Gå til innhold

NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og de strømstrålesyke, de skal måtte betale høyeste pris 24/7 eller hva? Noen annet ville jo ikke vært rettferdig overfor de andre strømkundene. Siden de er motvillige til å la seg avlese.

 

Dersom de strømstrålesyke får fritak og også skulle ha laveste pris istedetfor, så vil jeg tro at iveren om å få strømstrålesykdomsstempelet innvilget kan skape en del iver og trykk hos fastlegene.

Endret av G
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det såpass stort innsparingspotensiale hos strømleverandørene, at man f.eks. kan ha gratis strøm i "ulvetimene", sånn kl 04 - kl 05 ? at man som strømkunde kan få noe igjen for innsatsen mener jeg? Eller skal griske selskapsledere ta utbytte på denne beskatningen også?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kult! Skal sette på timer på tørketrommelen så den går mens jeg sover...

 

Sett den på mens du er på jobb, regner ikke med du bruker den hver dag.

I tiåret mellom 2004 og 2014 var det 0 stk dødsbranner som følge av Vaskemaskiner, Tørketrommler eller oppvaskmaskiner.

Rett sør for 50% av alle boligbranner er grunnet komfyrbruk.

Installer en enkel komfyrvakt så kan du med god samvittighet peise på med vaskemaskin når du sover, hvilende i tryggheten om at du nesten har halvert sannsynligheten for at du eller dine kjære skal dø som følge av brann i boligen din =)

Men som sagt, sett maskinene på når du drar på jobb, da blir det svært lave strømpriser. Jeg kjører vaskemaskin når jeg er på jobb og lader elbilen om natten. Null stress =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi betalte for for overforbruk "gamle dager" også

På gamle kWh målere var det et telleverk for normalforbruk og et for overforbruk for eks over 5 kWh, noen ører dyrere for overforbruket.

 

Strømnettet kan sammenlignes med veiene inn til de store byene, hvis alle begynte på jobb nøyaktig samtidig hver dag, måtte veiene dimensjoneres for det, 10 felts motorveier som kun ble brukt en halvtime hver morra og ettermiddag.

Lenke til kommentar

Vi har en elbil i husholdningen, men regner med at det blir to om et år eller to. Da ønsker jeg meg muligheter for å sette opp en priortering som følger:

* Dersom vannet i berederen er under (f. eks) 65 grader får denne strøm og ingen elbilder lades.

* Dersom vannet i berederen er over (f. eks) 65 grader lades elbil #1

* Dersom vannet i berederen er over (f. eks) 65 grader og elbil #1 er fullladet, lades elbil #2.

 

Dette er den enkle versjonen. Her kan man imidlertid nerde i vei og fordele strøm etter vanntemperatur og ladestatus på bilene. En kan jo også sjekke forbruket til kokeplater/stekeovn og sørge for at elbil-ladingen tar en pause når disse trekker mye strøm. Dersom berederen er varm nok (>55 grader?) kan man koble ut denne også i den korte perioden hvor koking og steking trekker mye strøm. Dersom dette ikke blir tilstrekkelig forvirrende kan en også skru ned termostaten på varmepumper/gulvvarme avhengig av behov og forbruk i resten av huset. :-)

Lenke til kommentar

Et par ting. Den ene er at man nå blir nødt til å ofre verdifull tankevirksomhet og tid for ikke å bli totalt snodd av strømselskapene.

 

Det andre er støy. Naboen har en førkrigsmodell vaskemaskin(høres sånn ut hvertfall). Blir en fryd å få nattesøvnen spolert fordi de skal spare 2 kroner på vasken.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi har en elbil i husholdningen, men regner med at det blir to om et år eller to. Da ønsker jeg meg muligheter for å sette opp en priortering som følger:

* Dersom vannet i berederen er under (f. eks) 65 grader får denne strøm og ingen elbilder lades.

* Dersom vannet i berederen er over (f. eks) 65 grader lades elbil #1

* Dersom vannet i berederen er over (f. eks) 65 grader og elbil #1 er fullladet, lades elbil #2.

 

Dette er den enkle versjonen. Her kan man imidlertid nerde i vei og fordele strøm etter vanntemperatur og ladestatus på bilene. En kan jo også sjekke forbruket til kokeplater/stekeovn og sørge for at elbil-ladingen tar en pause når disse trekker mye strøm. Dersom berederen er varm nok (>55 grader?) kan man koble ut denne også i den korte perioden hvor koking og steking trekker mye strøm. Dersom dette ikke blir tilstrekkelig forvirrende kan en også skru ned termostaten på varmepumper/gulvvarme avhengig av behov og forbruk i resten av huset. :-)

 

Jepp, jeg holder på å få orden på dette i disse dager. Har skrevet en plugin til hjemmeautomasjonssystemet mitt(homeseer) som henter inn data fra min tesla model S og kan styre ladingen. Nå må jeg bare få kontroll på alle forbrukere og totalt forbruk så kan jeg regulere dette ift hvilket forbruk jeg har. 

 

Tviler på at jeg sparer store mengder med penger, men kjekt er det  :dremel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal effektavgift få oss til å dempe strømbruken når vi nærmere oss kapasitetsgrensen? Det skjer bare på kalde dager i januar. Hvis man skal ramme grovt og unyansert så kan en ha effektavgift i januar. I resten av året er effektavgift unødig pisking. Pisking bør unngås og kun brukes når det er absolutt nødvendig.

 

Over er en time en januardag i 2013 var strømforbruket tilsvarende 204 TWh på årsbasis. I 2014 var årsforbruket 117 TWh. Nettet hadde altså demonstrert en kapasitet på 74% over snittforbruk. Da ingen nett gikk i svart denne januardagen, kan det være at nettet til og med kan tåle mye mer.

 

Med AMS og innrapportering hver time, så er det enkelt å ha effektavgift fra dag til dag. Det vil være effektivt og føre til minimal plage for strømkundene. Strømkunden ser bare på termometeret. Kaldt i dag er lik effektavgift! Og lavere inntekter til strømselskapene, så disse selskapene vil nok avvise en slik ordning. Men en kan jo håpe at bransjen er rasjonell!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...