Gå til innhold

KOMMENTAR: Tolar du ikkje homofili i spel, er det på tide å opna auga


Anbefalte innlegg

At denne tråden har skapt 13 sider med diskusjon på en dag sier vel litt om hvor mye det faktisk har å si at det inkluderes homofile og lesbiske i media. Det skal ikke trenge å være en diskusjon en-gang, det burde være helt okei, men her sitter folk og kjemper for harde livet mot det.

Eventuelt hvor vellykket det er å bruke "mangfold" for å skape blest rundt en spilltittel ;)

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordan Peterson er tilsynelatende saklig, men han driver en ekstrem cherry picking og har ikke så mye kunnskap når det kommer til stykket, så jeg har faktisk ikke spesielt stor respekt for ham. Jeg er enig i enkelte av påstandene hans, men som debattant stiller jeg høyere krav. Spesielt siden han i utgangspunktet er en akademiker.

 

Siden du påstår at han ikke har spesielt store kunnskaper håper jeg at du har publisert forskning og har praksis som er lite annerkjent som hans?

Lenke til kommentar

Grunnen til at tråden er så lang er fordi folk begynte å dra inn ting fra nord-amerikansk politikk og samfunn, og karakterer som Jordan Peterson. Han har ingenting med lesbiske i spill å gjøre.

 

Jeg er ikke helt enig. Spillet er av nord-amerikansk opprinnelse (fra den mest liberale delen av USA også) og vil derfor være påvirket av politikken i USA.

Lenke til kommentar

Dumt at du kun svarer på ett prd i setningen. Da svarer du på noe annet enn det jeg skrev.

Vel, om de brukte det for å skape blest om spillet er det umulig å vite for øyeblikket. Det kan slå ut begge veier for de, og tar bort fokuset fra spillet. Foreløpig er det ikke noe som tilsier at de gjorde det for å skape blest rundt spillet. Det var nok flere grunner bak det (noen garantert med tanke på å selge mer), men jeg tror ikke denne diskusjonen her tilsier noe "vellykket" hos Naughty Dog med tanke på salg.

 

Kan det funke å skape reaksjoner? Klart det, men som oftest så blir de teknikkene brukt hos mindre kjente studio. TLOU er stort nok at dette kan skade mer enn det hjelper salgsmessig. Det hjelper "agendaen" om å godta homofile i samfunnet, som nok også lå i grunn for avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Siden du påstår at han ikke har spesielt store kunnskaper håper jeg at du har publisert forskning og har praksis som er lite annerkjent som hans?

 

Jeg baserer ikke mine meninger om Peterson på bakgrunn av hans publiseringsvirksomhet. Han er sikkert en habil forsker, men han diskuterer ikke sitt forskningsområde og kan dermed ikke forventes å ha større kunnskaper om emnet enn andre, selv om han er akademiker…

Lenke til kommentar

Tviler på at Naughty Dog gjorde dette for oppmerksomhetens skyld. Det første TLoU har passert 17 millioner solgte enheter totalt, så det er ikke som om det er snakk en upopulær serie her.

 

Er ganske sikker på at ND valgte å bruke kysset for å skape blest. Tar man vekk kysset sitter man att med at TLOU2 har eit middels forbetra gameplay som bare blir ein laber notis blant E3-spilla.

Lenke til kommentar

Å ha en homofil hovedperson er veldig lite taktisk og vil føre til problemer med å få solgt spillet i store deler av verden. Om noe så har Naughty Dog tvert imot ofret profitt til fordel for kunstnerisk integritet.

 

Ja når land som Ungaren(fryktelig nærme liberale vest Europa) og en del av EU, ikke vil ha Billy Elliot muslikalen fordi den kan gjøre barn homofile. Sier det litt om hvor mye verden har igjen, vi i en av de mest liberale av liberale land lever i en beskyttet boble. 

Det er mange land en homofil nordman kanskje ikke burde resise til og da snakker jegi kke bare Saudia Arabia.

 

Så ja tviler på at det er ekstremt økonomisk lurt å gå ut så tydelig med dette, kanskje de tjener litt på oppmerksomhet i vesten, men så kan salget falle drastisk i land som India og Kina som blir større og større markeder for spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja når land som Ungaren(fryktelig nærme liberale vest Europa) og en del av EU, ikke vil ha Billy Elliot muslikalen fordi den kan gjøre barn homofile. Sier det litt om hvor mye verden har igjen, vi i en av de mest liberale av liberale land lever i en beskyttet boble.

Det er mange land en homofil nordman kanskje ikke burde resise til og da snakker jegi kke bare Saudia Arabia.

 

Så ja tviler på at det er ekstremt økonomisk lurt å gå ut så tydelig med dette, kanskje de tjener litt på oppmerksomhet i vesten, men så kan salget falle drastisk i land som India og Kina som blir større og større markeder for spill.

Tror ikke dette påvirker salget overhodet. Null og niks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er naivt å tro. I mange land har man gått konsekvent inn for å stigmatisere homofili så dette er ikke noe som vil passere ubemerket. Det vil være et problem i store deler av Afrika, Midtøsten, Øst-Europa/Russland, Latin-Amerika og - som vi ser av diskusjonen her - i visse miljøer i Vesten også. :);)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...