Gå til innhold

Frp vil ha fullpris for elbiler i Oslos bomring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hagen er en klimaskeptiker som ikke tror at vi kan påvirke klimaet overhodet.Derfor sier han dette, så det er forventet.

 

Elbilinsentiver er en miljøtiltak,så at Hagen ikke stemmer for det er forståelig. Så vil han samle stemmer fra elbilhatere, og de er det mange av i Norge.

 

Det finnes nå elbiler som går 50 mil, så det er ikke noe argument for folk flest til å ikke kjøpe en elbil. Men for all del, fortsett å stritte imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sittende Regjering vil ha fri handel og derfor brede, fine veier. Samtidig er de i en prosess der de overfører ansvaret for veiene nedover til regionene. Det betyr på sikt lokal finansiering. Men lokal finansiering betyr enten at veiene skal betales av bompenger eller at de skal betales av boligskatt. Eventuelt at de skal dekkes inn av de samme vannkraftverkene som dekker gamle- og sykehjem i dag. 

Men det kan de jo ikke si.

 

15-25% synes det er godt nok at de sier "Elbiler er en scam". Så da sier de det, da. 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal elbiler ikke betale full pris i bommen?

 

De vil at folk skal ta bussen, og det kommer ikke til å skje så lenge det er billigere å kjøre

 

Det er ikke kostnaden som gjør at folk kjører istedenfor å ta bussen. Du kan starte med gratis buss og allikevel vil ikke busspendlingen øke med mange prosentene. Problemet er tidsbruken, noe som igjen kommer av for få bussruter (så man må bytte) og for lav frekvens. Et dyrere busstilbud med flere ruter og bedre frekvens vil nok gi høyere bussbruk enn et billigere busstilbud med færre ruter og dårligere frekvens. 

 

En måte å regulere dette på er å legge på bompengene og la en større andel gå til kollektivtrafikken. Da øker prisforskjellen mellom bilkjøring og kollektivt samtidig som ruter og frekvens økes pga. større budsjett. Vinn/vinn ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Et dyrere busstilbud med flere ruter og bedre frekvens vil nok gi høyere bussbruk enn et billigere busstilbud med færre ruter og dårligere frekvens. 

 

En måte å regulere dette på er å legge på bompengene og la en større andel gå til kollektivtrafikken. Da øker prisforskjellen mellom bilkjøring og kollektivt samtidig som ruter og frekvens økes pga. større budsjett. Vinn/vinn ;)

 

Eller flere ruter og oftere buss, med finansiering via bommen, hvor 100% av elbilene betaler for bussen

Da kan en ha lavere pris på bussbilletten i rushtiden og dagens priser ellers 

 

Da kan en også føre videre momsfritaket på elbiler noen år til

 

Kall det for et prøveprosjekt, for det er jo så populært nå for tiden

Lenke til kommentar

Man blir vel ikke et bompengeparti fordi. For meg er det bare logisk at alle som kjører bil skal betale bompenger når vi først har en bomring. Men fjern gjerne bomringen totalt slik FrP ønsker.

 

Fordelen med gratis bompassering for elbiler er at både global og ikke minst lokal forurensing går ned. Det gir igjen bedre helse for innbyggerne som er en gode både for kommune, stat og privat næringsliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...