Gå til innhold

Hvorfor blir ateister så provosert av kristne?


Anbefalte innlegg

Mange ateister reagerer med provokasjon, sinne og hat når de får høre at en person tror på Gud. Hva er grunnen til dette? De blir reagerer ikke på samme måte når de får høre at en person tror på annet som de anser som overnaturlig, som for eksempel tusser, feer og julenissen. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg ikke igjen jeg heller, problemet er når de "krever" at andre skal ta deres tro like seriøs som de gjør eller om de blander vitenskap og religion.

Som f.eks de som mener jorden er flat fordi enkelte steder i bibelen kan tolkes dit.

 

Jeg bryr meg lite om hvilke overtro folk har.

 

Men aldri sint/sur eller noe slikt :)

Det tror jeg få blir.

Endret av aklla
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mange ateister reagerer med provokasjon, sinne og hat når de får høre at en person tror på Gud.

Ikke mitt inntrykk.

 

Dog er det klart en del blir irriterte når det etterhvert fremkommer tåpelige påstander i diskusjoner. Hvilket også hadde skjedd i en diskusjon om julenissen, bare den hadde vart lenge nok. Imidlertid er det vel få som gidder å diskutere julenisse-trua detaljert nok til at det hele rekker å bli irriterende.

 

Jeg har diskutert med "jorda er flat" gjengen på et utenlandsk forum. (ja, det finnes folk som oppriktig mener at jorda er flat). Det rakk å bli irritabelt, etterhvert veldig likt annen diskusjon om tro.

 

Edit:

Hvorfor det lett blir irritabelt ?

Fordi den ene siden ignorerer hva den andre siden anser som åpenbare sannheter. Dette går begge veier.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Stusset en del på det samme. Møtte veldig mange kristne på studiet og opplevde aldri at de diskuterte tro med andre eller rakket ned på de som ikke var religiøse. Mange av de ikke-troende skulle på den annen side gjerne gjøre nummer ut av hvor teit de syntes religion var, og baksnakke de kristne på kullet.

 

Jeg tror det handler om at mange mentalt fortsatt lever i en tid der det er kontroversielt å ta avstand fra kristendommen, selv om det motsatte i stor grad er tilfelle. Dermed sitter nok mange av disse med en følelse å være litt "rebelske" og særskilt opplyste, selv om de bare gjentar det som i dag er mer eller mindre mainstream og i liten grad krever noen særskilt refleksjon. Mange har nok heller ikke hatt så mye med kristne å gjøre, og opplever det kanskje dermed ekstra provoserende at noen kan tro noe annet enn dem selv. 

 

For min del er det uansett artig å oppleve så mye mer ateistisk enn religiøs misjonering :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke svare for andre sin del, men anser meg selv som ateist, og ser ikke helt at det er her problemet ligger. Grunnen til at jeg provoseres av religiøse (i enkelte tilfeller) er ikke fordi de tror på en "gud". Problemene oppstår når de tror på en spesifikk, personlig gud, og de oppriktig tror at en gitt hellig tekst er denne gudens krav til menneskeheten, og at de vil at andre også skal bøye seg for deres tro.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sterkt provoserte mennesker har ditto dårlig bakke kontakt, og i tillegg vil de i den tilstanden finne ut hva som er riktig og galt, og sant og løgn

 

Ja, det finnes endel som sier de tilhører ateist def, og som virker å være overstyrt av følelser, men det maskeres gjerne relativt godt fordi folk har lang og grundig utdannelse/opplæring i å ordlegge seg kløktig nok slik at det ikke skinner for kraftig gjennom fasaden av  "saklighet"

Lenke til kommentar

De som ikke forsøker å fremsette ateisme som et problem med feile premisser, de som ikke forsøker å lyve om hva evolusjonsteorien dreier seg om og de som ikke skal tvinge sin moral på andre har jeg i grunnen lite problemer med og kan fint leve fredelig med.

I religionsdiskusjoner vil selvsagt argumenter komme frem men live and let live synes jeg er en fin leveregel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå det. For meg virker de fleste kristne som hjernevaskede hodeløse høns. De mener at alt er forklart i bibelen og avfeier håndfaste bevis med at det skrevne ord sier noe annet. De provoserer meg fordi de gjerne står å kaster rundt seg propaganda i håp om å kappe av hodet på flere høns. Sekter oppsøker folk og prøver å overtale dem til å bli melkeku for meningheten dems så de kan få den luksusen de må ha. Det er rett og slett gått skitt i kristendom i dag. At de tror på gud for seg selv gjør ikke meg noe. Men når de blir ekstreminister og skal prakke tullpakket sitt på andre, da fyrer jeg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange ateister reagerer med provokasjon, sinne og hat når de får høre at en person tror på Gud. Hva er grunnen til dette?

 

Det er fordi man hører de som skriker høyest. De ekstremistiske ateistene, eller hva man vil kalle dem, er mye mer synlige enn de moderate. En moderat ateist har vel heller ikke et like stort behov for å skrike og skråle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange ateister reagerer med provokasjon, sinne og hat når de får høre at en person tror på Gud. Hva er grunnen til dette?

 

Det er fordi man hører de som skriker høyest. De ekstremistiske ateistene, eller hva man vil kalle dem, er mye mer synlige enn de moderate. En moderat ateist har vel heller ikke et like stort behov for å skrike og skråle.

 

Det finnes et begrep som heter militant ateisme.  Det er vel de som skriker og skråler.  Så da må moderate ateister være de som ikke skriker/skråler så høyt.  Men begge har et aktivt forhold til sin ikke-tro og bruker mye tid på å tale religiøse midt i mot.

 

Selv tilhører jeg ikke noen av disse kategoriene, siden min ateisme ikke er noen "religion" for meg, like lite som det at jeg ikke samler på frimerker, er min hobby.

Lenke til kommentar

Det finnes et begrep som heter militant ateisme.  Det er vel de som skriker og skråler.  Så da må moderate ateister være de som ikke skriker/skråler så høyt.  Men begge har et aktivt forhold til sin ikke-tro og bruker mye tid på å tale religiøse midt i mot.

 

Selv tilhører jeg ikke noen av disse kategoriene, siden min ateisme ikke er noen "religion" for meg, like lite som det at jeg ikke samler på frimerker, er min hobby.

 

Dette er bare semantikk. En ateist er en som ikke tror på en gud. Hva enn annet du legger i ordet får du presisere selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange ateister reagerer med provokasjon, sinne og hat når de får høre at en person tror på Gud. Hva er grunnen til dette? De blir reagerer ikke på samme måte når de får høre at en person tror på annet som de anser som overnaturlig, som for eksempel tusser, feer og julenissen. 

Du har misforstått!

 

Kristne var vant til å kunne drepe de som våget å si dem i mot.

 

Det kan de ikke lenger - og de er derfor misunnelig på sine forfedre. 

 

De er fremdeles personlig fornærmet over kjetteri og blasfemi, og for å gjøre vondt verre så opplever de at ingen som bryr seg om det lengre. Det eneste argumentet de kristne har igjen er at alle som ikke er enige med dem, hater dem! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...