Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Altså skal vi begynne å blande inn alle slags desimaler så blir jo ting bare rot. 9.8 er så vidt jeg vet ikke endel av karakterskalaen til Tek så det er ikke en relevant problemstilling. Du instituerer at Tek skal gi produktet en karakter som per definisjon ikke eksisterer. Hvor logisk er det? Tek operer tilsynelatende med hele og halve tall. Så da måtte det eventuelt blitt 9.5, men samtidig så virker det som de ønsket å få frem at de vurderte det som en bedre telefon enn Galaxy S8 som fikk 9.5 derfor satt de karakteren 10. Virker som du henger deg opp i veldig mange detaljer som rett og slett ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder dette med minuspunkter/svakheter så forstår jeg ikke helt hvorfor du synser om dette når Tek selv skriver at det ikke fungerer på måten du forsøker å legge det frem;

 

Minuspunktene er ting det er greit å være klar over. Og den er svinaktig dyr - så det er ikke sikkert dette er telefonen for alle. Men bruker man telefonen svært mye, og er opptatt av den - lever den i hvert fall opp til prisen. Det er også årsaken til "Helt rått"-merking fremfor det sedvanlige "Anbefalt"-merket. For den er ikke anbefalt for alle - den er anbefalt for dem som kan tenke seg å knuse sparegrisen for noe ekstra spesielt.

Av de øvrige punktene er det egentlig bare punktet om portrettmodusen som virker ørlite grann svakere enn før som er mer ett trekk enn noe man bør vite om. Listene våre er ikke regnestykker

 

 

Minuspunktene fungerer ikke som direkte svakheter og er ikke ting som nødvendigvis trekkes ifra på karakteren og vurderingen av telefonen. Det er en oppsummering av punkter det kan være kjekt å vite om før du går til anskaffelse av telefonen. Om et produkt har 8 punkter eller 1 punkt på minussiden er jo egentlig helt likegyldig og ikke sammenlignbart da alt avhenger av hva som faktisk står i listen og hvilke reelle negative konsekvenser det har for produktet og helhets vurderingen.

Lenke til kommentar

 

Du har totalt misforstått hvis du tror 10/10 betyr en perfekt mobil som har alt og kan alt. Den behøver bare være best eller nesten best.

 

Du har åpenbart også misforstått listen med svakheter. Du kan ikke telle antall svakheter og trekke de fra i karakteren.

Hvorfor kan man ikke trekke svakhetene fra poengsummen? Ble ikke dette gjort på S8+?

 

Fordi det gir ikke mening. Karakteren er i stor grad basert på skjønn, ikke en liste med pluss og minus.

Nei, det ble ikke gjort på S8+. 14 plusspunkter og 4 negative punkter. Det ville gitt karakter 8.

 

Hvis en "kina mobil" leverer like bra som en iPhone X og koster langt mindre... hvorfor skulle den ikke vinne?

Du har igjen misforstått totalt. Poenget vi diskuterte etter du spurte om iPhone X var dobbelt så god som S8 var at jeg mener det ikke er ideelt å gi karakter per krone, altså hva som gi mest mobil per krone. Man må gi en totalkarakter for hele pakken og så må karakteren justeres enten opp eller ned basert på pris hvis den er dyr/billig i forhold til hvor god den er.

 

Hvis den ikke leverer like gode resultater og også koster langt mindre, så befinner den seg i en annen kategori og så lenge det oppgis så ser jeg ikke problemet.

Det er jo nesten umulig. Hvordan skal du sette grenser for disse kategoriene? Skal du ha en cut-off på 3500 f.eks.? Så når man sammenligner en mobil for 3400 mot 3600 så får de totalt annerledes score pga pris?

 

Jeg syns det er mye bedre slik det fungerer nå, at karakterer gjenspeiler telefonens egenskaper i hele jungelen av telefoner, og heller blir justert litt opp/ned etter verdi for pengene. Man skjønner lett at når man går ned i pris får man ikke en toppmodell og da heller ikke toppkarakter.

 

Jeg synes uansett listen skulle blitt lagt høyere for å gi full pott. 9.8 poeng er greit og betyr fortsatt at telefonene er helt topp med noen få svakheter. En 10 poenger er ganske bastant og da bør produktet ha så og si null svakheter i testen.

9.8 poeng er et latterlig tall spør du meg. Det er så mye subjektivitet, små tilfeldigheter og usikre momenter, at jeg er egentlig ikke særlig fan av å bruke desimaltall i det hele tatt. Det du virker å misforstå er hele poengsystemet. Det er IKKE slik at 10/10 betyr helt perfekt.

 

Jeg synes karaktersystemet til tek.no er ganske bra jeg. Det gir mulighet til å skille 9.5 og 10, som gir de muligheten til å uttrykke hvilket produkt de mener har det lille ekstra som gjør det hakket bedre. Samtidig er det bra å runde opp/ned, da tester er såpass subjektive og påvirket av tilfeldigheter at jeg mener det er tåpelig å bruke skala som gir 100 forskjellige karakterer.

 

Det er min mening uansett hva andre mener, så videre diskusjon er uansett nytteløst.

På diskusjon.no så tror jeg du må kunne at det blir diskusjon. Kan ikke si jeg syns det er en direkte positiv innstilling å nekte bastant uansett hvilke argument man får i mot seg, men det er da ditt valg.
Lenke til kommentar
På diskusjon.no så tror jeg du må kunne at det blir diskusjon. Kan ikke si jeg syns det er en direkte positiv innstilling å nekte bastant uansett hvilke argument man får i mot seg, men det er da ditt valg.

 

Jada, jeg har ikke noe i mot en diskusjon, men jeg forstår godt hva du mener og at du mener noe annet enn meg rundt den saken. Det må være lov. Og overbevise deg eller andre om at jeg har "rett" er ikke intensjonen. Jeg fikk sagt meningen min og sett tilsvar og det holder for meg.

 

Andre må gjerne dra denne diskusjonen til himmelske høyder hvis dem føler for det. 

Lenke til kommentar

Hva tilsier at karakteren absolutt må gjenspeile hvorvidt varen er å se på som et "godt kjøp"? Det er jo også en høyst subjektiv ting å vurdere. Hvilke premisser legger man tilrette før man skal gå til innkjøp av produktet? Det vil jo variere voldsomt og er jo en helt essensiell del om man skal vurdere om en vare er et "godt kjøp" eller ikke. Det går jo an å vurdere en vare uten å ta høyde for pris og hvorvidt det er et godt kjøp?

 

Også setter man jo ting veldig på spissen ved å dra inn fantasisummer og det å sammenligne biler hvor vi fort snakker prisforskjeller på flere hundretusen. På mobiltelefoner så snakker vi gjerne i noen få tusenlapper, og det er gjerne priser som vil variere veldig igjennom produktet sin levetid og det er også stor forskjell på telefonene sin annenhåndsverdi som gjør regnestykket enda mer "komplisert".

 

 

Tek.no kan jo for all del gi en telefon til 100'000kr karakteren 10/10 fordi det rett og slett er det beste produktet på markedet i sin kategori. Det er jo ikke noe galt i å gjøre det, men folk flest ville jo trolig aldri kjøpt produktet på grunn av prislappen og det er jo helt greit.

 

Eller mener du at produktet på grunn av prislappen skal få svakere karakter og fremstå som en dårligere mobil bare på grunn av prisen til tross for at den faktisk når man sammenligner produkt for produkt er bedre enn de andre som da ender opp med en høyere karakter?

Lenke til kommentar

Hva tilsier at karakteren absolutt må gjenspeile hvorvidt varen er å se på som et "godt kjøp"? Det er jo også en høyst subjektiv ting å vurdere. Hvilke premisser legger man tilrette før man skal gå til innkjøp av produktet? Det vil jo variere voldsomt og er jo en helt essensiell del om man skal vurdere om en vare er et "godt kjøp" eller ikke. Det går jo an å vurdere en vare uten å ta høyde for pris og hvorvidt det er et godt kjøp?

 

Også setter man jo ting veldig på spissen ved å dra inn fantasisummer og det å sammenligne biler hvor vi fort snakker prisforskjeller på flere hundretusen. På mobiltelefoner så snakker vi gjerne i noen få tusenlapper, og det er gjerne priser som vil variere veldig igjennom produktet sin levetid og det er også stor forskjell på telefonene sin annenhåndsverdi som gjør regnestykket enda mer "komplisert".

 

 

Tek.no kan jo for all del gi en telefon til 100'000kr karakteren 10/10 fordi det rett og slett er det beste produktet på markedet i sin kategori. Det er jo ikke noe galt i å gjøre det, men folk flest ville jo trolig aldri kjøpt produktet på grunn av prislappen og det er jo helt greit.

 

Eller mener du at produktet på grunn av prislappen skal få svakere karakter og fremstå som en dårligere mobil bare på grunn av prisen til tross for at den faktisk når man sammenligner produkt for produkt er bedre enn de andre som da ender opp med en høyere karakter?

 

Billige telefoner koster under en 20ende part av dyre, prisforskjellene er vesentlige. Og det er ikke akkurat som pris er unikt når det gjelder at man må gjøre en subjektiv vurdering av hvordan ting vektes, slik er det med omtrent samtlige andre egenskaper med telefonen også.

 

Stemmer, produktet skal pga prislappen få en svakere karakterer. En telefon som koster 100 000, og er 1% bedre på andre ting enn en telefon som koster 5000 er en dårligere telefon.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eller mener du at produktet på grunn av prislappen skal få svakere karakter og fremstå som en dårligere mobil bare på grunn av prisen til tross for at den faktisk når man sammenligner produkt for produkt er bedre enn de andre som da ender opp med en høyere karakter?

 

En mobiltelefon til 100.000,- stiller jo i en helt annen klasse (bør vertfall gjøre det) enn en telefon til 10.000,- Derfor kan man nesten ikke gi poengsum til en slik telefon da det blir urettferdig å sammenligne den med sine langt billigere "konkurrenter". 

 

Det går ann å skrive i artikkelen at "denne telefonen har alt og mangler overhodet ingenting, men trekkes to poeng grunnet den skyhøye prisen. Har du penger nok, løp og kjøp"

 

Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar

Å ikke ta med pris i bedømmelse ser jeg personlig på som meingsløst, hva om telefonen kostet 50 000, eller 100 000, eller en million? Selvfølgelig er det da et dårligere kjøp.

 

AtW

Det kan vi vel alle være enige i.

 

Jada, jeg har ikke noe i mot en diskusjon, men jeg forstår godt hva du mener og at du mener noe annet enn meg rundt den saken. Det må være lov. Og overbevise deg eller andre om at jeg har "rett" er ikke intensjonen. Jeg fikk sagt meningen min og sett tilsvar og det holder for meg.

Meninger er en ting og så er misforståelser noe annet. Litt av casen er at det virker som du har misforstått karaktersystemet. Når du mener 9.8 er riktig karakter og tek.no kun bruker halve karakterer, så mener du jo implisitt at 10 er riktig karakter(kilde: avrundingsregler). Da gir det kanskje også mer mening at 10/10 ikke betyr perfekt.

 

Så kommer meningene om det er riktig å runde til nærmeste halve tall utenom igjen. Der er vi nok uenige.

Lenke til kommentar

 

Å ikke ta med pris i bedømmelse ser jeg personlig på som meingsløst, hva om telefonen kostet 50 000, eller 100 000, eller en million? Selvfølgelig er det da et dårligere kjøp.

 

AtW

Det kan vi vel alle være enige i.

 

Jada, jeg har ikke noe i mot en diskusjon, men jeg forstår godt hva du mener og at du mener noe annet enn meg rundt den saken. Det må være lov. Og overbevise deg eller andre om at jeg har "rett" er ikke intensjonen. Jeg fikk sagt meningen min og sett tilsvar og det holder for meg.

Meninger er en ting og så er misforståelser noe annet. Litt av casen er at det virker som du har misforstått karaktersystemet. Når du mener 9.8 er riktig karakter og tek.no kun bruker halve karakterer, så mener du jo implisitt at 10 er riktig karakter(kilde: avrundingsregler). Da gir det kanskje også mer mening at 10/10 ikke betyr perfekt.

 

Så kommer meningene om det er riktig å runde til nærmeste halve tall utenom igjen. Der er vi nok uenige.

 

Jeg opplever bare karrakreren som litt "feil". Så lenge den har flere svakheter og i tillegg koster mer enn alle andre telefoner med god margin så mener jeg at iPhone X skal heller gå ned ett halvt poeng da jeg mener det bør bli satt litt strenge krav når prisen er såpass høy og at telefonen kommer fra en såpass stor og annerkjent produsent. 

 

9.8 var et eksempel. Jeg ville uansett ikke gitt en såpass høyt priset telefon med flere svakheter noen toppkarakter. Det er så absolutt en bra telefon og kanskje den beste på markedet i mine øyne, men jeg synes man skal gjøre litt mer stas på en ti poenger enn dette.

 

Så jeg ville gitt den 9.5 poeng i dette tillfelle.

 

Alt jeg sier er at jeg synes 10 poengeren sitter litt løst. Hadde iPhone X kostet like mye som S8 men verdt hakket bedre så kan jeg se argumentet for å gi den en 10'er. 

 

Altså bare flisespikkeri, men vinner man gull i OL så er man best. De ti som kommer bak er også veldig gode, men å komme på topp skal koste en del synes jeg og derfor mener jeg man burde spart denne 10 poengeren til det virkelig kom en telefon uten feil og mangler overhodet.

Lenke til kommentar

... mener jeg man burde spart denne 10 poengeren til det virkelig kom en telefon uten feil og mangler overhodet.

Og hvordan i huleste skal det være fysisk mulig? Evig batteritid, evig antall megapiksler, kraftigere enn en supercomputer..?

Jeg overdriver litt for å illustrere problemer med å oppnå de kriteriene du setter. Det vil alltid være noe som kan forbedres. Da må man se på totalpakken, vurdere ankepunktene og sette en karakter i stil med det.

Lenke til kommentar

 

... mener jeg man burde spart denne 10 poengeren til det virkelig kom en telefon uten feil og mangler overhodet.

Og hvordan i huleste skal det være fysisk mulig? Evig batteritid, evig antall megapiksler, kraftigere enn en supercomputer..?

Jeg overdriver litt for å illustrere problemer med å oppnå de kriteriene du setter. Det vil alltid være noe som kan forbedres. Da må man se på totalpakken, vurdere ankepunktene og sette en karakter i stil med det.

 

Hvor får du evig batteritid og evig ditt og datt fra?

 

Jeg sa en telefon uten mangler og feil, ikke en telefon som har egenskaper til å leve inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hvor får du evig batteritid og evig ditt og datt fra?

 

Jeg sa en telefon uten mangler og feil, ikke en telefon som har egenskaper til å leve inn i fremtiden.

Jeg trodde jeg var ganske tydelig på at jeg overdrev for å illustrere.

Hva skal identifiseres som en mangel og en feil da? Noe man vil få erstattet gjennom garanti? Store mangler og feil finnes jo nesten ikke på toppmodeller. Uventede produksjonfeil vil dukke opp på alle typer telefoner litt her og der og er umulig å kvitte seg med helt ut.

 

Eller skal manglende minnekort klassifiseres som en mangel? Hvor god må skjermen være før det blir en mangel da?

 

Hvilke feil og mangler mener du forhindrer iPhone X fra å få toppkarakter? Og hvordan tenker du man mest mulig objektivt skal klare å sette en grense for hva som defineres som en mangel?

Lenke til kommentar

 

Hvor får du evig batteritid og evig ditt og datt fra?

 

Jeg sa en telefon uten mangler og feil, ikke en telefon som har egenskaper til å leve inn i fremtiden.

Jeg trodde jeg var ganske tydelig på at jeg overdrev for å illustrere.

Hva skal identifiseres som en mangel og en feil da? Noe man vil få erstattet gjennom garanti? Store mangler og feil finnes jo nesten ikke på toppmodeller. Uventede produksjonfeil vil dukke opp på alle typer telefoner litt her og der og er umulig å kvitte seg med helt ut.

 

Eller skal manglende minnekort klassifiseres som en mangel? Hvor god må skjermen være før det blir en mangel da?

 

Hvilke feil og mangler mener du forhindrer iPhone X fra å få toppkarakter? Og hvordan tenker du man mest mulig objektivt skal klare å sette en grense for hva som defineres som en mangel?

 

Det må jo være opp til de som tester telefonene om de velger å gi den "mangellapp" på noe. Hvis telefonen har en irriterende svakhet eller en mangel av betydning som nevnes i testen så bør den trekkes i poeng for det.

 

Hvis feks. skjermen er på høyde med andre telefoner på markedet som er gode så er jo ikke dette noen mangel. man kan jo ikke gi mangel fordi en skjerm kunne vært bedre i forhold til hva som er "standarden" i testøyeblikket. Så sant ikke da telefonen er såpass dyr at den burde hatt bedre skjerm. Det kan jo være en mangel.

 

Evt. mangel på minnekort er jo også en ting som noen telefoner har mens andre ikke har. Apple har vel valgt og ikke implementere dette med vilje og dermed er ikke dette noen feil, men et bevisst valg og bør kanskje ikke vektlegges like hardt med tanke på mangel. Men bør nevnes. Telefonen KAN i mine øyne få full pott selv om den ikke har minnekortplass i dette tillfellet. 

 

Nå er det jo ikek snakk om hva JEG mener iPhone skulle hatt av karakter men hvilken karakter som ble gitt i denne testen med de svakhetene som ble nevnt. Ved siden av ganske stiv pris bør vertfall dette gi den et lite fradrag mener jeg.

Lenke til kommentar

Det må jo være opp til de som tester telefonene om de velger å gi den "mangellapp" på noe. Hvis telefonen har en irriterende svakhet eller en mangel av betydning som nevnes i testen så bør den trekkes i poeng for det.

Det er jo nettopp det som er gjort her? Så da skjønner jeg ikke helt problemet.

 

Nå er det jo ikek snakk om hva JEG mener iPhone skulle hatt av karakter men hvilken karakter som ble gitt i denne testen med de svakhetene som ble nevnt. Ved siden av ganske stiv pris bør vertfall dette gi den et lite fradrag mener jeg.

Basert på din kommentar ovenfor her, så har jo ikke iPhone fått noen mangellapp. Jeg trodde det var snakk om at du mente den burde fått det?
Lenke til kommentar

 

Det må jo være opp til de som tester telefonene om de velger å gi den "mangellapp" på noe. Hvis telefonen har en irriterende svakhet eller en mangel av betydning som nevnes i testen så bør den trekkes i poeng for det.

Det er jo nettopp det som er gjort her? Så da skjønner jeg ikke helt problemet.

 

Nå er det jo ikek snakk om hva JEG mener iPhone skulle hatt av karakter men hvilken karakter som ble gitt i denne testen med de svakhetene som ble nevnt. Ved siden av ganske stiv pris bør vertfall dette gi den et lite fradrag mener jeg.

Basert på din kommentar ovenfor her, så har jo ikke iPhone fått noen mangellapp. Jeg trodde det var snakk om at du mente den burde fått det?

 

"Problemet" er at dem har gitt den trekk for noen punkter og samtidig gitt den full pott. Det er det jeg ikke er helt enig i.

 

Det er ikke snakk om hva JEG mener telefonen skulle fått, men hva som ble gitt av de som testet den.

Lenke til kommentar

"Problemet" er at dem har gitt den trekk for noen punkter og samtidig gitt den full pott. Det er det jeg ikke er helt enig i.

Og det er der jeg igjen mener du misforstår. De har ingen mangellapper som veier tungt nok til å trekke i karakter. Hvis du ser i den delen som heter "detaljer", så ser du mer hva karakteren baserer seg på. Det er kun en ting som ikke gir topp karakter og det er batteritid.

 

De har ikke nødvendigvis gitt trekk for minusene, det er kun en liste over punkter du bør være klar over før du kjøper.

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-xz1/405026

Denne telefonen har kun fått 3 mer eller mindre ubetydelig minuspunkter, men havner allikevel kun på 8.5. Det er ikke minuspunktene som bestemmer karakteren alene. Det er en vurdering av hele telefonen og hvis minuspunktene er vurdert som mangellapper som du sier kan de også være med på å trekke ned. Det har de ikke valgt i iPhone X sitt tilfelle.

Lenke til kommentar

 

"Problemet" er at dem har gitt den trekk for noen punkter og samtidig gitt den full pott. Det er det jeg ikke er helt enig i.

Og det er der jeg igjen mener du misforstår. De har ingen mangellapper som veier tungt nok til å trekke i karakter. Hvis du ser i den delen som heter "detaljer", så ser du mer hva karakteren baserer seg på. Det er kun en ting som ikke gir topp karakter og det er batteritid.

 

De har ikke nødvendigvis gitt trekk for minusene, det er kun en liste over punkter du bør være klar over før du kjøper.

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-xz1/405026

Denne telefonen har kun fått 3 mer eller mindre ubetydelig minuspunkter, men havner allikevel kun på 8.5. Det er ikke minuspunktene som bestemmer karakteren alene. Det er en vurdering av hele telefonen og hvis minuspunktene er vurdert som mangellapper som du sier kan de også være med på å trekke ned. Det har de ikke valgt i iPhone X sitt tilfelle.

 

 

Her er punktene:

 

-Ikke minnekortplass

Greit nok. Ikke stor betydning (mener jeg)

-Svinaktig dyr

Spiller en vesentlig rolle siden dem først skrev dette.

-Det vil ta noe tid før alle apper er tilpasset

 

Ikke nødvendigvis  noe å vektlegge

-Mangler hodetelefonkontakt (adapter medfølger)

Heller ikke veldig farlig

-Portrettmodus er ikke like treffsikker som i iPhone 8

Den er dårligere enn lillebroren. Dette bør det settes spørsmålstegn ved...

 

En veldig god telefon, men en 10'er burde den ikke fått i mine øyne. 

 

Så kan vi jo diskutere i det vide og brede om hva vi mener om det, men tror jeg hopper av nå :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Nå har jo fjarle fra Tekredaksjonen kommentert nettopp dette i den syvende posten i denne tråden.

 

Minuspunktene er ting det er greit å være klar over. Og den er svinaktig dyr - så det er ikke sikkert dette er telefonen for alle. Men bruker man telefonen svært mye, og er opptatt av den - lever den i hvert fall opp til prisen. Det er også årsaken til "Helt rått"-merking fremfor det sedvanlige "Anbefalt"-merket. For den er ikke anbefalt for alle - den er anbefalt for dem som kan tenke seg å knuse sparegrisen for noe ekstra spesielt.

Av de øvrige punktene er det egentlig bare punktet om portrettmodusen som virker ørlite grann svakere enn før som er mer ett trekk enn noe man bør vite om. Listene våre er ikke regnestykker

 

 

 

Tek argumenterer altså for at prisen ikke er grunnlag nok for å trekke den i karakter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...