Gå til innhold

Er Facebook bare for gamlinger? Unge flykter fra det sosiale mediet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, kanskje det er for den eldre delen av befolkningen det egner seg best.

Jeg kjøpte nettbrett til min gamle mor, for at hun skulle følge med når storfamilien var på ferie/tur.

Til dette passer Facebook godt, ved at en lager lukkede grupper.

Ellers ser jeg ikke poenget, og ignorerer alle som ønsker å bli venn med meg.

Jeg har både telefon og e-post, som er bra nok for å holde kontakten, om noen vil ha kontakt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg husker tiden hvor det faktisk venner publiserte direkte innlegg på FB. Man gikk inn, så fikk man se siste oppdatering fra vennekretsen etter kronologisk rekkefølge.

 

Nå er min Facebook full av "Topphendelser" som jeg ikke forstår noen ting av. Topphendelsene er typisk at en venn jeg har, har kommentert eller likt f.eks. et innlegg til noen jeg aldri har hørt om. Mange av disse vennene har jeg aldri hatt noen interaksjon med på FB heller.

 

Tok en kjapp test hvor jeg gikk gjennom mine 40 første topphendelser nå. 5 av disse var direkte innlegg av mine venner, men ingen nære venner. 9 var sponset innlegg. 5 var venner som deler eller reklamerer for bedrift eller organisasjon. Resterende 21 innlegg bestod av en eller annen handling til fjerne og ukjente personer, hvor fleste har jeg aldri hatt kontakt med på FB.

 

Facebook har forsøkt løst dette med at man kan sortere på "Siste hendelser", men den spretter av en eller annen årsak tilbake til Topphendelser. I det siste har jeg også vært ekstremt flink til å fjerne venner, slumre enkelte, velge at jeg aldri vil se sider og lignende. Men FB har på en måte bestemt seg for at jeg skal ha X antall nye innlegg hver dag - så mer jeg forsøker, jo fjernere blir innleggene.

 

Mye av dette kan være at største del av min vennekrets allerede flyktet fra plattformen, så da er det kanskje litt vanskelig å vise relaterte innlegg. Jeg tror nok grunnen til at mange flykter er at FB har blitt en plattform for politikk og reklame - og ikke en sosial plattform for venner som det en gang var.

 

Jeg har aldri likt snapchat, så det er litt synd å si det - men der har man kun sine nære venner. Slik at man får de oppdateringene som faktisk er interessant. Men virker også Snapchat beveger seg farlig mot å bli en reklamekanal.

 

Jeg tror det verden kunne ha trengt nå, er en god sosial plattform som har vært open source.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har både telefon og e-post, som er bra nok for å holde kontakten, om noen vil ha kontakt.

 

Samme tenker jeg. Dessuten så er det jo slik at ALT man skriver online, kan spores opp og brukes imot deg på et eller annet vis. Enten av hachere, firmaer, ulike statlige etterettningsbyråer eller hva det måtte være.

 

Vi har vel alle en slags personlighetsprofil av oss i nettskyen et sted, som potensielt kan bli matet til et A.I system, og sikkert blir det mens vi skriver her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Like dumt med overdrevet bruk av begge deler, og vennligst slutt å kalle det "sosiale medier". I min ungdomstid kalte man folk nerder om de satt foran datamaskinen hele tiden.

 

Da må du hjelpe meg å finne et bedre synonym! Til nå har jeg "Facebook" "Det sosiale mediet" og "Zuckerbergs selskap".

Nerdete kontaktnettverk på internett?

Lenke til kommentar

Jeg husker tiden hvor det faktisk venner publiserte direkte innlegg på FB. Man gikk inn, så fikk man se siste oppdatering fra vennekretsen etter kronologisk rekkefølge.

 

Nå er min Facebook full av "Topphendelser" som jeg ikke forstår noen ting av. Topphendelsene er typisk at en venn jeg har, har kommentert eller likt f.eks. et innlegg til noen jeg aldri har hørt om. Mange av disse vennene har jeg aldri hatt noen interaksjon med på FB heller.

 

Tok en kjapp test hvor jeg gikk gjennom mine 40 første topphendelser nå. 5 av disse var direkte innlegg av mine venner, men ingen nære venner. 9 var sponset innlegg. 5 var venner som deler eller reklamerer for bedrift eller organisasjon. Resterende 21 innlegg bestod av en eller annen handling til fjerne og ukjente personer, hvor fleste har jeg aldri hatt kontakt med på FB.

 

Facebook har forsøkt løst dette med at man kan sortere på "Siste hendelser", men den spretter av en eller annen årsak tilbake til Topphendelser.

 

 

Akkurat denne følelsen jeg sitter med også, jeg ser liten sammeheng eller relevans i hva som havner i feeden min lenger, og det som irriterer mest er at jeg får så mye gamle og repeterende hendelser. Finner det f.eks fullstendig uninteressant å se ukesgamle bursdagshilsener på nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har både telefon og e-post, som er bra nok for å holde kontakten, om noen vil ha kontakt.

 

Samme tenker jeg. Dessuten så er det jo slik at ALT man skriver online, kan spores opp og brukes imot deg på et eller annet vis. Enten av hachere, firmaer, ulike statlige etterettningsbyråer eller hva det måtte være.

 

Vi har vel alle en slags personlighetsprofil av oss i nettskyen et sted, som potensielt kan bli matet til et A.I system, og sikkert blir det mens vi skriver her.

Jeg tror de færreste har ondskapsfulle hemmeligheter de ønsker å skjule på grunn av tvilsomme motiver. Men jeg tenker at en våteste drømmen til et eller annet etteretningsbyrå må være å vite alt om alle og kunne bruke det til å ramme et helt samfunn, bedrift eller nasjon dersom de ville. Det angår vår nasjonale sikkerhet at fiendtlige nasjoner* sitter med så til de grader mye info om vår gjøren og laden.

 

Nå nylig ble posisjonen til en hemmelig militærbase avslørt via noe så simpelt som et heat map fra en populær trenings-app. Nå er dette bare en bagatell i forhold til hva facebook vet om folk flest.

 

* Min definisjon på en fiendtlig nasjon er en nasjon som bedriver spionasje og overvåkning på oss og kartlegger oss i detalj. Selvsagt har de baktanker og motiver de holder skjult, ellers hadde det ikke vært noen vits å spionere og holde skjult hva de samler inn. Noen av disse organisasjonene har aldri vært så provosert som den gangen Snowden avslørte hva de driver på med. Det er ikke oss, men DE som har noe å skjule.

 

Edit: Slik oppfører fiendtlige nasjoner seg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

snipp

 

Enkelt saker her og der mellom land, er nok slik du sier. Men i det store hele, er slikt bare politisk teater for å lure massene til å tro at det finnes fiender der ute enda. Dermed har myndigheter skapt noe som kan rettferdiggjøre den makten de har. Bak lukkede dører er de fleste "venner" - de vet de er av samme mentalitet (psykopater?) og har liknende ambisjoner. Kriminelle hele gjengen spør du meg. Facebook er bare et tannhjul i en veldig stor maskin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...