Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor historisk sannsynlig det er at en med downs som ikke kan snakke og er 3 år i hodet som er blitt rapportert savnet løper rundt med et skarpt laded kule våpen klokka 4 om natta i Sverige.

 

Om ikke politiet klarte å se at dette var downs personen siden det var midt i natta så klarer de vel heller ikke se om personen fiklet med en mobil, lommebok eller en pistol.

 

Uansett hvordan dette kunne skje så er det tragisk.. man er ikke vant til å lese om slike saker i Norden.

Slutt å heng deg opp i mannens helsetilstand. Fokuser på at en person retter våpen mot politiet (eller andre). Politiet reagerer for å hindre at uskyldige liv går tapt ved å nøytralisere personen som retter skytevåpen mot andre.

 

Med mindre det var midt i skogen uten noe kunstig lys holder gjerne argumentet ditt for at de ikke skulle kunne gjenkjenne et skytevåpen. Såvidt jeg husker av bildet jeg så var dette i en bygate.

Jeg føler meg helt sikker i å påstå at man ser et skytevåpen på en gate med belysning fra bygninger og gatelys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I USA risikere man worst-case å bli skutt både av å holde en telefon eller å håndtere ei svart lommebok.

 

Det er ikke like ille her, men å ha en mobil i frisk farge kan vel være like greit. Mulig man må krype til korset å få seg ei mer fargerik lommebok og.

 

Ser ut som man må ta høyde for det utenkelige nå for tiden, og "på feil sted til feil tid" osv.

Joda. Og jeg har sett flere videoer av dette. Felles for flere av dem er at de veiver rundt med det og ikke slipper gjenstanden når de får beskjed om det. Har ikke sett eller hørt om en eneste hendelse der Politiet bare stormer bort å skyter noen som kun holder noe i hendene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slutt å heng deg opp i mannens helsetilstand. Fokuser på at en person retter våpen mot politiet (eller andre). Politiet reagerer for å hindre at uskyldige liv går tapt ved å nøytralisere personen som retter skytevåpen mot andre.

 

Med mindre det var midt i skogen uten noe kunstig lys holder gjerne argumentet ditt for at de ikke skulle kunne gjenkjenne et skytevåpen. Såvidt jeg husker av bildet jeg så var dette i en bygate.

Jeg føler meg helt sikker i å påstå at man ser et skytevåpen på en gate med belysning fra bygninger og gatelys.

 

Var det lyst nok så var det ennå mer selvklart at dette var personen som hadde rømt og var rapportert savnet. Er det så lett å skaffe ekte skytevåpen, ammo, lade og benytte seg av våpen for folk som ikke kan snakke som er mentalt som en treåring i Sverige at det er legitimt å anta at han hadde et skytevåpen og ikke en leke så so be it. Better safe than sorry.

Lenke til kommentar

Joda. Og jeg har sett flere videoer av dette. Felles for flere av dem er at de veiver rundt med det og ikke slipper gjenstanden når de får beskjed om det. Har ikke sett eller hørt om en eneste hendelse der Politiet bare stormer bort å skyter noen som kun holder noe i hendene.

 

neivel?

 

budskapet er allikevel, har du en fargerik telefon eller lommebok, er det iallefall ikke enkelt å hevde "jeg synes han holdt et pistol"

 

Samfunnskritikeren Michael Moore lagde et sarkastisk stunt rundt dette, etter flere påfallende hendelser

 

https://youtu.be/IJwI66ifjPc

 

igjen, dette er USA ikke Norge, men hvorfor ikke være føre var

Lenke til kommentar

Var det lyst nok så var det ennå mer selvklart at dette var personen som hadde rømt og var rapportert savnet. Er det så lett å skaffe ekte skytevåpen, ammo, lade og benytte seg av våpen for folk som ikke kan snakke som er mentalt som en treåring i Sverige at det er legitimt å anta at han hadde et skytevåpen og ikke en leke så so be it. Better safe than sorry.

Enhver person med et ekte eller en etterligning av et skytevåpen på et offentlig sted er en åpenbar trussel. 

En person med sinnslidelse eller virker tilsynelatende ustabil kan derfor oppfattes som en større trussel dersom vedkommende bærer et tilsynelatende ekte våpen. 

ekte eller falske våpen. hvor mange ekte våpen ser du på bordet før nyhets verten avslører det?

 

en annen sak der et ekte skytevåpen som ser ut som et leketøy. 

 

lignende sak.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

neivel?

 

budskapet er allikevel, har du en fargerik telefon eller lommebok, er det iallefall ikke enkelt å hevde "jeg synes han holdt et pistol"

 

Samfunnskritikeren Michael Moore lagde et sarkastisk stunt rundt dette, etter flere påfallende hendelser

 

https://youtu.be/IJwI66ifjPc

 

igjen, dette er USA ikke Norge, men hvorfor ikke være føre var

Nei, altså jeg skal ikke "nekte" deg å være føre var. Men som du selv sa. USA er ikke Norge(eller Sverige).

Lenke til kommentar

han gryntet og kunne si mamamamama og papapapa og han så sånn ut. 

 

attachicon.gifSEskyting.PNG

 

en skikkelse kom mot deg midt på natta mens han grynter papapapa og veiver med pistol så ville du tatt det helt med ro? For å si det sånn, det skulle ikke forundre med om du hadde dratt opp "gunner" sjøl da, hvis du hadde hatt en.

 

(ps. det er ikke sikkert han ser like "uskyldig" ut i alle positurer og vinkler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Trenger ikke være ekte kule for å være farlig heller , se bare hva som skjedde med Brandon Lee (fragment som satte seg rett ved ryggraden ved avfyring) :(

Lenke til kommentar

Hehe!

Jeg var vitne til en arrest i byen. Det var tre politifolk som brøt (rett bøyning av "å bryte"?) med en full, kraftig kar som ikke var spesielt samarbeidsvillig til å sette seg inn i politibilen.

 

Hele gaten var full av feststemte folk som alle klappet takten og sang den sangen til gryntingen av de fire mannfolka som knuffet.

Fantastisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trekk.. han gryntet og kunne si mamamamama og papapapa og han så sånn ut.

Ein person som er psykisk utviklingshemma, rusa eller i anna form for ubalanse er minst like farleg eller farlegare enn andre personar.

 

Hadde ein vist at gjenstanden var ufarleg, så hadde dette uansett ikkje dette vært ein sak. Men sidan politiet må ta utgangspunkt i at våpenet er ekte, så må ein også handle deretter.

 

Eg vill tørre påstå at dersom ein person som er psykisk utviklingshemma hadde fått tak i eit ladd våpen (feks funnet på gata), så vil den personen være ekstra farleg nettopp på grunn av manglende konsekvensforstelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ein person som er psykisk utviklingshemma, rusa eller i anna form for ubalanse er minst like farleg eller farlegare enn andre personar.

 

Hadde ein vist at gjenstanden var ufarleg, så hadde dette uansett ikkje dette vært ein sak. Men sidan politiet må ta utgangspunkt i at våpenet er ekte, så må ein også handle deretter.

 

Eg vill tørre påstå at dersom ein person som er psykisk utviklingshemma hadde fått tak i eit ladd våpen (feks funnet på gata), så vil den personen være ekstra farleg nettopp på grunn av manglende konsekvensforstelse.

 

Helt enig, tror bare ikke folk finner så mange pistoler på gata.

Tror heller ikke at om det faktisk var en treåring som hadde rømt og var ute om natta som ble rapportert og en patrulje så treåringen med en pistol i hånda hadde avlivet ungen selv om den manglende konsekvensforståelsen er tilnærmet lik uavhengig av hvor mye treåringen hadde viftet med våpenet.

Lenke til kommentar

Helt enig, tror bare ikke folk finner så mange pistoler på gata.

Tror heller ikke at om det faktisk var en treåring som hadde rømt og var ute om natta som ble rapportert og en patrulje så treåringen med en pistol i hånda hadde avlivet ungen selv om den manglende konsekvensforståelsen er tilnærmet lik uavhengig av hvor mye treåringen hadde viftet med våpenet.

Men nå antar du at de aktuelle tjenestefolkene visste at dette var den savnede Eric med Down’s. Det er det slett ikke sikkert at de visste. I så fall visste de heller ikke hvor stor grad a funkjonalitet eller mental alder han hadde.

Lenke til kommentar

Trenger ikke være ekte kule for å være farlig heller , se bare hva som skjedde med Brandon Lee (fragment som satte seg rett ved ryggraden ved avfyring) :(

OT, men påstanden om "fragment" er feil.

 

Brandon Lee ble drept av et prosjektil, som først satte seg fast i løpet da en patron, uten kruttladning, men med tennhette ble avfyrt. Kruttladningen i tennhetten var tilstrekkelig til å sende prosjektilet et stykk inn i løpet.

 

Når så våpnet ble ladet med løskrutt, fortsatt med et prosjektil i løpet ble avfyrt, så ble brandon dødlig skadet av prosjektilet.  Løskrutt er kraftig.

Det var et ekte prosjektil som drepte Brandon. 

Lenke til kommentar

Joda, diskutere fakta er det ikke noe galt med. Men å drive å synse uten forutsetning for å ha peilig er noe annet.

Om man har noen fakta, så kan man faktisk synse litt også om hva som er rett og galt, man trenger ikke ha alle fakta som du selv innrømmer.

 

Problemet er muligens når man ikke klarer å skille mellom synsingen og fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...