Gå til innhold

– Jo mer man snakker frem elbiler, jo mer går oljeprisen opp


Anbefalte innlegg

Salget av Toyota Mirai i US økte med 1436 % fra 2015 til 2016.

Fra 2016 til 2017 økte det med 77 %.

Dette må bety at hydrogenbiler nå tar av, økningen er jo langt større enn den for EV`s.

Her gjer du to fundamentale feil som syner at du ikkje forstår statistikk. Du generaliserer frå Toyota Mirai til hydrogenbilar i siste setning. At salet av ein enkelt modell aukar, er ikkje det same som at slet av hydrogenbilar generelt aukar. At salet av Toyota Mirai aukar i USA, fordi Toyota Mirai snart er den einaste hydrogenbilen att på marknaden og Toytoa spanderer gratis hydrogen, er ikkje det same som at det aukar i resten av verda. Tvert imot har nedgangen i salet av hydrogenbilar vore markant i Europa, og i store marknadar som Kina og India er dei ikkje-eksisterande.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg dro bare en parallell. Flere her inne er jo så opptatt av økningen i salget av EVs, økningen hvert år er ekstrem sies det.

Det trenger ikke nødvendigvis å bety noe som helst, strengt talt. Noen blander også PHEV sammen med EV for å pynte på tallene, eller at de ikke forstår forskjellen mellom de. Poenget er at det skal veldig lite til for å vokse mye fra et nesten ikke-eksisterende grunnlag. Når man er i kjelleren kan det bare gå oppover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg dro bare en parallell. Flere her inne er jo så opptatt av økningen i salget av EVs, økningen hvert år er ekstrem sies det.

Det trenger ikke nødvendigvis å bety noe som helst, strengt talt. Noen blander også PHEV sammen med EV for å pynte på tallene, eller at de ikke forstår forskjellen mellom de. Poenget er at det skal veldig lite til for å vokse mye fra et nesten ikke-eksisterende grunnlag. Når man er i kjelleren kan det bare gå oppover.

 

Ja, EV er en del av PHEV. Problemet er at EV tall ofte inkluderer alle former for elbiler, og det er derfor vanskelig å skille ut feks BEV. 

 

Elbiler har jo hatt denne utviklingen i mange år, og det er ingenting som tilsier at dette skal endre seg. Tvert i mot nå som det kommer veldig mange modeller som oppfyller de fleste sine "krav". 

Lenke til kommentar

Jeg dro bare en parallell.

Nei, det gjorde du ikkje. Du generaliserte på bakgrunn av salet av eitt bilmerke i eitt land.

 

Flere her inne er jo så opptatt av økningen i salget av EVs, økningen hvert år er ekstrem sies det.

Det stemmer.

 

Det trenger ikke nødvendigvis å bety noe som helst, strengt talt.

Ehm, jau. Du er kanskje ikkje den skarpaste kniven i skuffa. Det tyder at salet av elektriske bilar aukar ekstremt år for år.

 

Noen blander også PHEV sammen med EV for å pynte på tallene, eller at de ikke forstår forskjellen mellom de.

Salet av reine batteribilar aukar meir enn salet av ladbare hybridar, so det pyntar ikkje akkurat på tala å ta med PHEV. Internasjonalt vert dei ofte plassert i same bås, og difor er det vanleg at kjelder reknar med begge.

 

Poenget er at det skal veldig lite til for å vokse mye fra et nesten ikke-eksisterende grunnlag. Når man er i kjelleren kan det bare gå oppover.

Konsekvensen er at det går i kjellaren for eksosbilane, og det treng ikkje gå oppover att nokon gong. Dieselbilar er forbi toppen. Salet av dieselbilar fell i alle land. I Noreg passerte salet av elbilar dieselbilar i fjor, og dieselbilane kjem nok aldri attende på same nivå. Om få år går elbilar forbi diesel i land etter land. Det er meir sannsynleg at registrering av nye dieselbilar vert forbode straks salet er nede i kjellaren, enn at det berre går oppover. Det er ingen grunn til å la forureinande bilar få lov til å komme attende når dei har nådd kjellaren.

 

Hydrogenbilar er forsovidt òg eit godt prov på at ikkje alt som er i kjellaren går opp.

 

Den sikraste indikasjonen på at skiftet er permanent og at veksten kjem til å vare, er at dei folk som fyrst har skifta til elbil seier deira neste bil òg kjem til å vere ein elbil. Folk er mykje meir nøgde med elbil enn med eksosbil. Husstandar med to bilar, der bil nummer 1 er elbil, kjøper som regel ein elbil til når bil nummer 2 skal skiftast ut.

Lenke til kommentar

Elbil er som regel bil nummer 2 for de fleste.

 

Det er ei myte. Mange undersøkingar har synt at det ikkje stemmer. For det fyrste er elbilen som regel den bilen som går mest i husstandar med to bilar, ergo bil nummer 1. Fyrstevalet. For det andre er det einaste bil i ca 30% av husstandane som har elbil. (Meir enn halvparten av alle norske husstandar med bil har minst to bilar.) I ein stadig veksande del av husstandane med fleire bilar er alle bilane elbilar. Ingen har lyst til å køyre eksosbilen, og då vert det heller ein elbil til og ingen eksosbil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om du tykkjer ein treg bil, som ryk og høyrest ut som ein sykkel med pappskiver mot eikane, er moro, seier det mest om deg. Eg er veldig glad i kraftig motor, men ein kraftig motor treng då slett ikkje ta stor plass, bråke, lukte og vere seig å få opp i fart. Rå lyd har eg i stereoanlegget. Om eg vil høyre høg brumming i staden, kan eg alltids spele av noko frå ein minnepinne.

Du må vel forstå at det finnes folk med andre interesser enn deg? Jeg liker alt fra bråkete v8, til 4r med alt for store turbo. Om du ikke liker det betyr det ikke at andre ikke gjør dette.

Og for enkelte entusiaster som er mer en bare "ta mine penger" entusiaster. Så klarer ikke en 4r 1500 hester lenge. Derimot en v8 kan du lage ganske så holdbar ved de kreftene.

Det er et ganske stort miljø som setter amerikanske v8 i Europeiske biler..

Ca 0,01 promille?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Elbil er som regel bil nummer 2 for de fleste.

Kilde?
Øynene?
Det er ikke en kilde, nei.

Syntes bare jeg ofte ser folk ha 2 biler i gården, 1 liten elbil som damen ofte kjører. Så en stasjonsvogn som er fossil som gubben kjører. Nå bor ikke jeg i Oslo da.

Der er en observasjon som kan være avgrenset til ett område. Det sier ingenting om påstanden gitt over.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Elbil er som regel bil nummer 2 for de fleste.

Kilde?
Øynene?
Det er ikke en kilde, nei.
Syntes bare jeg ofte ser folk ha 2 biler i gården, 1 liten elbil som damen ofte kjører. Så en stasjonsvogn som er fossil som gubben kjører. Nå bor ikke jeg i Oslo da.

Der er en observasjon som kan være avgrenset til ett område. Det sier ingenting om påstanden gitt over.

 

"For 22 prosent av elbileierne ble elbilen et tillegg til eksiterende biler i husholdningen. For ladehybrid og fossilbil var tallene henholdsvis 5 og 12 prosent."

 

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

Betydelig fler enn gjennomsnittet hvertfall  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"For 22 prosent av elbileierne ble elbilen et tillegg til eksiterende biler i husholdningen. For ladehybrid og fossilbil var tallene henholdsvis 5 og 12 prosent."

 

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

Betydelig fler enn gjennomsnittet hvertfall  :wee:

 

 

Dette motbeviser jo påstanden, siden det var snakk om de fleste :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

"For 22 prosent av elbileierne ble elbilen et tillegg til eksiterende biler i husholdningen. For ladehybrid og fossilbil var tallene henholdsvis 5 og 12 prosent."

 

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

Betydelig fler enn gjennomsnittet hvertfall  :wee:

 

 

Dette motbeviser jo påstanden, siden det var snakk om de fleste :)

 

Flisspikkeri, siden de er overrepresentert.  

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

For 22 prosent blir elbilen et tillegg til allerede eide biler, altså de går fra 2 eller 3 biler til 3 eller 4. I stor grad kjøres det vesentlig mer enn før, tog og buss kuttes ut for mange.

 

 

 

De fleste som kjøper elbil har allerede en eller flere biler fra før av

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For 22 prosent blir elbilen et tillegg til allerede eide biler, altså de går fra 2 eller 3 biler til 3 eller 4. I stor grad kjøres det vesentlig mer enn før, tog og buss kuttes ut for mange.

 

 

 

De fleste som kjøper elbil har allerede en eller flere biler fra før av

 

 

Trenger ikke nødvendigvis bli i tillegg, de kan selge den de har osv. Gjennomsnittlig kjørelengde for det norske folk(som jeg regner med du mener) er ganske lik de siste årene.

Lenke til kommentar

 

 

 

Må du ikke glemme at ikke alle i Norge ikke har 2 biler :p Er vel 45% som har det eller noe om min hurkommelse ikke på tur.

 

 

Skal en heller ikke glemme at langt i fra alle disponerer bil, det er vell 70% ish av husholdningene som disponerer en eller flere biler. 

 

Poenget er uansett det samme, de fleste som har elbil har ikke to biler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...