Gå til innhold

Selger avbryter en «deal» på Finn.no


Anbefalte innlegg

Selgeren hadde lagt ut en gjenstand til 500 kr. Jeg spurte om vedkommende ville gå litt ned i pris, og selgeren ga meg et tilbud på 500 kr med frakten. Slik lød det: 500 kr inkl. Frakt så har vi en deal. Nå ønsker ikke selgeren lenger å selge gjenstanden for prisen vi hadde en avtale på. Hvilke rettigheter har jeg? Har skriftlig dokumentasjon på Finn.no sitt meldingssystem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har vel funnet ut hva det kostet å sende med posten, og har trekker seg.

 

Tenker du har rett til å skriftlig/muntlig protestere på selgers beslutning om å bryte avtalen. En privat skulle vel være i sin fulle rett til å avbryte et salg så lenge du ikke har betalt for varen - har iallefall ikke hørt noe annet.

Lenke til kommentar

En avtale er en avtale, både mellom private og bedrifter. Betaling er ikke et kriterium for om avtalen er gjort eller ikke.

 

Det sagt, det du kan gjøre er å gjøre selger klar over at han kan bli erstatningsansvarlig om han ikke følger avtalen. Se kjøpsloven på lovdata, eller bruk søkefunksjonen på forumet her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent praktisk så er det bare å glemme hele saken. Folk på finn forhåndsbetaler mange ganger det beløpet som du prater om uten å få tilsendt noe som helst. Anmeldte saker blir henlagt, enda man har "bevis" på at selgeren har bedt deg om å overføre penger til et bestemt sted og du kan dokumentere overføring fra din side. I tilfellet ditt så har du egentlig ikke tapt noe som helst, så det er bare å komme seg videre.

 

I beste fall kan du kontakte finn.no og få gitt vedkommende 1 stjerne på vurderingen for å være useriøs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en god del saker hvor selgere har fått erstatning når kjøper har trukket seg og motsatt, men kan ikke se at det er vits å kjøre slike saker på varer til lave verdier som her. Tror det helst bør være min. 5000-10000 kroner, og selv da skal man være klar for å gjøre en stor sak av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener man burde det av prinsipp ellers godtar man folk lurer andre, enkelte er vanskelig på pakkepriser også selger cpu + ram og hovedkort til 2500 kr.

Men da er kun hovedkort + cpu inkudert i prisen det får man først vite når man sender direktemelding til selgeren da man vil ha en eller noen deler. Må legge til 1500 kr for ram. selgerne bortforklarer seg det er vanlig å gjøre slikt og helt normalt. Det er for å gjøre det lettere å selge pc deler fordi da tror folk varene er billigere en andre tilsvarende annonser. Snakk om useriøse kreative mennesker. Men de ønsker ikke da å endre prisen for ser ikke noe feil med det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er dere enige om pris og selve salget så har dere en bindende avtale. Betaling og levering er detaljer som ikke påvirker selve avtalen: nemlig at du skal motta tingen og gi selger avtalt beløp.

 

Hvis selger velger å bryte avtalen har du teknisk sett rett til å foreta et dekningskjøp og få mellomlegget erstattet av selger.

 

I praksis: dropp det. For 500 kroner er det ikke verdt det, med mindre du føler for å bruke veldig mye tid og krefter på å skolere selger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men man kan jo rapportere anonsen eller gjøre noe?

Gjør man ikke noe slipper selgeren unna. Jeg rapporter anonser jeg mener lurer folk.

Men hvor mye det hjelper kan man diskutere. Er ikke min oppgrave å krange og lære opp folk hvordan salg er.

Så da får finn.no ta den jobben. Eller utestenge useriøse selgere.

Lenke til kommentar

 eller at frakten påfører han urimelige kostnader som var uante i avtaletidspunktet. Jeg tror ikke dette blir en sak.

Det argumentet ville funket særs dårlig i dette tilfellet, da det er selger selv som kommer med tilbudet om fri frakt - da har han selv påtatt seg den kostnaden, og er selv pliktig til å vite hva det innebærer.

 

TS: Det du i prinsippet kan kreve er dekningskjøp, men det er ikke verdt det for 500kr - du kan imidlertid alltids true med dekningskjøp og se om selger gir seg.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det hjelper, fordi selgeren kan jo si han heller vil saken i retten.

Taper man krever han deg for penger fordi du er urimlig å belaste han 20 000 kr for sakomkosninger. Av en så liten sak.

De som er useriøse er ikke det uten en grunn.

 

Men er jo ikke synd på de som bevist lurer folk flere ganger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det argumentet ville funket særs dårlig i dette tilfellet, da det er selger selv som kommer med tilbudet om fri frakt - da har han selv påtatt seg den kostnaden, og er selv pliktig til å vite hva det innebærer.

Men han er jo ikke profesjonell, og kan han forventes å gå rundt med priser på slikt i hodet?

 

Han kunne naturligvis sjekket først, men herregud så mye mas man skal lage for en 500-lapp da! TS burde bare la saken gå. Det er en filleting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men han er jo ikke profesjonell, og kan han forventes å gå rundt med priser på slikt i hodet?

 

Han kunne naturligvis sjekket først, men herregud så mye mas man skal lage for en 500-lapp da! TS burde bare la saken gå. Det er en filleting.

Hvis du leste hele posten, så du at jeg også fortalte TS at det ikke er verdt det. 

Om han er profesjonell eller ikke er fullstendig irrelevant, han tilbød seg å betale frakt, da er det opp til ham om han vil sjekke prisen på forhånd eller risikere å gå på en smell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men han er jo ikke profesjonell, og kan han forventes å gå rundt med priser på slikt i hodet?

 

Han kunne naturligvis sjekket først, men herregud så mye mas man skal lage for en 500-lapp da! TS burde bare la saken gå. Det er en filleting.

Dette er selgers ansvar å sjekke dette. Er det for mye styr så bør selger heller ikke inngå avtaler vedkommende ikke kan stå inne for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men han er jo ikke profesjonell, og kan han forventes å gå rundt med priser på slikt i hodet?

 

Han kunne naturligvis sjekket først, men herregud så mye mas man skal lage for en 500-lapp da! TS burde bare la saken gå. Det er en filleting.

 

 

Det kan forventes at voksne folk ikke inngår avtaler uten å ha oversikt over vilkårene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selgeren hadde lagt ut en gjenstand til 500 kr. Jeg spurte om vedkommende ville gå litt ned i pris, og selgeren ga meg et tilbud på 500 kr med frakten. Slik lød det: 500 kr inkl. Frakt så har vi en deal. Nå ønsker ikke selgeren lenger å selge gjenstanden for prisen vi hadde en avtale på. Hvilke rettigheter har jeg? Har skriftlig dokumentasjon på Finn.no sitt meldingssystem.

 

Svarte du på meldingen før han ga uttrykk for at han ombestemte seg? Og i så fall; hva svarte du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leste hele posten, så du at jeg også fortalte TS at det ikke er verdt det. 

Om han er profesjonell eller ikke er fullstendig irrelevant, han tilbød seg å betale frakt, da er det opp til ham om han vil sjekke prisen på forhånd eller risikere å gå på en smell.

Poenget var at det får være måte på hvor nazi man skal være på slikt. Han ville bare selge noe på Finn. Han livnærer seg (antakelig) ikke av det. Hvorfor så jævla seriøst? Hvorfor tviholde å retten sin hvis han gjorde en feil og fant ut at frakten kostet mer enn han trodde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...