noe, prisen er helt grei.

 

799,- og 10 Mbps cap hadde vært ypperlig.

 

Bambozlee:

Det krever mer enn 3 Mbps linje for en videostrøm på 3 Mbps. 3.7 Mbps er absolutt minimum og da må linja være 100% stabil. I praksis må man ha 5 Mbps for ikke å få avbrudd i avspillingen. Noen avspillere kompenserer ved å justere ned kvaliteten, men verken avbrudd eller tidvis nedjustert kvalitet er ønskelig.

 

Okei , det visste jeg ikke, men burde jo være mulig med middels som krever opptil 0.7 GB per time da?

Når 3Mbit/s tilsvarer 1.35 GB per time? Nesten det dobbelte .

 

Det jeg syns er synd er hvorfor man ikke kan forholde seg til ENTEN GB eller gb og ikke bruke dem om hverandre:p kan fort lure folk uten peiling

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så lenge operatørene føler det er behov for en eller annen form for begrensing så setter jeg pris på at tilbudet fra Telia ikke er helt likt det som Chili tilbyr. Det finnes allerede altfor mange helt like abonnement her i landet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...