Gå til innhold

KOMMENTAR: Spillkulturen gjennomgår en utviklingsfase. Slik blir det bråk av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bare dumt at frankrike ikke er representert i Battlefield V. England og USA hadde forbud mot at kvinner skulle få kjempe ved frontlinjen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

Folk som klager på kvinner i battlefield har ikke lest nok historiebøker.

Vennligst oppgi antall kvinnelige soldater som kjempet under slaget om Frankrike i 1940, som Battlefield V forestiller. Bare til opplysning for oss som ikke har lest historiebøker.
Vennligst oppgi hvor du har fått med deg dette.

Siden du skriver sånt, lurer jeg på om du var tilstede på skolen.

Det var ingen kvinnelige soldater, som kjempet for landet sitt Norge.

Tallene var veldig små. Selv i Sovjetunionen drev kvinner kun 8% av de væpnede styrkene, mens de i USA bare var 2%. Storbritannia hadde 10% og var også det første landet som introduserte konsept for både kvinner og menn.

Endret av Soles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at  Kertz kunne forklart det åpenbare: Du kan dessverre ikke spille som kvinne fordi kvinner ikke kjempet under slaget om Frankrike. En 11 år gammel jente hadde ikke hatt problemer med å få denne forklaringen, men dette fant han altså for vanskelig å gjøre. 

 

Soderlund kunne sagt til datteren, som ikke skjønte problemet ettersom hun kunne spille som kvinne i Fortnite, at kvinner ikke kjempet under slaget om Frankrike.

Jeg tror du har feiltolket uttalelsene for å være helt ærlig. Hva er det som får deg til å tro at Kertz og Søderlund ikke har snakket med og/eller er i stand til å snakke med døtrene om hvordan 2. verdenskrig gikk for seg?

 

I hvilken grad dette ødelegger for realisme eller følelsen av innlevelse er et annet spørsmål, men akkurat i dette tilfellet har økte valgmuligheter for spillerbasen tydeligvis vært en viktig del av utviklingen. Derav ønsket om å inkludere spillbare kvinner.

 

Å feilrepresentere uttalelsene på denne måten synes jeg derfor blir for dumt:

Og her kommer det andre nøkkelordet inn: "Begrunnelse". DICE-representanter har offentlig, både Soderlund og Kertz, uttalt at de ønsket kvinnelige karakterer fordi det var ubehagelig å forklare deres datter at det var menn som kjempet under undre verdenskrig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at  Kertz kunne forklart det åpenbare: Du kan dessverre ikke spille som kvinne fordi kvinner ikke kjempet under slaget om Frankrike. En 11 år gammel jente hadde ikke hatt problemer med å få denne forklaringen, men dette fant han altså for vanskelig å gjøre. 

 

Det er vel ingenting i veien for å spille som en kvinne, da det er opp til spillskaperne.

Han finner det ikke nødvendigvis for vanskelig å fortelle datteren sin dette, men anerkjenner at det er en mindre homogen gruppe som spiller nå, enn før, store aktører, vil gjerne lage spill som når ut til en så stor gruppe som mulig.

Da Battlefield aldri har gitt seg ut for å være en dokumentarisk eller historisk korrekt serie, anså han vel at det var korrekt iforhold til samtiden å inkludere kvinnelige skikkelser. 

Det finnes spill som baserer seg på å være historisk korrekte, også finnes det spill som er ett produkt av hva som etterspørres i samtiden. 

Slik er det med filmer og alt som produseres av kommersielle aktører, de speiler i mye større grad samtiden, enn tiden de evt. er satt til. Om man synes dette er tåpelig, er man fri til å synes det, men det er ikke noe 'nytt' som sådan, det eneste 'nye' er at man frir til en annerledes kundegruppe enn man pleide.

Også finnes det fremdeles produkter som vektlegger historisk korrekthet, man prøver ikke å omskrive historien på noen måte, man forsøker å lage ett underholdende spill som skal underholde så mange som mulig, skal du ha en historisk opplevelse, ville jeg oppsøkt andre kilder enn Battlefield og Call of Duty.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å tråkke på noens tær, men det er vel ikke fullstendig feil å anta at #metoo-bølgen har spilt en større rolle i denne utviklingen. Det er ingen tvil om at den bevegelsen har fått en stor andel kvinner til å stå fram, noe som har motivert en haug av grupper. Den startet i 2016, og så å si samtlige AAAs har siden den gang inkludert enten kvinnelige hovedroller, eller flere viktige biroller. En tilfeldighet?

Det er også verdt å nevne at det har blitt trendy å la seg krenke. Folk finner stadig vekk noe å grine over. Hadde DICE utelatt kvinner som spillbare karakterer, så hadde studioet fått refs fra samtlige 'social justice warriors' - på samme måte som 'tastaturkrigere' nå tar på seg sin autoritære hatt, titulerer seg selv som professor i historie og hevder det ene og det andre uten særlig bevis med det samme en kvinne dukker opp i spilltraileren, i tillegg til å raskt tilbakevise alle motargumenter med noe fjas og be om bevis som holder mål.

Vi må heller ikke glemme at dette er et spill. Battlefield-serien har aldri vært 100% i tråd med historien. DICE har alltid benyttet seg av kunstnerisk frihet i én eller annen form. Det gjør alle utviklere. Hvorfor skal vi bry oss om sånt uansett? Det at en noe feminin hånd befinner seg inni hansken som holder i våpenet ditt i dette førstepersonsspillet kommer neppe til å ha noen innvirkning på den totale spillopplevelsen...

Endret av eirikheggelund
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Spillmediet er i en stadig utvikling, og spesielt én type reaksjon viser seg gang på gang.

 

Kanskje spille litt flere spill enn et par AAA-actionspill? Hva med overskriften: "Spillmediet er som før, men så fort de 3 spillene vi har hørt om (Horizon Zero Dawn, COD og Battlefield) prøver å tjene på penger på det, så er det spesielt en type reaksjon som viser seg gang på gang. Denne. Fra spillskribenter, som prøver å koke suppe på spiker fordi de tror det er noe nytt og revolusjonerende".

 

Se på bildet under. Du har kunnet spille alle sammen. Og det er bare i en sjanger. Hvor mange har du spilt som før du skrev denne? De fleste er ikke akkurat fra 2017-18 heller. Men å ja, de teller vel ikke, siden det er en damegreie å spille spill hvor man ikke dreper alt og alle.

 

Det har alltid vært flust av kvinnelige spillbare karakterer. De mest kjente i sjangeren er ikke med her engang, siden det er hentet fra en quiz, og de hadde vært for lette å gjette.

 

Og om du absolutt må ha med skytespill, ikke et ord om hovedpersonen i spillet som for veldig mange er tidenes beste skytespill (meg inkludert)? Og det kom i år 2000! Har aldri hørt noen klage over man spiller som ei dame der. Ikke i år 2000, og ikke nå.

 

 

 

 

[78Ge0H6.png

 

 

 

 

Endret av radiohodet
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Folk som klager på kvinner i battlefield har ikke lest nok historiebøker.

Vennligst oppgi antall kvinnelige soldater som kjempet under slaget om Frankrike i 1940, som Battlefield V forestiller. Bare til opplysning for oss som ikke har lest historiebøker.
Vennligst oppgi hvor du har fått med deg dette.
Siden du skriver sånt, lurer jeg på om du var tilstede på skolen.

Det var ingen kvinnelige soldater, som kjempet for landet sitt Norge.

Tallene var veldig små. Selv i Sovjetunionen drev kvinner kun 8% av de væpnede styrkene, mens de i USA bare var 2%. Storbritannia hadde 10% og var også det første landet som introduserte konsept for både kvinner og menn.

Det er ingen kvinnelige soldater i spillet i det hele tatt heller.

Det er opprørsstyrker med kvinnelige deltakere.

Lenke til kommentar

Jeg liker at når Dice viser frem en forferdelig trailer med tidenes "jallagjeng" ledet av en handikappet kvinne, og attpåtil kaller de som ikke kjøper scenariet "uneducated" syntetiserer artikkelforfatter dette til at de har fått kritikk for at en kan spille som kvinne på slagmarken.

 

Nei, det er ikke kun det at en kan spille som kvinne som er problemet. Det er hele måten det ble pushet på, der en startet med å snakke om hvor "immersive" spillet skulle være, før en viste frem noe som overhodet ikke fremstod autentisk med tanke på epoken en er ment å spille i. Tvert imot, der mange tidligere spill skryter av at en fremstiller en autentisk slagmark, der en har brukt tid på detaljer som hvem som sloss, uniformene de brukte osv. gjør Battlefield 5 det motsatte.

 

Her likte jeg bedre tilnærmingen i COD, der en sa rett ut at en prioriterte valgfrihet fremfor autentisitet i MP. Jeg tror DICE ville vært tjent med å si det samme, heller enn å skjelle ut fansen og late som om den handicappede dama som løper rundt og dreper folk med krikketballtre var "et plausibelt scenario" og alle som ikke kjøpte det var "uneducated".

 

Ellers synes jeg det er synd at en fortsatt må forklare mennesker som artikkelforfatter at det ikke er unaturlig å ønske autentiske elementer i et spill som har urealistiske mekanikker for å øke spillgleden og autentisiteten.

Kanskje du skulle begynne med å lese litt historie.

Vi (jeg og andre på dette forumet) har gjentatte ganger forklart deg hvordan kvinnen i den første traileren var historisk korrekt.

Lenke til kommentar

Glemte å spørre; Hvilket bråk sikter du til med tanke på Horizon? Eneste jeg har sett og lest på omtrent alle kanter er en unison jubel over spillets historie, kvaliteter, hovedperson og grafikk...

 

Horizon zero dawn mottok mye kritikk på Internett da man fikk vite at man kun kunne spille som en kvinne. Nettopp fordi det var en kvinne.

Det var lange debatter rundt dette på forskjellige forum og på YouTube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...