Gå til innhold

Studere hjemme gratis eller borte dyrere?


Mads2

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal studere hjemme gratis eller borte dyrere.

 

Det er en statlig høgskole der jeg bor, som er en mellomstor by. Studiet jeg vurderer gå på kommer alle inn på, så er sikker på at jeg kan komme inn, samtidig som det er gratis skole og gratis å bo hjemme. Men ser for meg det kan bli litt rart å gjøre dette hjemme i 3 år?

 

Men har kanskje litt lyst å gå på BI i Oslo. Men det er en privatskole, så det koster litt årlig + må finne et sted å bo, kanskje kan bli litt dyrt. Kanskje dette er litt morsommere å gjøre. Hva ville dere har gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok ha bodd og studert i hjembyen. Studielivet kommer du til å få oppleve uansett så lenge du går inn for det. Og det å slippe å ha studielån når du er ferdig er nok en fantastisk følelse. Og studere du på BI så vil du sitte igjen med enda mer studielån enn ved en vanlig høgskole. 

Og studere du i hjembyen så har du studiekamerater og vennene du hadde fra før. Så du finner alltids noe å være med hvis det blir kjedelig hjemme. 

Lenke til kommentar

Hvorfor betale en formue for skole når en kan få det gratis? Har jeg aldri forstått egentlig. For min del hadde jeg gått for studiet som jeg ønsker, er dette også i hjembyen hadde jeg blitt der. En kan alltids flytte ut.

Helt enig. Har en venn som flytta 300km for å studere, og da finnes det samme studiet her i byen OG hun fikk bo gratis hjemme. Så der regner jeg med hun røyk på 7k i måneden hun ikke hadde trengt å betale.
Lenke til kommentar

Spørs vel hvordan du ser for deg at økonomien din vil bli, samt hvordan du ser for deg at du vil prestere på studiet. Har du god økonomi, samt at du vil prestere godt, så ville jeg nok flyttet ut og satset på det beste (i dobbel forstand) Jeg ville personlig aldri vurdert å bo hjemme hele studietiden, er man 19-20 år +++ føles det som en befrielse å flytte ut. 

 

Et lite regnestykke for deg: En bachelor på BI koster ca 180K. Over 20 år med 2.2% rente, tilsvarer det 1250 kr per måned i ekstra lån. Men, så kan du snu på det, hvor mye mer i lønn per måned vil kunne oppnå med den bachelorgraden? Tjener du 15 000 ekstra i året med den graden, så er du i break-even.

 

I eksempelet ovenfor er selvfølgelig bokostnader utelatt. Tar du med den kostnaden, nærmer du deg sikkert 2000 kr per måned i lånekostnad. Men, siden du er borteboer vil 40% av ordinært lån bli stipend, gitt at du består alle eksamenene dine. Inkludert bokostnader, skolepenger, og fratrukket stipend, vil ditt totale lån etter 3 år på BI være 380K. Nedbetalt over 20 år tilsvarer det litt mer enn 2000 per måned, med 2.2% rente. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er opp til deg hvor lysten du er på å flytte til en ny by, nytt studie og treffe nye mennesker. Jeg synes negativene med å bo hjemme og studere er at det virker litt tafatt, uselvstendig og ikke minst stusselig å fortsette i samme hverdagen 3 nye år, blir litt vgs på repeat. Det positive er jo så klart at det er snakk om mye penger å spare. Men du må jo heller ikke utelukke hva foreldrene dine mener om saken, det er tross alt de du vurderer å bo gratis hos i 3 år til.

 

Det virker bare som man kan gå glipp av litt nyttig ''livserfaring'' ved å bo hjemme i 3 år til, og ikke flytte for seg selv, til en ny by. I Oslo er det vel nok av steder du kan skaffe deg jobb, og få betalt ned litt av lånet gjennom 3 år, slik at du ikke sitter igjen med hele summen ved endt utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal studere hjemme gratis eller borte dyrere.

 

Det er en statlig høgskole der jeg bor, som er en mellomstor by. Studiet jeg vurderer gå på kommer alle inn på, så er sikker på at jeg kan komme inn, samtidig som det er gratis skole og gratis å bo hjemme. Men ser for meg det kan bli litt rart å gjøre dette hjemme i 3 år?

 

Men har kanskje litt lyst å gå på BI i Oslo. Men det er en privatskole, så det koster litt årlig + må finne et sted å bo, kanskje kan bli litt dyrt. Kanskje dette er litt morsommere å gjøre. Hva ville dere har gjort?

 

Er BI det eneste alternativet til å studere i hjembyen? Er jo kanskje en mellomting mellom den dyreste skolen i den dyreste byen i Norge, og en middels god skole i en mindre by? Er det noe innen økonomi og administrasjon du vil studere er jo NHH den beste skolen. Også økonomistudiet i Tr.heim skal være bra. Samt på UiA og NBMU.

Lenke til kommentar

For ordens skyld anbefaler jeg ikke nødvendigvis BI, litt avhengig av hva slags linje du velger så klart. Du finner nok et drøss med like gode tilbud på andre statlige skoler i Oslo. Høyskolen. UiO. Dette har vært diskutert opp og ned i mente i flere tråder her.

 

Men å flytte hjemmefra er noe de fleste har godt av, selv om du kan få det trangt økonomisk. Man vokser mye på å bo for seg selv, ha litt dårlig råd, måtte jobbe, ta egne valg og ikke bare komme hjem til mors kjøttkaker og rydde rommet sitt på fredagen. :D 

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mange tilfeller jeg har lest om problemer med naboer, utleiere og dårlige bostandard, så vil jeg nok råde deg til å bo hjemme, hvis det fungerer sånn passelig bra allerede.

 

3 år = 36 måneder. Konservativ husleie = 3-4000 (studentsamfunn, eller 6-7000 (egen leilighet) = 36 x 3500 = 122 500 + strøm, ++. 36 x 6500 = 234 000 + strøm, ++.

 

Dette er penger du vil spare, så du kan kjøpe deg bolig når du er 27 år i stedet for 30.

 

Ett alternativ jeg ser, er om du finner noen svært pålitelige venner, og kjøper et hus dere deler og betaler ned på sammen, men da må dere være strukturérte, og skrive avtaler som det vil koste å bryte, eller alle må være enige om vilkårene. Må også være villige til å utvikle og samarbeide om regler.

Lenke til kommentar

Flytt ut og bli kjent med nye mennesker. Det er svært sunt både for deg selv og dine foreldre. 

Ja du vil tape økonomisk på det, men du får så mye igjen for det at det er det absolutt verdt. Du har god nok tid til å spare til bolig siden.

 

Jeg tror derimot ikke at BI er verdt prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har kanskje litt lyst å gå på BI i Oslo. Men det er en privatskole, så det koster litt årlig + må finne et sted å bo, kanskje kan bli litt dyrt. Kanskje dette er litt morsommere å gjøre. Hva ville dere har gjort?

 

Kanskje litt flåsete frå min side, men du har litt å lære når har vanskelig for å velge mellom å gå på ein privat handelshøgskule og pådra deg store bu og transportutgifter eller å studere gratis i heimbyen der du kan bu billig.

 

 

Det er sjølvsagt også mange andre moment som er av betydning. Men reint økonomisk så gir det lite meining å velge det dyraste alternativet.

Positive sider ved å flytte vil blant anna være at du sjølv bestemmer kor mange nye vennskap du vil ha på den nye studieplassen, enten du vil velge å utvide horisonten og bli kjent med mange nye, eller fordi du vil ha færre vennar og bekjente rundt deg som distraherer deg frå å fokusere på studiane.

Lenke til kommentar

Åh Jesus Maria. Tror jeg hadde klikket i vinkel om jeg hadde blitt boende hjemme etter videregående. Første jeg gjorde etter videregående var å flytte til andre sida av landet, for deretter å flytte til Australia. 

 

For meg personlig ville jeg syntes at det hadde vært flaut, om jeg hadde bodd hjemme og vært over 20 år.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvordan du har det hjemme. Trives du med å bo med dine foreldre er det ikke noe problem å bo hjemme, gjorde det selv i en periode selv om jeg på det tidspunktet hadde bodd i utlandet noen år. 

 

Økonomisk svarer det seg alltid å bo hjemme null eller lite lån penger til mat og husleie er som regel mindre enn om du bor borte noen hederlige unntak er det jo. Økonomien er stram eller foreldrene krever at du betaler inn i husholdningen. Jeg vet ikke hvor vanlig det er i norske familier da det ikke akkurat er et vanlig samtale tema med de fleste du treffer. Men det vet du jo.

 

Det er andre faktorer som spiller inn bor foreldrene dine relativ sentralt i forhold til studiestedet og der studenter bor? Trives du med familien? Jeg hadde vegring mot å spørre folk om de ville ha en fest hos meg da jeg ikke ville ha mine foreldre snusende rundt. For andre er ikke det noe problem.

 

Snakket med ei som jeg bor sammen med i kollektivet og vi hadde de samme tankene etter at begge hadde bodd borte for så å flytte hjem i en periode. Foreldrene satt litt over skuldrene våres og det var alltid noe som bekymret dem være seg ikke nok lesing, mye festing, for mange vakter på jobben vs. studering. når du bor borte blir dette over telefonen altså du kan selv velge denne delen, bor du hjemme kan det bli et irritasjonsmoment. Men dette var vår erfaring andre igjen har helt andre erfaringer. Der kanskje ikke foreldrene har det helt bra eller økonomisk vanskelige forhold etc.

Endret av Zimmerh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...