Gå til innhold

sparemanken vest på galaxy s3


Anbefalte innlegg

Har en litt eldre android telefon rundt om 4-5 år. i Mai fikk jeg melding når jeg logget inn på mobilbank at fra og med 1. mai (tror jeg det var) måtte jeg laste inn ny versjon av mobilbanken. Når jeg går inn på "app store"  sier mobilen min at "enheten min ikke er kompatibel med denne applikasjonen"

Ringte banken, de sa at siden jeg hadde en eldre telefon kunne det være mulig jeg ikke kunne få siste android OS opgradering og derfor ikke spv appen. (noe som er feil) siden jeg har siste android OS v.. Ser på app vurdering at ca 5-10% gir appen terningkast 1 av 5. Er det mulig å bli så ubrukelig at man kaster bort en fungerende versjon av mobilbanken for å fornye seg med konsekvens å miste 5-10% av kundene sine. 

Er det andre som har hatt lignende problemer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så helt uvanlig dette. Flere app-utgivere kutter fortøyningene til noe eldre (eller man må vel kalle det _mye_ eldre) Android-versjoner.

Jeg opplevde dette selv med en drøy 3 år gammel Huawei 4x som hadde Jelly Bean v4.4.x eller v4.3.x som siste oppdaterbare versjon, da det lokale kjøpesenteret krevde visstnok v.6.0 eller nyere på sin app. Dette fordi appen skulle pushe tilbud på deg via Bluetooth-sondering når man gikk gjennom kjøpesenteret.

 

Du har nok samme Android-versjon på din S3, altså Jelly Bean v4.3 eller v4.4. I den siste versjonen av Sparebanken Vest-appen er det kommet efaktura-varsling med pushpull. Vet ikke om det er dette som tippet versjonsutgaven i din disfavør.

 

Men slik er det bare i denne karusellen, dessverre. 

Endret av 5FFP1X9W
Lenke til kommentar

Om du ikkje skal skifte ut mobilen annakvart år, bør du kjøpe deg ein iPhone i stade. 

Det vil ikke hjelpe, da også iOS blir utdatert over tid.

 

@TS: Ja du har siste versjon som din telefon støtter, men den er fremdeles mange år bak i tid. Grunnen til at de slipper ny app er pga ny funksjonalitet som kun fungerer i nyere operativsystemer. det kan være alt fra nye funksjoner til sikkerhetsoppdateringer ol. noe som er viktig i en bank app.

Lenke til kommentar

(noe som er feil) siden jeg har siste android OS v.. 

 

Hvilken Android versjon er det du har da?

Samsung har ikke gitt ut nyere versjoner til S3 på mange år.  Såframt du ikke manuelt har installert en ikke-Samsung versjon av Android, så stemmer det nok at den versjonen du har er veldig gammel.

Lenke til kommentar

Interessant :)

 

Hvor finner man custom OS?

 

REDIGERT: Første videoen jeg fant på youtube sier at man MÅ være rootet for å flashe custom OS. :(

Gjelder bare å finne en recovery og et ROM som ikke er pre-rooted, eller som er pre-rooted men hvor du manuelt må aktivere root, Lineage OS skal feks være pre-rooted, men du må manuelt enable root etter install.

 

Eventuelt kan du jo bruke rootcloak, brukte det for en grei stund siden på DNB, Eika og Sbank appene, og det fungerte utmerket :)

Lenke til kommentar

Gjelder bare å finne en recovery og et ROM som ikke er pre-rooted, eller som er pre-rooted men hvor du manuelt må aktivere root, Lineage OS skal feks være pre-rooted, men du må manuelt enable root etter install.

 

Eventuelt kan du jo bruke rootcloak, brukte det for en grei stund siden på DNB, Eika og Sbank appene, og det fungerte utmerket :)

 

Stemmer det at man fortsatt ikke kan bruke Bank-ID på mobil på roota rom? Det har i såfall ganske mye å si når man skal kjøpe ny mobil og ikke liker originalrom'en.

Lenke til kommentar

Stemmer det at man fortsatt ikke kan bruke Bank-ID på mobil på roota rom? Det har i såfall ganske mye å si når man skal kjøpe ny mobil og ikke liker originalrom'en.

Har ikke prøvd personlig, men ser det var en bug ute å gikk som force closet appene tidligere, så bankid burde fungere, men jeg vil ikke love noe :)

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd personlig, men ser det var en bug ute å gikk som force closet appene tidligere, så bankid burde fungere, men jeg vil ikke love noe :)

 

Takk! Håper du har rett.  :dremel:

 

Må kanskje høre med DNB før man kjøper ny telefon, da...

 

 

edit: Greier ikke tenke på annet enn hockeysveis når jeg leser "sparemanken"

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Takk! Håper du har rett.  :dremel:

 

Må kanskje høre med DNB før man kjøper ny telefon, da...

 

 

edit: Greier ikke tenke på annet enn hockeysveis når jeg leser "sparemanken"

 

Til DNB og selve bankappene så fungerte iaf rootcloak utmerket sist jeg drev med root og custom rom :)

 

Ser eventuelt følgende på XDA;

 

Just change one word in the build.prop

ro.product.brand=generic should be changed to ro.product.brand=OnePlus

Jeg tenker forøvrig på en annen type "bank" når jeg leser det ordet :innocent:

Lenke til kommentar

Til DNB og selve bankappene så fungerte iaf rootcloak utmerket sist jeg drev med root og custom rom 

 

 

Det har blitt en stund siden jeg har hatt roota telefon som hovedmobil sjøl, men bankid-greia er vel en sim-tjeneste (eller hva det heter)? Altså umulig å teste på en roota telefon uten fjerne tjenesten fra den man bruker til vanlig(?).

Lenke til kommentar

Det har blitt en stund siden jeg har hatt roota telefon som hovedmobil sjøl, men bankid-greia er vel en sim-tjeneste (eller hva det heter)? Altså umulig å teste på en roota telefon uten fjerne tjenesten fra den man bruker til vanlig(?).

Så lenge du har bankid brikken du fikk på ett eller annet tidspunkt så kan du enkelt bytte mellom så mange mobiler du ønsker per dag :)

Lenke til kommentar

Er nok på høy tide med en ny telefon. Dette er nok bare starten på problemet du kommer til å få med apper fremover, og eldre Android er ikke like sikkert som nyere.

 

Kjøp deg en Motorola eller Nokia til en 1500-2000kr og det vil være en stoor oppgradering på alt fra kamera til batteritid og ytelse, og du vil slippe slike problemer på en del år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...