Gå til innhold

Telia lanserer «Fri data»-abonnement kalt Telia X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at når det kommer noe i riktig retning så er det alltid for lite.

 

3 Mbps er i minste laget.

 

For å kunne bruke 3000 kbps må man ha >3.5 Mbps og for å kunne bruke 6000 kbps må man ha >7.5 mbs. Man bør derfor ha minst 5 Mbps for førstnevnte og 10 Mbps for sistnevnte. 5 Mbps hadde vært innenfor i første omgang, men 3 Mbps er noe knapt.

Lenke til kommentar

Jeg sleit med å bruke di 40 gb jeg hadde , nå fikk jeg brått 60 gb i mnd istedenfor ?

 

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men .. på Netflix hvis en sjekker ut innstillinger for avspilling , så har du høy , der bruker Netflix opptil 3GB på HD og opptil 7GB på ultra HD

 

3mbit/s = 0.375 MB/s eller 0.000375 GB i desimal

 

0.375×60 = 22.5MB/min eller 0.0225 GB i desimal

 

22.5×60 = 1350 MB/time eller 1.35 GB i desimal

 

Så hvis Netflix Bruker rete benevnelser så vil det ikke være mulig å streame HD, derimot går man til middels ( noe jeg ofte bruker hvis jeg ser på tablet/mobil ) så er det opptil 0.7GB per time

 

Dette kan jeg jo bruke så MYE jeg vil hele mnd uten å få noen som helst problem

 

Så i mine øyne er det ubegrenset forhold til mengde

Skjønner ikke hvorfor noen andre sier det ikke er det?

Du kan bruke så mye du vil så lenge du vil men til en redusert hastighet, nå får vi jo se hvordan Telia praktiserer dette, men dem garanterer jo at dem ikke skal ringe deg eller bytte abn ditt slik chilli har en tendens å gjøre, så da får man vente å se

 

Det jeg dog vet meg merke i, er at music freedom (gratis streaming i Spotify) ikke følger dette abn men alle di andre total abn deres, så man klarer nok å nå di 40gb ganske mye fortere på Telia X kontra smart total f.eks

 

Men når det kommer til stykket så er det nå 2 stk som leverer "fri" data hvor av kun 1 er ærlig om vilkår hitil( uten å ha sett dem praktisere det )

Det betyr at flere vil komme etter, og etter en stund vil nok vilkår bli bedre, så jeg tar og åpner en boks med tålmodighet så får vi se :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsk at du tjente mer eller noe, prisen er helt grei.

 

799,- og 10 Mbps cap hadde vært ypperlig.

 

Bambozlee:

Det krever mer enn 3 Mbps linje for en videostrøm på 3 Mbps. 3.7 Mbps er absolutt minimum og da må linja være 100% stabil. I praksis må man ha 5 Mbps for ikke å få avbrudd i avspillingen. Noen avspillere kompenserer ved å justere ned kvaliteten, men verken avbrudd eller tidvis nedjustert kvalitet er ønskelig.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sleit med å bruke di 40 gb jeg hadde , nå fikk jeg brått 60 gb i mnd istedenfor ?

 

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men .. på Netflix hvis en sjekker ut innstillinger for avspilling , så har du høy , der bruker Netflix opptil 3GB på HD og opptil 7GB på ultra HD

 

3mbit/s = 0.375 MB/s eller 0.000375 GB i desimal

 

0.375×60 = 22.5MB/min eller 0.0225 GB i desimal

 

22.5×60 = 1350 MB/time eller 1.35 GB i desimal

 

Så hvis Netflix Bruker rete benevnelser så vil det ikke være mulig å streame HD, derimot går man til middels ( noe jeg ofte bruker hvis jeg ser på tablet/mobil ) så er det opptil 0.7GB per time

 

Dette kan jeg jo bruke så MYE jeg vil hele mnd uten å få noen som helst problem

 

Så i mine øyne er det ubegrenset forhold til mengde

Skjønner ikke hvorfor noen andre sier det ikke er det?

Du kan bruke så mye du vil så lenge du vil men til en redusert hastighet, nå får vi jo se hvordan Telia praktiserer dette, men dem garanterer jo at dem ikke skal ringe deg eller bytte abn ditt slik chilli har en tendens å gjøre, så da får man vente å se

 

Det jeg dog vet meg merke i, er at music freedom (gratis streaming i Spotify) ikke følger dette abn men alle di andre total abn deres, så man klarer nok å nå di 40gb ganske mye fortere på Telia X kontra smart total f.eks

 

Men når det kommer til stykket så er det nå 2 stk som leverer "fri" data hvor av kun 1 er ærlig om vilkår hitil( uten å ha sett dem praktisere det )

Det betyr at flere vil komme etter, og etter en stund vil nok vilkår bli bedre, så jeg tar og åpner en boks med tålmodighet så får vi se :-)

Jeg fikk samme? Men har 25% rabatt også. Men det begynner å gå riktig vei for abonementene nå så dette lover jo bra?

Lenke til kommentar

Tror telelevrandørene bør tenke hva de kaller fri data, vil heller kalle det for surfingpakken 40 GB. Så får dere andre kalle den hva dere vil. 200 GB klarer telia fint å tilby med mobil bredbånd forstår ikke hvorfor det skulle være umulig?

 

Det er fordi båndbredde er en begrenset ressurs. Det er en begrenset mengde med GB per måned tilgjengelig i nettet til Telia, og de har betalt en gitt sum for å kunne tilby denne mengden. Da må de porsjonere det ut og prise det på en måte som gjør at de får igjen pengene som de selv har betalt for å kunne tilby den aktuelle båndbredden.

 

Jeg ser at de selger 200GB i måneden, som mobilt bredbånd, men da til 849 kroner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er fritt antall Gb er det pr definisjon fri bruk 3Mbps er mer enn godt nok for det meste av bruk. Men knapt for streaming. Men å streame på mobil er latterlig. Greit for pausene på jobb etc men ikke ellers

Det er 1-2 Mbps for lite til å kunne streame 720p ved en bitrate på ca 3000 kbps. Hvis telia øker hastigheten til 5 Mbps er dette fine greier. Slik det er nå så blir det akkurat for lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes mobiloperatørene har så dumme begrensninger i Norge. Her jeg bor nå har jeg ubegrenset med data til fastpris innenlands begrenset til at hastigheten er opptil 300 megabits for under 300kr. Norske operatører må ta seg sammen.

Du sammenligner ikke med Dannmark eller lignende flate land nå vel?? Dyrere å bygge mobilnett i Norge vettu... Men prisene går kun nedover så litt tålmodighet så blir det knall

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 1-2 Mbps for lite til å kunne streame 720p ved en bitrate på ca 3000 kbps. Hvis telia øker hastigheten til 5 Mbps er dette fine greier. Slik det er nå så blir det akkurat for lite.

Jada.. Enig der. Burde vært 10Mbps egentlig.. Men man har fortsatt fri bruk av Gb imotsetning til Chili som bare sier de har det men kutter dataen din om du bruker ett par hundre Gb på 2-3uker?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fordi båndbredde er en begrenset ressurs. Det er en begrenset mengde med GB per måned tilgjengelig i nettet til Telia, og de har betalt en gitt sum for å kunne tilby denne mengden. Da må de porsjonere det ut og prise det på en måte som gjør at de får igjen pengene som de selv har betalt for å kunne tilby den aktuelle båndbredden.

 

Jeg ser at de selger 200GB i måneden, som mobilt bredbånd, men da til 849 kroner.

Det koster et ettsiffret antall øre per GB inn.

Lenke til kommentar

Det er fordi båndbredde er en begrenset ressurs. Det er en begrenset mengde med GB per måned tilgjengelig i nettet til Telia, og de har betalt en gitt sum for å kunne tilby denne mengden. Da må de porsjonere det ut og prise det på en måte som gjør at de får igjen pengene som de selv har betalt for å kunne tilby den aktuelle båndbredden.

 

Jeg ser at de selger 200GB i måneden, som mobilt bredbånd, men da til 849 kroner.

Men fremdeles ikke fri data siden man skulle tro hastigheten er fri. Noe som ikke er tilfelle.

Ergo like lureri som chilimobil.

For det andre telia er overpriset, de selger nok dobbelt pris av innkjøpspris.

Unskylder seg i følge insidetelecom kun 16% mobildata over mobilnettet.

Men faktisk dyrere priser gir ferre kunder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...