Gå til innhold

NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang


Anbefalte innlegg

 

En typisk 3.5" NAS harddisk bruker ca. 5W idle (kilde). En moderne plattform (ekskludert disker) bruker en plass mellom 20 og 50W idle (kilde). For å bruke 200 W må du dermed ha ca. 30 disker i NASen. Hvis så er tilfelle har du et ganske annet behov enn hvermansen, og strømbruken er bare en brøkdel av NAS-prisen (gitt en levetid på ca 5 år på disker).

 Jepp, og med 26 disker + alt annet, hva går det opp til? Jeg bytter jo åpenbart ut disker med tiden, og får nye om de ryker innenfor reklamasjon. 

Den benytter da ikke 200 W kontinuerlig.Prøvd å måle faktisk konsumert effekt?

 Jo, det gjør den. Den er god for 1200+1000W

Jeg skjønner.

With great NAS comes great responsility for nettleien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi betalte for for overforbruk "gamle dager" også

På gamle kWh målere var det et telleverk for normalforbruk og et for overforbruk for eks over 5 kWh, noen ører dyrere for overforbruket.

 

Strømnettet kan sammenlignes med veiene inn til de store byene, hvis alle begynte på jobb nøyaktig samtidig hver dag, måtte veiene dimensjoneres for det, 10 felts motorveier som kun ble brukt en halvtime hver morra og ettermiddag.

 

Jepp..og før var det noen hjemme som småpuslet hele dagen, og jobben lå i gang-eller sykkelavstand ,eller det gikk arbeidsbusser.

I dagens omskiftinger mht arbeidssted og at to må være i jobb ,så kreves mer energi, og større energiforbruk visse tider på dagen.

Noen skummer fløten, og vi betaler..samt blir mer og mer overvåket. En overvåking, iverksatt med knapphet på ressurser og laber infrastruktur som påskudd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hjemmeautomasjon kommer til å bli god butikk fremover :) 

 

Nettleverandørene tvinger folk til å gjøre masse investeringer i hver bolig; istedenfor st de som har forvaltningsansvaret gjør jobben sin. Effektavgiften vil ødelegge luftkvaliteten i alle tettsteder og byer pga incentivene for vedfyring /pellets etc. Vi snakker ikke om kosefyring på lørdagskvelden, men rundfyring hele døgnet. Ett kraftig tilbakeslag for folkehelsa. Dette blir langt dyrere enn å gjøre de nødvendige oppgraderingene i nettet. Oppgraderingene i nettet er «engangskostnad». Kostnadene på forringelsen av folkehelsa er hvert eneste år. Vi trenger ikke flere syke når eldrebølgen kommer for fult, men det legger altså nettselskapene opp til. I tillegg til en forventede økning i familier som brenner ihjel pga økt bruk av tørketrommel, oppvaskmaskin etc om natten.

 

Tror faktisk jeg vil personlig vil politianmelde dødsbranner som «forsettelig forårsaket dødsfall man vet vil komme» Dette gjelder også økte sykdommer og dødsfall forårsaket av forverret luftkvalitet. ESA bøtelegger allerede Oslo for betydelige overskridelse av grenseverdiene for luftforurensing.

 

Nettselskapene lever fortsatt i fortiden hvor de tror at luftkvaliteten over byene er noen som kan byttes bort i besparelser elle økt profitt.

 

Haraldrud fjernvarmesentral i Oslo fikk trukket utslippstillatelsen gitt fylkesmannen i 2012 og satt tilbake til 2009. Miljødirektoratet tillit ikke økte utslipp fra en 80 meter høy pipe. Miljødirektoratet bør ikke tillate incentiv ordninger som massivt vil øke bakkenært furenset vedfyring.

 

Det vil bli mindre lønnsomt med luft luft VP, noe som rammer de fleste eneboliger. Nattsenking blir helle ikke lønnsomt.

 

Dette blir å trekke utviklingen baklengs i Norge. Istedenfor et moderne strømnett forberedt på det grønne skiftet, skal vi tilbake til de skittne og fæle forholdene i århundreskiftet 1900. Da ble byene elektrifisert og lagt opp tl elektrisk oppvarming for å få slutt på all den fæle ved og koksfyringen. Folkehelsa ble mye bedre. Leser man ikke historien vil man gjenta de samme feilene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En plattform for 26/30 disker koster fort 10000 kr og 26 disker blir ca. 50000 kr, tilsammen 60000 kr. Over 5 år koster strømmen deg 9000 kr, altså bare en liten del av hele pakken. I tillegg bidrar maskinen til oppvarming.

Poenget er at du ikke er en vanlig kar med en vanlig NAS. Så du bør la være å trekke frem ditt tilfelle som et vanlig eksempel.

 

Da regner jeg med at du drikker vann på flaske da? 30 kr for en halvliter vann er jo ingenting tatt i betraktning alle andre kostnader ved å overleve.  

 

Jeg skjønner.

With great NAS comes great responsility for nettleien.

Argumentet var mot en som påstår at det er irrelevant hvor mye profit som er involvert i strømproduksjon og leveranse. Noe som selvsagt er idiotisk. Profittmarginen er selvsagt det eneste som betyr noe om noe er dyrt eller billig. Om jeg betaler 150 kr /mnd for 200W og det koster 5 kr og produsere er det selvsagt dyrt. Om det koster 200 kr er det selvsagt ekstremt billig. Det er nøyaktig hvorfor vi sier flaskevann er dyrt, fordi det er en høy profit for råvarene vi kjøper og vi er smertelig klar over det. Det er årsaken til at folk sier 30 kr for en halvliter vann er dyrt selv om vi selvsagt har råd til det og at det er en dråpe i havet for de fleske Norske husholdninger.

 

Det samme kommer til kjøp av dagligvarer på bensinstasjon. 1 liter melk til 40 kr er ikke nødvendigvis uholdbart, det er bare dyrt når de selger det samme for 15 kr på kiwi.

Endret av Rudde
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det ikke bedre å belønne de som bruker jevnt med strøm fremfor å straffe de som bruker mye på en gang?

 

Hva er forskjellen?

 

AtW

Forstår ikke artikkelen, det er da effektprisen de ønsker å øke? Nettleie kan også effektprises... eller volumprosent i en periode?? Blir spennende å høre hva dette egentlig er.
Lenke til kommentar

Her er link

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-elmarkedstilsyn/legger-om-nettleien-for-at-du-ikke-skal-betale-mer-enn-nodvendig/

 

Høres ut som solcellleforeningen har utformet forslag ? Det er ikke effektprising men volumprising. Det betyr slik jeg leser at en ikke skal lade elbil på natt dersom en har brukt opp "kvoten" selv om det er kraftoverskott i nett.

 

Dette er nok et tillegg til effektprising. Effektpris vil nok være 4-500 kr/kW/år i snitt.

 

Det blir straff for volum og topp (energi og effekt) veldig bra, her blir spennende tider!

Lenke til kommentar

Lavere nettleie, jeg ler. Så nå skal jeg lage middag på formiddagen og vaske klær midt på natta for å få lavere nettleie (eller samme som før)?

 

Om de finner en person i landet (som ikke jobber nattskift) som får lavere nettleie av dette så skal de få en personlig medalje fra meg. Vent og se på prisøkningen. En prisøking som går rett til utbyttebetaling til eiere, og bonuser til sjefene pga god inntjening. En brøkdel kommer til å gå til utbedring av infrastruktur.

 

Sannheten er at strømprisene har falt i takt med storstilt utbygging av energi, og mafiaen manglet en måte å øke inntjeningen på. Her er den.

Endret av likferd
  • Liker 5
Lenke til kommentar

...

En prisøking som går rett til utbyttebetaling til eiere, og bonuser til sjefene pga god inntjening. En brøkdel kommer til å gå til utbedring av infrastruktur.

...

Såvidt jeg vet er samtlige nettselskaper i Norge 100% eid av kommune-Norge. Så dette utbyttet du snakker om blir i det minste tilbakeført i form av sykehjem, barnehage og brannvern.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Siste avsnitt: https://www.aftenposten.no/verden/i/GVpVV/Norge-er-svindyrt-pa-de-fleste-omrader_-men-n-vare-far-vi-langt-billigere-enn-folk-i-EU

 

Og 150 kr for en NAS tror jeg ikke noe på. Jeg har 2 NASer, dedikert server+++ elbil og familie på 4 som kommer inn på rundt 1000-1500,- pr mnd.

 

Hvis maskinene mine står for 50% av den regningen blir jeg meget overrasket.

 

 

Du aner jo ingenting om størrelsen på hans NAS (network attached storage). Kan jo være noen store skap han har med disker.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

En typisk 3.5" NAS harddisk bruker ca. 5W idle (kilde). En moderne plattform (ekskludert disker) bruker en plass mellom 20 og 50W idle (kilde). For å bruke 200 W må du dermed ha ca. 30 disker i NASen. Hvis så er tilfelle har du et ganske annet behov enn hvermansen, og strømbruken er bare en brøkdel av NAS-prisen (gitt en levetid på ca 5 år på disker).

 

 

Ok, så nå er det hvermannsen som skal være målestokken, for om Rudde får kjøre NAS-et sitt på rimelig strøm? Hva med andre som har en varmeovn på gangen ved ytterdøra som ikke er ordentlig tett, og fyrer for kråkene eller andre scenario. Du kan ikke greie alle over samme kam når det kommer til hva strømmen benyttes til. Noe har rett og slett annerledes hus, leilighet enn deg selv. Du er heller sannsynligvis ikke representativ for hvermannsen, om man ser deg i kortene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Siste avsnitt: https://www.aftenposten.no/verden/i/GVpVV/Norge-er-svindyrt-pa-de-fleste-omrader_-men-n-vare-far-vi-langt-billigere-enn-folk-i-EU

 

Og 150 kr for en NAS tror jeg ikke noe på. Jeg har 2 NASer, dedikert server+++ elbil og familie på 4 som kommer inn på rundt 1000-1500,- pr mnd.

 

Hvis maskinene mine står for 50% av den regningen blir jeg meget overrasket.

 

 

Du aner jo ingenting om størrelsen på hans NAS (network attached storage). Kan jo være noen store skap han har med disker.

 

Det har du helt rett i... my bad.

Lenke til kommentar

Bra miljøtiltak... :-( Da blir det dyrere å lade/bruke el-bil, og et av flere insitament til å velge denne løsningen forsvinner (i tillegg til ny avgift på vekt).

 

Trenger ikke bli dyrere, tar bare lengre tid. Noe som er nødvendig, alle kan ikke pøse på 22kW kl 16 - 18 for så å la bilen stå til neste morgen, i tillegg bruker de alle "platene" sine på induksjonstoppen, tar en klesvask osv. Det er ikke rart nettet sliter i noen deler av  landet. Vi missbruker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...