Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
barezell skrev (9 minutter siden):

B9 har svakere bildeprossessor. Den har vel samme som er i 9 serie LCD-Led, mens C9 hadde en egen prossessor utviklet for oled. CX har en upgrade av denne. Det har sikkert ikke all verden å si da begge har fantastisk bilde, men kan jo være det hjelper litt på bevegelser og slikt? 

Teoretisk, men det vi har sett av tester sier jo egentlig at det er svært liten forskjell på disse. CX kan ha noe for seg med high-end gaming med VRR opp til 120hz med black frame insertion. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fox skrev (19 timer siden):

Hva med denne? Det er bra tilbud på den, hva skiller LG B9/C9 seg ut fra denne?

Rtings oppsummerer bra:

Sitat

The LG C9 OLED is a better TV than the Samsung Q80T QLED. Thanks to its OLED panel that individually lights each pixel, the LG has perfect blacks, resulting in an un-parallelled viewing experience for movies, especially in HDR. The viewing angles on the LG are also much better, and its motion handling is much better. On the other hand, the Samsung has more accurate colors out-of-the-box and can get brighter. The Samsung also uses an LCD panel that doesn't suffer the risk of permanent image retention or burn-in, like the OLED. It's worth noting that this likely won't be an issue for most OLED owners who watch varied content as it's more likely to occur when viewing a ton of static images.

Ikke sikkert det skjer igjen i år, men vil bare nevne at LG 65 C9 var på tilbud til 16 eller 17 tusen mener jeg rundt black friday i fjor. Det er ikke verdens beste tidspunkt å kjøpe TV på akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker på å kjøpe 70-75 tommers tv til generell bruk (filmer/serier/litt spilling), til maks 20k. Samsung-tv er på tilbud nå, fra 30k til 20k https://prisguiden.no/produkt/samsung-qe75q80t-434750

Er dette et godt kjøp, eller er det andre jeg burde se på. Lurer evt. på å vente til Black Friday, men har ikke erfaring med hvor gode tilbud jeg kan få da.

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker på å kjøpe 70-75 tommers tv til generell bruk (filmer/serier/litt spilling), til maks 20k. Samsung-tv er på tilbud nå, fra 30k til 20k https://prisguiden.no/produkt/samsung-qe75q80t-434750

Er dette et godt kjøp, eller er det andre jeg burde se på. Lurer evt. på å vente til Black Friday, men har ikke erfaring med hvor gode tilbud jeg kan få da.

Ville holdt an litt. Det er et ålreit tilbud, men ikke noe løp og kjøp. Følg med på DNB Supertilbud på Power i slutten av oktober. Dersom denne TV-en fortsatt ligger til 20k så ville jeg slått til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Skal oppgradere min TV nå til høsten tenkte jeg, og i den forbindelse så tenkte jeg å spørre de som har litt mer peiling. 

Har en 4K tv fra Samsung som jeg kjøpte i 2016, men ser mitt snitt til å nå oppgradere ettersom det kommer nye konsoller som jeg skal ha og mer innhold i 4K hvertfall. 

Har snust litt på LG CX + Samsung Q950TS, men er det noen vesentlig forskjell som forsvarer prisen til Q950TS kontra CX (8K innhold finnes ikke så mye av, men kan være oppskaleringen kan være en fordel) 

CX har vel 4x HDMI 2.1 , mens 950TS har kun 1? 

Blir hvertfall en 75" som skal kjøpes inn, men igjen usikker på hvilken TV, så da får man spørre før man går til innkjøp. Venter til BF uansett med å handle, men med Samsung får jeg med en robotstøvsuger til kjerringa på kjøpet også :D 

Lenke til kommentar
Mojo Wangen skrev (57 minutter siden):

(8K innhold finnes ikke så mye av, men kan være oppskaleringen kan være en fordel)

Ville droppet 8K foreløpig. Som du sier, null 8K innhold for tida, og hvis du oppdaterer så ofte som hvert 4-5 år så er det ikke noe vits tenker jeg. Oppskalering, ja, men det blir ekstremt dyrt for bare litt oppskalering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ReaveЯ skrev (9 minutter siden):

Leste i artikkel at det per nå er kun lg cx og samsung q90 som har hdmi 2.1

Mener dog at lg cx kub har 100hz , usikker på samsungen. hdmi 2.1 skal gi mulighet for opptil 120hz 

Det finnescandre modeller også men de koster mer enn skjorta

Lenke til kommentar
barezell skrev (13 timer siden):

hmm 2.1 er vel ganske vanlig nå? Hadde ikke fjorårets lg led sm9010 hdmi 2.1? og årets Lg nano 8 og 9 serie og alle 2020 samsung fra q70 og oppover? 

Nei. Er som regel kun 1 port på Samsung tvene som har det. Og så er det veldig usikkert hva denne ene porten støtter fra hdmi 2.1 standarden. 
 

sony xh90 eller hva den heter, skal støtte hdmi2.1 via ene porten. Men venter visstnok på oppdatering for å låse det opp. Kommer sikkert samtidig med ps5

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (58 minutter siden):

Nei. Er som regel kun 1 port på Samsung tvene som har det. Og så er det veldig usikkert hva denne ene porten støtter fra hdmi 2.1 standarden. 

Mente ikke at alle portene støttet 2.1 men at alle modellene nevnt hadde 2.1 om så kun på 1 port, hva det støtter og slikt og hvor offisielt det er har jeg ikke satt meg inn i tbh 😂

Lenke til kommentar

Ifølge flatpanels har samsung problemer med stuttering på 50hz, altså ikke bra for europeiske fotballseere. Noen som har erfaring her? 

Quote

As mentioned in the section about broadcast TV, Samsung TVs still suffer from an issue that causes stutter on 50Hz material, which is what you are getting in Europe on most TV channels. Q90T/Q95T is no exception.

 

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1594196754

edit: flere på samsung forum med samme problem 

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/samsung-2020-t-series-tv-motion-judder-stutter-frame-rate/m-p/2055404

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (På 2.10.2020 den 21.26):

Leste i artikkel at det per nå er kun lg cx og samsung q90 som har hdmi 2.1

Sony har en TV de markedsfører som en PS5-TV som også har HDMI 2.1

Malerifaen skrev (På 2.10.2020 den 21.26):

Mener dog at lg cx kub har 100hz , usikker på samsungen. hdmi 2.1 skal gi mulighet for opptil 120hz 

CX har 120 hz støtte med VRR, mens Samsung Q90T kun støtter VRR opp til 60hz og har ingen g-sync. CX er en fantastisk gaming-TV.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Sony har en TV de markedsfører som en PS5-TV som også har HDMI 2.1

CX har 120 hz støtte med VRR, mens Samsung Q90T kun støtter VRR opp til 60hz og har ingen g-sync. CX er en fantastisk gaming-TV.

Hvilken tv er det de markedsfører som ps5 tv? 

Leste i en annen artikkel at samsung q80t skal også ha hdmi 2.1, men kun fra 65" og opp

Vurderte den i 75" nå som Elkjøp har tv weeknd og satt den ned 10k kr. Men er neimen ikke sikker. 

Hadde tvene hatt 120hz panel så hadde de vel promotert dritten ut av det

Edit: for en jungel!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (1 time siden):

Hvilken tv er det de markedsfører som ps5 tv? 

XH9005 er vel den de har snakket om sammen med PS5. Hvis jeg ikke tar feil har de flere modeller de spesielt merker som "Ready for PS5" eller noe i den duren.

Malerifaen skrev (1 time siden):

Leste i en annen artikkel at samsung q80t skal også ha hdmi 2.1, men kun fra 65" og opp

Q80T har 1 HDMI 2.1-port.

Malerifaen skrev (1 time siden):

Hadde tvene hatt 120hz panel så hadde de vel promotert dritten ut av det

Det er ikke så uvanlig med 120hz-panel, men flere mangler VRR opp til 120hz. Kanskje ikke særlig viktig for konsollgaming, men er vel greit å ha uansett.

Malerifaen skrev (1 time siden):

Edit: for en jungel!

Det som er "problemet" med HDMI 2.1 og 4K@120hz er at det ikke har vært noenting på markedet som klarer å vise dette enda. Det ikke før nå nylig med de nye nvidia-skjermkortene at anmeldere faktisk har kunnet teste dette. 

Malerifaen skrev (1 time siden):

Vurderte den i 75" nå som Elkjøp har tv weeknd og satt den ned 10k kr. Men er neimen ikke sikker. 

Skal du ha 75" uansett?

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (23 timer siden):

Nei. Er som regel kun 1 port på Samsung tvene som har det. Og så er det veldig usikkert hva denne ene porten støtter fra hdmi 2.1 standarden. 
 

sony xh90 eller hva den heter, skal støtte hdmi2.1 via ene porten. Men venter visstnok på oppdatering for å låse det opp. Kommer sikkert samtidig med ps5

På Samsung så spesifiseres det:

eARC (HDMI Port 3)
4K@120Hz (HDMI Port 4)

Så selv om Samsung eARC og Dolby Atmos på One Connect og Sonos ARC for øyeblikket ikke er SW-kompatible, så er vel dette en indikasjon på at minst 2 av HDMI-portene støtter HDMI 2.1 til en viss grad, selv om dette ikke promoteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...