Gå til innhold

Nesten hver tredje nye bil var en nullutslippsbil i 2018


Anbefalte innlegg

... 

Dersom målet er at det skal selges flere biler, og at antallet biler per innbygger skal økes, så virker det mildt sagt tåpelig.

Målet er at det skal selges flere *nullutslippsbiler*. Det andre der er din egen diktning.

 

 

Nå bør det også tas med at avgiftene på nybilsalg har sunket med ofsleg mange milliarder siste årene, men bare 40% av dette har gått til nullutslippsbiler. Hvorfor sutrer du ikke over de store, sterke pluginhybridene som ble avgiftsvinnere etter det VG døpte 'Porsche-forliket'?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mykje av det rapporterte dieselsalet manglar i grafen din.

 

Det kan godt være, tabellen jeg hentet fra SSB inkluderer ikke diesel til anleggsmaskiner, båter og annet, det er "detaljhandel med drivstoff til motorvogner", og den er stigende, men ettersom tallene for 2018 ikke er tilgjengelige, kan det godt være trenden har snudd, de månedlige tallene tyder på at det kan være en marginal nedgang i salget.

Eg har tidlegare funne, rapportert og fått retta feil i statistikken for detaljhandel, so eg held meg til årsstatistikken for sal av petroleum. Eg ser berre på autodiesel. Anleggsdiesel, marin diesel etc er eigne kategoriar.

 

Dersom det i stor grad selges elbiler til folk som vanligvis ikke ville kjøpt bil, eller som bil nummer to til husstander som normalt ville klart seg med en bil, så er det jo ikke noen miljømessig gevinst, tvert i mot.

Kva er eigentleg vitsen med å stadig ta opp det, når undersøkingar seier at det ikkje er vanleg i Noreg? Tenkjer du at det kan vere slik i andre land?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, så lenge en splitter ny elbil koster mer enn 100 tusen kroner så får jeg nok holde meg til å rulle kull med bilen min fra 90-tallet, har andre ting å bruke penger på enn en dyr elbil.

Som å reparere bilen din frå 90-talet? :-)

Merkelig kommentar dette derre. Hører den stadig vekk. Virker som om noen faktisk i vår tid, 2019, fortsatt tror at service og reperasjonsutgifter på gammle biler finansierer ny elbil ut av det blå? Det er jo bare så 2018!

 

Hører det om min forholdsvis nye Mazda masserarti 6 også. "Kjøp elbil nå, du sparer det inn på verkstedsutgiftene, assa".. Vel, med de verksteds og service utgiftene jeg har hatt på mine biler de 10 siste årene hadde det blitt en temmelig tafatt og ubrukelig kortrekkende puslebil som hadde resulttert i intet annet enn ett behov for en ny "SUV a la fossil".

Lenke til kommentar

Om man i stedet hadde tatt et skip med 4MW motor som slipper ut 0,6kg PR kWh så slipper dette ut 2,4 tonn i timen. 7000 timer i året blir 16 000 tonn. Reduser man utslippet 20% blir dette 3000 tonn PR år. La oss si at ombygging sponses 20 millioner. Da vil man kunne bygge om 50 skip og spare 150 000 tonn CO2 for en milliard. For 15 milliarder 15 ganger mere.

 

Tallene er selvfølgelig bare omtrentlige men gir en indikasjon

 

Nå er det ikke sikkert at å bygge om skip er beste metode men det er viktig å se på hva som gir rimeligst CO2 reduksjon. Total beløp er alltid begrensningen så det som er mest effektivt PR krone gir alltid størst totalreduksjon.

 

Personlig mener jeg at alle burde betalt moms og vektavgiften for el biler og at hydrogen biler burde ha samme avgifter som andre. Det hadde sluppet nox avgift. Hydrogen produsert fra fossile kilder burde hatt samme avgifter PR energienhet som bensin og diesel. Bensin og diesel avgifter burde også vert like PR energienhet.

Det finnes støtteordninger for dette, både for rederne og de som driver utvikling... Ofte går dette også på å trekke vekk avgifter som skatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dersom familien Gustavsen, som vanligvis ville klart seg med en bil, kjøper en Leaf til mor i tillegg, så ville kanskje den gamle bilen ikke brukes like mye, men så har man jo produsert en elbil, som ikke erstatter en fossilbil, slik at miljømessig ville det vært langt bedre om de kun hadde en enkelt bil.

Takk for oppklaringen på miljøaspektet for da skal jeg sporenstreks avbestille elbilen jeg har ventet på i et halvt år nå og fortsette å kjøre gammel chevrolet med V8 fra tiden før catalysator var vanlig, jeg skal heller ikke senere bytte den ut med en nyere og mere moderne bil for å dekke mine behov en potensiell elbil ikke ville dekket ettersom chevroletten min i dag dekker mine behov og fortsatt kan gjøre det om jeg ikke kjøper noe erstatning til den.

For 10 000 +++ får Du ny insugsmanifold med bensin injektorer, ikke at det er betre CO2 messig men gir litt mer respons og effekt. Og mindre trøbbel så lenge det varer.

 

10 liter pr 100 km er OK. Du har en 0 - utslippsbil om eg forstår artiklen rett, og definisjonene til EV onanistene.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salget av bensin er noe nedadgående, salget av diesel er tilsvarende oppadgående, for detaljhandel av drivstoff.

Interessant graf. Det ser ut som forbruket av bensin og diesel går nesten helt i motfase. Men de har neppe skilt mellom personbiltrafikk og næringstrafikk. Sistnevnte har vel steget en hel del.

 

Jeg fant at tallene for både bensin og diesel samlet var redusert 2%.

Ok, hvis det stemmer (ser ikke ut til å stemme helt med grafen til adeneo), så har antagelig CO2-utslippet steget med noen få prosent. Begge drivstoffene måles i liter. Siden diesel har ca 13% høyere tetthet enn bensin og også noen prosent høyere karboninnhold per kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Salget av bensin er noe nedadgående, salget av diesel er tilsvarende oppadgående, for detaljhandel av drivstoff.

Interessant graf. Det ser ut som forbruket av bensin og diesel går nesten helt i motfase. Men de har neppe skilt mellom personbiltrafikk og næringstrafikk. Sistnevnte har vel steget en hel del.

Jeg fant at tallene for både bensin og diesel samlet var redusert 2%.

Ok, hvis det stemmer (ser ikke ut til å stemme helt med grafen til adeneo), så har antagelig CO2-utslippet steget med noen få prosent. Begge drivstoffene måles i liter. Siden diesel har ca 13% høyere tetthet enn bensin og også noen prosent høyere karboninnhold per kg.

Huuuh, for pokker......

Hvilken ideologi har dei som kjører diesel privatbil, ingen.....

 

Er mer som homsene i IS, lederen går forran og spruter i objektet, resten blir ivrige av utsleppet og stiller seg i kø...

Å kjenne på noe annet er ikke inn lenger.

 

0 - utslepp biler..., piss meg i øyret.

Deise EV frikerne påstår at en bil på 2 500 kg ikke skaper mer vegstøv enn en på 1 250 kg. Var det rett kunne man si at en bil på 1 250 kg ikke skaper mer vegstøv en en sykkel med en MDG’r på (ca 200 kg).

Vegstøv er noen lunde lineært med vekt, og er et «utslepp» til luften.

 

Skade på bærelaget til vegen er noe annet, og starter ca ved 6 tonn akseltrykk og veks eksponentielt. Så kva kjøper Du i året; ca 1 500 (4 kilo PR dag) dagligvarer, 1 000 kg bensin og (for ca 15 000 i utbedring av bolig) skal vi si 1 500 kg.

No er summen komt opp i 4 000 kg.

 

Spørsmålet er ?

Kan vi si at dette kunne vært kjørt ut av en lettbygd EV lastebil på 16 000 kg egenvekt og 20 000 kg nyttelast fordelt på 6 aksler á 6 000 kg akseltrykk.

Da utgjør ditt ekstra fraktbehov utover privatbilisme 1/5 lastebillass, som ikke øydelegg bærelaget til vegen.

 

Hva er da resten av tungtrafikken ?

(Obs ! Vêr litt forsiktige med dei falske (skalerte) grafene fra SSB

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Bilavgiftene er nok en del høyere, men artig regnestykke.

 

Du kommer da til at Staten ville fått inn 15 000 000 000 kroner dersom elbiler hadde vært avgiftsbelagt.

 

Norge har til dels valgt å benytte klimakvoter for å redusere utslippene, i det minste på papiret, slik at man når klimamålene i klimaloven.

 

I dag koster vel kvote for ett tonn CO2 rundt 25 euro, slik at man kunne "kjøpt seg" 600 000 000 tonn med CO2-utslipp gjennom kvoter.

 

Det er vel omtrent 8 000 000 tonn som må kuttes hvert år, per i dag, dersom man skal ned fra 1990-nivå på 51 600 000 tonn CO2 til 43 300 000 tonn CO2.

Hadde man fått avgifter på alle elbilene, kunne man kjøpt kvoter for å nå klimamålene de neste 75 årene?

Nå er jeg lite begeistret for klimakvoter, så personlig hadde jeg helst sett at man gjorde tiltak i stedet for å kjøpe seg fri, men det er interessant å tenke på likevel.

Det store spørsmålet da er vel hvor stor reduksjon i klimagassutslippene de 150 000 elbilene som ruller på norske veier uten avgifter, har bidratt til?

Hvis du er en MDG'er, er du i så fall den mest reflekterte jeg har vært borti.

 

Du ligger i hvert fall milevis foran "den jevne MDG'er" jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen på miljøaspektet for da skal jeg sporenstreks avbestille elbilen jeg har ventet på i et halvt år nå og fortsette å kjøre gammel chevrolet med V8 fra tiden før catalysator var vanlig

 

Nå vet ikke jeg helt hva som er relevant med at du skal bytte ut en gammel Chevy med V8'er, og det faktum at å kjøpe en elbil uten å bytte ut en fossilbil fører til en nettoøkning av klimagasser, men jeg legger godviljen til.

 

Dersom din V8'er slipper ut rundt 400 gram med CO2 per kilometer, og du kjører 12 000 kilometer per år, så er det 4.8 tonn CO2 i året.

 

Å produsere en vanlig Ford Mondeo er anslått å slippe ut 17 tonn med CO2, elbiler slipper ut mer under produksjon, aner ikke hvor mye mer, men det er hevdet at det er snakk om en god del?

 

Det er sannsynligvis sluppet ut over 20 tonn med CO2 før du kjører den nye bilen din ut fra forhandleren, og den er jo ikke akkurat "null-utslipp" i bruk heller.

Selv vannkraft har CO2-utslipp, dersom du betaler ekstra for opprinnelsesgaranti, og lader kun steder som gjør det samme osv. ellers vil du bruke vanlig norsk strømmiks, som NVE sikkert har varedeklarasjon på?

 

Du kan sannsynligvis kjøre i ganske mange år med den bilen du har, og fremdeles være mer miljøvennlig enn dersom du kjøper en nyprodusert elbil, og det er med en av de minst miljøvennlige bilene som finnes, med en V8'er, så ja, i mange tilfeller er det mest miljøvennlige valget å ikke kjøpe ny bil i det store hele.

 

De fleste regnestykker baserer seg på at folk kjøper ny elbil i stedet for ny fossil bil, men dersom man kjøper elbil ... punktum, altså uten at man ellers ville kjøpt en fossil bil i stedet, så er jo regnestykket helt annerledes.

 

Når det selges rekordmange biler i Norge, samt at både det totale antallet biler, samt antallet biler per innbygger går opp, så er det jo innlysende at en stor andel av de bilene som selges ikke erstatter gamle biler, de kommer i tillegg.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fatter ikke poenget med krangling på et forum. Det har null og niks effekt på klimaet ihvertfall. Jeg er spent på hva som skjer om 30 år ( Hvis jeg lever ) om vi greier å redde kloden fra et stigende havnivå. Hvordan kloden reagerer er det jo ingen som vet foreløpig. Pessimistene krangler med optimistene, men ingen VET. Det er ihvertfall en ting som er sikkert. Ingen har overlevd på denne kloden :-) ( Bortsett fra Jesus da :-)

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg helt hva som er relevant med at du skal bytte ut en gammel Chevy med V8'er, og det faktum at å kjøpe en elbil uten å bytte ut en fossilbil fører til en nettoøkning av klimagasser, men jeg legger godviljen til.

 

Dersom din V8'er slipper ut rundt 400 gram med CO2 per kilometer, og du kjører 12 000 kilometer per år, så er det 4.8 tonn CO2 i året.

 

Å produsere en vanlig Ford Mondeo er anslått å slippe ut 17 tonn med CO2, elbiler slipper ut mer under produksjon, aner ikke hvor mye mer, men det er hevdet at det er snakk om en god del?

 

Det er sannsynligvis sluppet ut over 20 tonn med CO2 før du kjører den nye bilen din ut fra forhandleren, og den er jo ikke akkurat "null-utslipp" i bruk heller.

Selv vannkraft har CO2-utslipp, dersom du betaler ekstra for opprinnelsesgaranti, og lader kun steder som gjør det samme osv. ellers vil du bruke vanlig norsk strømmiks, som NVE sikkert har varedeklarasjon på?

 

Du kan sannsynligvis kjøre i ganske mange år med den bilen du har, og fremdeles være mer miljøvennlig enn dersom du kjøper en nyprodusert elbil, og det er med en av de minst miljøvennlige bilene som finnes, med en V8'er, så ja, i mange tilfeller er det mest miljøvennlige valget å ikke kjøpe ny bil i det store hele.

 

De fleste regnestykker baserer seg på at folk kjøper ny elbil i stedet for ny fossil bil, men dersom man kjøper elbil ... punktum, altså uten at man ellers ville kjøpt en fossil bil i stedet, så er jo regnestykket helt annerledes.

 

Når det selges rekordmange biler i Norge, samt at både det totale antallet biler, samt antallet biler per innbygger går opp, så er det jo innlysende at en stor andel av de bilene som selges ikke erstatter gamle biler, de kommer i tillegg.

 

 

Endret av HF-
Lenke til kommentar

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894


Her viser Daimler en elbil som forurenser 4,6 tonn meir co2 i produksjonen enn tilsvarande fossilbil.


Det er bruken som gir utslepp, og dermed vil en i Norge spare utslepp ved å kjøpe en elbil i tillegg til fossilbilen, dersom fossilbilen blir mindre brukt.


Men elbil er ikkje løysinga på alt,i byane må meir persontransport over på kollektiv, helst skinnegåande


Lenke til kommentar

...

Å produsere en vanlig Ford Mondeo er anslått å slippe ut 17 tonn med CO2, elbiler slipper ut mer under produksjon, aner ikke hvor mye mer, men det er hevdet at det er snakk om en god del?

...

Det enkleste er å se på prisen, en bil til $50k slipper ut omtrent dobbelt så mye under produksjon som en til $25k. En skikkelig analyse går selvfølgelig i mer detalj, som kraftmiks der fabrikken er lokalisert, hvor langt delene har blitt fraktet osv.

 

Derav følger at etter som prisen på elbiler synker vil også produksjonsutslippet per bil synke. At elbiler er dyre i produksjon i dag er ikke så voldsomt farlig all den tid de kun står for 1-2% av det globale bilsalget men det blir desto viktigere etter som den globale elbilandelen øker.

Lenke til kommentar

Synes "nullutsleppsbil" er et dårlig begrep, utsleppet vil variere etter co2 utsleppet i kraftmiksen. Ikkje en gang i norge er straumen ned på null, her er alltid nokre gram co2 per kwh. Kall dei elbil, kort og presist:-)

 

Jeg tror folk flest skjønner veldig godt at "nullutslipp" handler om utslipp fra selve bilen, og at det fortsatt finnes andre utslipp. Totalutslipp blir et mye mer komplekst. "Nullutslipp" er veldig enkelt, og en nullutslippsbil har veldig store og klare fordeler for lokalt miljø.

 

Og folkens, husk at det er totalt meningsløs å flisespikke over utslipp fra norsk bilpark. I seg selv er det en dråpe i havet. Tenk helhetlig og langsiktig!

 

Denne satsniningen handler utelukkende om å bygge opp teknologien. Ja, det er utslipp fra produksjon, men også denne er på vei ned. Tesla får snart all sin egen produksjon og logistikk over på fornybar energi. Også utslipp fra utvinning av råvarer blir redusert.

 

Er ikke dette Teknisk Ukeblad? Har vi ikke ingeniører her? Tenk som en problemløser. Du har to problemer: utslipp fra kjøring og utslipp fra produksjon. Dette kan deles i to og løses hver for seg. Elbilen (eller evt hydrogen) løser det første problemet fullstendig. Alt vi trenger er å fortsette å gjøre den billig og bedre. Det gjør vi ved å kjøpe dem slik at produsentene kan investere i utvikling og fabrikker. Det andre problemet trenger mange løsninger i alle ledd, men også her skjer det en veldig god utvikling. Dette løser vi med videre politisk press. Kjøp av elbiler hjelper også til dels, da de som produserer elbiler er mer opptatt av utslipp fra produksjon.

 

Hvis ikke vi og andre velstående land bidrar med å bygge opp denne teknologien så den blir billigere og bedre, så vil India og Afrika kjøpe fossilbiler istedenfor elbiler når de blir mer velstående. Det vil bli katastrofalt.

 

Jeg har utelatt det tredje problemet: redusere utslipp fra strøm. Men dette kan sees som et nesten helt separat problem som uansett må løses - og blir løst - uavhengig av overgang til elbiler. Elbiler kan være like mye til hjelp som til belastning her, om man får utviklet vehicle-to-grid mer.

 

Jeg blir totalt fascinert over all detaljregningen på CO2-utslipp når saken egentlig er ganske enkel. Sett på en annen side: vi har ikke noe valg. Fossile brennstoff er *ikke fornybare*. Vi går tom til slutt. Og lenge før vi går tom, vil prisene på drivstoff bli stadig stigende og mer ustabile. Vi er nødt til å støtte investering i denne teknologien så også barna våre har noe å kjøre med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nullutslipp er veldig bra når man ferdes ved eller på en trafikkert vei. For eksempel er køståing bak en gammel dieselbil helt grusomt, men å stå bak en elbil er helt ok. Samme når man skal skrape bilen en kald vintermorgenen. Å stå og hoste i dieseltåka er jo grusomt og til å bli kvalm av. Å skrape elbilen er mye mer behagelig, med mindre naboen står og skraper dieselbilen sin samtidig og vindretninga er feil. Å gå gatelangs i trafikkerte bygater en vintermorgen er jo også pest på grunn av dieselbilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes "nullutsleppsbil" er et dårlig begrep, utsleppet vil variere etter co2 utsleppet i kraftmiksen. Ikkje en gang i norge er straumen ned på null, her er alltid nokre gram co2 per kwh. Kall dei elbil, kort og presist:-)

Det er null utslipp fra bilen når den kjører, som er poenget. Det er selvfølgelig slitasje og slikt.

 

Ja energimiksen gir utslipp, men ikke fra bilen direkte. På samme måte som en ikke tar med utslipp for produksjon/levering av drivstoff når en regner utslippet til en fossil bil pr kjørte km.

 

Nullutslipp er dog ikke nødvendig å si, enig at det er langt bedre å kalle de for det de er. Elbil, hydrogenbil osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man snakker om miljøvennlige biler, så kan det neppe bli særlig verre enn at økningen i nullustlippsbiler knapt utgjør økningen i bilparken generelt, ettersom de da er "ekstra-biler", og ikke i nevneverdig grad erstatter fossilbiler.

 

Det finnes da flere undersøkelser rundt dette. De fleste som i utgangspunktet kjøpte en bil nr 2, altså en elbil, bruker nå denne elbilen som sin bil nr 1. Altså, vil det jo i realiteten tilsi at majoriteten faktisk har byttet ut en fossilbil med en elbil i bruk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...