Gå til innhold

– Jo mer man snakker frem elbiler, jo mer går oljeprisen opp


Anbefalte innlegg

Mangel på lyd gjør det attraktivt å bo ved sterkt trafikkert veg. Ingenting er som å sitte på verandaen og se transportfartøyene bukte seg lydløst forbi i hundretalls

 

Ved ca 40 km/t er det ikke lenger nevneverdig forskjell på lyden fra en fossil-bil og en elbil. Ved 80 klarer du ikke å høre forskjell med mindre det er oppoverbakke og godt pådrag, så tror nok støyskjermer blir stående der de står.

 

Inni bilene derimot blir det lettere å prate, men det er ikke støyfritt i en elbil heller.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ford Raptor selger som hakka møkk i USA om dagen, så tror ikke de som kjøper den bryr seg så mye om elbiler egentlig.

Den er berre eit lite hakk under ein lowrider på harry-skalaen. Ikkje mange utanfor USA vil verte sett med ein slik.

 

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro. 

 

Det jeg er mest spent på er om de såkalte stopp av salg av fossilt drivstoffbiler de neste årene kommer til å skje uten motstand, jeg tviler sterkt på det.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

Lenke til kommentar

 

 

.

 

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro. 

 

Det jeg er mest spent på er om de såkalte stopp av salg av fossilt drivstoffbiler de neste årene kommer til å skje uten motstand, jeg tviler sterkt på det.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

 

 

Det du sier er helt irrasjonelt, det er svært få som kjører rundt i Ferrari'er og andre rå biler i Norge som tilhører det du proklamerer her. Men det er dog mange drømmere som fiser rundt i dieseldyrene sine. 

 

I tillegg er dette noe som en endrer mening om etter en har kjørt elbil, lyden blir irriterende selv om de fleste får frysninger av de råeste motorene(som så og si ingen kjører). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El-bil er ikke aktuelt før den ligger på i prisklasser på 300 000 til 450 000 med 40-60 mil kjørelengde per full ladning.

 

Å tute rundt i el-biler med 15 mil kjørelengde går fint som bil #2 for kjøring til butikken for å handle, eller å kjøre unger på trening osv. Stort mer er den ikke brukendes til.

 

Skal selge "dieseldyret" når overnevnte krav er innfridd (dog er autopilot også ett krav, men det er litt på siden av denne diskusjonen).

 

Frem til ny el-bil er på snitt 400 000,- med kjørelengde ca. 50mil så blir det 2.0 liter diesel bil jeg kjøre de 15 mil (frem+tilbake) jeg kjører hver dag til jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

.

 

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro. 

 

Det jeg er mest spent på er om de såkalte stopp av salg av fossilt drivstoffbiler de neste årene kommer til å skje uten motstand, jeg tviler sterkt på det.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

 

 

Det du sier er helt irrasjonelt, det er svært få som kjører rundt i Ferrari'er og andre rå biler i Norge som tilhører det du proklamerer her. Men det er dog mange drømmere som fiser rundt i dieseldyrene sine. 

 

I tillegg er dette noe som en endrer mening om etter en har kjørt elbil, lyden blir irriterende selv om de fleste får frysninger av de råeste motorene(som så og si ingen kjører). 

 

Det at man da skal forby det gjør ingenting med miljøet i allefall, for som de du selv skriver, de kjøres jo knapt sammenlignet med vanlige familiebiler..

 

Og innføring av ny teknologi er alltid spennende, som feks påtvunget DAB som har i det minste fått flere vekk fra radioen istedet for nye lyttere.

Lenke til kommentar

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro.

Ein pickup er ikkje tingen dersom du set pris på fart eller moro.

 

Tesla går fort, akselererer grisefort, har knakande god lyd i stereoanlegget og lite bakgrunnsstøy. Desse pickupane støyar jo slik at du knapt kan høyre på radio. Moro? Javisst er det moro! Med ein skikkeleg bil er du over lyskrysset før sidemannen med harry-pickup har klart å sleppe clutchen.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

Ein Tesla kostar litt meir, då. Men du har heilt rett. Berre 4% av alle elsbil-eingarar seier at dei bil kjøpe bil med eksosmotor neste gong. Meir solid prov får du ikkje på at folk heller vil ha bil med skikkeleg motor, enn ein seig og bråkete motor som luktar.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det finnes 2 type mennesker i trafikken, de som syns at en rullende batteridildo er et greit framkomstmiddel, også har man de som setter pris på fart, lyd og moro.

Ein pickup er ikkje tingen dersom du set pris på fart eller moro.

 

Tesla går fort, akselererer grisefort, har knakande god lyd i stereoanlegget og lite bakgrunnsstøy. Desse pickupane støyar jo slik at du knapt kan høyre på radio. Moro? Javisst er det moro! Med ein skikkeleg bil er du over lyskrysset før sidemannen med harry-pickup har klart å sleppe clutchen.

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

Ein Tesla kostar litt meir, då. Men du har heilt rett. Berre 4% av alle elsbil-eingarar seier at dei bil kjøpe bil med eksosmotor neste gong. Meir solid prov får du ikkje på at folk heller vil ha bil med skikkeleg motor, enn ein seig og bråkete motor som luktar.

 

Du får se videoen med Ken Block lenger opp, det er moro.

Lenke til kommentar

"For selv om det er billigere å kjøre en elbil, er det enda billigere å kjøre en nedbetalt bensinbil."

 

Logikken i dette var ikke enkel!

Skulle tro det er nybilsalget som viser tendensene fremover, og når el-bilen er billigere i drift, samtidig som den er en enklere konstruksjon og dermed billigere å lage og har mindre vedlikehold, så skulle all logikk tilsi at fossil-industrien bør være bekymret.

I dag kom det statistikk for dieselsalget, som viser en liten nedgang.

Kurvene snur, så spørs det hvor fort det går.

Det mest bekymringsfulle for Norge er om vi får priskrig med OPEC før 2050?

 

Jeg er ikke enig med at elbilen er enklere enn en "fosilbil". Jeg er enig i at elmotor, styring og batteri er langt enklere, men hva bilprodusentene nå gjør og har gjort i over 20 år, er å pakke inn en gudbråte med unødvendig samspillende leamikk i bilene og det er i "leamikken" at de kan bygge inn alt som skal ryke for å holde inntektene deres oppe (verkstedutgifter, deler, nybilsalg)! Et eksempel. Jeg har en knakende god Volvo stående her i garasjen med elektromekanisk feil. Ikke en gang da jeg forklarte Volvo hva som var galt, evnet de å skifte innsugsspjellet (ETS ryker på alle 1999-00 modeller på grunn av en dårlig motstand støpt inn i en plasklump og dårlig software), men står fast på at de skal eliminere seg frem gjennom å skifte opptil 16 samspillende komponenter... Jeg tror vi kommer til å se at mange av de tidlige elbilmerkene som Tesla S, Mercedes B(el), Leaf, VW eGolf kommer til å holde seg på veien lengre enn det skredet av elbiler vi har i vente!

Lenke til kommentar

Dagens "høydepunkt" når det gjelder kost/nytte for elbiler er Model 3. En fremtidig, nedstrippet utgave med begrenset rekkevidde vil koste $35 000 i USA(Med tanke på hvor spartansk versjonen til $50k er så blir det spennende å se hva "nedstrippet" innebærer).

 

For samme prisen får man topputgaven av Honda Accord med alt tenkelig utstyr. Dette er en bil som går sirkler rundt Model 3 i kvalitet og funksjonalitet.

 

Ting blir nok bedre, men før det skjer så bør optimismen rundt "snarlig utbredelse av elbiler" dempes en smule.

Lenke til kommentar

For et sinnsykt argument- hvor mange er det som kjøper bil pga. lyd? Farten står det jo ikke noe på med elbilene. moro? Hva er så sykt moro med en diesel?? kjempegøy å bruke drifstoff! moro! :D takk gud for at du er i mindretall og at alle partiene på tinget er klare for å forby fossilbilsalg snart (frp var vel de enste som sa kanskje men vippet mot ja)

 

gleder meg til forbud av salg. Det mangler jo bare på viljen til produsenter for at alle typer segment skal bli dekket - de er på plass godt innen 2025 uansett. og prisen blir fornuftig.

Lenke til kommentar

Dagens "høydepunkt" når det gjelder kost/nytte for elbiler er Model 3. En fremtidig, nedstrippet utgave med begrenset rekkevidde vil koste $35 000 i USA(Med tanke på hvor spartansk versjonen til $50k er så blir det spennende å se hva "nedstrippet" innebærer).

 

For samme prisen får man topputgaven av Honda Accord med alt tenkelig utstyr. Dette er en bil som går sirkler rundt Model 3 i kvalitet og funksjonalitet.

 

Ting blir nok bedre, men før det skjer så bør optimismen rundt "snarlig utbredelse av elbiler" dempes en smule.

 

Honda accord, som en må betale drivstoff på livet ut, ett lass av deler som må byttes og fikses på osv. Ja, batterier er dyrt. Det er ikke noe nytt. Model 3 får så og si bare positive tilbakemeldinger, og alle er enig i at det er en god pris selv i usa. 

Lenke til kommentar

 

 

Hadde folk fått testet en skikkelig bil med skikkelig motor, er jeg ikke så sikker på at de hadde syns Leaf'n er så kul.

Ein Tesla kostar litt meir, då. Men du har heilt rett. Berre 4% av alle elsbil-eingarar seier at dei bil kjøpe bil med eksosmotor neste gong. Meir solid prov får du ikkje på at folk heller vil ha bil med skikkeleg motor, enn ein seig og bråkete motor som luktar.

 

Du får se videoen med Ken Block lenger opp, det er moro.

Eg såg litt av han, og kan ikkje fatte eller begripe kvifor nokon kjøper ein slik bil. Trur dei at dei, og bilen, vil overleve ragnarokk, og at det vil vere lett å få tak i so mykje bensin som den bilen brukar då?
Lenke til kommentar

Ford Raptor selger som hakka møkk i USA om dagen, så tror ikke de som kjøper den bryr seg så mye om elbiler egentlig.

 

Og for de som har sovet med hue oppi ræva de siste 35 årene, så er Ford F-150 hvor Raptor er den råeste varianten, USA's mest solgte "bil".

Jeg tar alltid hva Jeremy Clarkson sier med litt humor og mange klyper salt, men i en nylig episode av The Grand Tour snakker de jo om det. I en undersøkelse i USA skulle de sette prioriteringer når de kjøpte seg en ny bil. Drivstofføkonomi var nede på 20. plass (eller noe slikt). De bryr seg ikke fordi drivstoff er så billig.

 

Var ikke mange elbiler som ble solgt i Danmark heller etter at de sluttet med subsidiene. Viser at folk bryr seg om penger, penger, og penger. Ikke miljø.

Lenke til kommentar

For samme prisen får man topputgaven av Honda Accord med alt tenkelig utstyr. Dette er en bil som går sirkler rundt Model 3 i kvalitet og funksjonalitet.

Nja, ein Model 3 er ein del billigare i drift. Du skal ikkje køyre so veldig mange sirklar rundt Model 3 før Accorden vert dyrare likevel.

 

Ting blir nok bedre, men før det skjer så bør optimismen rundt "snarlig utbredelse av elbiler" dempes en smule.

Det globale salet av elbilar vaks med 57% i 2017. Dvs at veksten er like sterk som i dei føregåande åra. Sett deg ned med kalkulatoren og rekn ut kor lang tid det tek før elbilar vert dominerande, dersom salet held fram med å vekse 60% i året. Det er ikkje mange år til. :-)

 

I 2017 var 1,7% av alle nye bilar i verda ladbare. 34% av dei ladbare hadde fossil rekkjeviddeforlengar. 66% var reine batteribilar.

 

Det einaste som avgrensar veksten er bilprodusentar som berre latar som om dei produserer elbilar. Som GM. Dei produserer eit par Opel Ampera-e for å kunne seie at dei har gjort det, men det er berre skodespel. Det er Tesla som viser veg. For nokre år sidan var kommentarfeltet her fullt av folk som dømde Tesla nord og ned, "fordi neste år kjem produsent X med din fantastiske modell Y, og då er Tesla konkurs", men det skjer ikkje. Nissan og Renault satsar òg, heldigvis. Dei andre produsentane satsar framleis på å lage bilar til veteranbil-entusiastar, medan dei snakkar om elbilar som om det var framtida. Elbilar tek av no.

 

Heile veksten i det globale bilsalet i 2016 var elbilar. Eg gledar meg til å sjå tala for 2017. So lenge salet av eksosbilar går ned, slår spådommen til oljefolka feil.

Lenke til kommentar

 

For samme prisen får man topputgaven av Honda Accord med alt tenkelig utstyr. Dette er en bil som går sirkler rundt Model 3 i kvalitet og funksjonalitet.

Nja, ein Model 3 er ein del billigare i drift. Du skal ikkje køyre so veldig mange sirklar rundt Model 3 før Accorden vert dyrare likevel.

 

Forskjellen i drivstoffutgifter er noen hundre dollar i året. For veldig mange er det verdt det for å få en mye bedre bil og slippe å stå i timer om vinteren på disse såkalte superladerne(batterikondisjoneringen på en Model 3 er enda dårligere enn på de andre modellene, noe Tesla kanskje hadde funnet ut om de hadde hatt for vane å faktisk teste bilene sine før de blir solgt)

 

Og når det gjelder kvalitet og behov for verkstedbesøk så tror jeg du må finne en isolert stamme i Amazonas om du vil overbevise noen om at Tesla kan måle seg med Honda.

 

 

Det er Tesla som viser veg.

Det eneste man kan lære av Tesla er hvordan man ikke skal masseprodusere biler.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at oljen blir dyrere fra norsk hold er at produsentene og leverandørene i samkjøring kan trekke opp prisen. Det er ikke snakk om gass her, men olje.

 

Den undersøkelsen oljeindustrien sikter til tar ikke høyde for transport i luft og til sjøs og på vei, men kun personbiler. Og den baserer seg på at den største veksten kommer i Kina og India, og nesten ikke noe i USA.

 

Snart må vi seriøst begynne å snakke om elmotorer, bensinmotorer, dieselmotorer og andre forbrenningsmotorer!

Lenke til kommentar

 

 

For samme prisen får man topputgaven av Honda Accord med alt tenkelig utstyr. Dette er en bil som går sirkler rundt Model 3 i kvalitet og funksjonalitet.

Nja, ein Model 3 er ein del billigare i drift. Du skal ikkje køyre so veldig mange sirklar rundt Model 3 før Accorden vert dyrare likevel.
Forskjellen i drivstoffutgifter er noen hundre dollar i året. For veldig mange er det verdt det for å få en mye bedre bil og slippe å stå i timer om vinteren på disse såkalte superladerne(batterikondisjoneringen på en Model 3 er enda dårligere enn på de andre modellene, noe Tesla kanskje hadde funnet ut om de hadde hatt for vane å faktisk teste bilene sine før de blir solgt)

Kor stor er frunken på ein Honda Accord? Eg høyrer han er ganske liten på Model 3. Avisar han rutene og varmar seg sjølv opp med eit tastetrykk på mobilen før du skal ut og køyre om vinteren? Stor skjerm til navigasjon med satellittbilete, spotify, HD ryggekamera og anna som vi etter kvart har vent oss til som standard i bilar produsert dei siste fem åra? Kva med autopilot? Stillegåande?

 

Det er sjølvsagt ei klår ulempe med Accorden at du stadig må fylle tanken. Det slepp du å bruke tid på med Model 3. Det tek berre nokre sekund å kople bilen til og frå kvar ettermiddag og morgon.

 

Når du superladar ein Tesla, er det kjøling av batteriet du må uroe deg over. Batteriet vert fort varmt under lading, spesielt superlanding. Då er det ein fordel at det er kaldt ute. Du har jo som regel køyrt ganske lagt før det er naudsynt å superlade, so batteriet er varmt i utgangspunktet. Under superlading på ein varm sommardag høyrer du kjølekompressoren veldig godt, sjølv langt frå bilen. Om vinteren er det ein mindre problem.

 

Og når det gjelder kvalitet og behov for verkstedbesøk så tror jeg du må finne en isolert stamme i Amazonas om du vil overbevise noen om at Tesla kan måle seg med Honda.

Berre 2017-modellen av Honda Accord har ingen aktive "recalls" her:

http://owners.honda.com/service-maintenance/recalls?id=

 

 

Det er Tesla som viser veg.

Det eneste man kan lære av Tesla er hvordan man ikke skal masseprodusere biler.

Tesla har fått opp produksjonstakta fortare enn nokon andre. Ein skulle tru at GM var i stand til å masseprodusere nye modellar etter mange års erfaring, men likevel klarer GM berre å produsere nokre få Ampera-E klarer GM kvar månad. Sjølv GM har ikkje klart å få opp produksjonen like fort som Tesla. Honda Accord har vore produsert sidan 1976, so dei har hatt litt tid på seg til å få opp produksjonstakta.
Lenke til kommentar

Var ikke mange elbiler som ble solgt i Danmark heller etter at de sluttet med subsidiene. Viser at folk bryr seg om penger, penger, og penger. Ikke miljø.

Selv med våre drivstoffpriser er fortsatt avskriving den absolutt største kostnaden på en bil. Når man setter opp hele regnestykket blir simpelten ikke drivstoffprisen særlig viktig. Ender man med å måtte betale noen 100k mer for en elbil enn en konvensjonell så vil det ofte spise opp hele drivstoffbesparelsen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Elbiler er et villedende sidespor i debatten om fremtidens drivstoff. Mye tyder på at vi i fremtiden vil få et overskudd av energi fra fornybare kilder som solkraft og vindkraft dette kan vi bruke til å lage syntetisk drivstoff eller hydrogen. Da vil ikke energieffektiviteten være det viktigste, men brukervennlighet, pris og holdbarhet. Her er biler med forbrenningsmotor fullstendig overlegne elbiler.

 

Elbiler er ikke en god løsning i dag fordi strøm stort sett produseres i kullkraftverk. Elbiler vil heller ikke være løsningen i en verden med stor tilgang på miljøvennlig kraft.

 

Også må vi ikke glemme alle barna som får helseskader og dør i farlige kobiltgruver i Kongo for at vi skal få kjøre elbiler.

 

https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424

 

https://www.tu.no/artikler/denne-containeren-kan-lage-bensin-av-solenergi-luft-og-vann-hvor-som-helst-i-verden/364139

 

https://www.nrk.no/urix/amnesty-kritiserer-barnearbeid-i-kongo-1.12756520

 

Overskuddet kan vi bruke på å lade elbilene... Istedenfor å bruke unødvendig tid og energi på å produsere, transportore og selge hydrogen.

 

Strøm produsererer I hovedsak av fornybar energi i Norge. Og i gjennomsnitt 50% av strømmen i Europa er fornybar..

 

Selv den skitneste strømmen er renere en hydrogen Hvis du ser på bildet fra A-Å. Produksjonen, lagring, transport, lagring, transport igjen.. Hydrogenbiler er ikke noe å satse på.. Bare spør Toyota

Du glemmer at elbiler er lite brukervennlige, kostbare, har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske metaller og har kort levetid. Det er også dyrt og lite energieffeltivt å bygge overføringskapasitet for å lade elbiler alle steder. Hydrogen kan produseres ved vindmøller og solcelleparker, og bilene kan tanke der det er hensiktsmessig. Det samme gjelder syntetisk drivstoff.

 

Debattsiden til TU er som et ekkokammer hvor alle hausser elbiler. Hvis dere tar av skylappene og ser på verden rundt dere vil dere se at elbiler bare er tull. Elbiler er litt hot nå pga dieselgate, men de er på ingen måte noe reelt alternativ. At politikerne ønsker å forby biler med forbrenningsmotor innen 2025 er bare tull. Venstre fikk dette med som et mål for å gå i regjering, men å tro på politiske løfter om fjern fremtid er veldig blåøyd. Det kommer garantert ikke til å bli forbudt med forbrenningsmotorer i biler i 2025.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...