Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover om kleskode


Sebastian_sto

Anbefalte innlegg

Hei! Nå i denne varmen kler flere og flere av seg og går gjerne i baris utendørs, meg inkludert. Men når jeg skulle inn på et kjøpesenterher forleden ble jeg bedt om å kle på meg, hvis ikke slapp jeg ikke inn. Så hvorfor er det slik at vi kan gå i baris ute, men ikke inne? Finnes det faktisk lover som regulerer hva man skal ha på seg innendørs eller er det mer en norm? Kan jeg for.eks komme med en lov som sier det motsatte; at jeg som person kan gå akkurat som jeg vil og at de ikke kan nekte meg adgang på butikker eller senter?

 

Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke nekte på en diskriminerende måte. Dvs samekofte, hijab, turban etc kan de ikke forby. Men ellers er det ganske fritt frem å sette egne regler

Hmm, nesten riktig dog diskriminasjon er ikke generelt ulovlig i Norge, og de diskriminerer her mot folk i bar overkropp ... helt lovlig. ;)

 

Hvorfor visse former av diskriminasjon er ulovlig, mens andre tillates er vel tema for en annen tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men når jeg skulle inn på et kjøpesenterher forleden ble jeg bedt om å kle på meg, hvis ikke slapp jeg ikke inn. Så hvorfor er det slik at vi kan gå i baris ute, men ikke inne?

 

Det er alltid morro å bli minna på det paradokset at ein mann utan skjorte ikkje får gå inn på ein klesbutikk for å kjøpe seg skjorte utan å ha på seg skjorte, og ein mann som har på seg skjorte har ikkje behov for å kjøpe seg skjorte.

 

 

Når det gjeld regelverket så er det slik at eigaren av eit kvart sted kan fastsette vilkår for bruk av eigendommen (så lenge vilkåra ikkje er i strid med anna lovverk som f.eks. diskrimineringslova).

 

På offentleg område så er adgangen til å gå utan klær regulert i straffelova:

 

 

§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, eller b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.

 

Kva som er uanstendig atferd kan variere alt etter kven som er i nærheita, tid og sted, samt kva som må reknast som normalt.

Typisk kan mannfolk gå med bar overkropp på fleire plassar enn kva kvinner typisk kan gjere.

Tilsvarande vil eit normalt badeantrekk kunne være heilt greit på badeplassen, men rekna som uanstendig på busshaldeplassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei! Nå i denne varmen kler flere og flere av seg og går gjerne i baris utendørs, meg inkludert. Men når jeg skulle inn på et kjøpesenterher forleden ble jeg bedt om å kle på meg, hvis ikke slapp jeg ikke inn. Så hvorfor er det slik at vi kan gå i baris ute, men ikke inne? Finnes det faktisk lover som regulerer hva man skal ha på seg innendørs eller er det mer en norm? Kan jeg for.eks komme med en lov som sier det motsatte; at jeg som person kan gå akkurat som jeg vil og at de ikke kan nekte meg adgang på butikker eller senter?

 

Takk på forhånd for svar!

Du nevner lov og norm, men det virker ikke som du skjønner ordenes betydning. Med lov tenker jeg på lovverket og ikke regler. Regler, f.eks fra byggeier, har mye lavere "rang" enn lover.

 

Dagligtalens "få lov til" henviser ofte til regelverk og ikke lovverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, nesten riktig dog diskriminasjon er ikke generelt ulovlig i Norge, og de diskriminerer her mot folk i bar overkropp ... helt lovlig. ;)

 

Hvorfor visse former av diskriminasjon er ulovlig, mens andre tillates er vel tema for en annen tråd.

Diskriminering er vel ikke å nekte folk med bar overkropp tilgang. 'Ordet brukes oftest for å betegne en usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av individer på grunnlag av deres kjønn, religion, tilhørighet til etniske grupper, nasjonaliteter eller nedsatt funksjonsevne.'

 

Det er jo feks også utesteder som har kleskode at man må ha på pent tøy, det er jo ikke diskriminering mot de som har på vanlige klær da feks. Så lenge de ikke nekter adgang på grunn av kjønn, religiøse plagg, legning osv er det helt lovlig

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmm, nesten riktig dog diskriminasjon er ikke generelt ulovlig i Norge, og de diskriminerer her mot folk i bar overkropp ... helt lovlig. ;)

 

Hvorfor visse former av diskriminasjon er ulovlig, mens andre tillates er vel tema for en annen tråd.

 

Anbefaler at du sjekker defininsjonen på "diskriminering" dersom du faktisk tror at det å nekte folk i bar overkropp adgang til et kjøpesenter faller inn under den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Diskriminering er vel ikke å nekte folk med bar overkropp tilgang.

Anbefaler at du sjekker defininsjonen på "diskriminering" dersom du faktisk tror at det å nekte folk i bar overkropp adgang til et kjøpesenter faller inn under den.

diskriminere v2 (fra latin 'atskille'; se diskré; beslektet med discernere)

1 fag. se forskjell på, skille fra hverandre

diskriminere farger

2 gjøre forskjell på, behandle (en person eller gruppe) urettferdig

bli diskriminert på grunn av hudfargen

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=diskriminere&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

De kan vel ikke nekte deg å komme inn i bar overkropp hvis det er relatert til religion og religionen er erkjent av staten?

 

Hvis du ikke blir nektet inngang på grunn av din religion(selv om din tro krever bar overkropp), men fordi du går i bar overkropp burde det være greit.

Lenke til kommentar

Smått absurd at du siterer en kilde som sier at diskriminering er å "diskriminere farger" og "gjøre forskjell på, behandle (en person eller gruppe) urettferdig bli diskriminert på grunn av hudfargen" som om det skulle være et argument for deg og ikke for de du siterer...

Mer absurd at du fortsatt ikke ser "at det å nekte folk i bar overkropp adgang til et kjøpesenter faller inn under den."

 

 

Kanskje du selv burde sjekke ordboka før du ber andre om å gjøre det?

Anbefaler at du sjekker defininsjonen på "diskriminering" dersom du faktisk tror at det å nekte folk i bar overkropp adgang til et kjøpesenter faller inn under den.

Eventuellt kunne du sjekket hvordan politikerne har brukt uttrykket i forbudet mot enkelte typer av diskriminering

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51#KAPITTEL_2

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kort fortalt så nei. Det finnes ingen lov du kan "slå tilbake" med dersom du blir nektet å gå inn på et kjøpesenter i bar overkropp. Et kjøpesenter er privat område og din frihet til å gjøre "hva du vil" gjelder ikke der, dersom den er i konflikt med senterets interesser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...