Gå til innhold

NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

dvs at de lett kan endre dette om de ønsker å ta betalt for effektledd..

Altså, det tas allerede betalt for effektledd.

 

 

Ja, dette er min påstand også. Men, om en leser NVE sine dokumenter for AMS målerne er ikke dette "planlagt". 

 

Men ser en på feks agder energi finner en dette:

 

 

 

Hvordan prises effekt?

Dagens målere for effektmålte kunder måler og registrerer forbruket hver enkelt klokketime. Den høyeste timeverdien i hver enkelt måned defineres som maksimalforbruket og brukes som grunnlag for avregning av det såkalte effektleddet i tariffen for den aktuelle måneden.

 

Altså mye rot ute å går her  :rofl:

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig bare en måte å tolke det på og det er at det beregnes en gjennomsnittseffekt hver klokketime som danner grunnlaget for effektleddet. Det vil derfor sannsynligvis ikke ha så mye å si dersom man setter induksjonskomfyren på boost i noen få minutter.

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er egentlig bare en måte å tolke det på og det er at det beregnes en gjennomsnittseffekt hver klokketime som danner grunnlaget for effektleddet. Det vil derfor sannsynligvis ikke ha så mye å si dersom man setter induksjonskomfyren på boost i noen få minutter.

 

Nå er jeg ikke under AMS enda(slutten av måneden skiftes den) så jeg er ikke sikker på hvordan det blir, blir heller ikke belastet for effektledd på en stund enda heller. Litt rart at de kaller det for effektledd om det faktisk er energiledd. Men det er ikke første gang effekt og energi blandes.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva skal det nå koste å sette 2-soner på induksjonskomfyren på boost samtidig?

Måleren rapporterer i utgangspunktet bare forbruket for hver time. Så det kan tenkes at 4 minutter koking på boost ikke vil ha det helt store utslaget, siden det vil bli fordelt utover 60 min.

På den andre siden har måleren kanskje mulighet til å registrere peak-effekt brukt i intervallet også. Da vil prisen for boosting bli høyere. Men slik peak-registrering er litt ullen siden det kan tenkes at du også har enda høyere peaks fra f.eks inrush (som varer mindre enn ett sekund). Hvor lang må lengden på peaken være for at det skal registreres?

 

 

Om målepunktet er i de 4 minuttene vill jo effekten bli sendt til nettleverandør. Det er effekt som blir målt, ikke energi. 

 

Det er energi innenfor hele timer som blir målt av de nye målerne. Dette intervallet kan nok endres til f.eks. 15 min på sikt, men peak-effekt overføres ikke..

 

 

Hvordan skal en betale effektledd om det ikke måles effekt mener du? 

 

Ved at energiforbruket omregnes til snitt-effekt for timen, altså at "lengden på peaken" må være 60 minutt for å bli 100% registrert.

Lenke til kommentar

Dagens "effektledd" som testets ut av Fredrikstad Energi på dispansasjon fra NVE har gitt noen litt uheldige problemer.

 

Blant annet for en stakkars hytteeier på Hvaler.

 

http://www.nettavisen.no/na24/betalte-500-kroner-i-strm-for-en-natt-pa-hytta/3423150520.html

 

Siden han satt på et par varmeovnene da han kom til hytta måtte han betale effektledd for 4.12kW, med kr 107,50 per kW. Totalt på hyttebesøket (og hele måneden) brukte han 43.39 kWh.

 

Rimelig urimelig spør du meg!

 

Edit:

viste seg å være ulovlig det de holdt på med nede i Fredrikstad (fordi hyttene betalte mye mer enn hus i effektleddet):

https://www.f-b.no/nyheter/strom/hvaler/fredrikstad-energinett-sin-praksis-viste-seg-a-vare-ulovlig/s/5-59-298939

Endret av MegaMann2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva skal det nå koste å sette 2-soner på induksjonskomfyren på boost samtidig?

Måleren rapporterer i utgangspunktet bare forbruket for hver time. Så det kan tenkes at 4 minutter koking på boost ikke vil ha det helt store utslaget, siden det vil bli fordelt utover 60 min.

På den andre siden har måleren kanskje mulighet til å registrere peak-effekt brukt i intervallet også. Da vil prisen for boosting bli høyere. Men slik peak-registrering er litt ullen siden det kan tenkes at du også har enda høyere peaks fra f.eks inrush (som varer mindre enn ett sekund). Hvor lang må lengden på peaken være for at det skal registreres?

Om målepunktet er i de 4 minuttene vill jo effekten bli sendt til nettleverandør. Det er effekt som blir målt, ikke energi.

Det er energi innenfor hele timer som blir målt av de nye målerne. Dette intervallet kan nok endres til f.eks. 15 min på sikt, men peak-effekt overføres ikke..

Hvordan skal en betale effektledd om det ikke måles effekt mener du?

Ved at energiforbruket omregnes til snitt-effekt for timen, altså at "lengden på peaken" må være 60 minutt for å bli 100% registrert.

Det blir jo helt tøysete å kalle det for effkt ledd. Spessielt når en oppdaterer effekt hvert 2.5 sekund. Men for all del, det er jo bare bedre for oss som forbrukere.

Lenke til kommentar

Dagens "effektledd" som testets ut av Fredrikstad Energi på dispansasjon fra NVE har gitt noen litt uheldige problemer.

 

Blant annet for en stakkars hytteeier på Hvaler.

 

http://www.nettavisen.no/na24/betalte-500-kroner-i-strm-for-en-natt-pa-hytta/3423150520.html

 

Siden han satt på et par varmeovnene da han kom til hytta måtte han betale effektledd for 4.12kW, med kr 107,50 per kW. Totalt på hyttebesøket (og hele måneden) brukte han 43.39 kWh.

 

Rimelig urimelig spør du meg!

 

Edit:

viste seg å være ulovlig det de holdt på med nede i Fredrikstad (fordi hyttene betalte mye mer enn hus i effektleddet):

https://www.f-b.no/nyheter/strom/hvaler/fredrikstad-energinett-sin-praksis-viste-seg-a-vare-ulovlig/s/5-59-298939

Det var jo ikke målingen som var feil, det var prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan strømbruk til el-billading og tilsvarende styres automatisk ved signaler fra strømleverandør eller nettutleier? Jeg ser for meg et system der strømprisen/nettleien defineres på en skala fra f.eks. 1 til 10, at nummeret på skalaen går som signal i nettet og at kunden kan stille inn sin el-billader (akkumulator for varme til hus og varmtvann...) på et nivå som erfaringsmessig gir tilstrekkelig strøm over aktuell ladetid. Lading vil da foregå automatisk når strømprisen er optimal, uansett hvordan denne varierer gjennom døgnet.

Lenke til kommentar

Kan strømbruk til el-billading og tilsvarende styres automatisk ved signaler fra strømleverandør eller nettutleier? Jeg ser for meg et system der strømprisen/nettleien defineres på en skala fra f.eks. 1 til 10, at nummeret på skalaen går som signal i nettet og at kunden kan stille inn sin el-billader (akkumulator for varme til hus og varmtvann...) på et nivå som erfaringsmessig gir tilstrekkelig strøm over aktuell ladetid. Lading vil da foregå automatisk når strømprisen er optimal, uansett hvordan denne varierer gjennom døgnet.

Dette er ikke noe nettleverandør kommer til å styre, men de fleste moderne elbiler har app styring av lading. Da kan en kombinere dette med en form for måling av forbruket sitt og sture ift dette.

 

Jeg har laget en plugin for Tesla biler til mitt hjemme automasjons system. Jeg kan da syre lading ift når det er optimalt ift pris og forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan strømbruk til el-billading og tilsvarende styres automatisk ved signaler fra strømleverandør eller nettutleier? Jeg ser for meg et system der strømprisen/nettleien defineres på en skala fra f.eks. 1 til 10, at nummeret på skalaen går som signal i nettet og at kunden kan stille inn sin el-billader (akkumulator for varme til hus og varmtvann...) på et nivå som erfaringsmessig gir tilstrekkelig strøm over aktuell ladetid. Lading vil da foregå automatisk når strømprisen er optimal, uansett hvordan denne varierer gjennom døgnet.

Dette er ikke noe nettleverandør kommer til å styre, men de fleste moderne elbiler har app styring av lading. Da kan en kombinere dette med en form for måling av forbruket sitt og sture ift dette.

 

Jeg har laget en plugin for Tesla biler til mitt hjemme automasjons system. Jeg kan da syre lading ift når det er optimalt ift pris og forbruk.

Poenget mitt var at hvis variasjon i strømpris/nettleie gjennom døgnet kunne kodes i nettet og "leses" av laderen, kunne lading skje automatisk når prisen var lav.

Lenke til kommentar

 

 

Kan strømbruk til el-billading og tilsvarende styres automatisk ved signaler fra strømleverandør eller nettutleier? Jeg ser for meg et system der strømprisen/nettleien defineres på en skala fra f.eks. 1 til 10, at nummeret på skalaen går som signal i nettet og at kunden kan stille inn sin el-billader (akkumulator for varme til hus og varmtvann...) på et nivå som erfaringsmessig gir tilstrekkelig strøm over aktuell ladetid. Lading vil da foregå automatisk når strømprisen er optimal, uansett hvordan denne varierer gjennom døgnet.

Dette er ikke noe nettleverandør kommer til å styre, men de fleste moderne elbiler har app styring av lading. Da kan en kombinere dette med en form for måling av forbruket sitt og sture ift dette.

 

Jeg har laget en plugin for Tesla biler til mitt hjemme automasjons system. Jeg kan da syre lading ift når det er optimalt ift pris og forbruk.

Poenget mitt var at hvis variasjon i strømpris/nettleie gjennom døgnet kunne kodes i nettet og "leses" av laderen, kunne lading skje automatisk når prisen var lav.

 

 

Det er mange veier til rom, men ja dette er en løsning. Det er slik jeg har tenkt og lade min bil, men jeg gjør det via min egen applikasjon og det er bilen som styrer om den skal lade eller ikke. Ikke laderen. 

Lenke til kommentar

...

Poenget mitt var at hvis variasjon i strømpris/nettleie gjennom døgnet kunne kodes i nettet og "leses" av laderen, kunne lading skje automatisk når prisen var lav.

Dynamisk timeprising av strøm?

 

Det ville vært herlig om det kunne vært så enkelt men jeg er stygt redd for at NVE vil belaste oss for høy effekt uansett når på døgnet det skjer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan strømbruk til el-billading og tilsvarende styres automatisk ved signaler fra strømleverandør eller nettutleier? Jeg ser for meg et system der strømprisen/nettleien defineres på en skala fra f.eks. 1 til 10, at nummeret på skalaen går som signal i nettet og at kunden kan stille inn sin el-billader (akkumulator for varme til hus og varmtvann...) på et nivå som erfaringsmessig gir tilstrekkelig strøm over aktuell ladetid. Lading vil da foregå automatisk når strømprisen er optimal, uansett hvordan denne varierer gjennom døgnet.

Dette er ikke noe nettleverandør kommer til å styre, men de fleste moderne elbiler har app styring av lading. Da kan en kombinere dette med en form for måling av forbruket sitt og sture ift dette.

 

Jeg har laget en plugin for Tesla biler til mitt hjemme automasjons system. Jeg kan da syre lading ift når det er optimalt ift pris og forbruk.

 

Poenget mitt var at hvis variasjon i strømpris/nettleie gjennom døgnet kunne kodes i nettet og "leses" av laderen, kunne lading skje automatisk når prisen var lav.

 

Det finnes land som har denne type signalering via strømnettet. Et signal med høyere frekvens en 50 Hz pumpes inn i strømnettet i en kort periode for å signalisere ny tariff. Storforbrukere har mottakere som leser disse signalene og slår av/på strømkrevende utstyr avhengig av prisen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Load_management#Ripple_control

Her i Frankrike får dette lysene til å blinke flere ganger om dagen...

http://matthieu.benoit.free.fr/tempo/Pulsadis.htm

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det er nettselskap som regulerer spenning i nett.

Effekt = Volt i andre potens x Ohm

 

Ohm er konstant og spenning bestemmes av nettselskap, antall elbiler i området, belastning i nett, hvor trafo er plassert i nett osv.

 

Eksempel med 100 Ohm og 207 Volt spenning

Eksempel nr. 2 er 10 Ohm og 253 volt spenning

 

Huset med 100 Ohm vil bli raskere oppvarmet, potetene koker raskere osv.

 

Hus1 vil få en effekt på 428 kW

Hus 2 vil få 640kW

 

Med å skru opp spenning kan nettselskapene bestemme hvor mye effektpris de ønsker.

Om du kjøper hus nær en trafo vil du få en høyere effektpris.

 

NB, dette er eksempler, håper dere forstår poenget. Har jobbet med spenningsregulering i 10 år, teknikken ble stemplet som udugelig og lite fremtidsrettet i Norge av Multiconsult, Sweco og SINTEF..... ( teknikken er for ny for Norge?)

 

Politikere forstår nok ikke hva som hender,høyere utbytte fra kraftselskapene vil de nok like. Dette er en av grunnene til Oslo kommune kjøpte Hafslund. Et smart kjøp.

Lenke til kommentar

 

Dagens "effektledd" som testets ut av Fredrikstad Energi på dispansasjon fra NVE har gitt noen litt uheldige problemer.

 

Blant annet for en stakkars hytteeier på Hvaler.

 

http://www.nettavisen.no/na24/betalte-500-kroner-i-strm-for-en-natt-pa-hytta/3423150520.html

 

Siden han satt på et par varmeovnene da han kom til hytta måtte han betale effektledd for 4.12kW, med kr 107,50 per kW. Totalt på hyttebesøket (og hele måneden) brukte han 43.39 kWh.

 

Rimelig urimelig spør du meg!

 

Edit:

viste seg å være ulovlig det de holdt på med nede i Fredrikstad (fordi hyttene betalte mye mer enn hus i effektleddet):

https://www.f-b.no/nyheter/strom/hvaler/fredrikstad-energinett-sin-praksis-viste-seg-a-vare-ulovlig/s/5-59-298939

Det var jo ikke målingen som var feil, det var prisen.

 

 

Jeg synes kr 35 som de modererte seg til var dyr også jeg. Er jo mer en 1/3 av det de opprinnelig tok i ågerprising.

 

 

 

Det blir jo helt tøysete å kalle det for effkt ledd. Spessielt når en oppdaterer effekt hvert 2.5 sekund. Men for all del, det er jo bare bedre for oss som forbrukere.

 

Er jo ikke bedre dersom man knappt kan bruke av strømnettet uten å bli flådd.

 

 

Dette er ikke noe nettleverandør kommer til å styre, men de fleste moderne elbiler har app styring av lading. Da kan en kombinere dette med en form for måling av forbruket sitt og sture ift dette.

 

Jeg har laget en plugin for Tesla biler til mitt hjemme automasjons system. Jeg kan da syre lading ift når det er optimalt ift pris og forbruk.

Så du foretrekker sure folk (mhp. at du skrev "sture i forhold til dette")..

 

Hvordan gjør du det, har du blysyrebatterier til EL-bilen som du skifter syreblandingen til, hver gang du lader, for optimal topplading?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dagens "effektledd" som testets ut av Fredrikstad Energi på dispansasjon fra NVE har gitt noen litt uheldige problemer.

 

Blant annet for en stakkars hytteeier på Hvaler.

 

http://www.nettavisen.no/na24/betalte-500-kroner-i-strm-for-en-natt-pa-hytta/3423150520.html

 

Siden han satt på et par varmeovnene da han kom til hytta måtte han betale effektledd for 4.12kW, med kr 107,50 per kW. Totalt på hyttebesøket (og hele måneden) brukte han 43.39 kWh.

 

Rimelig urimelig spør du meg!

 

Edit:

viste seg å være ulovlig det de holdt på med nede i Fredrikstad (fordi hyttene betalte mye mer enn hus i effektleddet):

https://www.f-b.no/nyheter/strom/hvaler/fredrikstad-energinett-sin-praksis-viste-seg-a-vare-ulovlig/s/5-59-298939

Det var jo ikke målingen som var feil, det var prisen.

Jeg synes kr 35 som de modererte seg til var dyr også jeg. Er jo mer en 1/3 av det de opprinnelig tok i ågerprising.

 

 

Det blir jo helt tøysete å kalle det for effkt ledd. Spessielt når en oppdaterer effekt hvert 2.5 sekund. Men for all del, det er jo bare bedre for oss som forbrukere.

 

Er jo ikke bedre dersom man knappt kan bruke av strømnettet uten å bli flådd.

 

Dette er ikke noe nettleverandør kommer til å styre, men de fleste moderne elbiler har app styring av lading. Da kan en kombinere dette med en form for måling av forbruket sitt og sture ift dette.

 

Jeg har laget en plugin for Tesla biler til mitt hjemme automasjons system. Jeg kan da syre lading ift når det er optimalt ift pris og forbruk.

Så du foretrekker sure folk (mhp. at du skrev "sture i forhold til dette")..

 

Hvordan gjør du det, har du blysyrebatterier til EL-bilen som du skifter syreblandingen til, hver gang du lader, for optimal topplading?

Hehe morsomt, er vell heller den dårlige auto correcten til ipad som er skyldig der.

 

Bedre for da kan en ha høy effekt i korte perioder uten å betale for det.

Lenke til kommentar

Det er nettselskap som regulerer spenning i nett.

Effekt = Volt i andre potens x Ohm

 

Ohm er konstant og spenning bestemmes av nettselskap, antall elbiler i området, belastning i nett, hvor trafo er plassert i nett osv.

 

Eksempel med 100 Ohm og 207 Volt spenning

Eksempel nr. 2 er 10 Ohm og 253 volt spenning

 

Huset med 100 Ohm vil bli raskere oppvarmet, potetene koker raskere osv.

 

Hus1 vil få en effekt på 428 kW

Hus 2 vil få 640kW

 

Med å skru opp spenning kan nettselskapene bestemme hvor mye effektpris de ønsker.

Om du kjøper hus nær en trafo vil du få en høyere effektpris.

 

NB, dette er eksempler, håper dere forstår poenget. Har jobbet med spenningsregulering i 10 år, teknikken ble stemplet som udugelig og lite fremtidsrettet i Norge av Multiconsult, Sweco og SINTEF..... ( teknikken er for ny for Norge?)

 

Politikere forstår nok ikke hva som hender,høyere utbytte fra kraftselskapene vil de nok like. Dette er en av grunnene til Oslo kommune kjøpte Hafslund. Et smart kjøp.

 

Tror ikke alle på dette forum er helt oppdatert på sammenhengen mellom elektriske enheter, så jeg kommer her med en korreksjon til GU6YMXDM's formel for effekt (han vet sikkert hva som er riktig):

 

effekt = strømstyrke x strømstyrke x motstand

 

spenning = strømstyrke x motstand så vanlig formel for effekt blir:

 

effekt = spenning x strømstyrke

 

'GU6YMXDM's poeng var at dersom spenningen settes opp så økes strømstyrken proporsjonalt, mens effekten øker med kvadratet av strømstyrken!

 

Jeg har tenkt at siden jeg har transformatoren like ved så har jeg høy spenning og får dermed ekstra effekt på varmepumper etc. Gammel strømmåler målte kanskje bare strømstyrke og multipliserte med gitt (lavere) spenning? Nå har jeg AMS som kanskje er mere intelligent. I alle fall måles mere strøm (kWh) enn tidligere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...