Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

59 minutes ago, PaladinNO said:

Daymn, trodde ikke noen visste om disse lenger! Jepp, er "Zachry GX-12" byggesett fra Ljudia. :cool:
Orket ikke sortmaling som foreslått på produktbildene så gikk for hvit og satte på noen gummihjul for lettere flytting. Ble bygget i valgfag på folkehøyskole for 16 år siden (ble en no-brainer å gå for noe med litt størrelse med 10 % rabatt på alt og skolen betalte frakten).

Men en 65" er langt mindre enn ønsket. 75" kanskje. De 3 PC-skjermene tilsvarer 81" og 11 Megapiksler (4K er 8,3 MP) så mye under det og TV-en vil garantert ikke bli brukt (selv om en TV vil ha langt flere piksler i høyden). Dette var grunnen til at forrige 40" TV, Samsung LE40A656 (også 1080p), ikke ble brukt kontra daværende 2x 24" (1920x1200).

Hehe. Zachry GX-12 var det, ja. :)

Skjønner forøvrig godt at du ønsker stor TV. Jeg skulle opprinelig kjøpe meg en 65" når jeg kjøpte TV sist, men fant ut at jeg ville heller gå opp en modell og ned i størrelse. Jeg angrer ikke på det valget, men vil ikke kjøpe 55" igjen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (39 minutter siden):

Jeg kommer til å sitte ca. 3 meter fra veggen og jeg prøvde å sitte slik jeg ville gjort med en TV på veggen som opptegnet, og jeg kjente strekket på nakken med en gang.

På 3 meter er 70" den ideelle størrelsen sånn teknisk sett for variert innhold. Husk at størrelse i tommer er ganske misvisende mtp total størrelse. En 82" vil være godt over 3 ganger så stor som en 45". En 82" er dobbelt så stor som en 58" rundt regnet. Jeg ville vurdert 75" og kanskje lagt til noe slags veggfeste som du kan senke ned foran sofaen?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Nimrad said:

På 3 meter er 70" den ideelle størrelsen sånn teknisk sett for variert innhold. Husk at størrelse i tommer er ganske misvisende mtp total størrelse. En 82" vil være godt over 3 ganger så stor som en 45". En 82" er dobbelt så stor som en 58" rundt regnet. Jeg ville vurdert 75" og kanskje lagt til noe slags veggfeste som du kan senke ned foran sofaen?

Jeg vet at det finnes tabeller som viser optimale størrelser og sitteavstand. Jeg mener mange ser seg litt blinde på disse. Det er nemlig veldig subjektivt hva man faktisk liker. Jeg sitter gjerne tett på en 100" prosjektor istedenfor å se meg blind på en tabell. Joa, man betaler kanskje for noen tommer som ikke er 100% i fokus, men selve innlevelsen vil være veldig god. 

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at det finnes tabeller som viser optimale størrelser og sitteavstand. Jeg mener mange ser seg litt blinde på disse. Det er nemlig veldig subjektivt hva man faktisk liker. Jeg sitter gjerne tett på en 100" prosjektor istedenfor å se meg blind på en tabell. Joa, man betaler kanskje for noen tommer som ikke er 100% i fokus, men selve innlevelsen vil være veldig god. 

Det kommer an på hva man ser på. Filmer er laget med store lerret i tankene og er derfor filmet annerledes, men det er basert på "science" dette altså. Poenget er å ha et skarpt bilde av "hele" av skjermen uten å måtte flytte blikket/hodet hele tiden. TV-serier på prosjektor skyr jeg som ilden, men til film er det fantastisk.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Ville vurdert sterkt å endre litt på størrelse eller plassering.

Hva med denne? Philips 75" 75PUS7855
https://www.komplett.no/product/1161426/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/philips-75-uhd-led-smart-tv-75pus7855-2020#

Prisen er bedre enn LGs 16 Store, og størrelsen er sikkert mer innenfor (må skisse opp dimensjonene på veggen før jeg gjør noe mer).

Philips er etter hva jeg har funnet notoriske på å IKKE oppgi om TV-en har bak-LED (full LED) eller kant-LED (edge LED), men bak-LED er hva jeg vil ha (hvor tykk TV-en er eller hvor mye den bygger fra veggen interesserer meg overhodet ikke), og et sølvfarget deksel er ønskelig men ikke et krav. Gimmicks som "ambilight" er heller ikke så interessant.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg ville holdt an til Black Friday og prøvd å få en QLED til samme pris.

Ingen fare, det har ingen hast for min del. :)
Men jeg skal holde utkikk - QLED ville jeg ikke tenkt på engang (som sagt, kjenner ikke TV-paneler lenger), så takk for tipset.

Ikke sikkert det blir igjen penger til TV uansett (men er lov å planlegge og å ønske seg ❤️) nå som julegaver snart må handles...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
KoKo_ skrev (2 timer siden):

Hvor mange forhandlere har prismatch på black friday (tilbakevirkende), om man kjøper i dag?

(7-åring med Nintendo Wii spilte bordtennis uten festet stropp i går kveld)

Tror ikke noen gjør det sånn i teorien. Men flere har åpent kjøp, så i praksis kan du levere tilbake og bestille på nytt (husk å sjekke unntak nå under covid) og da gir de ofte bare tilbake pengene.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (4 timer siden):

Lydplanke!

 

Mormor og morfar til fruen trenge litt bedre lyd, pga høreapparat. Hva anbefaler dere? Trenger ikke å være så dyrt, lyden på TVen er litt kvass pga høreapparat.

De fleste høreapparat får man utstyr som man kan koble til tvn, dette får man normalt gratis av NAV via hjelpemiddel avdelingen i kommunen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...