Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SMS-spam fra politisk parti


Tomahawk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kilden er selskapet IPER i følge Arbeiderpartiet (https://www.arbeiderpartiet.no/om/presse/fakta-om-sms-utsendelse-10-september/ ).

 

IPER har denne nettsiden: http://www.iper.no/ .

Denne nettsiden inneholder kontaktinformasjon til ledergruppen i selskapet: http://www.iper.no/kontakt/ansatte/ .

 

Kontaktinformasjon til "ledergruppen" i Arbeiderpartiet finnes her: https://www.arbeiderpartiet.no/om/kontakt-oss/ .

 

Jeg kommer til å ta kontakt for å be om innsyn i henhold til Personopplysningsloven § 18, samt spørsmål om § 20 er overholdt. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-04-14-31 ).

 

Slik jeg oppfatter det er informasjonsplikten i Personopplysningsloven § 20 ikke oppfylt. Stortinget har bestemt at strafferammen for brudd på § 20 er bøter eller fengsel inntil ett år eller begge deler.

 

Vi har alle våre kampsaker... Noen har miljø eller ulv. Min kampsak er spam og personvern.

Endret av what_no2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

I-landsproblemer, folk som reagerer på dette har for lite problemer i livet sitt.

 

Så folk i I-land har ikke rett til å klage på ting som irriterer dem fordi andre har større problemer....

 

Jo, men dette er en så liten bagatell at jeg ikke synes det fortjener spalteplass noe sted. En post i den store irritasjons-tråden ville vært nok, men det er jo nevnt i negative ordelag på alle norske nettsteder jeg har besøkt i dag. Jeg klager på ting jeg også, for all del, men at dette blir en middels stor sak synes jeg er fjollete.

Endret av Dellers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I-landsproblemer, folk som reagerer på dette har for lite problemer i livet sitt.

 

Så folk i I-land har ikke rett til å klage på ting som irriterer dem fordi andre har større problemer....

Jo, men dette er en så liten bagatell at jeg ikke synes det fortjener spalteplass noe sted. En post i den store irritasjons-tråden ville vært nok, men det er jo nevnt i negative ordelag på alle norske nettsteder jeg har besøkt i dag. Jeg klager på ting jeg også, for all del, men at dette blir en middels stor sak synes jeg er fjollete.

 

At det blåses opp i mediene er jo litt teit, det er jeg enig i, men det tar ca. 5 minutter å skrive om det og det genererer enormt mye penger pga. responsen fra befolkningen. Det er rett og slett dumt å ikke blåse det opp sett fra medienes perspektiv.

 

Det du skrev først fikk det til å virke som om du syntes at folk her inne var smålige eller noe slik. Takk for utdypingen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvor disse partiene får personinfo fra, har fått SMS fra AP og Liberalistene. De lurer seg via et smutthull som 'frivillig organisasjon', så det er tydeligvis lovlig å plage folk med spam og reklame.Hva om alle partier gjorde det samme, og i større mengder?

 

Kjøper numre fra Eniro som blant annet eier gulesider. Disse har registre med numre fra personer som har akseptert å motta informasjon på sms. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke akseptert å motta SMS fra AP

Nei, men ved å ha et telefonnummer aksepterer du at fremmede sender deg sms. Du har ikke akseptert å motta SMS fra meg, men jeg kan likevel sende deg sms om jeg har telefonnummeret ditt og du kan ikke hindre meg eller forby meg å gjøre det. Det er enkelte unntak fra dette, men ingen unntak som forbyr AP fra å sende deg sms.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en prinsipiell forskjell på manuelt sendte smser spesifikt til den personen og masseutsendelser som er like til alle.

 

Det er også en prinsippiell forskjell på å ha gitt folk nummeret sitt og ikke. Her er det ikke snakk om å sende til APs medlemmer som har oppgitt nummeret sitt til AP, men til folk som ikke har gitt dem nummeret sitt.

 

Det finnes sikkert en lov mot plagsom oppførsel, men én sms går nok ikke under det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg ser mange klager på smsen, men ser ingen som klager i media over politikere fra alskens partier som renner ned dørene til folk. Og de samme partiene som og fyller opp postkassa med sine brosjyrer. Det er minst like irriterende. Misstenker at fleste parten av disse som klager og syter, uansett ikke stemmer AP.

 

Hvis noen er inntresert i å høre hvordan partiene finner ut hvem de skal gå på hjemmebesøk til (Regner med at samme metode er brukte for å finne ut hvem de skulle sende SMS til). Bør ta å høre på første del av Ekko sin sending fra fredag 7 september på P2. Der går de gjennom hvordan dette gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke ringeklokke, så selgere plages jeg ikke med og det må skrives om at partiene sender SMS sånn at det er en liten sjanse for at det blir forbudt en gang

 

 

Utgangspunktet er at man ikke bestemmer hvem som tar kontakt med en. Det gjelder døra di hjemme, det gjelder på gata og det gjelder telefonen din. Så har vi laget et unntak for næringsdrivende som vil ha penger av deg – de må ha samtykke fra deg før de får lov til å kontakte deg, men dette her er altså unntaket.

 

Hvis man er så folkesky at man ikke vil ha kontakt med noen, så faller det på en selv å sørge for å unngå det. Man kan fjerne ringeklokka, la være å åpne døren hvis noen banker på, man kan passe på å bare bevege seg utendørs når det ikke er andre mennesker der, og man kan la være å ha telefon – alternativt kan man be om å få hemmelig nummer (selv om jeg er usikker på om det er noe hvem som helst bare kan få eller om man må ha en god grunn til det).

 

Hvorvidt dette blir forbudt eller ikke henger nok mer sammen med hvor vanlig det blir, og ikke om hvor mange som klager og hvor høyt det klages. Vi har en begrenset mengde med politiske partier (og enda færre partier som har penger til å bedrive masseutsendelse av SMS), så av natur vil omfanget begrense seg veldig. I motsetning til reklame i forbindelse med næringsvirksomhet og salg; der finnes det et hundretalls aktører med plenty av penger, så det omfanget er potensielt enormt – derfor forbudet i det tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...