Gå til innhold

ANMELDELSE: The Legend of Zelda: Breath of the Wild


Anbefalte innlegg

Trist å se at det er så mange som ikke makter å forstå at man ikke kan sette spill opp mot hverandre på det ene kriteriet at de er spill. Det blir som noen tidligere har nevnt som å sammenligne sjokomelk og vin, det gir lite mening. Tetris er ett sabla bra spill men selv om det kanskje får en fortjent 8 eller 9/10 så sitter jeg ikke å sier at det er ett bedre spill enn f.eks. Ghost Recon: Wildlands som har 7 i metascore, de kan ikke sammenlignes. Jeg ser noen nevne film, men det er faktisk det samme der også, du sammenligner sannsynligvis ikke Guardians of the Galaxy med Shawshank Redemption, for stort sett det eneste de har til felles er at de er filmer.

 

Også var det responsen til en del her da angående anmeldelsen/karakteren... Skremmende mange som virker å igjen slite med å forstå at dette er EN persons mening. Helt utrolig at mange virker å leve i den tro at en anmeldelse, uansett hvem/hvilken side den kommer fra, er en slags "semi-fasitt" levert og godkjent av en unison gruppe ansatte hos ett selskap, når det i realiteten til syvende og sist er, som sagt, en person og hans egen mening. At anmelder gjør det under ett banner (Gamer.no i dette tilfellet), forandrer ikke på dette.

Endret av NrNine
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

StigtriX: jeg reagerer bare på at de fleste som virkelig har spilt spillet roser det opp i skyene, mens andre som ikke engang har spilt det skal dømme det nord og ned. Jeg holder på med det nå og for meg er det et av tidenes beste spill.

Det er jo fair, men å angripe meg når du misforstår det jeg skriver er ikke fair ;) At du synes det er er et av tidens beste spill er jo topp, men bryr du deg virkelig ikke om noen av punktene som listes opp i anmeldelsen som svakheter, eller har du andre synspunkter? Jeg er genuint interessert og ikke sarkastisk. Jeg misliker selv og merker lett lav FPS og tydelige kanter. Det betyr en god del for min opplevelse av et spill.

Lenke til kommentar

For meg personlig drar det ned at det ikke en gang klarer 30 FPS stabilt, 

Warning: Jeg er langt "off topic" nå, og dette er ikke spesifikt rettet mot deg. Mer et spørsmål om en ny trend.

 

Hva er greien med denne pleonasmen? Stadig flere sier "meg personlig" når de skal fremlegge en egen mening.

Det blir litt som å si "Jeg, som er ungkar og singel". Eller  "jeg er en norsk nordmann fra Norge.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

StigtriX: jeg reagerer bare på at de fleste som virkelig har spilt spillet roser det opp i skyene, mens andre som ikke engang har spilt det skal dømme det nord og ned. Jeg holder på med det nå og for meg er det et av tidenes beste spill.

Det er jo fair, men å angripe meg når du misforstår det jeg skriver er ikke fair ;) At du synes det er er et av tidens beste spill er jo topp, men bryr du deg virkelig ikke om noen av punktene som listes opp i anmeldelsen som svakheter, eller har du andre synspunkter? Jeg er genuint interessert og ikke sarkastisk. Jeg misliker selv og merker lett lav FPS og tydelige kanter. Det betyr en god del for min opplevelse av et spill.

Jeg bryr meg ikke om alle de for meg "små bagatellene" det er selve spillopplevelsen som betyr noe for meg, jeg rett og slett koser meg. Jeg er ikke noe spessielt nitendo fan, jeg spiller for det meste ps4 og xbox.

Lenke til kommentar

 

For meg personlig drar det ned at det ikke en gang klarer 30 FPS stabilt,

 

Warning: Jeg er langt "off topic" nå, og dette er ikke spesifikt rettet mot deg. Mer et spørsmål om en ny trend.

 

Hva er greien med denne pleonasmen? Stadig flere sier "meg personlig" når de skal fremlegge en egen mening.

Det blir litt som å si "Jeg, som er ungkar og singel". Eller "jeg er en norsk nordmann fra Norge.

Det er for å understreke at det er min mening, slik som jeg understreker noe sarkastisk på nett med "/s". Jeg gjør det kun på nett fordi det er så mange som misforstår hvis jeg kun bruker "meg" når jeg formulerer meg slik. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg misliker å måtte forklare ting fordi andre ikke gidder å lese ordentlig igjennom en post, slik som skjedde tidligere i tråden her. Jeg er vel "skadet" av forumfolk :p

 

 

 

StigtriX: jeg reagerer bare på at de fleste som virkelig har spilt spillet roser det opp i skyene, mens andre som ikke engang har spilt det skal dømme det nord og ned. Jeg holder på med det nå og for meg er det et av tidenes beste spill.

Det er jo fair, men å angripe meg når du misforstår det jeg skriver er ikke fair ;) At du synes det er er et av tidens beste spill er jo topp, men bryr du deg virkelig ikke om noen av punktene som listes opp i anmeldelsen som svakheter, eller har du andre synspunkter? Jeg er genuint interessert og ikke sarkastisk. Jeg misliker selv og merker lett lav FPS og tydelige kanter. Det betyr en god del for min opplevelse av et spill.
Jeg bryr meg ikke om alle de for meg "små bagatellene" det er selve spillopplevelsen som betyr noe for meg, jeg rett og slett koser meg. Jeg er ikke noe spessielt nitendo fan, jeg spiller for det meste ps4 og xbox.
Da bekrefter du min mistanke: at mange ser bort i fra mangler og heller fokuserer på spillopplevelsen. Jeg sier ikke at det er galt, men det går ikke overens med en anmelders jobb, som er å gå i dybden og veie det positive opp mot det negative. Det blir derfor for dumt når mange (mener ikke deg) lar følelser og selve spillopplevelsen drukne alt av kritikk. Endret av StigtriX
Lenke til kommentar

Jeg syns dere gjer Zelda et ufortjent lav poeng. Joda zelda er definitv ikke en 10/10 men den er ikke så dårlig som en 6er. en 8 er mer rette tallet .Spelle er ikke for alle da det handle mye om utforskning .. når man balansere selv spellet litt med utforkse og så storry og holde seg til dette uten har som mål og fullføre spelle 100% så er det ikke så dårlig som dere vil har dette. Utforske nye områder og så gjør ting i story eller side quest gjør spellet til en 8er. Når man selv sette seg et mål og vill gjør for mye så blir spellet dårligere for den ene person. Det må også sies at dette zelda spell er nokk ikke for alle zelda fans. Friheten og ingen håndholdning kan hver noe folk ikke ønkser seg. Det gjør spellet vanskeligere. i tilleg så er lynes bare overpowered og tull som kreve perfekt insats av en .. som er litt overkill .., spelle har litt problemer fra en medicore story til til vanskelige finder til litt irriterende game mecanics some kunne gjerne hat litt mer tweaking for gjør spelle litt enklere for causual players. Men vis man ser hva spellet er fult opp med og spellet i sin helhet så kan man fulføre spelle eter 50-100 timer uten og kjede seg og stor kose seg. Derfor er zelda en 8 av 10 for meg. Eller i det minste en 7er ..men en 6er er alt for lavt for dette spellet

Lenke til kommentar

Kjære gamer.no, dere må forstå at dere mister troverdighet med slike anmeldelser og karakterer som markant skiller seg ut fra andre. Skal vi lesere ta gamer.no særiøst så foreslår jeg at dere slutter å anmelde spill gjennom subjektive blogginnlegg og heller setter sammen en slags panel som anmelder spillene. Så minimerer vi risikoen for avvik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære gamer.no, dere må forstå at dere mister troverdighet med slike anmeldelser og karakterer som markant skiller seg ut fra andre. Skal vi lesere ta gamer.no særiøst så foreslår jeg at dere slutter å anmelde spill gjennom subjektive blogginnlegg og heller setter sammen en slags panel som anmelder spillene. Så minimerer vi risikoen for avvik.

Om noe så er jo det å føye seg inn i rekken og gi høy score fordi andre gjør det noe som burde føre til at de mister troverdighet. Helt naturlig at ikke alle spillanmeldere liker alle spill like bra. 

 

Jeg aner kanskje et hint av ironi i innlegget ditt, men ikke nok til at jeg er sikker.

Lenke til kommentar

Joda zelda er definitv ikke en 10/10 men den er ikke så dårlig som en 6er. en 8 er mer rette tallet . 

Du nevner tall i hytt og pine i teksten din, men har det noe å si? Les anmeldelsen igjen men ignorer at de legger til et tall på slutten. Lat som de ikke fikk en karakter. Er du da enig i anmeldelsen? Synes du den er okei selv om du er enig?

 

Hvilket tall man setter er i utgangspunktet ganske irrelevant da det er teksten som har noe å si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Alle spillanmeldelser er subjektive, ingen vil ha objektive spillanmeldelser. 

Alle anmeldelser er subjektive til en viss grad, men det er da så absolutt mange objektive kvaliteter i et spill.

Som til dømes biletefrekvens, kvalitet på oppdrag/oppgåver, variasjon i fiendar og distanse mellom ting ein faktisk kan gjere i spelverda - noko omtrent alle omtalane på metacritic annerkjenner er av høgst varierande kvalitet, men som omtrent ingen gir noko særleg vekt (som igjen beviser at såkalla "objektive" faktorar er reint subjektive, fordi folk vektar dei ulikt)?

 

Karaktersetting er òg i høgaste grad subjektivt. Du seier det han skriv burde halde til 8/10, men det verkar ikkje slik for meg, til dømes. Alle vil vektlegge desse elementa ulikt. Eg meiner og at 6/10 er ein god karakter, og har gitt det til fleire av spela eg har likt godt, og har anmeldt. 

6/10 er middelmodig karakter trenger ikke å være fugleforsker til å forstå dette, der er jo faen såvidt over middels. Mest clickbait anmeldelsen jeg har sett, første å siste gang jeg besøker denne siden det kan jeg love dere, deres clickbait virka da med andre ord lage en konto her for å skrive til denne useriøse anmelderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære gamer.no, dere må forstå at dere mister troverdighet med slike anmeldelser og karakterer som markant skiller seg ut fra andre. Skal vi lesere ta gamer.no særiøst så foreslår jeg at dere slutter å anmelde spill gjennom subjektive blogginnlegg og heller setter sammen en slags panel som anmelder spillene. Så minimerer vi risikoen for avvik.

 

Du mener altså at de skal se hva andre har gitt spillet, og deretter velge at "oooook, de fleste andre gir dette spillet 10/10, så da må vi også gjøre det folkens, ellers kan det jo være fare for at vi skiller oss ut, og gudforby om vi skulle gjøre det, da kan jo folk begynne å tro at vi har egne meninger og greier"

 

 

 

 

 

 

Alle spillanmeldelser er subjektive, ingen vil ha objektive spillanmeldelser. 

Alle anmeldelser er subjektive til en viss grad, men det er da så absolutt mange objektive kvaliteter i et spill.

Som til dømes biletefrekvens, kvalitet på oppdrag/oppgåver, variasjon i fiendar og distanse mellom ting ein faktisk kan gjere i spelverda - noko omtrent alle omtalane på metacritic annerkjenner er av høgst varierande kvalitet, men som omtrent ingen gir noko særleg vekt (som igjen beviser at såkalla "objektive" faktorar er reint subjektive, fordi folk vektar dei ulikt)?

 

Karaktersetting er òg i høgaste grad subjektivt. Du seier det han skriv burde halde til 8/10, men det verkar ikkje slik for meg, til dømes. Alle vil vektlegge desse elementa ulikt. Eg meiner og at 6/10 er ein god karakter, og har gitt det til fleire av spela eg har likt godt, og har anmeldt. 

6/10 er middelmodig karakter trenger ikke å være fugleforsker til å forstå dette, der er jo faen såvidt over middels. Mest clickbait anmeldelsen jeg har sett, første å siste gang jeg besøker denne siden det kan jeg love dere, deres clickbait virka da med andre ord lage en konto her for å skrive til denne useriøse anmelderen.

 

 

Hvordan kan en helt ærlig anmeldelse som er en persons helt personlige mening om et spill, være en "clickbait"?

Er det clickbait fordi du så anmeldelsen og tenkte "SHIIIIT YEAAAH enda en anmeldelse som kommer til å gi spillet jeg elsker 10/10 sånn at jeg kan få det enda bedre med meg selv og få bekreftelse på at spillsmaken min er "riktig", for så å oppdage at "damn denne anmeldelsen snakker stygt om spillet mitt, dont waste my fuckin time bishes yolo mafakas"?

 

-----------------------------------------------

 

Note; Jeg har ikke spilt spillet selv og har ingen verken subjektive eller objektive meninger om det annet enn at jeg syns det ser pent ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Et valid spørsmål her, ettersom denne anmeldelsen og karakteren naturligvis vil gjenspeile Gamer.no sin mening om spillet utad er jo hvorvidt hele redaksjonen føler seg enig i karakteren og anmeldelsen? Jeg tar det nesten for gitt at det sitter flere i redaksjonen som har spilt spillet i større og mindre grad og alle har nok sine inntrykk og meninger om spillet.

 

Man setter naturligvis spillet til bestemte personer og det er deres oppgave å anmeldelse og vurdere spillet. Men når man går så til de grader utenfor "normalen" hva gjelder vurdering så hadde det kanskje vært greit å fått en slags vurdering ifra flere hold i redaksjonen for å få et par nyanserte blikk på teamet?

 

Dette føles litt som om min samboer skulle vurdere/anmelde Ringenes Herre filmene eller at jeg skulle vurdere/anmelde Moana/Vaianna. Det er en fryktelig dårlig idé da jeg vet hun er temmelig likegyldig til adventure/action som Ringenes Herre, mens jeg på min side aldri helt har klart å satt like stor pris på disse Disneyfilmene som det henne og mange andre gjør.

 

Noen ganger så må man vel rett og slett innse at man rett og slett ikke er i målgruppen og at man derfor kanskje er dårlig egnet til å kritisere/vurdere/anmelde det som blir levert. Noe som det kan tyde på at har vært tilfellet her når artikkelforfatter sin mening står så i sterk kontrast til resten av spillmediet.

 

 

Nå vil jeg ikke henge meg så alt for mye opp i karakteren i seg selv, personlig så føler jeg anmeldelsen i sin helhet fremstår veldig svak. Etter å ha lest teksten så sitter jeg igjen med et inntrykk av at spillet er bra, men med irritasjonsmomenter som normalt skulle tilsi 7-8 av 10. Hvertfall sett ut ifra Gamer.no sine andre anmeldelser som legger seg i samme toneart og vurdering underveis. Men her har tilsynelatende artikkelforfatter helt bevisst valgt å legge langt mer vekt og tyngde på de negative delene av spillet enn hva Gamer relativt sett har hatt for vane tidligere og spillet får derfor det som fremstår (ut ifra teksten i anmeldelsen) som en i overkant krass og lav karakter. Det virker også som om vedkommende som har spilt og anmeldt spillet rett og slett har stått opp på feil fot når det kommer til dette spillet da hele anmeldelsen virker nærmest fra starten av å være gjennomsyra kritisk til hver minste lille detalj i spillet. Akkurat som en person som går inn med en forventning av at noe skal være prikkfritt, ja en 10 av 10 og med det som utgangspunkt forsøker å finne feil, mangler og argumenter for hvorfor spillet ikke er perfekt og et 10 av 10 og med det som utgangspunkt så får du sjeldent en positiv spillopplevelse.

 

 

Som sagt så er jeg helt enig i at spillet virker noe "oppskrytt". Jeg liker spillet selv, men føler ikke at det er et 10 av 10 og blant de beste spillene i historien. Men samtidig så føler jeg at den anmeldelsen og mengden av flisespikkeri og kritikk som blir levert her er langt over bord og virkelig i overkant. Skulle vi anmeldt alle spill på denne måten og slått så til de grader ned på hver minste lille ting vi ikke liker i spill så hadde ingen kommet over 7 av 10.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kjære gamer.no, dere må forstå at dere mister troverdighet med slike anmeldelser og karakterer som markant skiller seg ut fra andre. Skal vi lesere ta gamer.no særiøst så foreslår jeg at dere slutter å anmelde spill gjennom subjektive blogginnlegg og heller setter sammen en slags panel som anmelder spillene. Så minimerer vi risikoen for avvik.

Det er bare død fisk som følger strømmen. Det du faktisk etterlyser er et system hvor alle skal mene det samme. Skremmende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

For meg personlig drar det ned at det ikke en gang klarer 30 FPS stabilt, 

Warning: Jeg er langt "off topic" nå, og dette er ikke spesifikt rettet mot deg. Mer et spørsmål om en ny trend.

 

Hva er greien med denne pleonasmen? Stadig flere sier "meg personlig" når de skal fremlegge en egen mening.

Det blir litt som å si "Jeg, som er ungkar og singel". Eller  "jeg er en norsk nordmann fra Norge.

 

 

Grunnen er at folk rett ikke slett ikke klarer å oppfatte at ting som er en åpenbar meningsytring av den subjektive typen faktisk er det, derfor smører folk på for å virkelig hamre det inn. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...