Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-82pScT

Sammenligningen med Android blir dum. Android har kontrollpanel og varsel i ett. Med Apple må man dra opp og ned igjen fra et annet sted fra å gå fra varsler til kontrollpanel. I tillegg er problemet at man har to vidt forskjellige animasjoner for å dra ned begge. Men ja, enig i at å klage over at det er vanskelig å gjøre med en finger er dumt. Selv om det skal sies at "kan bruke telefonen med en hånd" har vært typisk Apple-argument.

 

Men hovedpoenget her at man skal være rimelig fanboy for å påstå at de nye håndbevegelsene er intuitive, i hvert i forhold til det som var før. Det er slitsomt, tregere og komplisert. Vet ikke om de har demoutgavet i butikken, men jeg merka også frame drops ved å ta i bruk bevegelsene for å gå til app-vindue eller skifte apper. Hvorfor kunne ikke Apple bare gjøre som Android og ha dedikert knapp på bunnen? Det er så mye enklere og mer intuitivt, og faller godt inn i Apple-myten om at alt skal være lett og fungere greit. En ide som jeg føler forsvinner mer og mer fra iOS. Varselssystemet alene gjør at iOS er et mareritt å bruke i min mening.

 

Du kan velge å se på det som fanboy-kritikk fra min side, eller så kan du som Apple-bruker være enig med meg og faktisk gå ut og snakke ut om det i Apple-forumer og andre steder, slik at Apple kanskje tar tak i det. Å late som telefonen din har ingen problemer eller unskylde alle manglenr den har (som å si at overleppen på toppen er "genial design") gjør bare ting verre, og Apple vil ikke komme med forbedringer der du vil de skal komme. Det er kritikk som videor som det her som faktisk presser utviklerne av telefonene til å forbedre ting. 

 

Linus har også mange problemer med iPhone X: 

 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammenligningen med Android blir dum. Android har kontrollpanel og varsel i ett. Med Apple må man dra opp og ned igjen fra et annet sted fra å gå fra varsler til kontrollpanel. I tillegg er problemet at man har to vidt forskjellige animasjoner for å dra ned begge. Men ja, enig i at å klage over at det er vanskelig å gjøre med en finger er dumt. Selv om det skal sies at "kan bruke telefonen med en hånd" har vært typisk Apple-argument.

 

Men hovedpoenget her at man skal være rimelig fanboy for å påstå at de nye håndbevegelsene er intuitive, i hvert i forhold til det som var før. Det er slitsomt, tregere og komplisert. Vet ikke om de har demoutgavet i butikken, men jeg merka også frame drops ved å ta i bruk bevegelsene for å gå til app-vindue eller skifte apper. Hvorfor kunne ikke Apple bare gjøre som Android og ha dedikert knapp på bunnen? Det er så mye enklere og mer intuitivt, og faller godt inn i Apple-myten om at alt skal være lett og fungere greit. En ide som jeg føler forsvinner mer og mer fra iOS. Varselssystemet alene gjør at iOS er et mareritt å bruke i min mening.

 

Du kan velge å se på det som fanboy-kritikk fra min side, eller så kan du som Apple-bruker være enig med meg og faktisk gå ut og snakke ut om det i Apple-forumer og andre steder, slik at Apple kanskje tar tak i det. Å late som telefonen din har ingen problemer eller unskylde alle manglenr den har (som å si at overleppen på toppen er "genial design") gjør bare ting verre, og Apple vil ikke komme med forbedringer der du vil de skal komme. Det er kritikk som videor som det her som faktisk presser utviklerne av telefonene til å forbedre ting. 

 

Linus har også mange problemer med iPhone X: 

 

 

 

 

- Varselpanelet er jeg enig i er helt elendig (særlig med animasjonene). Men jeg bruker aldri det panelet, så for meg er det et "ikke problem", nemlig fordi varsler vises på hjemskjermen når telefonen er låst og som et ikon på på hver app. 

 

- Personlig, utifra bilder - så synes jeg telefonen hadde vært sykt mye styggere hvis det hadde vært helkant øverst. Og som nevnt tidligere, den eneste gangen jeg i det hele tatt tenker på den er når jeg leser om det på nettet. Her tror jeg det blir smak og behag. 

 

- Selve bevegelsen for å bytte appen er intuitivt, det eneste de trenger å gjøre er å fjerne delayen når du drar en app halvveis oppover - så enkelt er det i grunn. Å ha egen knapp nederst ville kollidert med "helskjerm" opplevelsen, og tro meg - den er fantastisk god nettopp fordi det ikke er knapper nederst. 

 

- Hjem swipen er kjempe intuitivt, og spesielt swipen for å bytte app som en kortstokk. 

 

- Jeg merker ikke noe framedrop. 

 

Alt i alt små pirk for min del. Jeg velger å tro at de fleste som har brukt en iPhone X i en god stund er overall veldig fornøyd. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

- Personlig, utifra bilder - så synes jeg telefonen hadde vært sykt mye styggere hvis det hadde vært helkant øverst. Og som nevnt tidligere, den eneste gangen jeg i det hele tatt tenker på den er når jeg leser om det på nettet. Her tror jeg det blir smak og behag. 

 

Det hadde den da ikke. Se på LG V30 og Galaxy S8 som eksempler. Om de utvidet leppent il å dekke hele øvre del, kunne de ha gjort den tynnere ved å fordele sensorene utover. I tilegg løfter de opp rammen på bunnen like mye på bunnen, og man får en langt bedre telefon fra et praktisk ståsted; både for utviklere og i bruk.

 

 

- Selve bevegelsen for å bytte appen er intuitivt, det eneste de trenger å gjøre er å fjerne delayen når du drar en app halvveis oppover - så enkelt er det i grunn. Å ha egen knapp nederst ville kollidert med "helskjerm" opplevelsen, og tro meg - den er fantastisk god nettopp fordi det ikke er knapper nederst. 

 

 

 

 

Det er absolutt ikke intuitivt når man sammenligner med de mye enklere løsningene på Android. Det er altfor mye tullete håndbevgelser, som attpåtil gjør handlingene tregere og. Helskjerm-opplevelsen "kolliderer" ikke; igjen se på Android som eksempel. Du har jo allerede en ikon helt nederst for å indikere hjemknapp, og den plager deg da ikke? 

 

 

- Hjem swipen er kjempe intuitivt, og spesielt swipen for å bytte app som en kortstokk. 

 

Intuitivt i forhold til hva egentlig? I forhold til hjemknappen til iPhone 8 er den ikke intuitiv. I forhold til hjemknappen på Android-telefoner, er den så absolutt ikke intuitiv. Swipen for å by tte app som en kortstokk er jeg dog enig er en veldig fin løsning.

Lenke til kommentar

Det som er litt morsmot med disse gesturene, er at jeg - som ikke har iPhone - blir helt 'lost' når jeg får en X i fanget. Har ved et par anledninger vært inne i en app på nevnte telefon, men hvis jeg skal lukke app'n, må jeg faktisk be om hjelp ... :p 

 

Er dette et problem? Absolutt ikke!

Det er ikke min telefon – hadde det vært det, ville jeg nok lært meg gesturen på svært få minutter. 

 

 

Fra et UX-perspektiv, må jeg dog påpeke at sveiping er mindre intuitivt enn én knapp.

Så har selvfølgelig ikke Apple fjernet knappen fordi de ville gjøre løsningen mer intuitiv. Langt derifra! Det ble gjort for å kunne utvide skjermen, helt ned! Altså et godt gammeldags kompromiss. :) 

 

Forøvrig: hvem var det som designet at power-knapp må dobbeltrykkes på ved app-installering? Vedkommende skulle hatt en god dose juling! Er det noe Apple alltid har vært gode på, så er det bruk av touch-skjerm. La nå brukerne få lov til å trykke på den store fine skjermen, i steden for å måtte bruke fysisk knapp på siden av telefonen! (Kan jo godt være dette endres i neste iOS-oppdatering?) 

Lenke til kommentar

Det hadde den da ikke. Se på LG V30 og Galaxy S8 som eksempler. Om de utvidet leppent il å dekke hele øvre del, kunne de ha gjort den tynnere ved å fordele sensorene utover. I tilegg løfter de opp rammen på bunnen like mye på bunnen, og man får en langt bedre telefon fra et praktisk ståsted; både for utviklere og i bruk.

 

Jeg synes ikke det hadde blitt penere uten leppa - men det får bli smak og behag. Man mister også skjermplass, og mister noe av helskjermopplevelsen når den ikke går ut til kantene. 

 

Å løfte bunnen ville vært et steg i feil retning, helskjermopplevelsen på X er veldig god pga bunnen er såpass tynn og - jeg får ikke samme innrykk på en S8. 

 

Igjen, har brukt den i flere uker - leppa for min del er ikke et problem. Utviklere trenger så og si ikke å forholde seg til den heller, de må bare sette en bakrunnsfarge. 

 

Det er absolutt ikke intuitivt når man sammenligner med de mye enklere løsningene på Android. Det er altfor mye tullete håndbevgelser, som attpåtil gjør handlingene tregere og. Helskjerm-opplevelsen "kolliderer" ikke; igjen se på Android som eksempel. Du har jo allerede en ikon helt nederst for å indikere hjemknapp, og den plager deg da ikke?

 

Å ha dedikerte knapper opptar for mye plass på skjermen, jeg er nok ikke enig i at android har løst det på en god måte. Isåfall måtte det være en sensor nederst som merker når du har fingeren over nederst del av skjermen slik at den kommer opp ved behov. Men det har jeg ikke behov for:

 

Streken nederst på iPhone er så liten og man(eller ihvertfall jeg) glemmer at den er der - den plager meg ikke. 

 

Intuitivt i forhold til hva egentlig? I forhold til hjemknappen til iPhone 8 er den ikke intuitiv. I forhold til hjemknappen på Android-telefoner, er den så absolutt ikke intuitiv. Swipen for å by tte app som en kortstokk er jeg dog enig er en veldig fin løsning.

Du vet jo umiddelbart hvordan man bruker telefonen, hva er det som ikke er intuitivt? Nå handler det nødvendigvis ikke om å gjøre ting mer intuitivt,men å fjerne knappene nederst som igjen gjør at man får større skjermplass, bedre bilde og mer innlevelse - samtidig som man beholder enkelheten ved å gå hjem og bytte appen. 

 

Det har Apple løst nesten på en god måte: Jeg tror ingen som har brukt Xen i over en halv dag mener det er noe problem "å swipe hjem", og man må fjerne delayen ved appbytte - så er alt løst - simple as that. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

'Hjem-sveipen' ble jeg vant med etter en dag. Ikke noe problem. En ting jeg ikke liker er at task manageren ikke har opp-sveiping lenger uten at du må holde fingern på et kort i et sekund først. Skjønner ikke hvorfor de har gjort det sånn.

Phø! Er jo rett og slett umulig å venne seg til en ny sveipeteknikk, iallefall hvis man skal følge resonemangene til eple fanboysa når det kommer til fingeravtrykksensor på baksiden av telefonen, atpåtil usymetrisk plasert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Jeg synes ikke det hadde blitt penere uten leppa - men det får bli smak og behag. Man mister også skjermplass, og mister noe av helskjermopplevelsen når den ikke går ut til kantene.  

 

Jeg syns det ser uendelig mye uten leppa, både på topp og bunn. Det løser også det tydelige problemet med uniformitet som leppa skaper. Syns det blir dumt å si at å fjerne leppa gjør at man mister skjermplass, når iPhoner i alle år har hatt store rammer med lite skjermplass. For å ikke snakke om iPhone X, som faktisk allerede har noe skjermplass på både sidene og på topp og bunn.

 

Angående helskjerm-opplevelse, kunne vel Apple strengt talt ha puttet fingeravtrykkleseren bak telefonen og hatt en helskjermopplvelse. En plassering som ville ha ført til færre endringer og mindre nye "bevegelser" å venne seg til. 

 

Å ha dedikerte knapper opptar for mye plass på skjermen, jeg er nok ikke enig i at android har løst det på en god måte. Isåfall måtte det være en sensor nederst som merker når du har fingeren over nederst del av skjermen slik at den kommer opp ved behov. Men det har jeg ikke behov for:

 

Du har tydeligvis ikke brukt en Android-telefon, når du sier dette. Software-knappene fungerer da på den måten at ligger over skjermen i mange tilfeller (som hjemskjermen), eller er hjemt vekk inntil man enten trykker på selve skjermen (som for eks. under en video), eller drar opp skjermen (som med nettleseren -- akkurat på samme måte navbar og meny er hjemt på netteleseren inntil man scroller oppover)-.

 

Det er absolutt ikke intuitivt når man sammenligner med de mye enklere løsningene på Android. Det er altfor mye tullete håndbevgelser, som attpåtil gjør handlingene tregere og. Helskjerm-opplevelsen "kolliderer" ikke; igjen se på Android som eksempel. Du har jo allerede en ikon helt nederst for å indikere hjemknapp, og den plager deg da ikke?

 

Å ha dedikerte knapper opptar for mye plass på skjermen, jeg er nok ikke enig i at android har løst det på en god måte. Isåfall måtte det være en sensor nederst som merker når du har fingeren over nederst del av skjermen slik at den kommer opp ved behov. Men det har jeg ikke behov for:

 

Streken nederst på iPhone er så liten og man(eller ihvertfall jeg) glemmer at den er der - den plager meg ikke. 

 

Du vet jo umiddelbart hvordan man bruker telefonen, hva er det som ikke er intuitivt? Nå handler det nødvendigvis ikke om å gjøre ting mer intuitivt,men å fjerne knappene nederst som igjen gjør at man får større skjermplass, bedre bilde og mer innlevelse - samtidig som man beholder enkelheten ved å gå hjem og bytte appen

Man beholder ikke enkeltheten ved en hjemknapp med de nye gesturene. Det blir for dumt å si. De nye gesturene er klart mindre intuitive, og de er basically alle anmeldere også enige i.

 

Det er helt greit at du til syvende og sist har bestemt deg for å beholde iPhone X fordi du foretrekker telefonen som helhet, iOS eller hva enn det nå måtte være. Men å fornekte de klare problemene med telefonen blir for dumt. Blir litt som en Samsung-fanboy som skal rettferdiggjøre plasseringen av fingeravtrykkleseren ved siden av kameraet bak: "man venner seg til det etterhvert".

 

Her er en annen som har returnert iPhonen og tør å faktisk inrømme at det er seriøse problemer med iPhone X  : 

 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Her er en annen som har returnert iPhonen og tør å faktisk inrømme at det er seriøse problemer med iPhone X  :

Skjønner ikke helt hvorfor anti-Apple-folka skal poste videoer av én og én person som er misfornøyd med iPhone X? Det viser absolutt ingenting, og har absolutt ingen nytteverdi for denne diskusjonen. Man finner ALLTID noen som er misfornøyd med en spefisikk telefon, være seg enten Apple, Samsung, Huawei eller et annet merke.

 

På samme måte vil man ALLTID finne noen som er fornøyd med akkurat samme telefon.

 

Man finner ekstremt mange positive og negative videoer angående iPhone X akkurat nå, da det er en veldig hypet telefon, både i media og blant forbrukere. Derfor vil ALLE teste en slik telefon og lage et personlig review.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...