Gå til innhold

Nesten hver tredje nye bil var en nullutslippsbil i 2018


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jeg ser på det sånn at selv om jeg er koblet til vannkraftverket oppi veien, og kraften leveres derfra, så har de solgt den fornybare kraften på en børs til gode penger, mens den kraften jeg betaler for i stor grad blir produsert billig i Polen, ettersom det er slik det faktisk fungerer.

 

Nei det er ikke slik det fungerer. Kraftverket hos deg har fått X antall opprinnelsesgarantier som de kan selge utenom strømprisen. Disse kan alle kjøpe. De har gjerne gått til en polakk. 

 

Kraftverket i Polen har solgt strømmen sin til polakker som har betalt den prisen det koster. Det er der det polske kraftverket får sine penger i fra. Du har betalt strømmen til kraftverket nærest deg via din nettleverandør. Du er også fri til å kjøpe opprinnelsesgarantier, men de kommer nødvendigvis ikke i fra ditt lokale kraftverk. Kan like så godt komme fra Tyskland. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller så kan du gjøre som andre oppegående mennesker, enkelt sjekke varedeklarasjonen til NVE, som er utarbeidet nettopp for å si noe om hvor norsk forbruk av strøm generelt kommer fra.

 

Eller tror du på VPPN? Virtual Private Power Network? At noen sitter i Brussel i en mørk kjeller å sender noen kWh fra et kullkraftverk ved den polske grensen gjennom DK eller SE til min stikkontakt i garasjen? Og kanskje tar med noen kWh fra blåsjøen på veien tilbake?

 

:ph34r:

 

Men som skrevet før blåser jeg i hvilken strøm JEG forbruker så lenger jeg bidrar til at det blir mer fornybar strøm globalt etterhvert.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke slik det fungerer. Kraftverket hos deg har fått X antall opprinnelsesgarantier som de kan selge utenom strømprisen. Disse kan alle kjøpe. De har gjerne gått til en polakk. 

 

Kraftverket i Polen har solgt strømmen sin til polakker som har betalt den prisen det koster. Det er der det polske kraftverket får sine penger i fra. Du har betalt strømmen til kraftverket nærest deg via din nettleverandør. Du er også fri til å kjøpe opprinnelsesgarantier, men de kommer nødvendigvis ikke i fra ditt lokale kraftverk. Kan like så godt komme fra Tyskland. 

 

Nope, kraftprodusenten får utstedt opprinnelsesgarantier basert på strømmen de faktisk produserer, og opprinnelsen av denne strømmen.

 

Rent praktisk, sendes selve strømmen ut i nettet, og går mest sannsynlig til de som bor i nærheten.

 

Likevel kan kraftprodusenten selge tilsvarende mengde strøm på børs, som de har tilført nettet.

En kraftleverandør kjøper strømmen, og eventuelle opprinnelsesgarantier, som de igjen selger til kundene.

 

Det er ingenting i veien for at kraftverket i Polen selger sin strøm til din kraftleverandør i Norge, og at vannkraftverket rett opp i veien selger både strømmen og opprinnelsesgarantiene til polakker.

Lenke til kommentar

Nope, kraftprodusenten får utstedt opprinnelsesgarantier basert på strømmen de faktisk produserer, og opprinnelsen av denne strømmen.

 

Rent praktisk, sendes selve strømmen ut i nettet, og går mest sannsynlig til de som bor i nærheten.

 

Likevel kan kraftprodusenten selge tilsvarende mengde strøm på børs, som de har tilført nettet.

En kraftleverandør kjøper strømmen, og eventuelle opprinnelsesgarantier, som de igjen selger til kundene.

 

Det er ingenting i veien for at kraftverket i Polen selger sin strøm til din kraftleverandør i Norge, og at vannkraftverket rett opp i veien selger både strømmen og opprinnelsesgarantiene til polakker.

 

Nei, man må skille kraft og opprinnelsesgarantien. Det er to forskjellige ting. De selges separat. Altså kan en kjøpe sertifikatet i Polen slik at en garanterer for at lik mengde en forbruker i Polen er produsert en annen plass av fornybar kraft. 

Lenke til kommentar

Nei, man må skille kraft og opprinnelsesgarantien. Det er to forskjellige ting. De selges separat. 

 

Det er vel ingen som har påstått noe annet, poenget er at både garantien på opprinnelse, og selve strømmen produsert på kraftverket i Norge, kan selges til Polen.

 

Strøm omsettes åpent, slik at polakken betaler ikke nødvendigvis for strøm produsert i Polen, slik du ser ut til å tro, han kan like gjerne betale for strøm produsert i Norge, akkurat som de aller fleste nordmenn i stor grad betaler for strøm produsert i Polen.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har påstått noe annet, poenget er at både garantien på opprinnelse, og selve strømmen produsert på kraftverket i Norge, kan selges til Polen.

 

Strøm omsettes åpent, slik at polakken betaler ikke nødvendigvis for strøm produsert i Polen, slik du ser ut til å tro, han kan like gjerne betale for strøm produsert i Norge, akkurat som de aller fleste nordmenn i stor grad betaler for strøm produsert i Polen.

 

Men da er mitt spørsmål til deg, hvilken strømleverandør selger i skrivende stund strøm fra Polen? 

 

Jeg betaler i skrivende stund til Solhom kraftverk som ligger tett opp mot meg, hvor jeg betaler 3,9 øre i elsertifikater. Sertifikatene kommer nødvendigvis ikke der i fra. 

 

Evt kan du vise til ett polsk strømselskap som selger strøm i fra Norge? 

Lenke til kommentar

Evt kan du vise til ett polsk strømselskap som selger strøm i fra Norge? 

 

Polsk strømselskap faktisk?

 

Norske strømleverandører, altså de som leverer strømmen til sluttkunde, kjøper vel strøm på NordPool, børsen for strøm.

 

Jeg antar at de kjøper opsjoner for strøm langt frem i tid, for å sikre prisene til en viss grad, og jeg antar også at de kjøper der strømmen er billigst, enten det er fra Polen, Norge eller andre land.

 

De færreste kjøper strømmen sin fra det lokale kraftverket.

Lenke til kommentar

Polsk strømselskap faktisk?

 

Norske strømleverandører, altså de som leverer strømmen til sluttkunde, kjøper vel strøm på NordPool, børsen for strøm.

 

Jeg antar at de kjøper opsjoner for strøm langt frem i tid, for å sikre prisene til en viss grad, og jeg antar også at de kjøper der strømmen er billigst, enten det er fra Polen, Norge eller andre land.

 

De færreste kjøper strømmen sin fra det lokale kraftverket.

 

Som sagt, hvilket strømselskap i Norge selger akkurat nå strøm i fra ett Polsk kraftselskap? 

Lenke til kommentar

Som sagt, hvilket strømselskap i Norge selger akkurat nå strøm i fra ett Polsk kraftselskap? 

Sannsynligvis alle sammen, strømnettet er koblet sammen, strømmen som leveres kommer fra forskjellige produsenter.

 

Strømmen man betaler for, til leverandør, baseres på hvilken produsent leverandøren har kjøpt strømmen fra.

De norske leverandørene kjøper strøm på NordPool. Det er selvfølgelig vanskelig for meg å dokumentere akkurat hvilke posisjoner de forskjellige leverandørene sitter på i markedet, men de selger alle strøm fra fossile kilder, de aller fleste sitter sannsynligvis med opsjoner på strøm fra også polske produsenter.

 

I følge NVE var altså kun 16% av kraft solgt i Norge fra fornybare kilder.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Så jeg spør igjen, hvem?

 

At du spør igjen, etter å ha fått en fullgod forklaring, må bero på at du har litt vanskeligheter med å lese?

 

Ingen strømleverandører reklamerer med "... flott kullkraft fra Polen", hvilke posisjoner de kjøper og selger på NordPool vet jeg heller ikke, men de kjøper altså kraften over børs, der den er billigst.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/28/195410782/mesteparten-av-strommen-norge-forbrukte-i-2017-var-fossil-eller-atomkraft

Lenke til kommentar

Jeg ser på det sånn at selv om jeg er koblet til vannkraftverket oppi veien, og kraften leveres derfra, så har de solgt den fornybare kraften på en børs til gode penger, mens den kraften jeg betaler for i stor grad blir produsert billig i Polen, ettersom det er slik det faktisk fungerer.

 

 

Eller så kan du gjøre som andre oppegående mennesker, enkelt sjekke varedeklarasjonen til NVE, som er utarbeidet nettopp for å si noe om hvor norsk forbruk av strøm generelt kommer fra.

Du kan sjekke Statnett.no, der kan du finne alt som har med import og eksport av straum. I fjor eksportrrte Norge netto over 10 TWh straum. Det er slik det "faktisk fungerer". Den toskete avlatshandelen med opprinnelsesgarantier har ingenting med faktisk bruk og produksjon av straum, eller utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du spør igjen, etter å ha fått en fullgod forklaring, må bero på at du har litt vanskeligheter med å lese?

 

Ingen strømleverandører reklamerer med "... flott kullkraft fra Polen", hvilke posisjoner de kjøper og selger på NordPool vet jeg heller ikke, men de kjøper altså kraften over børs, der den er billigst.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/28/195410782/mesteparten-av-strommen-norge-forbrukte-i-2017-var-fossil-eller-atomkraft

Problemet er at du sliter med å skille strøm og sertifikater. Ikke klarer du å påvise at noen strømleverandører kjøper fra polakkene, selv om du påstår alle gjør det. Rare greier.

Lenke til kommentar

Problemet er at du sliter med å skille strøm og sertifikater. Ikke klarer du å påvise at noen strømleverandører kjøper fra polakkene, selv om du påstår alle gjør det. Rare greier.

 

Jeg sliter ikke i det hele tatt, men det er umulig for meg å vite hva som foregår i engrosmarkedet for strøm, annet enn at leverandørene kjøper strøm på NordPool der den er billigst, dette er ingen stor hemmelighet eller overraskelse?

 

Så vidt jeg vet kjøper alle norske strømleverandører kraft basert på fossile kilder, det er ikke til å unngå.

 

 

Du kan sjekke Statnett.no, der kan du finne alt som har med import og eksport av straum. I fjor eksportrrte Norge netto over 10 TWh straum. Det er slik det "faktisk fungerer". Den toskete avlatshandelen med opprinnelsesgarantier har ingenting med faktisk bruk og produksjon av straum, eller utslipp.

 

Hvor mye strøm Norge importerte og eksporterte over utenlandslinjene er helt irrelevant for dette.

Lenke til kommentar

Jeg sliter ikke i det hele tatt, men det er umulig for meg å vite hva som foregår i engrosmarkedet for strøm, annet enn at leverandørene kjøper strøm på NordPool der den er billigst, dette er ingen stor hemmelighet eller overraskelse?

 

Så vidt jeg vet kjøper alle norske strømleverandører kraft basert på fossile kilder, det er ikke til å unngå.

 

 

 

Hvor mye strøm Norge importerte og eksporterte over utenlandslinjene er helt irrelevant for dette.

 

 

Jeg sliter ikke i det hele tatt, men det er umulig for meg å vite hva som foregår i engrosmarkedet for strøm, annet enn at leverandørene kjøper strøm på NordPool der den er billigst, dette er ingen stor hemmelighet eller overraskelse?

 

Så vidt jeg vet kjøper alle norske strømleverandører kraft basert på fossile kilder, det er ikke til å unngå.

 

Nei det er ikke umulig, du kan feks sjekek din egen leverandør, henvende deg til andre leverandører og stille spørsmål osv. De er ingen hemmelighet at det handles på NordPool nei. Problemet er bare at du påstår at alle handler fra Polen, uten å ha noe håndfast å vise til. Som sagt gjør ikke min det, som da utelukker alle. Jeg har aldri sett en strømleverandør levere fra utlandet, yet alone fra fossile kilder. Men dette har du jo full kontroll på, så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke klarer å høste opp noen kilder foruten NVE sin varedeklarering basert på sertifikater. 

Lenke til kommentar

Jeg sliter ikke i det hele tatt, men det er umulig for meg å vite hva som foregår i engrosmarkedet for strøm, annet enn at leverandørene kjøper strøm på NordPool der den er billigst, dette er ingen stor hemmelighet eller overraskelse?

 

Så vidt jeg vet kjøper alle norske strømleverandører kraft basert på fossile kilder, det er ikke til å unngå.

 

 

 

 

Hvor mye strøm Norge importerte og eksporterte over utenlandslinjene er helt irrelevant for dette.

Du sei no at krafta du bruker stort sett er produsert i polen. Henta du den i en bag sia den ikkje kjem i ledning?

Lenke til kommentar

Nei det er ikke umulig, du kan feks sjekek din egen leverandør, henvende deg til andre leverandører og stille spørsmål osv.

Dette tyder vel bare på at du ikke helt forstår dette?

Det selges kraft på børsen daglig, leverandører som leverer til sluttkunde kjøper den strømmen de trenger fortløpende, og opsjoner på levering i fremtiden.

 

Det er helt umulig for meg å vite hva som skjer i engrosmarkedet, og ingen strømleverandører utleverer informasjon om hvilke posisjoner de sitter med i markedet, samtidig som slike posisjoner er i konstant endring.

 

Det er ikke slik at leverandøren har noen avtale med et kraftverk i Polen for regelmessig levering, produsenter produserer strøm, som selges på et åpent marked, leverandører kjøper en andel av produksjon for levering til kunde, sannsynligvis der de får den billigst.

Den faktisk leveringen skjer over strømnettet, og ikke nødvendigvis fra den produsenten strømmen ble kjøpt fra.

 

Problemet er bare at du påstår at alle handler fra Polen, uten å ha noe håndfast å vise til.

Som sagt gjør ikke min det, som da utelukker alle.

 

Da er du i en unik særstilling, som kjøper strøm direkte fra kraftverket.

Så vidt jeg kan se, er Solholm drevet av Sira-Kvina, eiet av Statkraft, Skagerak og Agder Energi, jeg finner ikke noe sted jeg kan kjøpe kraft direkte fra kraftverket, men dersom du har slik avtale, så eksisterer det sikkert.

 

 

Du sei no at krafta du bruker stort sett er produsert i polen. Henta du den i en bag sia den ikkje kjem i ledning?

 

Jeg har aldri hevdet at faktisk kraft forbrukt sendes fra Polen til Norge, det er nok heller deg som ikke har forstått hvordan det åpne kraftmarkedet fungerer.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette tyder vel bare på at du ikke helt forstår dette?

Det selges kraft på børsen daglig, leverandører som leverer til sluttkunde kjøper den strømmen de trenger fortløpende, og opsjoner på levering i fremtiden.

 

Det er helt umulig for meg å vite hva som skjer i engrosmarkedet, og ingen strømleverandører utleverer informasjon om hvilke posisjoner de sitter med i markedet, samtidig som slike posisjoner er i konstant endring.

 

Det er ikke slik at leverandøren har noen avtale med et kraftverk i Polen for regelmessig levering, produsenter produserer strøm, som selges på et åpent marked, leverandører kjøper en andel av produksjon for levering til kunde, sannsynligvis der de får den billigst.

 

Nei jeg forstår det helt fint. Jeg kan se hvor min kraft kjøpes via app i nåtid. Jeg er helt sikker på at du kan henvende deg til din leverandør og få en oversikt. Som sagt har jeg aldri sett noen som kjøper fra utlandet hos meg. Eller andre plasser for den del. Så jo, det utleveres hos min strømleverandør, så igjen faller dine teorier igjennom. Som sagt betaler jeg nå strøm til solhom kraftverk. Eller rettere sagt, jeg betaler til min strømleverandør som igjen betaler til Solhom. 

 

 

 

Da er du i en unik særstilling, som kjøper strøm direkte fra kraftverket.

Så vidt jeg kan se, er Solholm drevet av Sira-Kvina, eiet av Statkraft, Skagerak og Agder Energi, jeg finner ikke noe sted jeg kan kjøpe kraft direkte fra kraftverket, men dersom du har slik avtale, så eksisterer det sikkert.

 

Nei jeg er ikke i en unik særstilling, jeg har en strømleverandør som alle andre har tilgang til. Og det stemmer, det er Sira-Kvina. Og jeg kjøper som sagt ikke direkte, men det er hos disse min leverandør for tiden handler. 

Lenke til kommentar

Nei jeg forstår det helt fint. Jeg kan se hvor min kraft kjøpes via app i nåtid. 

 

Du er sikker på at det ikke bare er snakk om fysisk leveranse av strømmen fra Solholm, men at de også kjøper kraften derfra?

Din strømleverandør kan jo faktisk kjøpe strømmen fra andre produsenter, selv om den leveres til deg fra Solholm, slik tyskere kan kjøpe norsk vannkraft, uten at strømmen fysisk transporteres til Tyskland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...