Gå til innhold

Hvorfor blir ateister så provosert av kristne?


Anbefalte innlegg

Det er jo utfordringer som må løses, kanskje en dæsj magi fikser det.

Virker for meg usansynlig med tanke på hvor lite gud involverer seg i dagens samfunn.

Er det ikke dumt å vurdere Guds eventuelle involvering i sitt eget paradis på bakgrunn av involveringen i frie menneskers liv? Poenget med paradis er vell nettopp at det ikke er som vår verden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir i såfall en verden der gud må gripe inn kontinuerlig både her på jorden og ellers i universet for å holde det levelig her på jorda.

Om for eksempel sola får gå sin gang vil det etterhvert bli ganske varmt her før den eksploderer og det blir veldig kaldt.

Han må hindre at tektoniske bevegelser i jordskorpa ikke skaper jordskjelv og vulkanutbrudd, holde igjen stormer ute i verdenshavene,stoppe meteorittnedslag, gammaglimt og etterhvert kollisjonen mellom andromeda galaksen og melkeveien eller sørge for at planeten blir plassert på rett sted under kollisjonen.

Det blir i såfall en opptatt gud med å holde universet i sjakk for at paradiset på denne planeten skal holde på for evig.

Ikke glem at gud måtte hvile en dag etter å ha skapt hele universet.

Forskjellen nå er at nå kan han ikke hvile for da går alt galt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det blir i såfall en verden der gud må gripe inn kontinuerlig både her på jorden og ellers i universet for å holde det levelig her på jorda.

Om for eksempel sola får gå sin gang vil det etterhvert bli ganske varmt her før den eksploderer og det blir veldig kaldt.

Han må hindre at tektoniske bevegelser i jordskorpa ikke skaper jordskjelv og vulkanutbrudd, holde igjen stormer ute i verdenshavene,stoppe meteorittnedslag, gammaglimt og etterhvert kollisjonen mellom andromeda galaksen og melkeveien eller sørge for at planeten blir plassert på rett sted under kollisjonen.

Det blir i såfall en opptatt gud med å holde universet i sjakk for at paradiset på denne planeten skal holde på for evig.

Ikke glem at gud måtte hvile en dag etter å ha skapt hele universet.

Forskjellen nå er at nå kan han ikke hvile for da går alt galt.

Artig at du tar det for gitt at en gud må forholde seg til at fysikken og universet er helt likt som nå og at denne ikke kan endre forutsetningene eller "spillereglene". Om vi går utifra en allmektig gud som har skapt hele universet virker det selvsagt at å "småtingene" du nevner ikke vil utgjøre noen særlig utfordring. 

Lenke til kommentar

Om mennesket ikke hadde syndet i edens hage ville gud hatt akkurat samme problematikken med mindre han endret fysikken til slik den er i dag etter syndefallet og vil føre det tilbake slik det var før syndefallet under harmageddon. Og om så ikke var tilfelle og universet blei skapt med de lovene det skulle inneha og fortsatt har i dag så kan vi ikke kalle univetset perfekt om det må endres for å få et evig paradis på jorden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Lever menneskene generelt i frykt fra vugge til grav?

Det eneste i mitt liv som skapte frykt var din religion.

Etter at jeg blei fri for den har livet blitt mye bedre for jeg er i kontroll over mitt eget liv og vet at det en vakker dag tar slutt.

Den erkjennelsen var befriende.

 

Så hvis religionen blir fjernet eller forsvinner kommer du til å være lykkelig resten av dine dager, er det så du sier?

 

Hvilken kontroll har du konkret over det du kaller "ditt liv"?

 

Mulig at erkjennelsen føltes frigjørende, men hvis den var helt ekte ville du vel neppe i etterkant hakastet bort din tid på å bekjempe dine egne tolkninger av eks. i dette tilfellet religion?

 

Hvis vi er dyr i likhet med alle de andre dyrene, må vel vi også være utsatt for de samme lovene, og utslagene av frykt og aggresjon ligger nedarvet i oss, og gir seg utslag som de fleste av oss ikke styrer noe særlig. Så om du personlig ikke frykter noe spesielt, betyr ikke det noe for den naturen vi har som opphav og som bestemmer over deg og meg

Lenke til kommentar

Selv om menneskene lever i frykt fra vuggen til graven, kan vi tillitsfullt se hen til en tid i nær framtid da Jehova Guds rike med kristus Jesus som konge skal fjerne all lidelse for alltid- sykdom og død innbefattet.

Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå. Hvorfor i huleste ønsker noen evig liv? Jeg har tidligere diskutert dette med kristne som tror at de kommer til himmelen.

Jeg har spurt flere om hvordan de skal klare seg en evighet i himmelen uten å bli komplett gal, men aldri fått noe svar. Og du mener altså at du skal leve en evighet her på jorden i et paradis?

 

Kanskje du da kan svare meg på hvordan du har tenkt til å klare deg de første tusen årene uten å bli gal? Hva med de første milliarder av år? Har dere kristne (både Jehovas vitner og andre) noen gang tenkt over hvor lenge en evighet uten død er??

Du nevnte ikke evig liv så vidt jeg kan se men det blir jo konsekvensen av en tilværelse uten død.

 

Hva har dere tenkt til å holde på med? Daglige orgier kan også bli kjedelig etter noen år.

Jeg har hørt noen kristne si at man vil bruke evigheten på å prise Gud, som om et evig Nord-Korea vil få ateister som meg til å bli så fristet at vi konverterer på dagen. ^_^

 

Vil dere få barn i dette paradiset? Vil ikke de da ha såkalt "fri vilje" så de kan ødelegge paradiset, eller skal Gud kontrollere alles tanker og handlinger hele tiden?

Hvis folk skal våkne opp til dette paradiset ved Kristus sin tilbakekomst, vil de våkne opp som gamle folk eller vil alle bli unge igjen?

Vil Olga som døde med frontotemporal demens bli frisk selv om demensen påvirket hennes personlighet totalt i de siste årene?

Hva om hun først ble kristen på sine eldre dager? Vil hun da bli gjort om til sitt 30 årige ateistiske jeg?

Vil en eldre kristen mann bli gjenforent med sin første kone eller sin tredje (kristne gifter seg flere ganger de og)? Med den kristne moren som han ikke kunne fordra eller med den ateistiske onkelen han likte godt?

 

Ingen religiøse som tror på evig paradis (i himmelen eller på jorden) har noen gang klart å svare meg på disse spørsmålene.

Man skulle tro at folk som dedikerer sine liv til å oppnå dette evige livet visste bedre hva de gikk til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Selv om menneskene lever i frykt fra vuggen til graven, kan vi tillitsfullt se hen til en tid i nær framtid da Jehova Guds rike med kristus Jesus som konge skal fjerne all lidelse for alltid- sykdom og død innbefattet.

Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå. Hvorfor i huleste ønsker noen evig liv? Jeg har tidligere diskutert dette med kristne som tror at de kommer til himmelen.

Jeg har spurt flere om hvordan de skal klare seg en evighet i himmelen uten å bli komplett gal, men aldri fått noe svar. Og du mener altså at du skal leve en evighet her på jorden i et paradis?

 

Kanskje du da kan svare meg på hvordan du har tenkt til å klare deg de første tusen årene uten å bli gal? Hva med de første milliarder av år? Har dere kristne (både Jehovas vitner og andre) noen gang tenkt over hvor lenge en evighet uten død er??

Du nevnte ikke evig liv så vidt jeg kan se men det blir jo konsekvensen av en tilværelse uten død.

 

Hva har dere tenkt til å holde på med? Daglige orgier kan også bli kjedelig etter noen år.

Jeg har hørt noen kristne si at man vil bruke evigheten på å prise Gud, som om et evig Nord-Korea vil få ateister som meg til å bli så fristet at vi konverterer på dagen. ^_^

 

Vil dere få barn i dette paradiset? Vil ikke de da ha såkalt "fri vilje" så de kan ødelegge paradiset, eller skal Gud kontrollere alles tanker og handlinger hele tiden?

Hvis folk skal våkne opp til dette paradiset ved Kristus sin tilbakekomst, vil de våkne opp som gamle folk eller vil alle bli unge igjen?

Vil Olga som døde med frontotemporal demens bli frisk selv om demensen påvirket hennes personlighet totalt i de siste årene?

Hva om hun først ble kristen på sine eldre dager? Vil hun da bli gjort om til sitt 30 årige ateistiske jeg?

Vil en eldre kristen mann bli gjenforent med sin første kone eller sin tredje (kristne gifter seg flere ganger de og)? Med den kristne moren som han ikke kunne fordra eller med den ateistiske onkelen han likte godt?

 

Ingen religiøse som tror på evig paradis (i himmelen eller på jorden) har noen gang klart å svare meg på disse spørsmålene.

Man skulle tro at folk som dedikerer sine liv til å oppnå dette evige livet visste bedre hva de gikk til.

 

 

Hvor annerledes vil ikke forholdene på jorden bli når Gud gjør slutt på det onde. I stedet for å erfare sorg, sykdom og død vil menneskene oppnå lykke, sunnhet og evig liv. De ulykkelige forhold som nå rår, vil da for bestandig høre fortiden til. Den glede menneskene da vil få erfare, vil mer enn oppveie alle de lidelser de er blitt utsatt for. Jehova Gud vil sørge for at det blir slik, ved å omdanne jorden til et paradis. Som det står i Salme 145:16: Du ( Gud ) opplater din hånd og metter alt levende med velbehag. Ingen ting kan hindre Gud i å gjennomføre sine hensikter. Han holder det han lover: Således skal mitt ord være, som går ut av min munn, det skal ikke vende , tomt tilbake til meg, men det skal gjøre det jeg vil og lykkelig utføre det som jeg sender det til ( Es 55:11 )

 

Ettersom Gud skal fjerne de onde ved av avsluttingen på denne tingenes ordning, vil slike ting som mord, voldtekt, ran og andre forbrytelser ikke forekomme i den nye ordning. Tenk på det. Alt ondt vil forsvinne. Rettferdselskende mennesker vil ikke lenger måtte lide på grunn av onde menneskers handlinger. Som det ble lovt o Ordspråkene 10:30: De rettferdige skal aldri rokkes, men de ugudelige skal ikke få bo i landet.

 

Når onde mennesker og demonene er fjernet, vil rettferdigheten herske overalt på jorden. Under Guds rikes herlige styre vil jordens beboere ikke lære noe som er ondt. De skal aldri mer lære noe som kan være til skade for andre. Nei, det skal tvert imot bli slik at jordboerne lærer rettferdighet. Ingen vil bli ført på avveie av falsk religion eller slike uvitenskapelige teorier som evolusjonsteorien. Ettersom som alle vil bli undervist i sannheten, vil følgende profeti bli oppfylt: Jorden er full av Herrens kunnskap, liksom vannet dekker havets bunn. ( Es 26:9 ) Det er imidlertid ikke bare ondskapen og uvitenheten som skal forsvinne. Alle de skadelige virkninger som det første menneskepars opprør mot Gud førte med seg, skal også forsvinne.

Lenke til kommentar

 

 

Selv om menneskene lever i frykt fra vuggen til graven, kan vi tillitsfullt se hen til en tid i nær framtid da Jehova Guds rike med kristus Jesus som konge skal fjerne all lidelse for alltid- sykdom og død innbefattet.

Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå. Hvorfor i huleste ønsker noen evig liv? Jeg har tidligere diskutert dette med kristne som tror at de kommer til himmelen.

Jeg har spurt flere om hvordan de skal klare seg en evighet i himmelen uten å bli komplett gal, men aldri fått noe svar. Og du mener altså at du skal leve en evighet her på jorden i et paradis?

 

Kanskje du da kan svare meg på hvordan du har tenkt til å klare deg de første tusen årene uten å bli gal? Hva med de første milliarder av år? Har dere kristne (både Jehovas vitner og andre) noen gang tenkt over hvor lenge en evighet uten død er??

Du nevnte ikke evig liv så vidt jeg kan se men det blir jo konsekvensen av en tilværelse uten død.

 

Hva har dere tenkt til å holde på med? Daglige orgier kan også bli kjedelig etter noen år.

Jeg har hørt noen kristne si at man vil bruke evigheten på å prise Gud, som om et evig Nord-Korea vil få ateister som meg til å bli så fristet at vi konverterer på dagen. ^_^

 

Vil dere få barn i dette paradiset? Vil ikke de da ha såkalt "fri vilje" så de kan ødelegge paradiset, eller skal Gud kontrollere alles tanker og handlinger hele tiden?

Hvis folk skal våkne opp til dette paradiset ved Kristus sin tilbakekomst, vil de våkne opp som gamle folk eller vil alle bli unge igjen?

Vil Olga som døde med frontotemporal demens bli frisk selv om demensen påvirket hennes personlighet totalt i de siste årene?

Hva om hun først ble kristen på sine eldre dager? Vil hun da bli gjort om til sitt 30 årige ateistiske jeg?

Vil en eldre kristen mann bli gjenforent med sin første kone eller sin tredje (kristne gifter seg flere ganger de og)? Med den kristne moren som han ikke kunne fordra eller med den ateistiske onkelen han likte godt?

 

Ingen religiøse som tror på evig paradis (i himmelen eller på jorden) har noen gang klart å svare meg på disse spørsmålene.

Man skulle tro at folk som dedikerer sine liv til å oppnå dette evige livet visste bedre hva de gikk til.

 

 

Hvor annerledes vil ikke forholdene på jorden bli når Gud gjør slutt på det onde. I stedet for å erfare sorg, sykdom og død vil menneskene oppnå lykke, sunnhet og evig liv. De ulykkelige forhold som nå rår, vil da for bestandig høre fortiden til. Den glede menneskene da vil få erfare, vil mer enn oppveie alle de lidelser de er blitt utsatt for. Jehova Gud vil sørge for at det blir slik, ved å omdanne jorden til et paradis. Som det står i Salme 145:16: Du ( Gud ) opplater din hånd og metter alt levende med velbehag. Ingen ting kan hindre Gud i å gjennomføre sine hensikter. Han holder det han lover: Således skal mitt ord være, som går ut av min munn, det skal ikke vende , tomt tilbake til meg, men det skal gjøre det jeg vil og lykkelig utføre det som jeg sender det til ( Es 55:11 )

 

Ettersom Gud skal fjerne de onde ved av avsluttingen på denne tingenes ordning, vil slike ting som mord, voldtekt, ran og andre forbrytelser ikke forekomme i den nye ordning. Tenk på det. Alt ondt vil forsvinne. Rettferdselskende mennesker vil ikke lenger måtte lide på grunn av onde menneskers handlinger. Som det ble lovt o Ordspråkene 10:30: De rettferdige skal aldri rokkes, men de ugudelige skal ikke få bo i landet.

 

Når onde mennesker og demonene er fjernet, vil rettferdigheten herske overalt på jorden. Under Guds rikes herlige styre vil jordens beboere ikke lære noe som er ondt. De skal aldri mer lære noe som kan være til skade for andre. Nei, det skal tvert imot bli slik at jordboerne lærer rettferdighet. Ingen vil bli ført på avveie av falsk religion eller slike uvitenskapelige teorier som evolusjonsteorien. Ettersom som alle vil bli undervist i sannheten, vil følgende profeti bli oppfylt: Jorden er full av Herrens kunnskap, liksom vannet dekker havets bunn. ( Es 26:9 ) Det er imidlertid ikke bare ondskapen og uvitenheten som skal forsvinne. Alle de skadelige virkninger som det første menneskepars opprør mot Gud førte med seg, skal også forsvinne.

 

Det burde være straffbart å forsøke å narre folk med slik usannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er imidlertid ikke bare ondskapen og uvitenheten som skal forsvinne.

Når uvitenheten forsvinner, så er det ikke lengre grunnlag for religioner. Å kalle evolusjonsteorien for uvitenskalpelig er en god indikasjon på uvitenheten som preger en del religiøse. Evolusjonsteorien er en av de best dokumenterte vitenskapelige teorier, og den står i dag sterkere enn noen gang. Du må gjerne fornekte den, men å kalle den uvitenskapelig sier mer om deg enn du tilsynelatende skjønner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Selv om menneskene lever i frykt fra vuggen til graven, kan vi tillitsfullt se hen til en tid i nær framtid da Jehova Guds rike med kristus Jesus som konge skal fjerne all lidelse for alltid- sykdom og død innbefattet.

Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå. Hvorfor i huleste ønsker noen evig liv? Jeg har tidligere diskutert dette med kristne som tror at de kommer til himmelen.

Jeg har spurt flere om hvordan de skal klare seg en evighet i himmelen uten å bli komplett gal, men aldri fått noe svar. Og du mener altså at du skal leve en evighet her på jorden i et paradis?

 

Kanskje du da kan svare meg på hvordan du har tenkt til å klare deg de første tusen årene uten å bli gal? Hva med de første milliarder av år? Har dere kristne (både Jehovas vitner og andre) noen gang tenkt over hvor lenge en evighet uten død er??

Du nevnte ikke evig liv så vidt jeg kan se men det blir jo konsekvensen av en tilværelse uten død.

 

Hva har dere tenkt til å holde på med? Daglige orgier kan også bli kjedelig etter noen år.

Jeg har hørt noen kristne si at man vil bruke evigheten på å prise Gud, som om et evig Nord-Korea vil få ateister som meg til å bli så fristet at vi konverterer på dagen. ^_^

 

Vil dere få barn i dette paradiset? Vil ikke de da ha såkalt "fri vilje" så de kan ødelegge paradiset, eller skal Gud kontrollere alles tanker og handlinger hele tiden?

Hvis folk skal våkne opp til dette paradiset ved Kristus sin tilbakekomst, vil de våkne opp som gamle folk eller vil alle bli unge igjen?

Vil Olga som døde med frontotemporal demens bli frisk selv om demensen påvirket hennes personlighet totalt i de siste årene?

Hva om hun først ble kristen på sine eldre dager? Vil hun da bli gjort om til sitt 30 årige ateistiske jeg?

Vil en eldre kristen mann bli gjenforent med sin første kone eller sin tredje (kristne gifter seg flere ganger de og)? Med den kristne moren som han ikke kunne fordra eller med den ateistiske onkelen han likte godt?

 

Ingen religiøse som tror på evig paradis (i himmelen eller på jorden) har noen gang klart å svare meg på disse spørsmålene.

Man skulle tro at folk som dedikerer sine liv til å oppnå dette evige livet visste bedre hva de gikk til.

 

 

Hvor annerledes vil ikke forholdene på jorden bli når Gud gjør slutt på det onde. I stedet for å erfare sorg, sykdom og død vil menneskene oppnå lykke, sunnhet og evig liv. De ulykkelige forhold som nå rår, vil da for bestandig høre fortiden til. Den glede menneskene da vil få erfare, vil mer enn oppveie alle de lidelser de er blitt utsatt for. Jehova Gud vil sørge for at det blir slik, ved å omdanne jorden til et paradis. Som det står i Salme 145:16: Du ( Gud ) opplater din hånd og metter alt levende med velbehag. Ingen ting kan hindre Gud i å gjennomføre sine hensikter. Han holder det han lover: Således skal mitt ord være, som går ut av min munn, det skal ikke vende , tomt tilbake til meg, men det skal gjøre det jeg vil og lykkelig utføre det som jeg sender det til ( Es 55:11 )

 

Ettersom Gud skal fjerne de onde ved av avsluttingen på denne tingenes ordning, vil slike ting som mord, voldtekt, ran og andre forbrytelser ikke forekomme i den nye ordning. Tenk på det. Alt ondt vil forsvinne. Rettferdselskende mennesker vil ikke lenger måtte lide på grunn av onde menneskers handlinger. Som det ble lovt o Ordspråkene 10:30: De rettferdige skal aldri rokkes, men de ugudelige skal ikke få bo i landet.

 

Når onde mennesker og demonene er fjernet, vil rettferdigheten herske overalt på jorden. Under Guds rikes herlige styre vil jordens beboere ikke lære noe som er ondt. De skal aldri mer lære noe som kan være til skade for andre. Nei, det skal tvert imot bli slik at jordboerne lærer rettferdighet. Ingen vil bli ført på avveie av falsk religion eller slike uvitenskapelige teorier som evolusjonsteorien. Ettersom som alle vil bli undervist i sannheten, vil følgende profeti bli oppfylt: Jorden er full av Herrens kunnskap, liksom vannet dekker havets bunn. ( Es 26:9 ) Det er imidlertid ikke bare ondskapen og uvitenheten som skal forsvinne. Alle de skadelige virkninger som det første menneskepars opprør mot Gud førte med seg, skal også forsvinne.

 

Det burde være straffbart å forsøke å narre folk med slik usannhet.

 

 

?????

 

Profetien i Mika 4:4 viser hvilke trygge forhold menneskene da vil leve under: De skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre og ingen skal skremme dem. Dette innebærer at de aldri mer vil måtte leve i frykt på grunn av forbrytelser og opptøyer. Guds rikes styre vil trygge menneskenes liv og eiendom. Det vil ikke lenger finnes slumkvarterer og overbefolkede boliger som så ofte har vært arnesteder for stridigheter og uvennskap.

 

Når alle dårlige forhold og alle onde mennesker er borte, kan rettferdselskende ta jorden i besittelse. Bibelen sier: De saktmodige skal arve landet og glede seg ved megen fred. De rettferdige skal arve landet og bo i det evinnelig. ( Sal 37:11,29 )

Lenke til kommentar

Ettersom Gud skal fjerne de onde ved av avsluttingen på denne tingenes ordning, vil slike ting som mord, voldtekt, ran og andre forbrytelser ikke forekomme i den nye ordning. Tenk på det. Alt ondt vil forsvinne. Rettferdselskende mennesker vil ikke lenger måtte lide på grunn av onde menneskers handlinger. Som det ble lovt o Ordspråkene 10:30: De rettferdige skal aldri rokkes, men de ugudelige skal ikke få bo i landet

Så du sier egentlig at det skal bli helt slutt på menneskers frie vilje, at alle skal ble en slags tankeroboter som ikke har mulighet til å tenke noe annet enn det gud ønsker?
Lenke til kommentar

Så du sier egentlig at det skal bli helt slutt på menneskers frie vilje, at alle skal ble en slags tankeroboter som ikke har mulighet til å tenke noe annet enn det gud ønsker?

Ildsint får arrestere meg om jeg tar feil men i følge JW er det er satan som påvirker mennesker til onde handlinger og tanker, så når satan er borte vil ikke mennesket selv med fri vilje synde, og de som eventuellt skulle begå ondskap i den nye ordningen vil bli tatt hånd om.

Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ildsint får arrestere meg om jeg tar feil men i følge JW er det er satan som påvirker mennesker til onde handlinger og tanker, så når satan er borte vil ikke mennesket selv med fri vilje synde, og de som eventuellt skulle begå ondskap i den nye ordningen vil bli tatt hånd om.

Er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Merkelig, i så fall synder vi jo egentlig ikke av fri vilje, og da fortjener vi vel alle å komme til himmelen, siden det er Satans skyld og ikke vår egen at vi ikke gjør som Gud vil?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ateister reagerer med provokasjon, sinne og hat når de får høre at en person tror på Gud. Hva er grunnen til dette? De blir reagerer ikke på samme måte når de får høre at en person tror på annet som de anser som overnaturlig, som for eksempel tusser, feer og julenissen.

Det Ateister reagerer på, er at nevnte kristne gjerne vil ha samfunnet tilrettelagt for seg og sin tro.

Og at de ikke reagerer på det andre du nevner vet du ikke noe om, da du aldri har vært offer for en slik reaksjon. Kristne klager over at ateister ikke er kritiske mot muslimer, og muslimer klager på at ateister ikke er kritiske nok mot kristne.

 

Hva du tror hjemme i din egen stue bryr ingen seg om. Det er når du skal bygge kirke for statens penger, sende alle barna på skolegudstjeneste, hindre homofile i å gifte seg, og stoppe kvinner fra å ta abort, at ateistene blir irriterte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...