Gå til innhold

Sykemeldte politikere


Anbefalte innlegg

Nå er det andre gang jeg leser at en politiker sykemelder seg. Først Giske, og nå Riise.

Er dette sykemelding med lønn?

I så fall vil det bety at de er borte permanent fra sin stilling, der hovedårsaken er at de har påført andre mennesker et vonde, og nå fremdeles får lønn fra skattebetalene fordi de har et helseproblem.

Har de i det hele tatt et helseproblem?

Vil vi ha det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil vi ha det slik? At folk sykmelder seg og får penger å leve for men må gå uten vanlig lønn? Tror du at de fester og koser seg hjemme med sykepengene sine eller? Er ikke psykiske påkjenninger legit lenger fordi du ikke syns de skal få lov til å ha de akkurat samme rettighetene som enhver nordmann? Er det du som skal bestemme hvem som får og ikke får, basert på hva du føler om situasjonen, eller skal vi ta kollektive avstemninger om folks liv og helse mener du? 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at dette er likt for politikere som alle oss andre, man går til lege og blir sykemeldt og får sykepenger isteden for lønn.

Ikke noe mer snylting enn alle andre som blir sykemeldt.

 

Men mener du at Giske og Riise har et helseproblem som kvalifiserer for sykemelding?

 

Vil vi ha det slik? At folk sykmelder seg og får penger å leve for men må gå uten vanlig lønn? Tror du at de fester og koser seg hjemme med sykepengene sine eller? Er ikke psykiske påkjenninger legit lenger fordi du ikke syns de skal få lov til å ha de akkurat samme rettighetene som enhver nordmann? Er det du som skal bestemme hvem som får og ikke får, basert på hva du føler om situasjonen, eller skal vi ta kollektive avstemninger om folks liv og helse mener du? 

 

Ja, vi vill ha det slik at folk kan sykemelde seg når de har et helseproblem som kvalifiserer for sykemelding.

Det er utvilsomt noen som både fester og koser seg under sykemeldingen, uten at det nødvendigvis er feil. Noen helsetilstander forbedres med fest og kos.

Mange psykiske påkjenninger er legit. Det er relativt åpent for legen å foreta en vurdering, det er jo en svært subjektiv opplevelse når en psykisk påkjenning lammer deg fra arbeidslivet. Det kan være alt mellom hamsterdød, beverjakt, vinter-OL og dødsfall i familien. Uansett skal rettigheten og kriteriet være lik for alle, noe det dessverre ikke er.

Det er heldigvis ingen alene som bestemmer rammene for grunnlaget, især ikke basert på synsing. Vi tar ellers kollektive avstemminger om dette hvert 4. år.

 

Jeg bare spør hva forumet mener. Kan også smette inn spørsmålet om ikke dagpenger ved arbeidsledighet er den riktige stønaden for Giske og Riise?

Lenke til kommentar

 

Ganske sikker på at dette er likt for politikere som alle oss andre, man går til lege og blir sykemeldt og får sykepenger isteden for lønn.

Ikke noe mer snylting enn alle andre som blir sykemeldt.

 

Men mener du at Giske og Riise har et helseproblem som kvalifiserer for sykemelding?

 

Vil vi ha det slik? At folk sykmelder seg og får penger å leve for men må gå uten vanlig lønn? Tror du at de fester og koser seg hjemme med sykepengene sine eller? Er ikke psykiske påkjenninger legit lenger fordi du ikke syns de skal få lov til å ha de akkurat samme rettighetene som enhver nordmann? Er det du som skal bestemme hvem som får og ikke får, basert på hva du føler om situasjonen, eller skal vi ta kollektive avstemninger om folks liv og helse mener du? 

 

Ja, vi vill ha det slik at folk kan sykemelde seg når de har et helseproblem som kvalifiserer for sykemelding.

Det er utvilsomt noen som både fester og koser seg under sykemeldingen, uten at det nødvendigvis er feil. Noen helsetilstander forbedres med fest og kos.

Mange psykiske påkjenninger er legit. Det er relativt åpent for legen å foreta en vurdering, det er jo en svært subjektiv opplevelse når en psykisk påkjenning lammer deg fra arbeidslivet. Det kan være alt mellom hamsterdød, beverjakt, vinter-OL og dødsfall i familien. Uansett skal rettigheten og kriteriet være lik for alle, noe det dessverre ikke er.

Det er heldigvis ingen alene som bestemmer rammene for grunnlaget, især ikke basert på synsing. Vi tar ellers kollektive avstemminger om dette hvert 4. år.

 

Jeg bare spør hva forumet mener. Kan også smette inn spørsmålet om ikke dagpenger ved arbeidsledighet er den riktige stønaden for Giske og Riise?

 

Nå er det vel heller regjeringen som presser personene ut i sykemelding.. Ikke personen som er sykemeldt som ønsket det selv i utgangspunktet... Noe som gjør det enda mer viktig at personene får sykemelding og får tid til å summe seg rent psykisk...

 

Selv uten sykemelding vil personen ha rett på lønn fra arbeidsplassen i minst 3 månder etter de er oppsagt.. Når de sykemeldes og sier opp stillingen selv i etterkant, vil det jo spare samfunnet for penger.. Da de ikke roper etter 3månder med lønn..

 

Så jeg forstår ikke helt hva du klager over...

Lenke til kommentar

Hverken Giske eller Riise er presset ut av stillingen. Omstendighetene gjorde det nødvendig å forlate stillingen for å forhindre tap av ansikt. I dette tilfellet er omstendighetene så langt fortalt å være en uakseptabel adferd av seksuell karakter.

 

"Så jeg forstår ikke helt hva du klager over..."

 

Jeg klager ikke, jeg spør.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med TS her. Det finnes mange måter å avsette ukvalifiserte politikere. De kan f.eks. permitteres eller fratre med 3 mnd sluttlønn som har blitt nevnt. Men å kalle det sykemelding virker som et misbruk av velferdsgodene.

Skal man kalles "syk" bare fordi man har driti seg ut i offentligheten og misliker følgene?

 

Er det greit å drive trakassering eller gjentakende upassende oppførsel, men kalle seg selv syk med en gang det når offentlighetens lys?

Sykepenger bør heller overlates de de som faktisk er syke og sliter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Dette er jo stressende karrierer selv på gode dager, så det skal nok ikke så mye til før det renner over. At man kan takke seg selv er ikke generelt noe som diskvalifiserer fra sykmelding.

Vil også tippe sykmeldinger i slike tilfeller ofte er for å være føre var - legen skjønner at situasjonen vil gi helseplager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si meg enig med TS her. Det finnes mange måter å avsette ukvalifiserte politikere. De kan f.eks. permitteres eller fratre med 3 mnd sluttlønn som har blitt nevnt. Men å kalle det sykemelding virker som et misbruk av velferdsgodene.

Skal man kalles "syk" bare fordi man har driti seg ut i offentligheten og misliker følgene?

 

Er det greit å drive trakassering eller gjentakende upassende oppførsel, men kalle seg selv syk med en gang det når offentlighetens lys?

Sykepenger bør heller overlates de de som faktisk er syke og sliter!

 

Men det er vel ikke snakk om en permanent sykemelding?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det andre gang jeg leser at en politiker sykemelder seg. 

Hvis du har lest dette, så er det en skrivefeil eller dårlig journalistikk - ingen kan nemlig sykemelde seg, det er leger som skriver sykemeldinger.

Det er altså legens vurdering alene, under din legetime som avgjør om du skal sykemeldes eller ikke. Du kan velge selv om du stoler på legers integritet eller ikke, men de har en lisens de kan miste om de misbruker dem. Hverken du, meg eller Giske får sykemelding bare fordi vi har lyst, man får det om legen vurderer det dithen at din helse, fysisk OG psykisk, trenger en pause fra arbeid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...