Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Snakker du av erfaring nå? Det fungerer slettes ikke så ille og du må ikke kjøre det i "zoomed" modus og gjør du ikke det så skjuler ikke noe seg bak "lomma" i det hele tatt. Du nevner ting som YouTube osv.. Hvor ofte ser du noe på YouTube som viser essensiell informasjon helt ute på venstre (eventuelt høyre om du snur telefonen andre veien) av skjermen? Noe spesielt mer "seriøst" enn YouTube ser man vel ikke på med mobilen uansett.

 

Rent prosentmessig så dekker det slettes ikke en "stor" del av skjermen i det hele tatt. Men mulig du har et helt annet forhold til hva som skal defineres som "stort" enn det jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, YouTubevideoer filmes i 16:9 i 99% av tilfellene og det skyldes ved hovedsaklig fordi det er formatet som er mest vanlig og folk forholder seg til det. Filmer er jo gjerne i et bredere format i form av 1.78:1 og 2.39:1. Skal du få med deg diverse viktig informasjon i en video så er vel neppe mobiltelefonen stedet å konsumere det i utgangspunktet, og som sagt så er det jo ingen som tvinger deg til å se videoen i "zoom" mode heller.

 

Det er klart at det beste hadde jo vært å ikke ha en lomme som dekker over. Men jeg tror nok de fleste vil føle at dette er et langt mindre "problem" enn flere ser ut til å forsøke å få det til å være. Tullefanten påstår jo at det dekker over en stor del av bildet, og det gjør det jo strengtatt ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det vel ingen tvil om, men vil du påstå at det er tilnærmet umulig å se på en YouTubevideo på en iPhone X sammenlignet med en iPhone 8 eller en Google Pixel 2? Hvor stor invirkning vil du si at denne "lomma" har i praksis i det hele og store i denne sammenhengen?

 

Og selv om fler og fler ser på video på mobiltelefonen, betyr det det samme som at folk sitter å ser på mobilen med en slags forventing og formål om at det er optimalt eller fordi det er mest praktisks og eneste løsning de kanskje har der og da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Mer fanatisk fanboyisme har jeg ikke være vitne til.... iPhone X har altså en stor, stor ulempe ved å ha en busslomme på toppen, og personen over prøver altså argumentere for at det går helt greit å ikke se denne delen fra videoen (ja, for som alt annet så skal alt i verden tilpasses Apple og deres produktlinje og ikke motsatt). Umulig å ta folk seriøst når de snakker på denne måten. Alt i en video er viktig, ellers hadde videor ikke vært i det formatet! Eller hadde du foretrukket en diger busslomme på laptopen din,  eller din stasjonære PC osv.? Det er ikke nødvendigvis noe viktigere informasjon som vises om jeg ser på Game of Thrones heller, men det betyr dermed ikke at jeg unnskylder det som at det er helt OK å ha ting som blokker det området av skjermen. 

 

Makan til sinnssyk fanatisme...

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

Det er innelysende at Fjarle har begge bena godt plantet i Epleuniverset. Ellers så har denne alt for store minuser til å score såpass høyt. Det er jo et nisjeprodukt. Les denne. Meget god artikkel som alle burde lese.

https://nrkbeta.no/2017/11/04/hva-er-egentlig-greia-med-iphone/

Ok, så Fjarles meninger er ubrukelige, mens blogginnlegget du linker til er den objektive sannhet?

 

Jeg for min del synes teksten på linken din var ganske substansløs.

 

 

Newnick hater alt som har med Apple å gjøre, så derfra kan du ikke forvente å få noe annet enn "alternative fakta"

Lenke til kommentar

Snakker du av erfaring nå? Det fungerer slettes ikke så ille og du må ikke kjøre det i "zoomed" modus og gjør du ikke det så skjuler ikke noe seg bak "lomma" i det hele tatt. Du nevner ting som YouTube osv.. Hvor ofte ser du noe på YouTube som viser essensiell informasjon helt ute på venstre (eventuelt høyre om du snur telefonen andre veien) av skjermen? Noe spesielt mer "seriøst" enn YouTube ser man vel ikke på med mobilen uansett.

 

Rent prosentmessig så dekker det slettes ikke en "stor" del av skjermen i det hele tatt. Men mulig du har et helt annet forhold til hva som skal defineres som "stort" enn det jeg har.

Altså, hvor mange prosenter av skjermen lommen dekker er irrelevant. Poenget er at en del av skjermen ikke vises fordi Apple ikke forstår basal design.

 

Og hvis man må croppe bildet for å få se alt innholdet så er poenget med denne idiotiske skjermen borte. Så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Det er jo helt opplagt at Apple hadde vært smartere å gå samme retning som mange andre i industrien ved å ha litt kanter på topp og bunn, som på V30, Note 8 og S8. Å påstå at lommen er bedre enn disse løsningen er totalt idioti.

Lenke til kommentar

Mer fanatisk fanboyisme har jeg ikke være vitne til.... iPhone X har altså en stor, stor ulempe ved å ha en busslomme på toppen, og personen over prøver altså argumentere for at det går helt greit å ikke se denne delen fra videoen (ja, for som alt annet så skal alt i verden tilpasses Apple og deres produktlinje og ikke motsatt). Umulig å ta folk seriøst når de snakker på denne måten. Alt i en video er viktig, ellers hadde videor ikke vært i det formatet! Eller hadde du foretrukket en diger busslomme på laptopen din,  eller din stasjonære PC osv.? Det er ikke nødvendigvis noe viktigere informasjon som vises om jeg ser på Game of Thrones heller, men det betyr dermed ikke at jeg unnskylder det som at det er helt OK å ha ting som blokker det området av skjermen. 

 

Makan til sinnssyk fanatisme...

 

 

Nå maler du verden i sort/hvit, men det finnes faktisk en par nyanser her i verden utover dette. Jeg har da aldri påstått at "lomma" ikke er i veien, det er klart den må være i veien når den faktisk dekker over endel av bildet/videoen, det sier jo seg selv.

 

Jeg har også kritisert hvordan overraskende mange apper ikke har optimalisert for skjermen og hvor idiotisk det er at de fleste ser ut til å strekke seg for å dekke hele skjermen fremfor å croppe så du får sorte rammer over og under. Det hele ser helt malplassert ut og det er jo helt idiotisk å ende opp med apper hvor du faktisk har essensielle UI-elementer utenfor skjermen eller i områder du rett og slett ikke kommer til som et resultat av at hele appen er strukket.

 

 

Men det er faktisk en viss forskjell på å påstå at noe er tilnærmet ubrukelig, og det at noe ikke nødvendigvis er 100% ideelt. "Tullefanten" påstå så fint at; Denne telefonen er verdiløs for alle som ser videoer på mobilen. 

 

Og det er ikke noe annet enn en sterk overdrivelse. De fleste vil vel påstå at det å se på video på en liten mobilskjerm kontra TV-en i stua er temmelig verdiløst i utgangspunktet, i verstefall så får man nøye seg med en bærbare (12-15-tommer) eller nettbrettet (8-11-tommer). Men å påstå at video på en iPhone X er totalt meningsløst blir rett og slett useriøst.

 

Og akkurat som med alle andre mobiltelefoner med heldekkende skjerm så innehar de et "ultrabredt" eller "ultrahøyt" (avhengig av hvordan du velger å se på det) format så en video må jo croppes helt uavhengig av om du snakker om en Samsung Galaxy S8, S8 Plus, Note 8, LG V30 osv.. Så dette er jo ikke noe som er unikt for Apple sånn sett. Velger du å blåse opp / zoome på de øvrige enhetene så vil du jo også der miste deler av bunnen og toppen av videoen som et direkte resultat av det ultra høye/brede formatet disse mobiltelefonene med heldekkende skjermer har valgt å gå for. Så Apple er jo ikke i noen unik situasjon her, så her må jo eventuelt alle de andre også kritiseres selv om Apple selvfølgelig er i en noe mer bisarr situasjon da du ender opp med litt av videoen bak "lomma" om du først velger å kjøre i zoom.

 

 

 

 

Snakker du av erfaring nå? Det fungerer slettes ikke så ille og du må ikke kjøre det i "zoomed" modus og gjør du ikke det så skjuler ikke noe seg bak "lomma" i det hele tatt. Du nevner ting som YouTube osv.. Hvor ofte ser du noe på YouTube som viser essensiell informasjon helt ute på venstre (eventuelt høyre om du snur telefonen andre veien) av skjermen? Noe spesielt mer "seriøst" enn YouTube ser man vel ikke på med mobilen uansett.

 

Rent prosentmessig så dekker det slettes ikke en "stor" del av skjermen i det hele tatt. Men mulig du har et helt annet forhold til hva som skal defineres som "stort" enn det jeg har.

Altså, hvor mange prosenter av skjermen lommen dekker er irrelevant. Poenget er at en del av skjermen ikke vises fordi Apple ikke forstår basal design.

 

Og hvis man må croppe bildet for å få se alt innholdet så er poenget med denne idiotiske skjermen borte. Så enkelt er det.

 

 

Tja, er jo ikke spesielt irrelevant når du påstår ting som at telefonen er ubrukelig til video og at lomma dekker en STOR del av skjermen. Da er vel mengden og arealet den dekker ganske så relevant?

 

Når det gjelder dette med cropping så er det jo ingen av dagens modeller med heldekkende skjerm som kan kjøre en YouTubevideo uten å måtte croppe da de har ultra brede/høye formater på skjermen så ingen innehar en 16:9 aspect ratio så du må jo enten ha en video som ikke går ut til kantene som innehar 16:9 format eller så må du kjøre "zoom" og strekke bildet til å dekke hele skjermen og da miste deler av bildet. Akkurat det er jo ikke noe særskilt Apple problem.

 

Det er ingen videoapplikasjoner som defaulter til zoom, så dette med busslomma er jo ikke et direkte problem med mindre du selv går aktivt inn og velger å strekke bildet/videoen til å dekke hele skjermen.

 

 

 

Det er jo helt opplagt at Apple hadde vært smartere å gå samme retning som mange andre i industrien ved å ha litt kanter på topp og bunn, som på V30, Note 8 og S8. Å påstå at lommen er bedre enn disse løsningen er totalt idioti.

 

 

På hvilken måte er det smartere? Hvilken praktisk forskjell har det om du har to sorte rammer over og under et bildet eller en video i software, eller om disse rammene er der permanent som en del av telefonen?

Lenke til kommentar

Det er jo helt opplagt at Apple hadde vært smartere å gå samme retning som mange andre i industrien ved å ha litt kanter på topp og bunn, som på V30, Note 8 og S8. Å påstå at lommen er bedre enn disse løsningen er totalt idioti.

 

 

Total idioti er disse tullingene på nettforum som aldri har brukt en iPhone X og tror busslomma er et problem. Jeg har brukt den i 2 uker, og den eneste gangen jeg i det hele tatt tenker på den lomma er når jeg leser om den på nettet.

 

Skjermen er fantastisk med den lomma, jeg ville overhodet aldri hatt en hel kant i topp eller bunn - ferdig snakka.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Skjermen er fantastisk med den lomma, jeg ville overhodet aldri hatt en hel kant i topp eller bunn - ferdig snakka.

 

På hvilken måte er det smartere? Hvilken praktisk forskjell har det om du har to sorte rammer over og under et bildet eller en video i software, eller om disse rammene er der permanent som en del av telefonen?

 

Dette er dum argumentasjon som ignorer det faktum at en Galaxy S8s skjerm dekker 83,6% av telefonen, mens iPhone X dekker 82,9%. Selv LG V30, som ikke har buet skjerm, har 81.2% dekket. Så at iPhone har ramme oppe og nede innebærer ikke nødvendigvis mindre fullstendig skjerm. Og i noe tilfelle det hadde gjort det, er det 100 ganger bedre løsning enn å ha en jævla leppe som skaper vansker for både programvareutvikling og for alle typer videotitting, i tillegg til å estetisk slå seg ut (på en negativ måte) hele tiden. 

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke at det går an å nyte film på en så liten skjerm for fem flate øre, men YouTube klipp og slikt på farten er jo ganske glimrende til sitt bruk :)

Tenkte YouTube og filmer man har filmet selv. Går ikke an å se slikt på telefonen når en stor del av skjermen blir dekket til av det svarte feltet.

 

 

Er du veldig opptatt av det som skjer helt, helt til venstre i en kattefilm kan du heldigvis bare zoome ut igjen :)

 

 

Igjen er jeg fascinert hvor mye folk som overhodet ikke liker iOS eller iPhone bruker i denne tråden. Er det et indre behov de har for å fortelle seg selv og omgivelsene at de har gjort et lurt kjøp, og at dem som tror de har kjøpt den beste mobilen - og opplevelsen med iPhone X har driti seg ut?

 

La oss være ærlige. Folk ser på VGTV-klipp. De ser på Youtube-klipp. Den jæva leppa har veldig lite å si. Idéelt er det ikke, men det er ikke akkurat noen deal breaker. Hva gjelder Face ID har den sine fordeler og ulemper, men den er god til å gjenkjenne. Få feilautorisasjoner. Det betyr mye. Face ID eller Touch ID? Muligens Touch ID, men jeg vil da mye heller ha en større skjerm. Fingeravtrykksensor bakpå skjermen er ikke akkurat noe som frister.

 

Ser noen sammenligne med Google-en her. Den er styggere enn 1-eren. Virker billig. På den minste versjonen virker det som om det er lite bilde og mye ramme uten viktige funksjoner. Var det den som hadde en stor høyttaler? Det er selvsagt fint, men noe jeg aldri hadde brukt.

 

Folk klager på få custimitisation-muligheter. Det kan være Android er et hestehodet forran der, men meg selv, og de aller, aller fleste som kjøper en iPhone gir faen. Blanke faen. De vil bare at alt skal fungere. 100%. Aldri noe tull. Alle enhetene snakker sammen. Alle enhetene sitter igjen med nyeste versjon en uke etter launch av nytt iOS. På Android-platformen er dette et mareritt, og selv om noen kjøper Googles telefon har de sikkert andre telefoner i hjemmet som er utdaterte. Min mors Galaxy fikk 2 år og 4 måneder. Da var det slutt.

 

 

Jeg tror kanskje man bør enes om en del ting. Ingen som bruker Apple vil ha et SD-kort. De er svært lite opptatt av å jailbreake/roote telefonen - selv om man har mindre innstillingsmuligheter enn på android. Skjermen på iPhone X er bedre enn Pixel sin. Og for å være ærlig. Skal jeg gå tilbake til Androidøkosystemet? Nei. Man kan like det eller ikke, men de aller fleste er enige om at Apple sitt fungerer bedre. Det betyr ikke at det er bedre for deg og deg, men for massene. Trådløs lader er kanskje en gimmick, men jeg tror vi vil se mer frem til det. Å kunne lade på nattbord, stand på kontoret, og i biltur der man har ladeplate i konsollen er ikke dumt. Det er litt umodent, men dette er ikke en teknologi som blir borte.

 

Ellers er design. Førstehåndstrykk. Bedre enn Google Pixel 2. Telefonen  ser etter in mening bedre ut, og holder en annen materialstandard.

 

 

Jeg forstår at enkelte klør seg i hodet og er forskrekket, men de er ikke samme kunder som det. De vil at alt skal være enkelt. Rapportene sier at de elsker Touch ID ny. Ungdommene synes soleklart. Health app great. I in a heart sid0´0i                                         

Endret av deleder
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...