Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?


Anbefalte innlegg

Disse polititjenestefolkene burde bli tatt ut av operativ tjeneste og fått seg kontorjobber, evt. politiopplæringsjobber. For de har nok garantert mentale sår, som gjør dem tjenesteudyktige til å kunne ta livet av noen igjen i et skarpt oppdrag. Samt de vil være et levende bevis som går rundt med skyldfølelse, og vil dersom de har den riktige samvittighetsfølelsen kunne være et gyldent bidrag til hvordan politiet kan jobbe i framtidens politistyrker, dersom de er skåret ut i riktig stein vel og merke som menneske. I opplæringssammenheng tenker jeg da!

 

Bare det å kaste seg på bakken framfor å gjemme seg bak et syltynt tre / stolpe kan vel kjøpe et par sekunder ekstra på dømmekraften, eller å løpe vekk om mulig, og så revurdere det inntrufne faremomentet de står ovenfor.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse polititjenestefolkene burde bli tatt ut av operativ tjeneste og fått seg kontorjobber, evt. politiopplæringsjobber. For de har nok garantert mentale sår, som gjør dem tjenesteudyktige til å kunne ta livet av noen igjen i et skarpt oppdrag. Samt de vil være et levende bevis som går rundt med skyldfølelse, og vil dersom de har den riktige samvittighetsfølelsen kunne være et gyldent bidrag til hvordan politiet kan jobbe i framtidens politistyrker, dersom de er skåret ut i riktig stein vel og merke som menneske. I opplæringssammenheng tenker jeg da!

 

Bare det å kaste seg på bakken framfor å gjemme seg bak et syltynt tre / stolpe kan vel kjøpe et par sekunder ekstra på dømmekraften, eller å løpe vekk om mulig, og så revurdere det inntrufne faremomentet de står ovenfor.

 

Jeg vil komme med fem kontrapoeng. 

Du er naiv i forhold til skytevåpen. Det er irrelevant om det var en lekepistol når du oppfatter situasjonen som en ekte trussel. Politet ble advart om at det var en mann med skytevåpen, det er lett å ta feil når en psykisk utviklingshemmet mann løper rundt med lekepistol og oppfører seg rart midt på natten. Hvis du hadde vært i den situasjonen kan jeg ikke se for meg annet enn at du hadde følt "crazy dude springer rundt med våpen". Selvfølgelig er det forståelig at politiet oppfatter det som en reell trussel.

Når du skyter en trussel skyter du for å stoppe trusselen. Hvordan stopper man en trussel? Du maksimerer sjansen for å stoppe trusselen ved å skyte personen som er trusselen i det største punktet (brystet) så mange ganger så mulig. Når du skyter for å stoppe en trussel er livet til trusselen irrelevant.

Poenget er at politet ikke skal ta på seg for mye fare, det er ikke deres oppgave å ta på seg altfor mye fare, de tar på seg en del fare, men skyt for å stoppe trusselen punktet er i øyeblikket det du anser som et våpen rettes mot deg. I dette tilfellet var det en lekepistol som ble rettet mot politiet av en mann med down syndrom. I politiets øyne så de (jeg er ganske sikker på dette) en pistol som ble rettet mot de av en mann som oppførte seg merkelig (antar mentale lidelser så denne fyren kan finne på hva som helst, til og med skyte polititet) kl 4 på natten. Trusselbildet blir så stort at det må stoppes, selv om det viser seg at de tar feil, kan de ikke klandres for det at de tar feil. Å undersøkt nærmere ville blitt å påta for mye trusler i den situasjonen hvis det hadde visst seg at dette var noen med hensikt til å skyte på politiet med en ekte pistol.

De kan heller ikke løpe vekk. Hvis dette er den trusselen mot folk som det kan være, kan ikke politet løpe vekk. Da risikerer de andres liv. Det må taes på trussel situasjonen. For å sette det på spissen. Hvis noen står på Oslo S med automatvåpen og truer med å skyte folk vil ikke politet kunne løpe vekk. De må stoppe trusselen så kjapt så mulig med så lite risiko som mulig. Det kunne også vært en person med lekepistol kunne det vist seg i etterkant.

Det siste poenget var i forhold til "de har nok garantert mentale sår" osv. De opererte totalt innenfor standard og som forventet. Jeg tror de fleste ville kunne leve fint med det uten å mangle "den riktige samvittighetsfølelsen".

Dette er en konsekvens av statistikken. "Unngå denne type hendelser" og "Politet skal ikke ta på seg for mye risiko" er to påstander eller forventninger som jeg tviler sterkt på kan oppfylles ved å endre politiets operative standarder. I så fall er det lovforslag som at "lekepistoler" må være neongrønn o.l. som må gjøres. Hvis du har politikk eller operativstandard endringer som du vil foreslå så kan det være det kan løse denne floken.

Jeg innser at dette er en ubehagelig og lite sannsynlig tragedie, men jeg ønsker å forhindre fremtidige tragedier ved å innse at dagens standard er god. Kanskje ikke perfekt, men god på å minimalisere samfunn- og politirisiko totalt sett. Det å si "dette var galt" og så si at politiet burde utsette seg for mye mer risiko fordi du mangler forståelse av situasjonen, skytevåpen og politiets rolle er naiv selvmoralisering som ikke hjelper noen og skaper en diskusjon som kan sette politet i unødvendig fare bare fordi du vil si at jeg er snill, politiet burde skutt han, han var helt ufarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I politiets øyne så de (jeg er ganske sikker på dette) en pistol som ble rettet mot de av en mann som oppførte seg merkelig (antar mentale lidelser så denne fyren kan finne på hva som helst, til og med skyte polititet) kl 4 på natten. Trusselbildet blir så stort at det må stoppes, selv om det viser seg at de tar feil, kan de ikke klandres for det at de tar feil. Å undersøkt nærmere ville blitt å påta for mye trusler i den situasjonen hvis det hadde visst seg at dette var noen med hensikt til å skyte på politiet med en ekte pistol.

De kan heller ikke løpe vekk. Hvis dette er den trusselen mot folk som det kan være, kan ikke politet løpe vekk. Da risikerer de andres liv. Det må taes på trussel situasjonen. For å sette det på spissen. Hvis noen står på Oslo S med automatvåpen

Det var kl 4 om natten, de hadde antakelig veldig god tid på å få situasjonen under kontroll før denne personen kunne komme til å skade sivilbefolkningen. Det finnes selvsagt noen unntak, der enkelte er våkne enten i jobbs ærende eller av andre grunner kl 4 om natten. Men dette klokkeslett er så nært "ulvetimene" at de fleste blant oss ligger i seng helt utslått.

 

Skal ikke si at du ikke kan ha et poeng her og der. Men, dette var en dårlig sammenlikning i mot Oslo S, da jeg tenker at du ser for deg dette skje kl 13 midt på dagen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pussig hvordan alle unntatt Politiet er ansvarlige for sine egne handlinger.

Sivile med unntak jegere har vel ikke bæretillatelse for skytevåpen, ingen sivile med få unntak bærer skytevåpen offentlig. I Norge/Sverige jeg tror noen få yrker i vaktbransje og sikkerhet har bæretillatelse men det er unntak.

 

Det er ikke USA typ..

 

Siste nytt derfa blev faktisk en nordmann nylig drept i Usa.

 

Han var på overraskelse besøk og ferie hos svigerfar.

 

Og hoppet fram fra hekken.. ble skutt momentant av svigerfar med hagle.

 

Saken ble henlagt pga at svigerfar opptrådte helt etter reglene i USA.

 

Dvs du har lov til å skyte folk du antar er truende på din egen eiendom...

 

I USA et av de mest våpen liberale samfunn, hadde ikke engang Eric vært oppe til debatt.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er uheldig at artikkelen ikke beskriver utseendet til lekepistolen. Hvis den hadde vært blå for eksempel burde politiet skjønt at det var fake. Men hvis leken var svart og manglet farget plugg i enden av løpet kan jeg forstå forvirrelsen. Alle lekevåpen skal ha en farget plugg som du kan lese mer om her
https://en.wikipedia.org/wiki/Toy_gun#Laws

Endret av Mark22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...