Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke akkurat vi kan si at med å kjøpe Apple så får du noe som bare virker 100% ut av boksen uten problemer. Det er ikke sånn lengre at om du bare vil ha noe du kan pakke ut og bruke sånn det er så er iPhone topp, men om du vil gjøre noe mer så er Android best.

 

Du kan gjøre mye mer med enn iPhone i dag, mer som Android. Men det betyr og at iPhone er langt ifra feilfri. Allerede to iOS patcher for å fikse problemer på telefonene nå er det ikke? Og det er historien hvert år. Ikke at Apple er alene om å måtte fikse på SWen sin, men det er jo det som er poenget mitt. iOS er ikke akkurat spesielt feilfri i forhold til Android.

 

Det er det som er vanskelig når du er god på noe. Fordi om andre ser at du gjør noe bra som fungerer, så vil de prøve på det samme.

 

Google har jobbet mye med effektivisering, optimalisering av Android og gjort OSet til noe helt annet enn det var i starten. Mens Apple på sin side har sett at selv om iOS aldri vil bli åpent som Android så er det mye i Android som bare gjør ting mye bedre, og har jobbet med å implementere alle de funksjonene. 

 

 

Tror ikke de fleste som kjøper Galaxy har tenkt å gjøre så mye med den heller akkurat. Jeg tror de fleste som kjøper den vil at den bare skal fungere og være bra ut fra boksen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-82pScT

Ser noen sammenligne med Google-en her. Den er styggere enn 1-eren. Virker billig. På den minste versjonen virker det som om det er lite bilde og mye ramme uten viktige funksjoner. Var det den som hadde en stor høyttaler? Det er selvsagt fint, men noe jeg aldri hadde brukt.

 

 

Verste argumentet. Her har vi altså gått år på år med Apple-telefoner som har rammer ut av en annen verden og generelt kjedelig uendret design, og dere Apple-fanboys har rettferdiggjort dette gang på gang: år etter år. Men med en gang Google lanserer en telefon som gjør det samme og Apple lanserer en telefon som ikke har rammer det samme året (og for første gang), da er det plutselig greit å kritisere for dette? Du må unnskylde meg når jeg faller av stolen av latter, når jeg hører en Apple-fanboy kritisere andre telefoner med for store rammer. Dere har ikke engang lov til å ta opp dette.

 

Folk klager på få custimitisation-muligheter. Det kan være Android er et hestehodet forran der, men meg selv, og de aller, aller fleste som kjøper en iPhone gir faen. Blanke faen. De vil bare at alt skal fungere. 100%. Aldri noe tull. Alle enhetene snakker sammen. Alle enhetene sitter igjen med nyeste versjon en uke etter launch av nytt iOS. På Android-platformen er dette et mareritt, og selv om noen kjøper Googles telefon har de sikkert andre telefoner i hjemmet som er utdaterte. Min mors Galaxy fikk 2 år og 4 måneder. Da var det slutt.                   

 

Beklager, men dette er det største møkket jeg noensinne har lest i hele mitt liv, og et tydelig bevis på at du ikke har brukt en eneste Android-enhet av nevnverdig kvalitet. Dvs. en Android-enhet med noe tilsvarende AOSP, som en Google Pixel.

 

Alt fungerer ikke 100% med din kjærkomne iPhone. Det er en myte. Det er konstante bugs, problemer, osv. apper krasjer (og når de gjør det, lukkes de, du får ingen melding eller noe valg om å rapportere problemet), ting fryser og whatnot. Hver eneste nye store iOS-oppdatering har konstante problemer, og Apple må bruke de mindre oppdateringene etter det på å fikse problemene. Å sitte der og fortelle meg at iPhone-telefoner "bare fungerer" og aldri har noe tull, er jammen meg den største løgnen jeg har hørt i mitt liv. Spesielt i år, etter iOS 11 og det enorme problemene det har skapt. Apple lanserte også nylig sin siste versjon av iOS, som skal fikse problemer med touch i kuldegrader og touch på kantene. "Bare fungerer" meg i ræva.

 

Til sammenligning med min originale Google Pixel, kom jeg konstant over problemer i softwaren med iOS-enhetene jeg hadde. Til og med i generell UI og animasjoner er Google Pixel-telefonene foran Apple, med færre frame drops og hakking. Når det gjelder enheter som snakker sammen er dette også en myte. Dette såkalte "økosystemet" er like eksisterende for Google og deres enheter og tjenester som hos Apple. 

 

Android er ikke bare en hestehode foran iOS . Det er milevis foran i nesten alle områder. Det har mange flere og bedre funksjonaliteter (Google Assistant vs. Siri, Google maps vs. Apple Maps, varselsystemet i iOS vs Android, osv) enn iOS, og er nesten alltid først med det. Det er langt mer brukervennlig, samtidig som det er bedre til effektiv og produktiv arbeid. Det har langt mer friheter og alternativer på nesten alle områder. Til syvende og sist er det mer stabilt og kjører også generelt glattere (på rene Android-telefoner, riktignok). 

 

Jeg tror kanskje man bør enes om en del ting. Ingen som bruker Apple vil ha et SD-kort. De er svært lite opptatt av å jailbreake/roote telefonen - selv om man har mindre innstillingsmuligheter enn på android. Skjermen på iPhone X er bedre enn Pixel sin.                           

 

Rart det der, altså. Dere ville ikke ha widgets heller. Før dere fikk det. Dere brydde dere ikke om app window, før dere fikk det. Vantett telefon, hvem bryr seg om det liksom? Før iPhone 7 fikk det såklart. Rammer var noe dere ikke hadde problemer med, før iPhone X kom. Og mens dere konstant sa at iPhones LCD-skjerm var bra nok i forhold til de overlegne OLED-skjermene til Samsung, har dere nå snudd 180 grader og skryter iPhone X' OLED-skjerm opp i skyene. 

 

Rart hvordan  du mener Apple-brukere er svært lite opptatt av det du finner i Android-telefoner, når nesten alle de nyeste og viktigste funksjonene og teknologiene i iPhoner de siste årene er tatt fra Android. Massevis av funksjoner i iOS er kopiert fra Android. Årets iPhone X med OLED-skjerm, glass- og metalldesign, trådløs lading og heldekkende skjerm er en klar indikasjon på at Apple følger trenden som Android-produsentene, og i stor grad Samsung, har satt.

 

Men hvorfor argumenterer du mot SD-kort egentlig? Googles Pixel har det ikke. Nok et eksempel på at du ikke engang vet hva du snakker om.

 

 Man kan like det eller ikke, men de aller fleste er enige om at Apple sitt fungerer bedre. Det betyr ikke at det er bedre for deg og deg, men for massene.   

 

Som er totalt piss. Apple har 15% av markedet. 15%. Dvs. 85% av verden bruker Android. Og Apple mister stadig markedsandel. De lå på 23% i 2012 men har mistet andel hvert eneste år. Samsung alene har mer markedsandel enn Apple. Huawei har like stor. 

 

Så nei, "de aller fleste" er ikke enige i at Apple sitt økosystem fungerer bedre. Massene foretrekker Android. Det er bare mennesker som deg, som ikke engang har satt seg ordentlig inn i Android-telefoner eller er kompetent nok til å bruke de, som foretrekker iOS. Eller rett og slett folk som blir tvunget til å bli på iOS på grunn av Apple med vilje stenger inne sine tjenester og apper (iTunes, iMessage, Siri, iCloud) på sin egen plattform, for å forhindre at noen går over.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor mye vits det er å svare deg. Jeg er svært lite aktiv her, men jeg forstår at du er kongen av stråmannsargumentasjon. At noen har ment at lav det er flott med liten skjerm og en stor uproduktiv flate får stå for deres regning. Hvorfor du nevner det er meget spesielt.

Selv synes jeg at Apple har ligget bakpå lenge hardwaremessig. Ingen tvil om det. Har dog hjulpet mye med gode egenproduserte prosessorer. Hva gjelder vanntett telefon, trådløs lading, hurtiglading, skjerm, skjermstørrelse i prosent av overflate, og batteritid har Apple ligget bak. Apple har vært trege, men jeg synes de i større grad gjør noe 100% når de innfører noe enn mange av konkurrentene sine.

Forstår at det sikkert er useriøse fanboys her, men det finnes faktisk folk som ikke er tilhengere av enten Apple eller Android-religionen. Den største forskjellen er og blir hva slags system man liker. Det er interessant at du vet at min iPhone har kræsjet i et kjør, hele tiden. Litt usikker på om du bare leser nyheter, eller om du har brukt en iPhone fast. Noen problemer har det vært, men personlig har jeg ikke hatt noen problemer siden jeg hadde en iPhone 6S med et batteri som ble defekt etter hvert. Det er få som betviler at Apple-produkter snakk veldig godt sammen, enten det være seg Apple Watch, iPhone, iPad eller en Mac. Det hele fungerer sømløst. Vet at Android har blitt langt bedre her, men det fungerer fremdeles ikke like bra. Det sier selv mange av de største Android-fansene. Hva gjelder iOS 11 og bugs er det jo noe spesielt at hos konkurrenten sitter de fleste med en utdatert versjon. Ikke fortell meg at Android ikke har slitt med mye tull. At bugsene fikses er bra, men det hjelper jo ikke nødvendigvis dem som er stuck med gamle versjoner. Vet at det har blitt bedre nå. Google burde kreve at det er mulig å installere stock android-versjon på alle telefoner.

Bruker du markedsandelen til Android for å forklare at folk synes Android er bedre? Hva er intensjonen din? Hvor mange produsenter lager Android-telefoner, og hvor mange iPhones får man til $200? 

Hvorfor så mye aggresjon? Virker som enkelte har sittet å fyrt seg opp i flere år før de sprekker. Selvfølgelig er det mange useriøse folk på forum, og spesielt under artikler på Itavisen f.eks. Sånn er det bare. 

Nå blir Pixel aldri en toppselger i Norge siden den ikke er lansert av Google her. Det er selvsagt synd. Det er en god mobil, og liker man Android er den den foretrukne mobilen gitt at man liker designet. Personlig synes jeg X-en eller S8 ser langt bedre ut. Jeg håper det går an å ha en saklig diskusjon her uten at man går helt av skaftet. Jeg ser både fordeler og ulemper med iPhone X, og jeg ser fordeler og ulemper med S8, Note, og Googles siste mobil. Det håper jeg også du gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Itavisen sitt kommentarfelt er ett minefelt med idioti og toskete brukere. Jeg fatter ikke at folk finner verdi i å bruke tiden sin nedover etter artikkelen. Jeg er innom siden nesten hver dag av gammel vane, og tar meg selv i å lese litt kommentarer. Det holder som regel med de første 2-3 kommentarene så vet man hvor landet ligger.

 

Grusomt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke at det går an å nyte film på en så liten skjerm for fem flate øre, men YouTube klipp og slikt på farten er jo ganske glimrende til sitt bruk :)

Tenkte YouTube og filmer man har filmet selv. Går ikke an å se slikt på telefonen når en stor del av skjermen blir dekket til av det svarte feltet.

 

Går det ikke an å tilpasse videoen så den ikke dekkes av feltet altså?

 

Her har vi altså gått år på år med Apple-telefoner som har rammer ut av en annen verden og generelt kjedelig uendret design, og dere Apple-fanboys har rettferdiggjort dette gang på gang: år etter år.

Linker?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg føler debatten begynner å spore litt av!

 

Vi bør alle ta en kjapp pust i bakken, og erkjenne at: jo, iPhone X er en bra telefon. For det er den! 

Både telefon (hardware) og iOS (software) er bra. Absolutt! 

 

Er telefonen og iOS feilfri? Selvfølgelig ikke. Vis meg den telefon som er feilfri og uten forbedringsmulighet! ;-) 

 

---

 

Men .. hvor vil jeg med dette?

Jo, selv om iPhone X er en bra telefon, er min subjektive mening at denne telefonen ikke er markant bedre enn andre topptelefoner. Apple er (faktisk) ikke alene om å lage gode telefoner, og det finnes mange gode alternativer å velge mellom. Da TEK/VG valgte å avstå fra å bruke «terningkast» 10 på samtlige telefoner frem til iPhone X, var det nok en del som følte at kritikeren ikke var i overkant partisk. For er virkelig iPhone sin toppmodell såpass mye bedre enn toppmodeller fra Samsung, Huawei, LG, Sony m.fl.? Etter å ha lest flere tester her på Tek.no, sliter jeg med å se de store forskjellene. For meg fremstår ikke iPhone X som vesentlig bedre enn f.eks. Huawei Mate 10 Pro. 

 

En utfordring med testene hos Tek, er at det er ganske udefinert hva som er suksesskriteriene. Det er vel egentlig ingen som helt vet hvordan de klassifiserer telefonene, og strengt tatt tror jeg ikke de vet det selv ... Det går alt for mye på egen følelse og personlig bias. Og det er litt synd! 

 

Jeg skulle ønske at Android-brukere dempet seg litt, og ikke påstår at iPhone er søppel og knapt brukbart fordi de mangler mulighet til minnebrikke og hodetelefoner. Samtidig må eple-ivrerne innse at mye har skjedd på Android-siden de siste 5-6 år; kvaliteten har gått betydelig opp på både hardware og software, og det har virkelig blitt satset på brukervennlighet! Som jo er fantastisk – du kan i dag trygt gi både en iPhone og en Android til en gammel tante; begge økosystemer er intuitive og greie å sette seg inn i :-) 

 

Dersom TEK hadde evnet å besvare kritikken/spørsmålene fra leserne, hadde nok denne tråden vært mye kortere. Hadde iPhone X fått 9/10 i score, f.eks. med begrunnelse i at de fleste app'er p.t. ikke støtter skjermformatet godt, at faceID er kjekt, men ikke feilfritt - og at telefonen fortsatt har rammer (selv om alle kaller den for rammefri), må kjøpe ekstrautstyr for hurtiglading, støtter ikke USB-C, etc. etc. 

 

Merk: jeg mener virkelig at iPhone X er en bra telefon. Den fortjener nok en 9'er. Og dette er den aller beste iPhone-telefonen noen sinne! (Skulle jo bare mangle ... når noen slipper en ny topptelefon, pleier den alltid å være best i klassen fra samme leverandør)

 

Men dersom ingen av Android-telefonene klarer å nå opp til 10'ern, forstår jeg virkelig ikke hvorfor Apple skal få denne karakteren av TEK/VG. Jeg er naiv nok til å tro at testen er gjort i beste mening, men dessverre oppstår personlig bias uten at man får det med seg. En meget stor svakhet med testregimet til TEK er at de mottar topptelefoner gratis (og fra noen leverandører før telefonen blir allment tilgjengelig). Dette skaper ubevisste holdninger og følelser rundt et produkt, og er også et moment som har blitt tatt opp av andre i denne tråden. Og Apple står ikke i særstilling her. Alle de største produsentene gjør dette bevisst. Dessverre har ikke TEK kred nok til å takke nei, der de burde betalt telefoner, reise og opphold av egen (bedrifts)lomme!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

Jo, selv om iPhone X er en bra telefon, er min subjektive mening at denne telefonen ikke er markant bedre enn andre topptelefoner.

 

Er det noen som mener noe annet? :hmm:

 

 

Ja, hvis du leser gjennom en del av kommentarene her, så er jo iPhone X helt ubrukelig og en seriøst dårlig telefon. Noe jeg ikke tror den er, selv om jeg ikke har testet selv da.

 

Den busslomma der øverst er nok et problem for noen, og ikke for andre. Smak og behag. Men det er jo så mye moro å alltid slenge dritt om alt fra Apple, ikke sant? Noe skal man visst ha å gjøre på lørdagskvelden.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Litt usikker på hvor mye vits det er å svare deg. Jeg er svært lite aktiv her, men jeg forstår at du er kongen av stråmannsargumentasjon. 

 

Og du har ingen rett til å diskutere hvorvidt en plattform er bedre en annen når du har ingen relevant erfaring med en ordentlig enhet med stock Android. Du vet jo ikke engang hvordan Pixel 2 ser ut eller hvilken egenskaper den har!

 

 

Selv synes jeg at Apple har ligget bakpå lenge hardwaremessig. Ingen tvil om det. Har dog hjulpet mye med gode egenproduserte prosessorer. Hva gjelder vanntett telefon, trådløs lading, hurtiglading, skjerm, skjermstørrelse i prosent av overflate, og batteritid har Apple ligget bak. Apple har vært trege, men jeg synes de i større grad gjør noe 100% når de innfører noe enn mange av konkurrentene sine.

 

Nok en gang presenterer du disse har dumme mytene om Apple. Du har tidligere påstått at en iPhone fungerer 100% hele tiden, noe som er feil. Nå repterer du en annen mye, som er at når Apple først lanserer noe, så gjør de det ordentlig. Er innføringen av widgets i iOS like gjennomført som Android? Ikke nærme en gang. Er varselsystemet til Apple noe gjennomført? Så absolutt ikke. Er app window gjennomført? Nope, det var ikke mulig å fjerne flere apper på en gang og på ulike vinduer i begynnelsen. De har også enda ikke gitt muligheten for å fjerne alle applikasjoner på en gang. Var dual-kamera med portrettmodus noe gjennomført når det kom? Aldeles ikke. Det tok gjentatte oppdatering, og i hvert fall 1 år, før det ble brukelig. Portrettmodus i frontkamera er veldig dårlig og langt far godt gjennomført. Er Apple fast charge gjennomført? Ikke egentlig: den gjør ingenting for å demme opp om den store varmeutviklingen til telefonen, slik mange løsninger fra Android-fronten fra Qualcomm, Oppo (Dash) og andre gjør. Er heldekkende skjerm gjennomført? Vel det at det er en stor leppe på toppen er vel beviset på at det nettopp ikke er så veldig gjennomført. Selv en som støtter leppen på toppen kan ikke ignorere at det har vært massiv kritikk av telefonen på grunn av det, og det i seg selv er bevis på at det ikke er så gjennomført. Er Apple pay med Face-ID gjennomført? Nope; tregere, vanskeligere og mer slitsomt enn med touch-ID. 

 

Forstår at det sikkert er useriøse fanboys her, men det finnes faktisk folk som ikke er tilhengere av enten Apple eller Android-religionen. 

 

Så hvorfor presenterer du disse falske mytene om Apple enhetene? Om at deres enheter fungerer hele tiden uten problemer i forhold til Android. Eller at når Apple lanserer noe, så gjør de det ordentlig?

 

 

Det er interessant at du vet at min iPhone har kræsjet i et kjør, hele tiden. Litt usikker på om du bare leser nyheter, eller om du har brukt en iPhone fast. Noen problemer har det vært, men personlig har jeg ikke hatt noen problemer siden jeg hadde en iPhone 6S med et batteri som ble defekt etter hvert. 

 

Bugs og kræsj var en overdrivelse fra min side. Men det er helt riktig og helt sant at dette forekommer mer på iOS, og har gjort det i flere år nå. Det er statistisk bevist, om ikke fra min egen erfaring med begge plattformene. Når det gjelder frame drops, hakking og annet, er dette basert, igjen, på min egen erfaring med iPhone 7 og Google Pixel, og ikke minst i samtale med andre som har gjort det samme. iPhones problemer med frame drops er kanskje ikke like store som du finner i din jevne LG eller Samsung, men det er definitivt der. Du ser kanskje ikke det. Men med en gang du prøver noe som er bedre, som en Google Pixel, så merker du det bedre. Bare spør en Pixel-eier som har tidligere brukt på ulike forumer.

 

 

t er få som betviler at Apple-produkter snakk veldig godt sammen, enten det være seg Apple Watch, iPhone, iPad eller en Mac. Det hele fungerer sømløst. Vet at Android har blitt langt bedre her, men det fungerer fremdeles ikke like bra.

 

Du må gjerne fortelle meg på hvilket området det er som gjør denne såkalte sømløsheten så mye bedre på iOS enn på Android. I'm all ears.

 

At bugsene fikses er bra, men det hjelper jo ikke nødvendigvis dem som er stuck med gamle versjoner. Vet at det har blitt bedre nå. Google burde kreve at det er mulig å installere stock android-versjon på alle telefoner.

 

Igjen, slutt å sammenlign med andre telefoner. Her sammenligner vi med Google Pixel, som får oppdaterer fra dag 1. At andre telefoner ikke får raske oppdateringer er selvfølgelig synd. Men det er prisen man betaler for å ha fragmentasjon og gjør Android tilgjengelig for alle produsenter å bruke og legge sine egne brukergrensesnitt over. Grunnen til at iOS nettopp får oppdateringer fra dag 1 er fordi det er bare 1 grensesnitt, 1 produsent og 1 telefon. Sammenligningen blir da riktig om du sidestiller Apple mot Google og deres produktlinje. 

 

Bruker du markedsandelen til Android for å forklare at folk synes Android er bedre? Hva er intensjonen din? Hvor mange produsenter lager Android-telefoner, og hvor mange iPhones får man til $200? 

 

Og hvor er ditt argument for at de fleste foretrekker Apple? Du har ingen. 

 

Selv om vi aksepterer at Android har større markedsandel fordi de selger i alle prissjikter, så forandrer det ikke på det fakta at Apple har mistet markedsandeler siden 2012, mens Android har økt sin. Det er ikke som om billige Android-telefoner ikke eksisterte i 2012 og før det. 

 

 

Jeg ser både fordeler og ulemper med iPhone X, og jeg ser fordeler og ulemper med S8, Note, og Googles siste mobil. Det håper jeg også du gjør.

 

Du ser "fordeler og ulemper" med en telefon du aldri har hatt i hånden din? 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Vi har jo andre Android telefoner med 9.5 da.... så nei utifra tek sine tester er ikke iPhone X noe vesentlig bedre enn topptelefoner med Android. Men i tek sin testers personlige mening er iPhone X litt bedre. Og hvordan gjør du en telefontest mindre subjektiv? Baserer scoren i slutten på CPU målinger? Det er derfor du alltid leser flere tester og får med deg innholdet i testen, og ikke karakteren. Aldri kjøp noe basert på karakter det får i test, fordi tester er alltid testers subjektive mening om produktet. Men det som skrives om hvordan produktet er vil jo ikke være subjektivt. Det eneste subjektive der er hva som tas med. Eksempelvis er benchmarks objektive, men du kan ta et selektivt utvalg for å få noe til å se bedre/dårligere ut.  Eksempelvis gjør iPhone det veldig bra i Geekbench så folk som liker Apple kommer med Geekbench som eneste grunnlag for å si at iPhone er raskere. 

 

 

Bare så det er sagt ville jeg gitt iPhone X 8/10 personlig (uten å prøve den da, så jeg kan ikke akkurat si så mye), men det er nesten utelukkende basert på pris. Mate 10 Pro ligger på 8000 kr. Galaxy S8 Plus under 7000, samme kommer OnePlus 5T til å være. 11000 kr er bare en helt urimelig pris så egentlig. Som de bruker fordi de kan ikke lage nok iPhone X, så de må prise den såpass høyt at en del vil velge vanlige iPhone 8, pluss at de vil tjene mye mer penger. 

 

 

Men jeg ser ikke noe problem utifra tek sine argumenter med 10/10. De har essensielt ikke latt prisen spille noen rolle her. Og når en ser på subjektiviteten som er i bildet her er en Mate 10 Pro 9,5 og en iPhone X 10 så godt som det samme. Bare at førstnevnte er 3000 kr billigere da :p 

 

Aldri sett så mye styr rundt at tek gir 10/10 før. Og jeg har ikke stor tro på at alle plutselig fant ut at de ikke likte måten tek gjør ting på osv. Men mest av alt forstår jeg ikke hvorfor folk reagerer så mye. Det at iPhone X får 10/10 av tek betyr jo ikke at iPhone X er bedre enn alt annet. Betyr bare at tek synes den er best. 

 

Og ifølge mange som er uenige så er jo tek kjøpt/biased/dumme/andre skjellsord, så kan en jo lure på hvorfor folk reagerer så mye når noen de "vet" er biased/kjøpt mener det produktet er best da....

Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår ikke at det går an å nyte film på en så liten skjerm for fem flate øre, men YouTube klipp og slikt på farten er jo ganske glimrende til sitt bruk :)

Tenkte YouTube og filmer man har filmet selv. Går ikke an å se slikt på telefonen når en stor del av skjermen blir dekket til av det svarte feltet.
Går det ikke an å tilpasse videoen så den ikke dekkes av feltet altså?

 

Her har vi altså gått år på år med Apple-telefoner som har rammer ut av en annen verden og generelt kjedelig uendret design, og dere Apple-fanboys har rettferdiggjort dette gang på gang: år etter år.

Linker?

Det går an å crope videoen ja, men da er man tilbake til miniskjermen som iPhone har hatt tidligere. Det er ikke til å komme unna at lommen er et designfeil fra apple

Lenke til kommentar

 

 

Jo, selv om iPhone X er en bra telefon, er min subjektive mening at denne telefonen ikke er markant bedre enn andre topptelefoner.

 

Er det noen som mener noe annet? :hmm:

 

 

Ja, hvis du leser gjennom en del av kommentarene her, så er jo iPhone X helt ubrukelig og en seriøst dårlig telefon. Noe jeg ikke tror den er, selv om jeg ikke har testet selv da.

 

Jeg kan ha et lignende syn på de som spiser på McDonalds eller kjører Toyota, men livet er for kort til å bruke energi på sånt. Folk får gjøre hva de vil. Samme gjelder elektronikkvalg.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Selv om vi aksepterer at Android har større markedsandel fordi de selger i alle prissjikter, så forandrer det ikke på det fakta at Apple har mistet markedsandeler siden 2012, mens Android har økt sin. Det er ikke som om billige Android-telefoner ikke eksisterte i 2012 og før det.

Du har rett i mye av det du sier, men du har også feil i en del ting. Blant annet ligger mer bak akkurat markedsandelene enn at flere foretrekker Android.

 

Mobiltelefoni har med tiden tatt av i større og større områder av verden. Utviklingsland har av naturlige årsaker ligget lengst bak i køen, men nå er mobiltelefonsalget i ferd med å ta av der også. Naturligvis har ikke halvparten av befolkningen i disse landene råd til en telefon til 3000+, og kjøper rimelige telefoner. De fleste i disse landene, har heller liten erfaring med internett og både markedsmessig (få brukere) og økonomisk sett, er det liten grunn til å punge ut mange tusenlapper for en telefon som har en drøss av funksjoner og muligheter man ikke trenger.

 

Så da kjøper man heller en rimeligere telefon. Og ettersom det finnes veldig mange rimelige (men fullt brukbare) Android-modeller til en rimelig penge, og du ikke finner en iPhone til mye under 3000 kroner, så vil selvsagt markedsandelen til iPhone på verdensbasis falle. Og det er en STOR befolkning i utviklingsland. Så det er klart at deres kjøpsmønster påvirker kraftig, og vil påvirke kraftig i tiden fremover. På verdensbasis vil Apple fortsette å miste markedsandeler, men ser vi på grunnen til det, så har det ikke så mye å gjøre med hva som er best. Det er en grunn til at iPhone fortsatt har store markedsandeler i den vestlige verden, til tross for at snittprisen pr. telefon er en del høyere enn hos Android.

 

 

Det du må gjøre, er så innse at selv om du er veldig fornøyd med Android, så er det også veldig mange som er veldig fornøyd med iPhone. Du har litt problemer med å forstå at iPhone faktisk er en bra telefon, på lik linje med de fleste Android-modellene til tilsvarende priser. Men noen synes iPhone er bedre, mens andre synes Android er bedre. Det bør ikke være så vanskelig å innse om man tar av seg skylappene for et sekund og prøver å forstå hva man snakker om.

 

EDIT: Glemte kilde:

 

Tallene må riktignok sees i lys av at det ikke lages billige mobiler med iOS som operativsystem, og dermed er de enorme markedene i utviklingsland nærmest utelukket som marked for Apples iPhone. Og det er nettopp der Android lykkes. Tallene viser nemlig også at hele 58,6 prosent av Android-mobilene solgt i andre kvartal i 2014 kostet mindre enn omtrent 1200 kroner (600 dollar).

https://www.tek.no/artikler/android-totaldominerer-mobilmarkedet/162576 Endret av Molekylet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det lages billige telefoner med ios. Under 3000K som er i billigsegmentet nå som toppmodellene koster fra 8K og opp. Så den unnskyldningen er oppbrukt. Men. Det folk ser på er hva de får for pengene. Hvis man får alt som ipx har pluss litt til, for nærmere halve prisen, så er de fleste folk (85%) så pass oppegående, at de velger bort iphone. Så enkelt er det. Og ser du hva du får i androideverdenen for det iphone se koster, ja da blir det virkelig latterlig å velge ipse.

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Det lages billige telefoner med ios. Under 3000K som er i billigsegmentet nå som toppmodellene koster fra 8K og opp. Så den unnskyldningen er oppbrukt. Men. Det folk ser på er hva de får for pengene. Hvis man får alt som ipx har pluss litt til, for nærmere halve prisen, så er de fleste folk (85%) så pass oppegående, at de velger bort iphone. Så enkelt er det. Og ser du hva du får i androideverdenen for det iphone se koster, ja da blir det virkelig latterlig å velge ipse.

Selvsagt har det en vesentlig betydning på markedsandelen at, i motsetning til IOS, er android et åpent operativsystem som er på alskens billige mobilmerker fra produsenter med relativt skråstilte øyne. Snakker da om segmentet i prisklassen mellom 1000-3000 kr.

Når det gjelder hva som er latterlig å velge så er min konklusjon det motsatte av din. Jeg har mange som er enige i min konklusjon og mange er helt sikkert enig i din konklusjon. Sånn vil det være til evig tid så lenge vi har valgmuligheter. Tror både du og jeg har forsvinnende liten påvirkningskraft på akkurat det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

Selv om vi aksepterer at Android har større markedsandel fordi de selger i alle prissjikter, så forandrer det ikke på det fakta at Apple har mistet markedsandeler siden 2012, mens Android har økt sin. Det er ikke som om billige Android-telefoner ikke eksisterte i 2012 og før det.

Du har rett i mye av det du sier, men du har også feil i en del ting. Blant annet ligger mer bak akkurat markedsandelene enn at flere foretrekker Android.

 

Mobiltelefoni har med tiden tatt av i større og større områder av verden. Utviklingsland har av naturlige årsaker ligget lengst bak i køen, men nå er mobiltelefonsalget i ferd med å ta av der også. https://www.tek.no/artikler/android-totaldominerer-mobilmarkedet/162576

 

 

Dette er helt feil. Det er ikke "nå" det tar av. Og billige Android-telefoner er ingen ny ting. De har eksistert i mange, mange år. Argumentet om billigtelefoner på Android forklarer derfor ikke hvorfor Apple har mistet markedsandeler siden 2012, da billige Android-telefoner, og spesielt i utviklingsland, eksisterte da og. 

 

 

Det du må gjøre, er så innse at selv om du er veldig fornøyd med Android, så er det også veldig mange som er veldig fornøyd med iPhone. Du har litt problemer med å forstå at iPhone faktisk er en bra telefon, på lik linje med de fleste Android-modellene til tilsvarende priser

 

Jeg har ikke problemer med å forstå dette og nekter ikke for at iPhone er en bra telefon. Det er du og dine venner som prøver å skape dette bildet av at jeg har gjør dette, når det ikke er sant. Det jeg har gjort hele tiden er å ta folk på ulike løgner og myter om iPhone og iOS. deleder påsto for eks. at Android slet med å fungere optimalit mens iPhone fungerte hele tiden, 100%. Eller at selv om iPhone lå bak Android i funksjoner, så implementerte Apple de 100% riktig når de først gjorde det. Eller at økosystemet til iOS og måten enhetene fungerer med hverandre på en eller annen måte er så mye bedre enn det du får på Android (for eks. Google og deres produkter). 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Dette med hvor populært iOS er blir lite nyansert når en bare bruker global markedsandel. Om du ser på Apples salgstall alene:

http://www.businessinsider.com/apple-iphone-sales-yearly-chart-2017-2

 

Så er det klart at Apple selger flere telefoner hvert år, så Apple er økende i salgstall. Det er som BNP i Norge. Det øker, men den globale økningen ligger i overkant av 3% hvert år. Så hvert år blir Norge, Europas andel av verdens økonomi mindre, til tross for stigning i økonomien her. Det er mye lettere med rask utvikling i utviklingsland. Hvorfor er dette viktig for mobiler?

 

Se på Apple sine kjernemarkeder. NA, EU, JP, SK, HK, SG, AU, NZ, TW. Dette er alle i-land. Land der vanlige folk har råd til å kjøpe en iPhone. 

 

Hvis en ser her så er tall for en del av Apples kjernemarkeder (EU5, USA, AUS, JP, CN):

https://9to5mac.com/2017/08/09/us-iphone-sales-ios-market-share-kantar/

 

Så Apples markedsandeler var med iPhone 7 altså opp i USA.  Markedsandelen i Japan er også svært høy. USA, Japan, Storbritannia er de 3 store landene med høy markedsandel for iOS. Ifølge TNS Gallup lå iOS på 36% i Norge i 2015. Med Samsung på 33%.

 

Så hvis du ser på India, som nå sannsynligvis er verdens 2. største marked for mobiler i antall.

https://www.digitaltrends.com/mobile/apple-iphone-india-market-share-news/

 

Hvis du ser fra andre kilder har Android noe rundt 97% markedsandel i India. Dominert av Samsung + Kina. Men se i artikkelen. Over 70% av telefoner er billigere enn 150 USD, altså 1500 kr. Så når folk her sier "billige telefoner" og nevner 3000 kr. Eller 1500-3000 kr, så er det langt ifra realiteten. Folk kjøpe lang billigere telefoner enn det. Den overhengende største andelen mobiler solgt i verdens 2. største marked er altså mellom 0-1500 kr. Men ser du på 450 USD + så har Apple 62% markedsandel.

 

Statistikken lyver ikke. Det er lov å påstå at Android er mer populært, og det handler ikke så mye om pris egentlig, men det stemmer ikke med tallene. iOS er både mer populært i land der folk har mer penger til overs for å kjøpe mobil, og det er mer populært i høyere prissjikter. 

 

 

Men hvorfor har det seg at Apples markedsandeler går ned globalt? Vel, hvor vokser mobilmarkedene? Kina og India står for veldig mye vekst alene. Og mens India er mer inne i virkelig billige telefoner er ikke det nødvendigvis tilfelle i Kina. Jeg har bare tall for EU5, men hele Europa tilsammen har nok lavere iOS andel enn EU5. Som gjør at Kina har høyere andel iOS enn Europa. Og det er nettopp Kina som stort sett har stått for Apples økte salgstall i senere tid. Siden iPhone 6. De andre markedene er relativt saturerte og lite +/- der. Kina derimot er et vekstmarked med flere som får mobil, og flere som bytter til dyrere mobil og kommer til en pris der iPhone er et alternativ. Kina er generelt det store vekstmarkedet for all slags middelklasse produkter. Men hvem er det som står for største veksten i både Kina og India? Det er kinesiske selskaper. Huawei og Oppo sammenlagt er vel nesten like store eller over Apple i antall solgte enheter nå. De selger i alle prissegmenter, og stort sett alltid med veldig god verdi for pengene. Men som en kan se av Apples markedsandel i Kina så har faktisk Apple til tross for det gjort det veldig bra i Kina. Men de klarer ikke å selge mer og mer telefoner i premium segmentet i takt med den raske utviklingen i billig og mid-end segmentet sammenlagt. Der de fleste utviklingsland legger seg. Der den store økningen i antall nye mobiler solgt hvert år ligger. Der er rett og slett ikke Apple. Og hadde det ikke vært for at såpass mange i Kina har så mye penger og folk i Kina kjøpte mid-end og billig, så ville Apples markedsandel i dag vært en del lavere.

 

 

 

Japan er faktisk og et veldig bra eksempel på hvorfor du ikke kan si folk liker Android bedre med argument i markedsandel. Japanere kjøper stort sett bare japansk om det eksisterer. Handelsunderskuddet Japan-USA er enormt. Amerikanere kjøper mye japansk, japanere kjøper lite amerikansk. Du kan nesten telle antall solgte amerikanske biler i Japan årlig på en hånd. Japanske biler utgjør nesten 100% av salg i Japan. LG har til tider gitt opp å selge i Japan ol. Men Apple? De har 40% markedsandel med iOS mot Sony, Panasonic, Sharp osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...