Gå til innhold

Hvorfor blir ateister så provosert av kristne?


Anbefalte innlegg

 

Mange ateister reagerer med provokasjon, sinne og hat når de får høre at en person tror på Gud. Hva er grunnen til dette? De blir reagerer ikke på samme måte når de får høre at en person tror på annet som de anser som overnaturlig, som for eksempel tusser, feer og julenissen.

Det Ateister reagerer på, er at nevnte kristne gjerne vil ha samfunnet tilrettelagt for seg og sin tro.

Og at de ikke reagerer på det andre du nevner vet du ikke noe om, da du aldri har vært offer for en slik reaksjon. Kristne klager over at ateister ikke er kritiske mot muslimer, og muslimer klager på at ateister ikke er kritiske nok mot kristne.

 

Hva du tror hjemme i din egen stue bryr ingen seg om. Det er når du skal bygge kirke for statens penger, sende alle barna på skolegudstjeneste, hindre homofile i å gifte seg, og stoppe kvinner fra å ta abort, at ateistene blir irriterte.

 

Det er de kristne som reagerer med provakasjon, sinne og hat når det stilles spørsmål ved deres livsløgn. Ikke rart at det irriterer ateister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merkelig, i så fall synder vi jo egentlig ikke av fri vilje, og da fortjener vi vel alle å komme til himmelen, siden det er Satans skyld og ikke vår egen at vi ikke gjør som Gud vil?

 

Ja, nei det er helt feil. Du må selv ta ansvar for det du har gjort, selv om det skulle være noen annes skyld. Først da vil du bli tilgitt.

Lenke til kommentar

 

 

Merkelig, i så fall synder vi jo egentlig ikke av fri vilje, og da fortjener vi vel alle å komme til himmelen, siden det er Satans skyld og ikke vår egen at vi ikke gjør som Gud vil?

 

Ja, nei det er helt feil. Du må selv ta ansvar for det du har gjort, selv om det skulle være noen annes skyld. Først da vil du bli tilgitt.

 

Slik jeg forstår det, så begrenser ansvaret seg til å be om forlatelse. Hver gang!

 

Dersom jeg tar feil, og Jesusen virkelig står der og dømmer, håper jeg at han kan skille ut de som ikke tror nok! 

Lenke til kommentar

 

 

 

Merkelig, i så fall synder vi jo egentlig ikke av fri vilje, og da fortjener vi vel alle å komme til himmelen, siden det er Satans skyld og ikke vår egen at vi ikke gjør som Gud vil?

 

Ja, nei det er helt feil. Du må selv ta ansvar for det du har gjort, selv om det skulle være noen annes skyld. Først da vil du bli tilgitt.

 

Slik jeg forstår det, så begrenser ansvaret seg til å be om forlatelse. Hver gang! ....

Vel, du kan jo også ta ansvaret uten å be om forlatelse. Men siden det medfører døden og helvetes ild, blir det siste gang du gjør det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Merkelig, i så fall synder vi jo egentlig ikke av fri vilje, og da fortjener vi vel alle å komme til himmelen, siden det er Satans skyld og ikke vår egen at vi ikke gjør som Gud vil?

 

Ja, nei det er helt feil. Du må selv ta ansvar for det du har gjort, selv om det skulle være noen annes skyld. Først da vil du bli tilgitt.

 

Slik jeg forstår det, så begrenser ansvaret seg til å be om forlatelse. Hver gang! ....

Vel, du kan jo også ta ansvaret uten å be om forlatelse. Men siden det medfører døden og helvetes ild, blir det siste gang du gjør det.

 

 

 

Nope, hver gang du ber guden din om forlatelse kommer du et steg nærmere helvete. Om du ikke slutter med det så vil du dø og du vil bli torturert til evig tid. Det samme gjelder familien din så du bør få de til å slutte med det også. Du er lurt til å lese og følge djevelens bok.

 

Jeg sier bare dette fordi jeg bryr meg og ikke vil at du skal lide IHS.

Det er ennå ikke for sent, du kan fortsatt fokusere på å benytte den begrensede tiden din på best mulig måte via gode gjerninger og hygge med familie og venner.

 

Som sagt jeg vil bare ditt eget beste.

 

 

 

Hvorfor blir ateister så provosert av kristne?

 

Aner ikke.

Lenke til kommentar

Jeg blir provosert av slikt svada som dette, hvor Ottosen igjen har fått spalteplass i Aftenposten.

 

Kommer han med noe interessant, som det er verdt å bruke tid på? Nei. Kun det vanlige tullet om objektiv moral, hvor han ikke engang forsøker å begrunne eksistensen av denne objektive moralen, eller hvorfor det er umulig uten en gud. Og la oss ikke gå inn på alle problemene med hans egen idé om moral!

 

Gah...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir provosert av slikt svada som dette, hvor Ottosen igjen har fått spalteplass i Aftenposten.

 

Kommer han med noe interessant, som det er verdt å bruke tid på? Nei. Kun det vanlige tullet om objektiv moral, hvor han ikke engang forsøker å begrunne eksistensen av denne objektive moralen, eller hvorfor det er umulig uten en gud. Og la oss ikke gå inn på alle problemene med hans egen idé om moral!

 

Gah...

 

Erik Toth i kommentarfeltet er helt klart inne på noe.

 

"Dette er det dummeste jeg noen sinne har lest og hadde det vært skrevet et annet sted enn Aftenposten ville jeg trodd det var satire."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil skje med selve jorden. Jo, den vil som nevnt bli forvandlet til et vakkert paradis. Kanskje vi trenger ikke vinter for å fyre ved. Vi får sikkert et stabilt temperatur i hele verden. Under Jehova Guds rikes styre vil jorden frambringe rikelig med gode ting, som menneskene kan spise. Aldri mer skal noen sulte. Det skal bli overflod av korn i landet på fjellenes topp. Landet har gitt sin grøde. Vi vil få sin egen jord som de kan dyrke og glede seg over. Ingen vil behøve å være redd for at griske mennesker skal ta deres eiendom fra dem. Alle vil få gagn av de gode ting som jorden frambærer.

Hva om jeg liker snø og vinter? Så forferdelig kjedelig med bare en årstid!

 

Hva om jeg ikke liker kornprodukter?

 

Hva om jeg ikke ønsker å dyrke min egen jord?

 

Alt som er godt er bare godt en begrenset periode. Så blir det kjedelig.

Lenke til kommentar

 

Det er jo utfordringer som må løses, kanskje en dæsj magi fikser det.

Virker for meg usansynlig med tanke på hvor lite gud involverer seg i dagens samfunn.

Er det ikke dumt å vurdere Guds eventuelle involvering i sitt eget paradis på bakgrunn av involveringen i frie menneskers liv? Poenget med paradis er vell nettopp at det ikke er som vår verden?

 

Poenget med paradis er at vi forvandles til viljeløse roboter?

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo utfordringer som må løses, kanskje en dæsj magi fikser det.

Virker for meg usansynlig med tanke på hvor lite gud involverer seg i dagens samfunn.

Er det ikke dumt å vurdere Guds eventuelle involvering i sitt eget paradis på bakgrunn av involveringen i frie menneskers liv? Poenget med paradis er vell nettopp at det ikke er som vår verden?

 

Poenget med paradis er at vi forvandles til viljeløse roboter?

 

tviler

Lenke til kommentar

 

 

Poenget med paradis er at vi forvandles til viljeløse roboter?

tviler
Men i følge en del kristne her, er jo paradis et sted hvor alle bare har gode tanker og ingen gjør noe galt, eller engang har lyst til å gjøre noe galt. Siden det er så langt unna slik mennesker fungerer med fri vilje, må de vel gjøres viljeløse for å få til dette?

Fraværet av fri vilje er vell ingen forutsetning for 'god' vilje?

Lenke til kommentar

 

 

 

Poenget med paradis er at vi forvandles til viljeløse roboter?

tviler
Men i følge en del kristne her, er jo paradis et sted hvor alle bare har gode tanker og ingen gjør noe galt, eller engang har lyst til å gjøre noe galt. Siden det er så langt unna slik mennesker fungerer med fri vilje, må de vel gjøres viljeløse for å få til dette?

Fraværet av fri vilje er vell ingen forutsetning for 'god' vilje?

 

 

Vilje er et samlebegrep over evnen til å føle lidenskap, ta valg, være villig og kunne samtykke.

 

Om resultatet av din vilje kun fører til lykke, eller gode utfall om du vil - så mister du også muligheten til å kunne føle lidenskap mot det som ikke passer inn under paradisets premisser.

Du vil ikke kunde velge annet enn det paradis aksepterer, du vil ikke kunne være villig til å gjøre ting basert på hva du måtte ønske, du vil ikke kunne gi samtykke i annet enn det som fører til gode utfall.

 

Du kan tro at du fortsatt har din egen frie vilje men den vil være begrenset til det himmelen befaler. Og himmelen befaler gode utfall, ikke bare for deg men for alle - er viljen din da fri?

Jeg vil nå si den er mer begrenset enn en lovlydig borger i Nord Korea, en evighet under et ennå strengere regime høres mer ut som et rent helvete spør du meg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Poenget med paradis er at vi forvandles til viljeløse roboter?

tviler
Men i følge en del kristne her, er jo paradis et sted hvor alle bare har gode tanker og ingen gjør noe galt, eller engang har lyst til å gjøre noe galt. Siden det er så langt unna slik mennesker fungerer med fri vilje, må de vel gjøres viljeløse for å få til dette?
Fraværet av fri vilje er vell ingen forutsetning for 'god' vilje?

Vilje er et samlebegrep over evnen til å føle lidenskap, ta valg, være villig og kunne samtykke.

 

Om resultatet av din vilje kun fører til lykke, eller gode utfall om du vil - så mister du også muligheten til å kunne føle lidenskap mot det som ikke passer inn under paradisets premisser.

Du vil ikke kunde velge annet enn det paradis aksepterer, du vil ikke kunne være villig til å gjøre ting basert på hva du måtte ønske, du vil ikke kunne gi samtykke i annet enn det som fører til gode utfall.

 

Du kan tro at du fortsatt har din egen frie vilje men den vil være begrenset til det himmelen befaler. Og himmelen befaler gode utfall, ikke bare for deg men for alle - er viljen din da fri?

Jeg vil nå si den er mer begrenset enn en lovlydig borger i Nord Korea, en evighet under et ennå strengere regime høres mer ut som et rent helvete spør du meg.

En slik definisjon av fri vilje utelukker jo samtidig den frie viljen for oss alle i dag om fraværet av noen ønsker medfører ufrihet, gitt at ingen av oss ønsker det vi ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Har du aldri gjort ting du ikke vil eller ønsker å gjøre?

Eller motsatt, har du aldri gjort ting du ønsker å gjøre selv om det går på bekostning av andre?

 

På jorden kan du velge selv, du kan selv ta beslutninger og vurdere om gitt handlingen er verdt konsekvensene av den.

I himmelen der utfallet må være godt, er med andre ord alt resultatet gitt, så da vil du ikke ha valget til å begå handlinger som går på

bekostning av lykken til andre, eller deg selv.

Dette innskrenker viljen din til å kun være det som himmelens premisser tillater.

 

Er du uenig i at dette reduserer mulighetene dine til å utføre valg? Er ikke viljen din mindre fri under slike premisser enn det den er nå i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du aldri gjort ting du ikke vil eller ønsker å gjøre?

Eller motsatt, har du aldri gjort ting du ønsker å gjøre selv om det går på bekostning av andre?

 

 

Selvfølgelig, men det endrer ikke på at vi også i dette livet avstår fra å gjøre ting vi ikke ønsker, og at denne angivelige innskrenkingen av frie vilje dermed også innskrenker våre valg. 

 

På jorden kan du velge selv, du kan selv ta beslutninger og vurdere om gitt handlingen er verdt konsekvensene av den.

I himmelen der utfallet må være godt, er med andre ord alt resultatet gitt, så da vil du ikke ha valget til å begå handlinger som går på

bekostning av lykken til andre, eller deg selv.

Dette innskrenker viljen din til å kun være det som himmelens premisser tillater.

 

Er du uenig i at dette reduserer mulighetene dine til å utføre valg? Er ikke viljen din mindre fri under slike premisser enn det den er nå i dag?

 

Det er klart at i en verden der du ikke ønsker eller velger det du ikke ønsker eller velger vil du ikke velge det du ikke ønsker eller velger. Samtidig lever vi allerede i en slik verden i dag så etter en slik definisjon kan man like gjerne si at fri vilje ikke finnes, selv om mulige utfall sikkert reduseres om du velger bort de alternativene med dårlige utfall. 

Lenke til kommentar

 

 

Det er klart at i en verden der du ikke ønsker eller velger det du ikke ønsker eller velger vil du ikke velge det du ikke ønsker eller velger.

 

I en verden der du ikke KAN ønske eller velge valg med dårlige utfall både for deg personlig, men også for andre mener du vel - med mindre du mener paradis er et sted uten andre mennesker og en levende omgivelse.

Valgene du tar har så klart konsekvenser for andre, valg du tar som gjør deg lykkelig men andre ulykkelig eller vis versa kan aldri eksistere i et sted der det kun kan forekomme velbehag og godt, kun utfall som er helt nøytrale eller gagner alle.

 

 

 

Samtidig lever vi allerede i en slik verden i dag så etter en slik definisjon kan man like gjerne si at fri vilje ikke finnes, selv om mulige utfall sikkert reduseres om du velger bort de alternativene med dårlige utfall. 

 

Jeg er så klart uenig i dette. Et dårlig utfall for omgivelsene dine eller deg selv kan også gagne omgivelsene dine eller deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...