Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?


Anbefalte innlegg

Og her kommer stråmanns kongen som ikke har noe å komme med - i ekte religiøs ånd. Halleluja.

 

Det er vel ingen som mener at fyren var eller ble oppfattet som ufarlig, kjempesnill eller annet. Men at politiet ikke nødvendigvis håndtere situasjonen på en forsvarlig måte. PST i Sverige som med en gang ble satt til for å granske hendelsesforeløpet og all oppmerksomhet saken har fått i medier er vel ganske klare tegn på at det kanskje ikke alt var gjort etter boka, eller at boka muligens burde skrives om til fremtidige lignende situasjoner om den ble fulgt.

 

Målet burde være å håndtere situasjonen på en måte som ikke ender i en skuddveksling (eller en regelrett henrettelse som i denne saken med titalls skudd)

Ro ned situasjonen og kommuniser med vedkommende fra avstand hvor man ikke utsetter seg selv for fare. Skriking, kommandoer og trusler som bare skaper med forvirring for personen de prøver å av-bevæpne eskalerer situasjonen til de kan tømme magasinene sine om de ikke får ønskelig respons med en gang, det er ikke nødvendigvis alltid den beste løsning i slike situasjoner.

 

En annen ting er kommunikasjonen fra sentralen deres, mye kunne blitt gjort annerledes om de fikk beskjeden om at en med sterkt preg av downs som ikke kunne snakke hadde rømt før de fikk meldingen om at noen humpet rundt og viftet med noe som lignet en pistol.

 

Vi kjenner ikke til hendelsesforeløpet. Vi kjenner ikke til hva patruljen visste. Men vi kjenner til utfallet av hendelsen, og utfallet var ikke bra uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er utfall som dette som det bør jobbes mot a å avvikle.

Målet er alltid å håndtere situasjonen uten at det blir skuddveksling! Problemet er at ikke alle situasjoner lar seg dempe kun ved konfliktdempende atferd og et sted må man nesten sette en grense. At den grenser går der hvor noen retter våpen mot Politiet, er på ingen måte kritikkverdig. Hvor mange skudd som da avfyres er fullstendig irrelevant, da man skyter til personen ikke lenger er en trussel. Det er før om det viser seg at man fortsatte å skyte etter at vedkommende er nede for telling at antallet får relevans.

 

At saken blir etterforsket med en gang er ikke en indikasjon på noe som helst, for det blir alltid satt iganc etterforskning umiddelbart etter at Politiet har brukt våpen. Og at media gir det stor oppmerksomhet er heller ikke noen indikasjon på noe som helst. De er jo også alltid på i slike saker og særlig det det viser seg at det ikke var et ekte våpen.

 

Det om kommunikasjon med sentraler er et viktig poeng. Mye kunne sikkert vært annerledes ved at all kommunikasjon fungerer som det skal. Nå vet vi jo ikke hva som ble meldt ut til tjenestefolka og ikke, så dette gjenstår jo å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle bare mangle!

 

Tragisk for familien, men visste de at han hadde en leketøyspistol, og at han gikk ut med den på seg?

Han rømte fra foreldrene , de viste vel ikke at han hadde med seg den...

 

Rart at det ikke ble meldt fra til feks politi vet ikke.. Da kanskje Politiet hadde vitet at en med Downs var på rømmen.

 

 

Vanskelig å si noe om situasjonen, Politiet var på tuppa.. Og en eldre med Downs kan fort tenke seg "å leke med politi" eller ikke høre på politi...

 

Tragisk, men en eldre fyr med pistol er jo litt skummelt det også.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, da er jeg med. Jeg har ikke lest de siste innleggene fra denne missy da det ble litt for anekdotisk og følelesesladet argumentasjon i de første postene jeg leste fra henne.

 

 

Yes, hvordan patruljen oppfattet og bedømte situasjonen, det er alpha omega i slike saker. Og her kommer opplæring og hvordan de skal gå frem for å avvikle slike situasjoner inn i bildet. Når 3 mennesker i løpet av sekunder skal være dommer og eventuelt bøddel i dårlig lys så burde det prioriteres en veldig streng opplæring samt prosedyrer for at saker ikke skal feilbedømmes og uskyldige liv som ikke har en verdens forståelse om hvorfor tre Politimester Bastianer kommer og skriker og er hissige.

 

Ikke vet jeg, jeg synes bare ikke at utfall som dette skal forekomme når ting blir gjort på en forsvarlig måte.

1. No worries.

 

2. Joda, men nå har jo faktisk norsk og svensk Politi svært god opplæring i nettopp slike tilfeller. Hva tror du de driver med de 3 årene på skolen? Reglene er også svært strenge for våpenbruk. Men man kan likevel ikke helgardere seg mot slikt da svært mye avhenger av den antatte gjerningsmannens egne handlinger.

 

3. Utfall som dette kan alltid forekomme uansett hvor forsvarlig Politiet går frem. Det er jo nettopp derfor he har våpen; fordi man aldri kan være sikker.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Hva vet du om det var anledning til å roe ned situasjonen i det hele tatt? Du buser ut med at de "burde ha gjort sånn og sånn" uten å kjenne til hverken sakens detaljer eller hva politiet er lært opp til å gjøre i ulike situasjoner.

 

I samme innlegg så skriver jeg: Vi kjenner ikke til hendelsesforeløpet. Vi kjenner ikke til hva patruljen visste. Men vi kjenner til utfallet av hendelsen, og utfallet var ikke bra uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er utfall som dette som det bør jobbes mot a å avvikle.

 

Men det hopper du glatt over i vanlig uærlig stil. Om du lurer på hvorfor du og SF kommer så godt overrens er det fordi dere på visse områder er bortimot identiske i argumentasjonen deres. Ingen av dere ser det selv og begge hisser seg opp over hvordan rivalen diskuterer. Den ene hater politiet/stater og argumenterer mot dem uavhengig av situasjon, den andre glorifiserer politiet og tar de i forsvar uavhengig av situasjonen. Har noen noe å komme med midt i mellom så er det uhørt.

 

Derfor bruker jeg vanligvis ikke orke å skrive i trådene "deres" men det kan til tider være ren humor å lese dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. No worries.

 

2. Joda, men nå har jo faktisk norsk og svensk Politi svært god opplæring i nettopp slike tilfeller. Hva tror du de driver med de 3 årene på skolen? Reglene er også svært strenge for våpenbruk. Men man kan likevel ikke helgardere seg mot slikt da svært mye avhenger av den antatte gjerningsmannens egne handlinger.

 

3. Utfall som dette kan alltid forekomme uansett hvor forsvarlig Politiet går frem. Det er jo nettopp derfor he har våpen; fordi man aldri kan være sikker.

 

1. Cheers.

 

2. Ikke vet jeg, jeg kjenner ikke til opplæringen, fokus og oppdatert informasjon om det som skal læres ut, kravene til deltagerne eller strykeprosenten. 3 år er dessuten ganske lite etter min mening, men meg om det.

 

Når det skal bedømmes ting som har dødelige konsekvenser basert på spontane personlige vurderinger så bør det settes inn mer resurser for å reduserer feilmarginen til det ekstreme. Dommere, leger og andre yrker som har lignende konsekvenser av valgene man tar har som regel en mye lenger utdanningstid og lønn. Men dette er vel ikke noe nytt at det blir avsatt for lite resurser til politi og deres lønnslipper, ikke minst i Sverige.

 

3. Jod så klart, det er jo tross alt mennesker med livet som innsats i en presset situasjon, så klart det kan forekomme uheldige utfall og feil. Men det må da alltid jobbes mot at det ikke skal forekomme. Dette er ikke noe "Oh well, shit happens" yrke. 

Lenke til kommentar

Når på døgnet var dette? Jeg mener å vite det var sent på kveld...

 

Når svensk Politi sikkert flere ganger har skreket - Slepp Vapnet!, Slepp Vapnet! Da er det veldig skremmende nå noen gjør det motsatte...

 

Kan man tenke seg at en med Downs ikke reagerer som normalt... Det er mange ting som kan være, "Sinne", "leke med politi" osv...

 

 

Som sagt vi vet ingenting. Vi får sikkert vite mer senere.

 

Avisoverskrifter helt klart, men hva det var vet vi ikke.

 

 

Det er tre det er synd på her..

 

Han med Downs selvfølgelig, tragisk

 

Familien, tragisk

 

 

Ikke minst Politiet, som må leve med dette resten av livet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når på døgnet var dette? Jeg mener å vite det var sent på kveld...

 

Tror det var så sent at det kan kategoriseres som tidlig, mener det var rundt klokken 04:00, en halvtime før soloppgang. Usikker på hvor mye lys fra solen bak horisonten som har rukket og komme frem, gatebelysningen og eventuelt månebelysningen.

Lenke til kommentar

Det om kommunikasjon med sentraler er et viktig poeng. Mye kunne sikkert vært annerledes ved at all kommunikasjon fungerer som det skal. Nå vet vi jo ikke hva som ble meldt ut til tjenestefolka og ikke, så dette gjenstår jo å se.

Jeg mener jeg leste at faren snakket med politiet når hendelsen allerede var i gang. Det var derfor de sa de ikke hadde kapasitet - fordi de hadde rykket ut nettopp på oppdraget der sønnen var involvert.

 

 

I samme innlegg så skriver jeg: Vi kjenner ikke til hendelsesforeløpet. Vi kjenner ikke til hva patruljen visste. Men vi kjenner til utfallet av hendelsen, og utfallet var ikke bra uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er utfall som dette som det bør jobbes mot a å avvikle.

 

Men det hopper du glatt over i vanlig uærlig stil. Om du lurer på hvorfor du og SF kommer så godt overrens er det fordi dere på visse områder er bortimot identiske i argumentasjonen deres. Ingen av dere ser det selv og begge hisser seg opp over hvordan rivalen diskuterer. Den ene hater politiet/stater og argumenterer mot dem uavhengig av situasjon, den andre glorifiserer politiet og tar de i forsvar uavhengig av situasjonen. Har noen noe å komme med midt i mellom så er det uhørt.

 

Derfor bruker jeg vanligvis ikke orke å skrive i trådene "deres" men det kan til tider være ren humor å lese dem.

Jeg har ikke glorifisert noen politifolk. Jeg har ikke engang konkludert med at de handlet rett. Det jeg har gjort er å påpeke momenter ved saken som haterne enten ignorerer eller ikke kjenner til.

 

Du konkluderer bastant med at de burde ha gjort ditt og datt. Jeg svarer da at det ikke er så enkelt, og at det ikke er slik at man kan kosesnakke i alle sitasjoner. Situasjonen kan være så kritisk at det ikke er tid til å sette seg ned og prate over en kopp kaffe.

 

Bare fordi jeg tar deg i flere faktafeil og feiloppfatninger så betyr ikke det at jeg glorifiserer politiet. Jeg bare påpeker grunnleggende ting som du og enkelte andre her ikke har fått med dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, av de er det aller minst synd på de som skøyt ham.

Poenget er at det er synd på alle her.

 

Jeg vet ikke hva som skjedde, men sannsyneligvis handlet Politi etter prosedyre...

Politiet går ut ifra at de fleste av oss handler rasjonelt.

 

Når de skriker gjentatte ganger og noen hever våpen feks...

Lenke til kommentar

Når på døgnet var dette? Jeg mener å vite det var sent på kveld...

 

Når svensk Politi sikkert flere ganger har skreket - Slepp Vapnet!, Slepp Vapnet! Da er det veldig skremmende nå noen gjør det motsatte...

 

Kan man tenke seg at en med Downs ikke reagerer som normalt... Det er mange ting som kan være, "Sinne", "leke med politi" osv...

 

 

Som sagt vi vet ingenting. Vi får sikkert vite mer senere.

 

Avisoverskrifter helt klart, men hva det var vet vi ikke.

 

 

Det er tre det er synd på her..

 

Han med Downs selvfølgelig, tragisk

 

Familien, tragisk

 

 

Ikke minst Politiet, som må leve med dette resten av livet.

Pass deg, nå får du på pukkelen av Noxhaven. Du glorifiserer politiet og tar dem i forsvar uavhengig av situasjonen.

Lenke til kommentar

Du gjentar bare deg selv og svarer ikke på om en kule fra et våpen avfyrt av en med downs er mindre farlig enn en kule avfyrt fra et våpen av en "normal" person.

 

Du vet ikke engang om de så at han hadde downs. Du glemmer visst at det var midt på natten. Og selv om de hadde sett det så betyr ikke det at det er greit at han skyter ned noen selv om han har downs.

 

Politiet kurses i behandling av psykiatriske pasienter, men det er ikke deres hovedfagområde. Dessuten har de andre hjemler og oppgaver enn de som jobber med psykiatriske pasienter til daglig.

 

Nei, mange vil komme i trøbbel hvis de løper rundt og vifter og truer med noe som tilsynelatende er et våpen. Og nettopp derfor skal du ikke løpe rundt ute i offentligheten med noe som ligner et skarpt våpen.

 

Å, så nå fyrte plastpistolen av kuler? Fantastisk gjort av den!

 

Du har helt korrekt, behandling av psykiatriske pasienter er ikke politiets hovedfagområde. Men spør hvor ofte de faktisk befinner seg på en institusjon fordi en psykiatrisk pasient er til fare for seg selv eller andre, og du finner høye tall. Jeg vil faktisk anta at enhver patrulje har minst et oppdrag i uka som har med pyskiatri å gjøre, selv om jeg ikke har noen statistikk på området. 

 

Og det er nå, etter at de har fjernet transport av psykiatriske pasienter fra politiets arbeidsområder - de gjorde det langt oftere før!

 

Og jeg er helt enig i at vi ikke skal vifte med våpen, men hvordan i helvete kan du legge skylden på en tilbakestående autist, når det var SÅ JÆVLIG åpenbart at han var tilbakestående når du ser på ham? 

 

Jeg spør deg: Er du fornøyd med at politiet gjør så jævlig åpenbare feil som dette? For hvis du er det, så får du bare si det og bli ferdig med saken. 

Vi andre vil gjerne ha et bedre samfunn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ein person som er psykisk utviklingshemma, rusa eller i anna form for ubalanse er minst like farleg eller farlegare enn andre personar.

 

Hadde ein vist at gjenstanden var ufarleg, så hadde dette uansett ikkje dette vært ein sak. Men sidan politiet må ta utgangspunkt i at våpenet er ekte, så må ein også handle deretter.

 

Eg vill tørre påstå at dersom ein person som er psykisk utviklingshemma hadde fått tak i eit ladd våpen (feks funnet på gata), så vil den personen være ekstra farleg nettopp på grunn av manglende konsekvensforstelse.

Kjenner en som teipet fast og voldtok en jente (kameraten satt utenfor i bil slik at han ikke skulle bli fersket) samt stakk handa nedi trusa på flere jenter......selv om han er psykisk utvh så vet han godt at det han gjorde er galt

 

Det er rett og slett ikke stuerent at kommunen ikke passet godt nok på han , de er fullt ansvarlig

 

Hadde jeg vært dommer så hadde jeg gitt 50% av skylda til vedkommende , politiet var mellom barken og veden , hadde de ikke skutt og vedkommende viste seg å være farlig........jeg haded sikkert skutt selv hvis jeg var politi , om jeg ikke hadde sett vedkommende :

 

Var det noe påslått belysning der i det hele tatt eller bekmørkt , relativ viktig faktor spør du meg ?    

 

Jeg spår de mister jobben men jeg tviler på at de får fengsel pga situasjonen som oppsto , nødverge/uhell vil dommern si 

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Dette er som å diskutere religion. Dere kommer ingen vei.

 

De "religiøse" her er de som mener at "purkesvina" åpenbart burde skjønt at fyren var ufarlig, kjempesnill, 3 år i hodet og hadde en plastbit i handa og at de bare skjøt ham ned for morroskyld. Fuck the police, ikke sant?

Jeg sier at de bør kurses bedre. Fuck school, right? Kan jo bare bli pol'ti i stedet!

Lenke til kommentar

Det at det ikke var Erics feil betyr ikke automatisk at det var politiets feil. For alt vi vet kan de ha gjort alt så riktig det går an ut i fra situasjonen. Hadde det f.eks. ikke vært Eric kunne det godt hendt at ve hadde hatt to døde politimenn i stedet hvis de absolutt skulle stått der og sett dumme ut i mørket og venta på at noen skulle skyte.

 

Bortsett fra de av dere her inne som åpenbart er klarsynte og vet nøyaktig hvordan alt utspilte seg. Dere kan se bort i fra denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å, så nå fyrte plastpistolen av kuler? Fantastisk gjort av den!

Kan du ikke kutte ut stråmannarguentasjon? Politifolkene kunne ikke vite om det var et ekte våpen eller ikke. Poenget er at hvis det er et skarpt våpen så er det like farlig uavhengig av hvem som vifter med det.

 

Men du nekter visst å svare på denne kjennsgjerning, og tyr heller til avsporinger og stråmenn.

 

Du har helt korrekt, behandling av psykiatriske pasienter er ikke politiets hovedfagområde. Men spør hvor ofte de faktisk befinner seg på en institusjon fordi en psykiatrisk pasient er til fare for seg selv eller andre, og du finner høye tall. Jeg vil faktisk anta at enhver patrulje har minst et oppdrag i uka som har med pyskiatri å gjøre, selv om jeg ikke har noen statistikk på området.

Og det går tydeligvis som regel bra. Og dette var ikke på en institusjon, men på en strekt belastet adresse.

 

Og jeg er helt enig i at vi ikke skal vifte med våpen, men hvordan i helvete kan du legge skylden på en tilbakestående autist, når det var SÅ JÆVLIG åpenbart at han var tilbakestående når du ser på ham?

Jeg legger ikke skylden på ham. Jeg bare konstaterer at hvis man løper rundt i offentligheten med et våpen (eller noe som ser ut som et våpen) så risikerer man at politiet reagerer på det. Det var vel nettopp meldinger som "truende mann med våpen" som gjorde at politiet rykket ut i utgangspunktet.

 

Hva som er åpenbart når man ser pene, opplyste bilder i ettertid er ikke nødvendigvis åpenbart i en akutt situasjon midt på natten.

 

Jeg spør deg: Er du fornøyd med at politiet gjør så jævlig åpenbare feil som dette? For hvis du er det, så får du bare si det og bli ferdig med saken. 

Vi andre vil gjerne ha et bedre samfunn!

Først må vi eventuelt avdekke hva den konkrete feilen er. Hva i situasjonen var det politiet eventuelt gjorde feil? Og da må vi også vente på flere detaljer om saken.

 

Det nytter ikke å bare bælje ut med "FÆLT POLITI FY FY FY" og så ikke egentlig vite hva konkret du klager over.

 

Jeg sier at de bør kurses bedre. Fuck school, right? Kan jo bare bli pol'ti i stedet!

Disse følelsesmessige utbruddene dine tar seg ikke særlig godt ut.

 

For det første kreves generell studiekompetanse for å komme inn på Politihgøskolen. For det andre må man ha et forholdsvis høyt snitt. For å komme inn i Oslo kreves rundt 50 konkurransepoeng. For det tredje er Politihøgskolen et treårig bachelorstudium, så hvis man ønsker å drite i skole er det det siste stedet man bør søke seg inn.

 

Men for all del, la ikke fakta komme i veien for følelsesmessige, irrasjonelle utbrudd...

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...