Gå til innhold

– Jo mer man snakker frem elbiler, jo mer går oljeprisen opp


Anbefalte innlegg

Når du superladar ein Tesla, er det kjøling av batteriet du må uroe deg over. Batteriet vert fort varmt under lading, spesielt superlanding. Då er det ein fordel at det er kaldt ute. Du har jo som regel køyrt ganske lagt før det er naudsynt å superlade, so batteriet er varmt i utgangspunktet. Under superlading på ein varm sommardag høyrer du kjølekompressoren veldig godt, sjølv langt frå bilen. Om vinteren er det ein mindre problem.

Han som kjører på kryss og tvers med Model 3 i USA fortalte at han rullet inn på en superlader med 15% SoC. Laderen gav ham usle 70km på 40 minutter i kulda. Fylleraten til en dieselbil er 30 000%(!) høyere. Sånne skavanker må fikses før den kan selges til folk hvor objektive kriterier hvertfall utgjør en liten del av motivasjonen for et bilkjøp.

 

 

Og når det gjelder kvalitet og behov for verkstedbesøk så tror jeg du må finne en isolert stamme i Amazonas om du vil overbevise noen om at Tesla kan måle seg med Honda.

Berre 2017-modellen av Honda Accord har ingen aktive "recalls" her:

http://owners.honda.com/service-maintenance/recalls?id=

Her har noen sett litt nøyere på en Model 3. De har ikke sett maken siden 70-tallet og Kia på 90-tallet. Når det gjelder å bygge biler så ligger Tesla 20-40 år bak konkurrentene. Men dette har ikke bare med at Tesla ikke klarer å bygge en bil uten feil, det har med at de gir blaffen i hva de sender ut til kundene. Det er helt usannsynlig at disse skeive karosseriplatene kan ha passert udetektert fra produksjonslinje til leveranse.

Tesla Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In The '90s'

 

 

Det eneste man kan lære av Tesla er hvordan man ikke skal masseprodusere biler.

Tesla har fått opp produksjonstakta fortare enn nokon andre.

Model 3 ble begynt produsert i juni i fjor. Produksjonsraten i dag, 7 måneder senere, er kanskje 7-800 i uka. Tviler på at det er "fortare enn nokon andre".

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økningen av de feilaktig påståtte miljøvennlige energiformene, utgjør bare noen få prosent av økningen i behovet for energi i verden totalt. Fossile energikilder vil være de totalt dominerende energiformere også fremtiden. Fossile energiformer er også overlegent de mest miljøvennlige samlet, og vil bli det ut dette århundre og kanskje hele det neste århundre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og siste tallene for denne gang som viser hvordan ting er i bakvendtland.

 

EU+EFTA: 15 631 687 solgte personbiler i 2017

Norge: 158 650 solgte personbiler i 2017

 

Som tallene lenger opp viser, så solgte Norge mellom 1/3 og 1/4 av de feks Tesla og andre populære elbiler (utenom Zoe).

 

Av det totale bilsalget i Europa+EFTA står altså Norge for 1,4% - en smule mindre en elbilsalget mao, som igjen hadde ikke eksistert hadde bilene ikke hadde hatt de fordelene de har hatt siden Think sine (oppskrytte) glansdager.

Dette er eit typisk døme på at du ikkje klarer å sjå det store biletet.

 

Elbilsalet globalt veks stabilt med 60% i året. Det er mykje større enn veksten her i landet. Kina registrerte over 100.000 nye elbilar berre i desember. Dersom veksten held fram – og alt tyder på at han gjer det – vil Kina snart registrere fleire elbilar i månaden enn det totale norske nybilsalet for eit heilt år.

 

Veksten utanom Noreg er enorm. Det norske elbilsalet, i prosent av nybilsalet, er det vi ser globalt om 3 år dersom den globale veksten held fram.

 

Det er fyrst og framst stadig betre bilar til lågare pris som driv salet internasjonalt. Noreg har kunstig skrudd prisane eit par år fram i tid med avgiftsfordelane, og dermed skapt ein marknad som har gjort denne revolusjonen mogeleg.

 

Jeg ser det store bildet, jeg bare holder meg til tørre fakta istedet for føling i fjæra.

Det er nettopp det du ikkje gjer. Du dreg til dømes fram desembersalet til Tesla i Noreg, som var ekstremt. 11 gonger høgare enn salet i januar. Då ser du ikkje det store biletet, men handplukkar ut ekstreme tal for å overdrive. Tesla sette alt inn på å maksimere leveransane til Noreg på slutten av 2017, fordi FrP som vanleg, ville innføre nye bilavgifter.

 

Politikere i store deler av Europa har jo allerede på papiret tatt livet av bensin og diesel biler de kommende årene.

Her snevrar du inn biletet på nytt. Ikkje sjå på enkeltland eller enkeltregionar. Lokalt vil det alltid vere svingningar som du kan score billige poeng på. Den globale utviklinga er vanskelegare å snakke seg vekk frå. 60% vekst i året i mange år på rad.
Lenke til kommentar

 

Når du superladar ein Tesla, er det kjøling av batteriet du må uroe deg over. Batteriet vert fort varmt under lading, spesielt superlanding. Då er det ein fordel at det er kaldt ute. Du har jo som regel køyrt ganske lagt før det er naudsynt å superlade, so batteriet er varmt i utgangspunktet. Under superlading på ein varm sommardag høyrer du kjølekompressoren veldig godt, sjølv langt frå bilen. Om vinteren er det ein mindre problem.

Han som kjører på kryss og tvers med Model 3 i USA fortalte at han rullet inn på en superlader med 15% SoC. Laderen gav ham usle 70km på 40 minutter i kulda.

 

Då er det noko gale med superladaren. Dersom han er i ferd med å krysse USA, reknar eg med han kjem inn med varmt batteri. Eg har sjølv opplevd at ein superladar leverte langt under full effekt i Göteborg ein dag i august 2016, sjølv om eg var åleine der, men det er ikkje vanleg. Tippa den superladaren tilpassa seg kapasiteten i straumnettet lokalt. Typisk Tesla-motstandar å finne eitt enkelt døme på ein superladar som ikkje yter optimalt, og generalisere det til å gjelde alle alltid.

 

Fylleraten til en dieselbil er 30 000%(!) høyere. Sånne skavanker må fikses før den kan selges til folk hvor objektive kriterier hvertfall utgjør en liten del av motivasjonen for et bilkjøp.

Eg gjev eigentelg beng i fylleraten til ein dieselbil, for eg køyrer med full tank kvar morgon. Eg treng ikkje kaste vekk tid på å fylle diesel. Det tek berre nokre sekund å kople til kvar ettermiddag og frå kvar morgon. Mykje meir komfortabelt. Eg saknar på ingen måte å måtte fylle ein dieselbil.

 

Her har noen sett litt nøyere på en Model 3. De har ikke sett maken siden 70-tallet og Kia på 90-tallet. Når det gjelder å bygge biler så ligger Tesla 20-40 år bak konkurrentene. Men dette har ikke bare med at Tesla ikke klarer å bygge en bil uten feil, det har med at de gir blaffen i hva de sender ut til kundene. Det er helt usannsynlig at disse skeive karosseriplatene kan ha passert udetektert fra produksjonslinje til leveranse.

Tesla Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In The '90s'

 

 

Det eneste man kan lære av Tesla er hvordan man ikke skal masseprodusere biler.

Tesla har fått opp produksjonstakta fortare enn nokon andre.

 

Model 3 ble begynt produsert i juni i fjor. Produksjonsraten i dag, 7 måneder senere, er kanskje 7-800 i uka. Tviler på at det er "fortare enn nokon andre".

 

Produksjonen av Ampera-E starta i oktober 2016. Dersom GM hadde klart å få opp produksjonsraten til Ampera-E like fort, hadde han glatt vorte den mest selde selde bilen i Noreg i 2017. Allereie etter 7 månadar har Tesla fått opp produksjonen av Model 3 til over det dobbelte av kva GM har klart med Bolt og Ampera-E til saman etter 16 månader. GM har mykje å lære av Tesla når det gjeld masseproduksjon av bilar. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

fordi FrP som vanleg, ville innføre nye bilavgifter.

Kan du dokumenter hvor vanlig det er at frp vil innføre nye bilavgifter, ikke fjerne fordeler vel og merke.

 

I dette tilfellet var det innføring av ei ny avgift. Elbilar har ikkje vektavgift. Det ville FrP innføre. Ergo var det ei ny avgift. Det er ingen fornuftig grunn til at elbilar skal ha vektavgift, og heller ikkje hybridar med stort nok batteri, men det er god grunn til at eksosbilar skal ha det. Det krev mykje energi å setje ein stor bil i rørsle. Den energien er tapt som varme i bremsene. I ein elbil, eller hybrid med stort nok batteri (og elmotor), går energien i staden til å lade opp batteriet.

 

FrP prøver seg på slikt kvart år, men ender som regel på å innføre ei ny avgift på eit anna område i staden, sidan dei ikkje får gjennomslag. Sist var det flypassasjerar som måtte ut med nye avgifter pga FrP sin avgiftsiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han som kjører på kryss og tvers med Model 3 i USA fortalte at han rullet inn på en superlader med 15% SoC. Laderen gav ham usle 70km på 40 minutter i kulda.

Då er det noko gale med superladaren. Dersom han er i ferd med å krysse USA, reknar eg med han kjem inn med varmt batteri.

Nei, det er noe galt med Model 3. Den har en mye simplere og billigere løsning for kondisjonering av batteriet enn Model S. Visstnok bruker den varmetapet fra et drivverk(som allerede er mer effektivt) og det er tydeligvis ikke nok når man kjører på landeveien i 10 minus.

 

Har du sett bilder av disse rare bilene med kamuflasjefarger og lurt på hva i all verden det er som foregår? Det kalles testing, en nødvendig betingelse før man selger et produkt. Spesielt viktig når produktet koster en årslønn.

 

 

Model 3 ble begynt produsert i juni i fjor. Produksjonsraten i dag, 7 måneder senere, er kanskje 7-800 i uka. Tviler på at det er "fortare enn nokon andre".

Produksjonen av Ampera-E starta i oktober 2016. Dersom GM hadde klart å få opp produksjonsraten til Ampera-E like fort, hadde han glatt vorte den mest selde selde bilen i Noreg i 2017.

GM satte seg to mål. Å være først ute med en rimelig priset elbil med lang rekkevidde og å levere et visst antall enheter. De klarte begge målene. Tesla veivet med arma og snakket om 100-200 000 leverte Model 3 i 2017. De har bare klart å levere et par, tre tusen feildesignede biler med elendig kvalitet. Og tidspunktet for et mål om 5000 biler per uke blir kontinuerlig skjøvet frem i tid.

 

 

GM har mykje å lære av Tesla når det gjeld masseproduksjon av bilar.

En påstand som hvis den ble presentert alle andre steder enn her, ville blitt oppfattet som en åpenbar sarksame. GM produserer og selger 10 millioner biler per år. Tesla har per nå ikke én eneste fungerende linje for masseproduksjon.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Han som kjører på kryss og tvers med Model 3 i USA fortalte at han rullet inn på en superlader med 15% SoC. Laderen gav ham usle 70km på 40 minutter i kulda.

Då er det noko gale med superladaren. Dersom han er i ferd med å krysse USA, reknar eg med han kjem inn med varmt batteri.
Nei, det er noe galt med Model 3. Den har en mye simplere og billigere løsning for kondisjonering av batteriet enn Model S. Visstnok bruker den varmetapet fra et drivverk(som allerede er mer effektivt) og det er tydeligvis ikke nok når man kjører på landeveien i 10 minus.

 

Har du sett bilder av disse rare bilene med kamuflasjefarger og lurt på hva i all verden det er som foregår? Det kalles testing, en nødvendig betingelse før man selger et produkt. Spesielt viktig når produktet koster en årslønn.

 

Model 3 ble begynt produsert i juni i fjor. Produksjonsraten i dag, 7 måneder senere, er kanskje 7-800 i uka. Tviler på at det er "fortare enn nokon andre".

Produksjonen av Ampera-E starta i oktober 2016. Dersom GM hadde klart å få opp produksjonsraten til Ampera-E like fort, hadde han glatt vorte den mest selde selde bilen i Noreg i 2017.
GM satte seg to mål. Å være først ute med en rimelig priset elbil med lang rekkevidde og å levere et visst antall enheter. De klarte begge målene. Tesla veivet med arma og snakket om 100-200 000 leverte Model 3 i 2017. De har bare klart å levere et par, tre tusen feildesignede biler med elendig kvalitet. Og tidspunktet for et mål om 5000 biler per uke blir kontinuerlig skjøvet frem i tid.

 

GM har mykje å lære av Tesla når det gjeld masseproduksjon av bilar.

En påstand som hvis den ble presentert alle andre steder enn her, ville blitt oppfattet som en åpenbar sarksame. GM produserer og selger 10 millioner biler per år. Tesla har per nå ikke én eneste fungerende linje for masseproduksjon.

Hva prater du om, model 3 har vært i testfase den også. Som alle bilene til tesla..

Lenke til kommentar

 

 

Han som kjører på kryss og tvers med Model 3 i USA fortalte at han rullet inn på en superlader med 15% SoC. Laderen gav ham usle 70km på 40 minutter i kulda.

Då er det noko gale med superladaren. Dersom han er i ferd med å krysse USA, reknar eg med han kjem inn med varmt batteri.
Nei, det er noe galt med Model 3. Den har en mye simplere og billigere løsning for kondisjonering av batteriet enn Model S. Visstnok bruker den varmetapet fra et drivverk(som allerede er mer effektivt) og det er tydeligvis ikke nok når man kjører på landeveien i 10 minus.
Då er det rart at du berre har funne ein slik rapport. Eg trur meir på to alternative forklaringar:

1. Bilen vart starta kald utan straum tilkopla, og har ikkje vore køyrt meir enn nokre få kilometer før superladaren. Batteriet er difor kaldt. I so fall er det normalt at han ladar tregt i starten.

2. Feil på den eine superladaren.

 

Har du sett bilder av disse rare bilene med kamuflasjefarger og lurt på hva i all verden det er som foregår? Det kalles testing, en nødvendig betingelse før man selger et produkt. Spesielt viktig når produktet koster en årslønn.

Eit av dei fyrste bileta av ein Model 3 eg såg, var av ein kamuflasjefarga som lada på ein superladar i Canada midt på vinteren. Model 3 vart testa lenge og grundig.

 

 

 

Model 3 ble begynt produsert i juni i fjor. Produksjonsraten i dag, 7 måneder senere, er kanskje 7-800 i uka. Tviler på at det er "fortare enn nokon andre".

Produksjonen av Ampera-E starta i oktober 2016. Dersom GM hadde klart å få opp produksjonsraten til Ampera-E like fort, hadde han glatt vorte den mest selde selde bilen i Noreg i 2017.
GM satte seg to mål. Å være først ute med en rimelig priset elbil med lang rekkevidde og å levere et visst antall enheter. De klarte begge målene. Tesla veivet med arma og snakket om 100-200 000 leverte Model 3 i 2017. De har bare klart å levere et par, tre tusen feildesignede biler med elendig kvalitet. Og tidspunktet for et mål om 5000 biler per uke blir kontinuerlig skjøvet frem i tid.
Målet mitt for den neste halvtimen er å lage kaffi. Det fine med å setje seg enkle mål, er at dei er enkle å nå. Å vere fyrst ute med ein rimeleg elbil er verdilaust når dei ikkje klarer å levere bilen til folk som vil kjøpe. Det klarer Tesla (og Nissan). Mange spekulerer i at GM ikkje vil levere bilen, fordi han slett ikkje er billig. GM har prøvd seg på eit godt gammaldags Rockefeller-triks, men feila fullstendig. Kjøparane har større tillit til Tesla.

 

Tesla set seg vanskelege mål, langt over det GM hadde klart, og jobbar hardt for å nå dei. At Tesla er litt forseinka er ikkje uvanleg, men dei når måla dei set seg, sjølv om dei verkar umogelege for alle andre.

 

 

GM har mykje å lære av Tesla når det gjeld masseproduksjon av bilar.

En påstand som hvis den ble presentert alle andre steder enn her, ville blitt oppfattet som en åpenbar sarksame. GM produserer og selger 10 millioner biler per år. Tesla har per nå ikke én eneste fungerende produksjonslinje for masseproduksjon.

Tesla leverte 54715 Model S og 46535 Model X i 2017. Det er omlag 280 bilar om dagen, 11,6 i timen, heile året. Hevdar du at alle dei er bygd for hand? Kvar av modellane vert produsert i meir enn dobbelt so mange eksemplar kvart år som GM Bolt / Open Ampera-E. Om nokon er sarkastisk, er det du.
Lenke til kommentar

Nei, det er noe galt med Model 3. Den har en mye simplere og billigere løsning for kondisjonering av batteriet enn Model S. Visstnok bruker den varmetapet fra et drivverk(som allerede er mer effektivt) og det er tydeligvis ikke nok når man kjører på landeveien i 10 minus.

Den bruker ikke bare tapet fra motoren. Man kan benytte statoren som ett varmeelement, ved å tilføre strøm uten å generere moment på rotoren. Væskekjølingen av motoren benyttes deretter til å frakte denne varmen til batteriet. Dette fungerer trolig også mens bilen er i bevegelse, ved at de kan styre motoren på en veldig ineffektiv måte.

 

Det at en person har opplevd en gang at batteriet var kaldt og ladingen treg, beviser null og niks. Spesielt når man ikke vet om personen har kjørt forvarming og hvor langt det ble kjørt før lading ble påbegynt. I min Model X må jeg kjøre 1-2 timer nå på vinteren før jeg ser full hastighet på superladerne. Det er uproblematisk, da jeg starter med 400 km rekkevidde, og kjører da fort 5+ timer før jeg trenger superlading.

Lenke til kommentar

Helt utrolig at Tesla leverer slikt til sine kunder. Skulle nesten tro det var snakk om British Leyland anno 1975.

 

Legg merke til de gummigreiene rundt førervinduet. En normal bilprodusent ville skiftet den ut om den var ødelagt. Tesla valgte heller å finne noe gummi på bosslageret, klippe den til og lime den på. Går så bra atte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Økningen av de feilaktig påståtte miljøvennlige energiformene, utgjør bare noen få prosent av økningen i behovet for energi i verden totalt.

Statistikken seier at du tek veldig feil. Verdas forbruk av primærenergi auka 1% i 2016. CO2-utsleppa auka berre med 0,1%. Kjelde: BP Statistical Review of World Energy 2017. Sjølv om vi tek omsyn til at litt av auken kjem frå overgang frå kol til gass, er det klårt at fornybar energi stod for nesten heile auken i verdas energiforbruk i 2016.

 

Fossile energikilder vil være de totalt dominerende energiformere også fremtiden. Fossile energiformer er også overlegent de mest miljøvennlige samlet, og vil bli det ut dette århundre og kanskje hele det neste århundre.

Fornybar energi er allereie dominerande, men det er ikkje mykje av energien som vert registrert i statistikken. Soloppvarming, til dømes. Vedfyring i mange land. Hadde det ikkje vore for solenergi som vi ikkje tenkjer over, ville vi måtte varma husa våre heile året. Energieffektivisering, som er årsaka til at energiforbruket aukar mindre enn før, går ofte ut på å bruke meir av solenergien, og sleppe mindre av han ut. Eller, i solrike land, å skjerme av mesteparten av solenergien om dagen.

 

Tilleggsenergi vert òg i stadig større grad fornybar, som statistikken syner. Fossil energi aukar knapt. Innan kraftproduksjon aukar allereie produksjonen av fornybar energi meir enn kraftproduksjonen totalt, med den logiske konsekvens at fossil kraftproduksjon er på retur.

Lenke til kommentar

Salget av Toyota Mirai i US økte med 1436 % fra 2015 til 2016.

Fra 2016 til 2017 økte det med 77 %.

Dette må bety at hydrogenbiler nå tar av, økningen er jo langt større enn den for EV`s.

Tja, fortsetter uviklingen er det jo ikke noe å snakke om. For elbiler derimot(selv om hydrogen faller innenfor der også) så er andelen stingende, ikke synkende. Og langt mer stabil.

 

Forøvrig er det vell tilgjengelighet som er problemet til hydrogen bilene, både å få fatt på biler og drivstoff.

Lenke til kommentar

Forbannet at tyskerne ikke klarer å lage en normal el bil. E golft er for liten for mange. Hvorfor ikke lage en passat stasjonsvogn eller en 5 serie. Jeg har aldri likt amerikanske biler. Amerikanske bilfabrikanter har presset leverandører så hardt på pris at bilene virkelig bærer preg av det. Primitive drivverk,kjøreegenskaper til å dø av, tunge myke karroseri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...