Gå til innhold

Leie eller kjøpe bolig


Cerent

Anbefalte innlegg

Hei,
Har i mange år sett fram til at jeg skulle bli i stand til å kjøpe en egen bolig, men nå når jeg endelig er i en økonomisk situasjon som muliggjør det så blir jeg plutselig usikker. Det som gjør meg usikker er at jeg ikke får råd til å kjøpe den boligen jeg ønsker, men må antakelig ta til takke med noe som i utgangspunktet ikke frister så veldig; Jeg ønsker meg en enebolig, men får antakelig ikke lånt mer enn til en leilighet, og enda værre en som kanskje er mindre enn en jeg har råd til å leie. Da blir spørsmålet om jeg heller skal vente med å kjøpe til økonomien bedrer seg eller kjøpe en leilighet først også satse på å kjøpe en enebolig på et senere tidspunkt? Må si det frister lite å betale flere millioner for noe jeg egentlig ikke vil ha. Det som er positivt ved å eie er at jeg kan gjøre mer som jeg vil med inreding og slike ting og slipper å bekymre meg sånn for hva en utleier synes om alt mulig. På den annen side blir jeg vel mer fastlåst dersom jeg eier?

Hvor lenge må jeg eie noe for at det skal lønne seg fremfor å leie?

 

Noen som har tanker om problemstillingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vel eie rundt 4-5 år før du oppgraderer, det de fleste gjør hvertfall. Hvis du ikke ser for deg å bo en plass så lenge bør du ikke kjøpe.

Det er vel få, om ingen nesten, som starter i det som de vil kalle deres endelige hjem. Det første man kjøper er bare for å få noe erfaring og for å bygge opp litt ekstra egenkapital på veien. Kanskje vet man ikke enda hvor man vil bo eller hvordan man vil bo, på 3-4 år eiertid finner du ut mye av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lenge må jeg eie noe for at det skal lønne seg fremfor å leie?

Hovedproblemet er at du ikke vet hvordan prisene vil utvikle seg fremover. Det er veldig vanskelig å si, spesielt når det ikke er snakk om veldig lang tidshorisont. Det er den største risikoen du tar.

 

Det neste problemet er at eiendom har svært høye kjøps/salgskostnader. 2,5% dokumentavgift av totalprisen kan fort bety at du kaster 15% av egenkapitalen din rett ut av vinduet ved et kjøp. I tillegg er det dyrt og svært illikvid å selge (tar lang tid).

 

Problem nummer 3 er oppussing/vedlikehold. Når du selv eier tar du også risikoen for hvilken stand leiligheten er i. Du kan risikere å måtte bruke titusener på diverse vedlikehold.

 

Fordelene har du jo nevnt litt om allerede. En ting er at risikoen for prisene fremover også har en oppside. Du kan være heldig og sitte igjen med gevinst. Så er det jo også de mer kvalitative fordelene. Man er friere i en leilighet man eier selv.

 

I bunn og grunn må du vurdere litt selv. Spesielt tidshorisont er viktig her. Hvis du egentlig ikke vil bo mer enn 5 år i en leilighet du kan kjøpe nå, så er du avhengig av god prisutvikling for å ikke bli sittende igjen med svarteper. Du har såpass store kostnader ved kjøp og salg at du fort bruker et par år med nedbetaling av lånet før du går i null.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bygg nytt, men bygg praktisk, vedlikeholdsfritt og ikke for stort.

Det må vel være det aller dyreste alternativet? Da må jeg jo kjøpe en tomt også få noen til å sette opp et hus og imens jeg holder på med dette har jeg fortsatt leieutgifter til det blir innflytningsklart samtidig som jeg har avdrag og renter på lånene på eiendommen og huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er sånn at jeg heller vil gjøre ting skikkelig med én gang, enn å slite med dårlige halvveis-løsninger hele livet, både for meg og eventuell familie, og arvinger. Bygg i mur.

 

Har du ikke nok penger, vent 5-10 år til og spar mer.

Da må du ha en rimelig trygg jobb du er sikker på at du vil fortsette med lenge og stabil og etablert familie situasjon isåfall. Ikke så realistisk for alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er neppe realistisk for noen som er usikker på om de bør kjøpe sin første bolig. Så koster jo vedlikeholdsfrie boliger også betydelig mer enn vanlige boliger ettersom man må velge andre materialer og løsninger.

At man har leieutgifter når det blir bygget er jo en dråpe i havet her..

 

 

Men til tema litt mer seriøst. Om du kjøper via boligbyggelag sparer du dokumentavgiften på 2,5%, noe som kan være en del besparelse om horisonten er forholdsvis kort. Utgifter til megler og lignende ved salg kan fort komme opp i 100k når du skal selge igjen, det er gjerne en del måneders leie. Hvor lenge har du tent til å bo der? Utgifter ifm kjøp, salg og flytting spiser en del av det man tjener på å eie selv.

 

Så har man jo den ukjente faktoren om prisutviklingen i området, kommer prisen til å gå opp eller ned?

Lenke til kommentar

Kjøp av tomt kan være dyrere enn å kjøpe hus på tomt, for så å rive huset..

Med hus på tomten så har du også en plass å bo mens du bygger det nye, om tomten er stor nok

 

Når jeg har betalt ned bilen og spart i 2 år så skal jeg kjøpe hus

Heldigvis har jeg veldig lav leie, så det haster ikke med å flytte

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mange deler av landet vil eiendomsprisene fremover synke. En prisjustering på 5% er gjerne ikke utenkelig.

 

På 5% vil man komme bedre ut ved å leie en leilighet til 10k i mnd vs å kjøpe en til 3mNok.

 

I tillegg kommer alt det praktiske ved å kunne flytte når man vil, forutsigbare kostnader m.m..

Lenke til kommentar

Synes det er litt for mange signaler i markedet på en ny finanskrise i emning, så kanskje lurt å vente litt med å ta opp mye gjeld nå og heller se det an over litt tid. Ser ut til at mange profesjonelle investorer allerede har begynt å stenge kranene.

I en finanskrise er det jo lurt å kjøpe.

Lenke til kommentar

For mange deler av landet vil eiendomsprisene fremover synke. En prisjustering på 5% er gjerne ikke utenkelig.

 

På 5% vil man komme bedre ut ved å leie en leilighet til 10k i mnd vs å kjøpe en til 3mNok.

 

I tillegg kommer alt det praktiske ved å kunne flytte når man vil, forutsigbare kostnader m.m..

Om denne prisjusteringen kommer på ett år vil man tape det året ja, over to år vil man fortsatt tjene på å kjøpe mot å leie om prisen går ned 5% totalt sett.

 

Klart, man kan jo time markedet, men prisjusteringen kan komme om 5 år og da kommer man dårlig ut av det uansett ettersom man ved 10k leie har brukt 600k totalt for å slippe ett fall på 150k..

Lenke til kommentar

Synes det er litt for mange signaler i markedet på en ny finanskrise i emning, så kanskje lurt å vente litt med å ta opp mye gjeld nå og heller se det an over litt tid. Ser ut til at mange profesjonelle investorer allerede har begynt å stenge kranene.

 

Hva gav forrige finanskrise oss? Lave renter som igjen gav økte boligpriser.

Samtidig sank verdiene på børsene. Sparerente var negativ justert etter inflasjon. Altså tapte du nesten uansett hvor du investerte dine oppsparte penger.

Utenom i eiendom. Prisene bare økte.

 

De som fikk svi under finanskrisen var de med usikre jobber. Nedbemanning og budsjettkutt ble nye normen. Rekordhøy arbeidsledighet. Men hvis du har en trygg arbeidsplass (f.eks. i staten) trenger du ikke frykte en ny finanskrise.

Lenke til kommentar

Tidshorisonten er viktig å ta eit standpunkt til, deretter blir det å finrekne på alternativa og ta stilling til risikoen for tap eller forteneste.

 

I prinsippet er det ingen forskjell på å betale husleige til ein utleigar eller å betale renter til banken samt å koste vedlikehaldet sjølv.

Faktorane som du må vurdere er derfor leigepris, kor stort boliglån du må ha for å kjøpe, og vedlikehaldsbehovet til det som du eventuelt vil kjøpe.

 

Historisk sett har eigendom i sentrale strøk hatt positiv avkastning så lenge ein bur lenge nok til å selge skattefritt og dekke inn salgsutgiftene. Men det er klart at det er ingen garanti for at det også blir slik dei neste åra.

Særleg store bustadar og nybygde bustadar kan ein risikere å betale meir for i dag enn kva ein får solgt for om nokre år. Små bustadar som ligg innanfor det som eit gjennomsnittleg par klarer å betale på vil være forholdsvis lette å selge og vil være mindre påvirka av eventuell boligbobble så framt bustaden ligg i eit attraktivt område.

 

 

 

Så lenge du ikkje har planar om å flytte til ein anna by i løpet av dei neste par tre åra så vil det overraske meg om det ikkje lønner seg å kjøpe.

Ved å kjøpe så vil du være sårbar for eventuelt stort fall i eigendomsprisane, men sannsynlegheita er forholdsvis liten. Sidan du uansett tenker å kjøpe ein forholdsvis billig bustad så skal det enda meir til for at din bustad vil oppleve eit drastisk fall i eigendomsprisar, folk skal tross alt bu ein plass også i eit framtidig rasert marked.

Tidlegare har eigendomsprisane har auka mykje meir enn lønningane, slik at mange av dei som i dag har store fine bustadar har fått til dette ved å starte med å kjøpe ein liten bustad og gradvis kjøpe seg opp ved å bruke overskuddet ved sal som eigenkapital til neste bustadlån, det er ikkje like mange som kjøpt seg draumebustaden kun ved å spare medan dei har leigd bustad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gav forrige finanskrise oss? Lave renter som igjen gav økte boligpriser.

Samtidig sank verdiene på børsene. Sparerente var negativ justert etter inflasjon. Altså tapte du nesten uansett hvor du investerte dine oppsparte penger.

Utenom i eiendom. Prisene bare økte.

Nei, det var ikke lave renter som gav oss finanskrisen og rentene var heller ikke lave før finanskrisen. De var høyere enn normalt. De som satt i rentepapirer tjente masse penger på finanskrisen av nettopp den grunn. Det er også feil at eiendomsprisene økte. De falt under finanskrisen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...