Gå til innhold

Rødt farenivå ved Veslemannen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
40 centimeter
På det meste registrerte geologene i NVE bevegelser i fjellet på 40 centimeter i døgnet natt til lørdag.

Forvirrende måte å skrive det på. Bevegelsene skjer jo ikke jevnt og kontinuerlig, men i rykk og napp. Når det skrives "natt til lørdag" så er det altså ikke over et helt døgn men en eller annen kortere tid. For eksempel at det beveget seg 16,7 mm på 1 time, eller 0,28 mm på ett minutt. Vi aner ikke hvor mye de totale bevegelsene var det døgnet. 40 cm som står med fet skrift er altså ikke nødvendigvis 40 cm totalt, men kan like gjerne være 16,7 eller 0,28mm totalt eller noe helt annet. Et rykk på 1 mm på 1 sekund kan for eksempel formuleres som 86 meter per døgn selv om det kun er ett slikt rykk på et helt døgn. Det hadde vært mer oppklarende å skrive hvor ofte det skjer rykk, hvor lange rykkene typisk er og hvor mye det har beveget seg totalt siden en bestemt dato.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

40 centimeter

På det meste registrerte geologene i NVE bevegelser i fjellet på 40 centimeter i døgnet natt til lørdag.

Forvirrende måte å skrive det på. Bevegelsene skjer jo ikke jevnt og kontinuerlig, men i rykk og napp. Når det skrives "natt til lørdag" så er det altså ikke over et helt døgn men en eller annen kortere tid. For eksempel at det beveget seg 16,7 mm på 1 time, eller 0,28 mm på ett minutt. Vi aner ikke hvor mye de totale bevegelsene var det døgnet. 40 cm som står med fet skrift er altså ikke nødvendigvis 40 cm totalt, men kan like gjerne være 16,7 eller 0,28mm totalt eller noe helt annet. Et rykk på 1 mm på 1 sekund kan for eksempel formuleres som 86 meter per døgn selv om det kun er ett slikt rykk på et helt døgn. Det hadde vært mer oppklarende å skrive hvor ofte det skjer rykk, hvor lange rykkene typisk er og hvor mye det har beveget seg totalt siden en bestemt dato.

Støttast. So mykje som Mannen har flytta seg i det siste, slik media presenterer det, skulle ein jo tru at heile fjellet anten låg på botnen av fjorden, eller hadde flytta seg horisontalt over til eit anna fjell, for lenge sidan.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sprenging av fjellet med dynamitt har vært foreslått flere ganger. Men hver gang står det fram en "ekspert" og latterliggjør forslaget. Det må da være bedre å gjøre et forsøk enn at de som bor under "mannen" må leve i frykt år etter år.

Få tak i en som kan sprenging. Fyll opp tilstrekkelig mengde dynamitt i relevante sprekker - evakuer og fyr løs... Uten å ha noen forutsetning for å mene det ene eller det andre har jeg en god følelse for at dynamitt får fart på steinmassene.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på det så måtte det vært det beste for alle sammen om man bare hjalp til med å rase dette, det blir jo verken mer eller mindre ødeleggelser av det så hvorfor de skal seig pine de som bor der er meg forunderlig.

Det blir ikke bedre av å bare vente i evigheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

CXS: Melder du deg frivillig til å klatre opp med boreutstyr og noen containere med dynamitt? Kanskje du til og med kjøper inn det som trengs..?

 

meg0709: De har prøvd å vanne ned fjellet med enorme mengder vann uten at det hjalp. Hvis det virkelig var så lett som å bare starte raset med vilje så hadde de vel gjort det for lenge siden.

 

Raset kommer nok før eller siden og ødeleggelsene blir som de blir. Hva med å bare flytte unna de som kan bli rammet og føre vei og jernbane gjennom en tunell forbi det potensielle rasstedet? Så slipper alle disse langvarige bekymringene. Da kan raset komme når det selv vil uten at noen trenger å bekymre seg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CXS: Melder du deg frivillig til å klatre opp med boreutstyr og noen containere med dynamitt? Kanskje du til og med kjøper inn det som trengs..?

 

Tror vi kunne sprengt fjellet utallige ganger med en brøkdel av pengene som allerede er brukt til monitorering av bevegelser i "mannen". Tror grunnen til at ingen får forsøke med dynamitt er at "eksperter" frykter at det faktisk kan fungere. Ekspertene ville tape ansikt hvis en skytebas fikk tillatelse til å fly opp tilstrekkelig mengde dynamitt, og det viste seg at han etter noen dagers arbeide greide å få ned mannen med en vellykket sprenging. Men så lenge ingen får lov å forsøke så blir alt bare synsing. Og mannen kan terrorisere beboerne under i enda flere måneder og år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

CXS: Melder du deg frivillig til å klatre opp med boreutstyr og noen containere med dynamitt? Kanskje du til og med kjøper inn det som trengs..?

 

Tror vi kunne sprengt fjellet utallige ganger med en brøkdel av pengene som allerede er brukt til monitorering av bevegelser i "mannen". Tror grunnen til at ingen får forsøke med dynamitt er at "eksperter" frykter at det faktisk kan fungere. Ekspertene ville tape ansikt hvis en skytebas fikk tillatelse til å fly opp tilstrekkelig mengde dynamitt, og det viste seg at han etter noen dagers arbeide greide å få ned mannen med en vellykket sprenging. Men så lenge ingen får lov å forsøke så blir alt bare synsing. Og mannen kan terrorisere beboerne under i enda flere måneder og år.

Man trenger kanskje ikke sprenge heller. Hell litt ekspanderende gugge i noen sprekker og se hva som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heydi trollkraft koster mer per kg enn kjøttdeig. La oss si de får det til 50 kr/kg i store kvanta. Hvor mye trengs for å temmelig sikkert løsne 120 000 kubikkmeter lillemann? Hvor sikkert er det at sprengbetongen ikke bare flytter fjellet noen cm og støper det fast i berget? Hvem vet med rimelig sikkerhet om det vil løsne, sette seg fast eller forbli usikkert? Hvem melder seg til å gjøre arbeidet? Det virker som "bare gjør.."-gjengen ikke har så stor forståelse for at arbeid i det fjellpartiet er livsfarlig.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heydi trollkraft koster mer per kg enn kjøttdeig. La oss si de får det til 50 kr/kg i store kvanta. Hvor mye trengs for å temmelig sikkert løsne 120 000 kubikkmeter lillemann? Hvor sikkert er det at sprengbetongen ikke bare flytter fjellet noen cm og støper det fast i berget? Hvem vet med rimelig sikkerhet om det vil løsne, sette seg fast eller forbli usikkert? Hvem melder seg til å gjøre arbeidet? Det virker som "bare gjør.."-gjengen ikke har så stor forståelse for at arbeid i det fjellpartiet er livsfarlig.

 

Vil tro det er farligere å stå oppi ura med et pressluftborr enn å tømme gugge fra en slange under et helikopter iallfall. Men det er selvsagt ingen garanti for at det virker heller.

Lenke til kommentar

Tror vi kunne sprengt fjellet utallige ganger med en brøkdel av pengene som allerede er brukt til monitorering av bevegelser i "mannen". Tror grunnen til at ingen får forsøke med dynamitt er at "eksperter" frykter at det faktisk kan fungere. Ekspertene ville tape ansikt hvis en skytebas fikk tillatelse til å fly opp tilstrekkelig mengde dynamitt, og det viste seg at han etter noen dagers arbeide greide å få ned mannen med en vellykket sprenging. Men så lenge ingen får lov å forsøke så blir alt bare synsing. Og mannen kan terrorisere beboerne under i enda flere måneder og år.

Ja her i Norge finnes ikke eksperter. Eksperter er bare tull, og egentlig kan de ikke mer enn vanlige mennesker, de bare later som de gjør. Mye bedre å sende opp noen folk med masse dynamitt og håpe at de ikke dør, og satse på at det funker. Sånn teori er bare tull som såkalte "eksperter" driver med. Og det kommer vi jo ingen vei med. 

 

Personlig er jeg tilhenger av militæret, så jeg foreslår at det blir trening for det nye mobile artilleriet Norge har kjøpt sammen med nye F-35. Bare fyre på så blir vi ferdig med det. 

 

 

Eller så kunne jo folk flyttet om de ikke liker å leve i usikkerhet. Jeg kan derimot forstå det er vanskelig mtp hvor lite plass det er i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig er jeg tilhenger av militæret, så jeg foreslår at det blir trening for det nye mobile artilleriet Norge har kjøpt sammen med nye F-35. Bare fyre på så blir vi ferdig med det.

Tja, selv lillemannen er jo temmelig massiv med sine 120000 kubikkmeter stein, (ca kvart million tonn). Selv en svindyr NSM burde bli sammenlignbart med å kaste puffet ris på et rasende neshorn.

 

 

Eller så kunne jo folk flyttet om de ikke liker å leve i usikkerhet. Jeg kan derimot forstå det er vanskelig mtp hvor lite plass det er i Norge.

Fordi alle har råd til det? Det er ikke et dumt forslag, men de må nok kjøpes ut derfra. De må løse problemet med vei, jernbane og potensiell oppdemming av elva også. Tuneller forbi stedet kunne løst saken, men også det koster penger. Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, selv lillemannen er jo temmelig massiv med sine 120000 kubikkmeter stein, (ca kvart million tonn). Selv en svindyr NDM burde bli sammenlignbart med å kaste puffet ris på et rasende neshorn.

 

 

Fordi alle har råd til det? Det er ikke et dumt forslag, men de må nok kjøpes ut derfra. De må løse problemet med vei, jernbane og potensiell oppdemming av elva også. Tuneller forbi stedet kunne løst saken, men også det koster penger.

Alt unntatt det med at folk skulle flytte seg var ironi :) Litt trøttende med alle her til lands som driver og tror eksperter bare er tull og ikke har peiling på hva de snakker om. Så mener vanlige folk som faktisk ikke har peiling på hva de snakker om at deres mening er like mye verdt som eksperters mening. Vi er jo demokrati, så da er jo alles meninger like mye verdt......  Jeg er glad for at slik som dette bestemmes av eksperter jeg og ikke er avstemning i kommunen... Kommuner er jo fylt med folk uten peiling, og mange kommuner følger ikke NVE sine råd og advarsler. Og hvordan ender det? Katastrofe for kommunene. NVE mener det er flomfare her? La oss bygge likevel, de "ekspertene" i Oslo har jo ikke peiling på hva de snakker om..... Bare å håpe at dette ikke sprer seg for mye og at folk flest skjønner at eksperters meninger er verdt mye mer.

 

 

 

Ja det er ikke lett å bare fortelle folk at de skal flytte. Jeg bare mente at om de er lei av å leve i usikkerhet så må de flytte. Jeg mener, det er ingenting som kan gjøres. De kan klage, men det er nå de som har bosatt seg der. NVE er jo snille som faktisk sender dem advarsel så de ikke dør. 

 

Når jeg ser på kartet der så er det nasjonalpark på begge sider. og det å bygge tunnel virker rimelig dyrt for lite nytte egentlig. Du kan putte bommer og koble til Internet og fjernstenge veien når de ser mye bevegelse. Hvis det raser utover veien kan de rydde det opp og fikse. Det blir betydelig billigere. Jeg tror ikke det er verdt å lage tunnel. For elva så kunne de jo lagt rør som ville tålt at det raste masse oppå og sørget for at vannet kunne renne gjennom selv om elven ble blokkert.

 

Så er det folkene da. Vet ikke hvem som betaler for evakuering jeg. Og hvor mye det blir. Om det blir mye penger så er nok det å gi dem nytt hus annet sted bedre. Og uansett så må de jo flytte på et tidspunkt. Jeg mener om det raser ut og ødelegger husene deres, vel da må de flytte. Offentlige vil gjerne rydde veg, jernbane og elv, men som du sier er det mye masse. Kommer de og til å rydde jordene?

 

Noen vil nok og bo i sikkerhetssonen som 99% ikke blir truffet, men evakueres likevel. Disse er det nok litt irriterende for, men jeg mener sånn er livet. Du bosatte deg i en dal med høye fjell på begge sider. Naturen må respekteres. Og naturen kan ikke styres og kontrolleres. Staten kan ikke bare komme og fikse alt. 

 

Tror det viktigste er at NVE lager rapporter for steder folk ikke skal få lov å bygge, og at kommuner faktisk følger dette. Blitt bedre oppmerksomhet rundt det nylig heldigvis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

CXS: Melder du deg frivillig til å klatre opp med boreutstyr og noen containere med dynamitt? Kanskje du til og med kjøper inn det som trengs..?

 

meg0709: De har prøvd å vanne ned fjellet med enorme mengder vann uten at det hjalp. Hvis det virkelig var så lett som å bare starte raset med vilje så hadde de vel gjort det for lenge siden.

 

Raset kommer nok før eller siden og ødeleggelsene blir som de blir. Hva med å bare flytte unna de som kan bli rammet og føre vei og jernbane gjennom en tunell forbi det potensielle rasstedet? Så slipper alle disse langvarige bekymringene. Da kan raset komme når det selv vil uten at noen trenger å bekymre seg.

 

Ring Amerikanerne og andre som vil teste bomber og bunkerbustere, og erklær mannen ett testomerådet.

Deretter flytter man folk hus og fe fra dalen under og fyrer løs.

Bare man pøser på med nok ting som sier pang så må mannen gi tapt til slutt :D

Lenke til kommentar

Et problem med skytefelt for tyngre skyts er at en liten andel av ladningene ikke går av. De blir liggende igjen i terrenget som blindgjengere. I hvert fall inntil en bombegruppe får kommet nært innpå, plassert sprengladning og sprengt de. Hvilke bombegrupper tror du vil bevege seg opp i det området. Da tenker jeg også hengende fra et helikopter. Det er jo heller ikke akkurat ufarlig. Hvis profesjonelle risikovurderer det til å takke nei, melder du deg frivillig?

Og igjen, hvorfor skulle det hjelpe å "kaste puffet ris på et rasende neshorn"? Det er gode grunner til at man borer hull i fjell som skal sprenges, ikke bare legger dynamitten oppå og fyrer av. For en masse på 120 000 kubikk spiller det nok liten rolle om det sprenges på overflaten eller rett under overflaten, en meter eller to inn. Ladningene bør nok godt over 10 meter inn for å kunne dytte det løse partiet utover. Jeg har ikke regnet på hvor mye som trengs, men vanligvis når fjell og tuneller sprenges så ser det ut som borehullene står så tett som ca 1 meter i mellom. Det er neppe uten grunn.

Edit: Her bruker de ca 68 tonn godt plassert sprengstoff for å sprenge ut ca 360 000 tonn stein. Lillemannen veier omtrent det samme. Skal de bore 454 10-20 meter dype hull i lillemannen så smuldrer nok fjellet opp mens de holder på. Hvordan får man fraktet 68 tonn opp i fjellsida og inn i hullene? Plasserer man det på utsiden trenger man kanskje 10-100 ganger mer og må evakuere folk mange mil unna på grunn av lydtrykket.

 

Kanskje litt enklere å flytte de 2-3 bondegårdene (bygge opp tilsvarende på et annet sted og tilby det som erstatning) og bore noen tuneller forbi stedet. Så kan raset bare komme når det selv vil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et problem med skytefelt for tyngre skyts er at en liten andel av ladningene ikke går av. De blir liggende igjen i terrenget som blindgjengere. I hvert fall inntil en bombegruppe får kommet nært innpå, plassert sprengladning og sprengt de. Hvilke bombegrupper tror du vil bevege seg opp i det området. Da tenker jeg også hengende fra et helikopter. Det er jo heller ikke akkurat ufarlig. Hvis profesjonelle risikovurderer det til å takke nei, melder du deg frivillig?

 

Og igjen, hvorfor skulle det hjelpe å "kaste puffet ris på et rasende neshorn"? Det er gode grunner til at man borer hull i fjell som skal sprenges, ikke bare legger dynamitten oppå og fyrer av. For en masse på 120 000 kubikk spiller det nok liten rolle om det sprenges på overflaten eller rett under overflaten, en meter eller to inn. Ladningene bør nok godt over 10 meter inn for å kunne dytte det løse partiet utover. Jeg har ikke regnet på hvor mye som trengs, men vanligvis når fjell og tuneller sprenges så ser det ut som borehullene står så tett som ca 1 meter i mellom. Det er neppe uten grunn.

 

Edit: Her bruker de ca 68 tonn godt plassert sprengstoff for å sprenge ut ca 360 000 tonn stein. Lillemannen veier omtrent det samme. Skal de bore 454 10-20 meter dype hull i lillemannen så smuldrer nok fjellet opp mens de holder på. Hvordan får man fraktet 68 tonn opp i fjellsida og inn i hullene? Plasserer man det på utsiden trenger man kanskje 10-100 ganger mer og må evakuere folk mange mil unna på grunn av lydtrykket.

 

Kanskje litt enklere å flytte de 2-3 bondegårdene (bygge opp tilsvarende på et annet sted og tilby det som erstatning) og bore noen tuneller forbi stedet. Så kan raset bare komme når det selv vil.

 

Saken er jo at det blir ikke noen fjellrester igjen å tenke på etter at de har rasert seg ferdig, så blindgjengere vil jo ligge under en del stein i så fall.

Men da får du fjernet det en gang for alle og du slipper å tenke på neste ras, riktignok blir det sutring fra miljø og turistfolket, men det får man tåle når det er beboelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...