Gå til innhold

Sverige: 73% av gruppevoldtektsmenn er fra land utenfor Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er snodig at vi ikke så dette komme, folk fra krigsherjede land som kommer til ett sted hvor jentene er frie, alkohol og narko flyter fritt, bland inn frykten for rasisme ett hett tema ingen vil assosieres med så ingen konstruktiv debatt kan bli hatt, what could possibly go wrong!

De virker mye mer bekymret for å ikke virke rasistiske enn voldtektene for å være ærlig. 

Så jeg spør ikke hvorfor sverige som vi kjenner det går i oppløsning, jeg spør hvorfor ikke

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke på noen måter trivialisere dette faktumet, men gruppevoldtekter er en svært liten del av det totale antallet voldtekter.

Det blir feil å argumentere denne veien, for statistikk i Norge viser det samme. Voldtekter blir oftest utført av ikke-norske, til tross for mindre folketall.

 

Jeg viser til statistikk ført i Oslo og Stavanger hvor flesteparten av voldtekter var utført av ikke-vestlige. Jeg kan finne oversikten om du ønsker, hvor politiet også gikk ut å sa det er en utfordring at en viss gruppe ikke-vestlige har et meget dårlig kvinnesyn.

 

Ved å si, "nei sånn er det ikke" spenner man ben på en dialog om hvordan man skal redusere dette. Jeg mener spesifikke tiltak må til, rettet nettopp imot disse folkegruppene. Jeg skulle ønske det var en måte å løse dette på uten å hause opp hverdagsrasistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal ikke på noen måter trivialisere dette faktumet, men gruppevoldtekter er en svært liten del av det totale antallet voldtekter.

Det blir feil å argumentere denne veien, for statistikk i Norge viser det samme. Voldtekter blir oftest utført av ikke-norske, til tross for mindre folketall.

 

Da synes jeg du skal dokumentere det. I siste tilgengelige rapport fra Kripos er 80% av voldtekter utført av personer med norsk statsborgerskap, og 64% er født i Norge, så da må det ha endret seg drastisk siden 2015.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal ikke på noen måter trivialisere dette faktumet, men gruppevoldtekter er en svært liten del av det totale antallet voldtekter.

Det blir feil å argumentere denne veien, for statistikk i Norge viser det samme. Voldtekter blir oftest utført av ikke-norske, til tross for mindre folketall.

Da synes jeg du skal dokumentere det. I siste tilgengelige rapport fra Kripos er 80% av voldtekter utført av personer med norsk statsborgerskap, og 64% er født i Norge, så da må det ha endret seg drastisk siden 2015.

https://www.nrk.no/rogaland/voldtekter-begas-av-ikke-norske-1.7945797

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skal ikke på noen måter trivialisere dette faktumet, men gruppevoldtekter er en svært liten del av det totale antallet voldtekter.

Det blir feil å argumentere denne veien, for statistikk i Norge viser det samme. Voldtekter blir oftest utført av ikke-norske, til tross for mindre folketall.
Da synes jeg du skal dokumentere det. I siste tilgengelige rapport fra Kripos er 80% av voldtekter utført av personer med norsk statsborgerskap, og 64% er født i Norge, så da må det ha endret seg drastisk siden 2015.

https://www.nrk.no/rogaland/voldtekter-begas-av-ikke-norske-1.7945797

 

 

Den fant jeg også, men den var jo ikke relevant for Oslo eller Norge som helhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg skal ikke på noen måter trivialisere dette faktumet, men gruppevoldtekter er en svært liten del av det totale antallet voldtekter.

Det blir feil å argumentere denne veien, for statistikk i Norge viser det samme. Voldtekter blir oftest utført av ikke-norske, til tross for mindre folketall.
Da synes jeg du skal dokumentere det. I siste tilgengelige rapport fra Kripos er 80% av voldtekter utført av personer med norsk statsborgerskap, og 64% er født i Norge, så da må det ha endret seg drastisk siden 2015.
https://www.nrk.no/rogaland/voldtekter-begas-av-ikke-norske-1.7945797

Den fant jeg også, men den var jo ikke relevant for Oslo eller Norge som helhet.

Er den relevant for Stavanger da?

 

Det er ikke min jobb å opplyse deg, om du googler litt finner du de samme tallene som meg, hvor ikke-vestlige er overrepresentert.

 

https://www.tv2.no/a/8072765/

 

Trist alt det alltid blir dette diskusjonen dreier seg om, og ikke tiltak. Du visste mest sannsynlig dette fra før mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er den relevant for Stavanger da?

 

Det er ikke min jobb å opplyse deg, om du googler litt finner du de samme tallene som meg, hvor ikke-vestlige er overrepresentert.

 

https://www.tv2.no/a/8072765/

 

Trist alt det alltid blir dette diskusjonen dreier seg om, og ikke tiltak. Du visste mest sannsynlig dette fra før mener jeg.

Du synes det er trist at vi diskuterer om tallmaterialet og bruken av dette er korrekt før vi diskuterer tiltak?

 

Hvis du mener det skal være basisen her så er det jammen ikke rart vi har alle disse tiltakene her i landet for alt mulig som ikke virker etter hensikten...

 

Hvis du sammenligner TV2s tallmateriale med rapporten fra Kripos - som inneholder alle anmeldelser, og ikke bare de som er dømt - så ser du at disse ikke viser korrelasjon i det hele tatt når det gjelder etnisitet, akkurat på grunn av denne forskjellen.

 

Det eneste vi med sikkerhet kan lese ut ifra TV2s undersøkelse når vi sammenligner den med politiets tall er sånn jeg ser det at det er mye vanskeligere å få dømt en etnisk norsk nordmann for voldtekt enn en med utelandsk bakgrunn i norsk rett, og konklusjonen vi kan trekke utifra det er at personer med utenlandsk bakgrunn mest sannsynlig blir diskriminert i norsk rett.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste voldtekter vil vi aldri få høre om heller, så kan vi gi faen i å snakke tall? De representerer ikke virkeligheten uansett. Dette er en av de tingene ekspertene kan synse om til de blir blå i trynet og de kan bruke statestikk så mye de vil, fakta er at det er så mye voldtekt som går uanmeldt at det er blir som å diskutere om gud finnes eller ei, du vet ikke, jeg vet ikke, sannheten er der ute men ikke faen om vi noensinne får vite den. Husk på alle de uten stemme som blir voldtatt uten at de har noen måte å kommunisere med oss på, er visst mye mer populært enn det vi tror, mennesker er ondsinnede hvis de tror de kan komme unna med noe, som med en eldre person som er pleietrengende som ikke helt vet hvor de er eller hvem de er lenger, eller en unge som har gjort på seg og trenger hjelp til å skifte.. Disse menneskene går etter slike yrker for å kunne utøve makt over sine ofre. Er ikke rart jeg har ett intenst hat for menneskeheten.  

Så la oss legge den ballen død, eh? Ikke handler denne saken heller om voldtekt generelt, vi har hatt xx antall tråder om det og det er bare å starte enda en hvis man er så keen på å prate om det. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan svært lite om rettspraksis i Norge, så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

Enten må vi forholde oss til hva politiet og myndighetene sier, eller ikke. Du valgte å forholde deg til det frem til du ble motbevist, da la du skylden over på et diskriminerende rettsapparat.

At jeg ble motbevist? - Det var en litt merkelig virkelighetsoppfatning synes jeg. - Du understøttet trådens tittel med to eksempler som ikke var relevante - stavanger fordi den er fra et begrenset tidsom og geografisk område, og TV2-artikkelen fordi den ikke viser hele sannheten, men kun tok for seg de som ble dømt - og siden da den offisielle statistikken viser noe helt annet så må jo nødvendigvis konklusjonen bli som den ble.

 

Det var vel heller du som "ble motbevist" eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV2s gjennomgang gir følgende fordeling:

 

post-52698-0-96810800-1525776041_thumb.png

 

Den viser at voldtekter fordeler seg nokså nøyaktig likt annen kriminalitet. Innvandrere er overrepresentert. Men de svenske gruppevoldtektene i det siste er spesielle, akkurat som overfallsvoldtektene i Norge for et snaut 5-10 år siden. Er det snakk om voldtekt generelt så står kan vi regne slik:

 

Innvandrere - 1. og 2. generasjon - utgjør 14% av befolkningen idag. Innvandrere fra Afrika og Asia utgjør snaut halvparten av disse. (47%). Men her må vi nok legge til en gruppe til: nemlig østeuropeere som ofte er involvert i prostitusjon og tilhørende kriminalitet. Så la oss si at tilsammen 60% kommmer fra ikke-vestlige land. Det blir 8,4 prosent av befolkningen. 

 

La oss så anta at resten av innvandrerne (5,6% av befolkningen, = de vestlige ++) har samme voldtektshyppighet som etniske nordmenn.

 

Etniske nordmenn med sine 86% av befolkningen begår 301 voldtekter. Da burde de 5,6% vestlige begå ca 20 for å ha samme hyppighet. Da står det igjen 98-20 = 78 voldtekter på de ikke-vestlige. De "burde" stått for 30 for å ha samme hyppighet.

 

Om vi godtar disse forenklede antagelsene, er altså ikke-vestlige innvandrere (uavhengig av statsborgerskap) 78/30 = 2,6 ganger så ofte skyldig i voldtekt som etniske nordmenn.

 

Men vi er 5,3 mllioner mennesker i Norge. De 301 voldtektene begått av etniske nordmenn betyr altså 1 voldtekt pr. 15000 norske gjerningsmenn, eller 1/15 promille av den befolkningen. Og hvis innvandrerne er 2,6 ganger hyppigere, så er det en av 5800, eller snaut 1/6 promille av den.

 

Resten, 99,994% av den norske befolkningen og 99,984% av ikke vestlige innvandrere, begår ikke en anmeldt og domfelt voldtekt av noe slag i løpet av et år.

 

Så besvarer ikke dette hvorfor gruppevoldtekter er blitt en greie blant ikke-vestlige i Sverige. Men svaret har nok noe med gjengmentalitet og forvridd machoisme  blant innvandrergutter å gjøre.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Da synes jeg du skal dokumentere det. I siste tilgengelige rapport fra Kripos er 80% av voldtekter utført av personer med norsk statsborgerskap, og 64% er født i Norge, så da må det ha endret seg drastisk siden 2015.

 

 

Jeg mistenker at dere er uenige om definisjonene mer enn tallene her. Kripos snakker om statsborgerskap, mens TV2 snakker om landbakgrunn. Mange innvandrere har etterhvert norsk statsborgerskap, og mange med innvandrerbakgrunn er født i Norge. De har fortsatt en ikke-norsk landbakgrunn.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da synes jeg du skal dokumentere det. I siste tilgengelige rapport fra Kripos er 80% av voldtekter utført av personer med norsk statsborgerskap, og 64% er født i Norge, så da må det ha endret seg drastisk siden 2015.

 

 

Jeg mistenker at dere er uenige om definisjonene mer enn tallene her. Kripos snakker om statsborgerskap, mens TV2 snakker om landbakgrunn. Mange innvandrere har etterhvert norsk statsborgerskap, og mange med innvandrerbakgrunn er født i Norge. De har fortsatt en ikke-norsk landbakgrunn.

 

Geir :)

 

Neida - Kripos har egen statistikk for både opprinnelsesland og statsborgerskap - det er derfor TV2-undersøkelsen istedet for å bevise at personer med opprinnelsesland utenfor europa snarere blir diskriminert i norsk rett, heller enn at de begår flere overgrep ;)

 

Men posten din satte likevel ting i perspektiv, og tar du med dette forholdet mellom anmeldte/dømte i betraktning så blir egentlig bare disfavøren enda større for "oss" etniske nordmenn.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan svært lite om rettspraksis i Norge, så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

Enten må vi forholde oss til hva politiet og myndighetene sier, eller ikke. Du valgte å forholde deg til det frem til du ble motbevist, da la du skylden over på et diskriminerende rettsapparat.

At jeg ble motbevist? - Det var en litt merkelig virkelighetsoppfatning synes jeg. - Du understøttet trådens tittel med to eksempler som ikke var relevante - stavanger fordi den er fra et begrenset tidsom og geografisk område, og TV2-artikkelen fordi den ikke viser hele sannheten, men kun tok for seg de som ble dømt - og siden da den offisielle statistikken viser noe helt annet så må jo nødvendigvis konklusjonen bli som den ble.

 

Det var vel heller du som "ble motbevist" eller hva?

Du, akkurat som meg, kjenner ikke de spesifikke sakene. Så derfor antar du at det er diskriminering i rettsapparatet. Det vet jeg absolutt ingenting om.

 

Rapporten fra Stavanger er 5 år gammel, og den er fra et begrenset område. Tv2s statistikk er nyere og landsdekkende, men der er det jo diskriminering ifølge deg.

 

Jeg velger å stole på rettsapparatet, så det er der vi er uenige. Det er helt i orden for meg.

 

Du bare innledningsvis om grunnlag for påstanden min, da jeg ga det ble det en diskrimineringssak. Det velger jeg å ikke diskutere da jeg ikke kan uttale meg om det.

 

Du ville ha bevis for påstanden min, det fikk du. Om du velger å tro på kilden (Kripos) eller ikke er opp til deg. Jeg antar at siden det ikke svarer til hva du selv synes så griper du etter halmstrå og setter spørsmålstegn ved hele rettsapparatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...