Gå til innhold

ANMELDELSE: The Legend of Zelda: Breath of the Wild


Anbefalte innlegg

Vel fint å se at folk har forskjellige meninger. Jeg har forholdt meg en tanke skeptisk ettersom spillet har høstet litt overdådig mye bra kritikk.

 

Jeg er langt ifra ferdig, men jeg koser meg fortsatt iherdig etter laaaaaangt mer enn 20 timer.

 

Klarer ikke å sette karakter på spillet før jeg er ferdig og har fått det litt ut av systemet igjen. Har veldig vanskelig for å slenge full score etter spill, men for meg føles spillet definitivt nærmere 10 enn 6. Spillet er bra, men foreløpig holder jeg en knapp på Wind Waker som beste i serien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å bruke skalaen 0 - 10, vil det å gi et spill 6 tilsi at spillet er litt over middels bra. Breath Of The Wild er godt over middels bra. 10/10? Nei. Men 6/10? Latterlig. Syns anmeldelsen preges av at spillet er blitt rushet gjennom. Null hat til anmelder eller gamer.no i sin helhet, men dette var en skivebom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert innkjøp av Switch, men valgte å vente det da jeg synes spillutvalget var tynt ved release.
Heldigvis finnes Snipperclips (8/10). Siden dette tydeligvis er et mye bedre spill enn Zelda, burde fremtiden være sikret. Gleder meg til 50+ timer med papirklipping!!!

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert innkjøp av Switch, men valgte å vente det da jeg synes spillutvalget var tynt ved release.

Heldigvis finnes Snipperclips. Siden dette tydeligvis er et mye bedre spill enn Zelda, burde fremtiden være sikret. Gleder meg til 50+ timer med papirklipping!!!

Du har jo 1-2-switch der du kan melke kuer. Det fikk karakteten 5/10 hos gamer, altså omtrent på nivå med Zelda spillet.

Lenke til kommentar

Andre Zelda-anmeldelser:
 

Wind Waker: 10/10
Minish Cap: 8/10
Four Swords Adventure: 7/10
Twilight Pricess: 9/10
Phantom Hourglass: 7/10
Spirit Tracks: 7/10
Ocarina of Time: 10/10
Skyward Sword: 9/10
A Link Between Worlds: 9/10
Majoras Mask: 8/10
Tri Force Heroes: 5/10
Hyrule Warriors 5/10
Hyrule Warriors Legends 3/10

Så hvis man ser bort fra de sistnevnte "spin-off" spillene så er Breath of the Wild det dårligste Zelda spillet på over 20 år?
(dårligste zelda-spill ever???)

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Andre Zelda-anmeldelser:

 

Wind Waker: 10/10

Minish Cap: 8/10

Four Swords Adventure: 7/10

Twilight Pricess: 9/10

Phantom Hourglass: 7/10

Spirit Tracks: 7/10

Ocarina of Time: 10/10

Skyward Sword: 9/10

A Link Between Worlds: 9/10

Majoras Mask: 8/10

Tri Force Heroes: 5/10

Hyrule Warriors 5/10

Hyrule Warriors Legends 3/10

Så hvis man ser bort fra de sistnevnte "spin-off" spillene så er Breath of the Wild det dårligste Zelda spillet på over 20 år?

(dårligste zelda-spill ever???)

 

Enda en som ikke skjønner hvordan anmeldelser fungerer. Hvor mange eksempler trengs? Men skjønner jo det genererer aktivitet på forumet. Men er det virkelig slik type aktivitet en vil ha her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud så dere syter. Gå til mamma og få litt kos eller hold kjeft! Nå sikter jeg til de to gruppene her inne som syter;

1) 11 år gamle gutter som ikke forstår hvordan en anmeldelse fungerer, barn rett og slett.

2) Eldre gutter som sliter med mammasyndrom og andre ordens oppfatning. Det er faktisk ok at noen har en annen mening enn deg, spesielt etter at man har fylt 16 år!

Kanskje ikke en 6er, kanskje ikke en 10er, men dine meninger betyr faen ikke mer enn anmelders. Jeg driter i om du har århundrets opplevelse i spiller eller ikke, for alle er ulik. Det kryr av spill jeg elsker som har fått lavere karakter enn hva jeg ville gitt og motsatt, spill jeg hater som får høyere. Vi er forskjellige!

Og dere som sier takk og farvel? Please dra, kommenter aldri her igjen. Dere blir ikke savnet, av noen, noen gang!

Oi, der satte du oss virkelig på plass :) ok, vi trekker alt som er sagt tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Andre Zelda-anmeldelser:

 

Wind Waker: 10/10

Minish Cap: 8/10

Four Swords Adventure: 7/10

Twilight Pricess: 9/10

Phantom Hourglass: 7/10

Spirit Tracks: 7/10

Ocarina of Time: 10/10

Skyward Sword: 9/10

A Link Between Worlds: 9/10

Majoras Mask: 8/10

Tri Force Heroes: 5/10

Hyrule Warriors 5/10

Hyrule Warriors Legends 3/10

 

Så hvis man ser bort fra de sistnevnte "spin-off" spillene så er Breath of the Wild det dårligste Zelda spillet på over 20 år?

(dårligste zelda-spill ever???)

Hvis du får karakter 6 på en skolestil i 8. klasse på ungdomsskolen, og en 3 på en stil du skriver på avsluttende året på videregående, er da skolestilen i 8. klasse mye bedre enn den du skrev på VGS?

 

Kanskje man ved noen anledninger skal ta hensyn til at forventninger ikke står stille i tid. Duke Nukem Forever ville sikkert fått 10/10 i 1997.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare enten stenge denne tråden eller la folk få si sin mening uansett hvor uenig man er? Nå handler det jo mer om å kritisere hverandre enn å diskutere spillet :)

Nei, det handler om å oppføre seg og komme med sin saklige mening. Tråden kryr av gutter i puberteten som prøve å rope høyest, på teitest mulig måte - det svulmer over av eksempel fra tråden man kan dra opp. Mange av de som har skrevet her vil nok ikke føle seg truffet, og de var ikke mitt innlegg ment til heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hahaha, wat? Jeg er ikke noen gigafan av Skyrim selv, men waaaat?

Skyrim suger. Synd at du måtte finne det ut på denne måten. Det er ingenting med spillmekanikkene i skyrim som ikke er som hentet fra nittitallet. Bethesda kverner ut samme dritten år etter år, og lojale fans gulper det ned.

 

 

 

Hvis du får karakter 6 på en skolestil i 8. klasse på ungdomsskolen, og en 3 på en stil du skriver på avsluttende året på videregående, er da skolestilen i 8. klasse mye bedre enn den du skrev på VGS?

 

Kanskje man ved noen anledninger skal ta hensyn til at forventninger ikke står stille i tid. Duke Nukem Forever ville sikkert fått 10/10 i 1997.

 

 

 

Poenget er at dette objektivt er det beste zelda-spillet siden OoT. At anmeldelsen legger så mye vekt på ting som, f'eks "tom verden", når vedkommende nevner SKYRIM som et positivt eksempel i den sammenhengen, gjør det overtydelig at den er skrevet av et millenniumsbarn som har fått COD og makkverket Fallout 3 i tåteflaska. 

 

Selvfølgelig er ikke spillet perfekt, voice actingen høres ut som de har fått  noen randos fra mittanbud.no til å spille inn linjene, men 6/10 er noe av det mest edgye jeg har lest på denne siden. Asscreed unity fikk f'eks 8/10.

 

Dere burde sjekke ut anmeldelsen hos pressfire.no, halvparten står i rak motsetning til det anmelder skriver her, og halve kommentarfeltet brukes til å gjøre narr av denne anmeldelsen, også fra skribenter. Jeg skjønner dem godt.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Må si jeg hadde ikke ventet den karakteren fra Gamer.no. Har selv spilt spillet i 40 timer og kan absolutt se at spillet har sine mangler, men hvis man bare setter skylapper på og graver seg ned i de manglene som er så går man virkelig glipp av et fantastisk spill. Har aldri tidligere vært borti et spill som innbyr på slik en eventyrslyst og nysgjerrighet som dette spillet ga. I mine øyne er spillet et av tidenes beste spill, spesielt om man har spilt Zelda-spill tidligere og får litt av nostalgieffekten ut av det.

Man skal få lov å ha sine egne meninger, men i mine øyne virker anmeldelsen mer til å være skrevet utfra sine egne uoppnåelige forventninger (ref kommentarer rundt intervjuer fra spillutvikler tidligere etc) enn basert på det håndverket en sitter og tester. Totalpakken som er levert her med høydepunktene, spillvarigheten, variasjonen, muligheten til å gjøre ting på sin måte, alt av sidequests, små detaljer og samlegjenstander.....6/10? Really? Jeg ville i hvertfall vurdere å revidere hele anmeldelsen og reflektere litt over hvorfor de enkelte tingene irriterte så mye som de gjorde. Hype killed the reviewer.

 

Altså, om anmelder forventet the witcher 3 og romance options med fiskefolk, så er det klart skuffelsen brer seg.

Lenke til kommentar

 

Poenget er at dette objektivt er det beste zelda-spillet siden OoT.

Hvordan måler du det objektivt?

 

 

1. Spill alle zelda-spillene.

 

2. Gjør deg opp en mening.

 

3. Sjekk metacritic og se om 50 andre spillanmeldere har samme mening eller litt avvikende mening.

 

4. Kom til en konklusjon etter å ha lest og vurdert poengene til de andre anmelderene.

 

Dette er kanskje ikke lakmuseksempelet på en objektiv mening men det er så nært man kommer. Dette er uansett flere hestelengder foran hylekoret her inne som aldri har spilt spillet, aldri vil spille det, og er sure fordi nintendo har en ny konsollgenerasjon på gang som betyr eksklusive titler.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er jo et perfekt eksempel for hvorfor subjektive anmeldelser ikke fungerer. Bare se på reaksjonene her.. Hva er vitsen med en subjektiv anmeldelse på et spill dersom det kan avvises med en annen person sin subjektive mening?

 

*snip*

En spillanmeldelse er ikke en fasit.

Om du hadde "snippet" litt lenger ned i kommentaren min, så hadde du fått med deg hva poenget mitt var også.

 

En anmeldelse burde gi oss som forbrukere de fakta vi trenger for å gjøre opp vår egen mening om spillet er verdt å kjøpe. En anmeldelse SKAL absolutt ikke være en fasit, det skal være et hjelpemiddel for oss som forbrukere før vi punger ut det vi eier og har.

 

En subjektiv anmeldelse er nettopp det, det er noen andres mening. Jeg kan ikke ta ett konkret utgangspunkt i det dersom jeg skal finne ut om JEG liker dette spillet.

 

Nei, akkurat, så les flere anmeldelser da. Jo flere synspunkter du får, jo lettere er det å ta et riktig valg. Det er veldig dumt å kun basere seg på kun en anmeldelse, spesielt når det gjelder kultur og underholdning.

Helt enig med deg der. Det er også noe jeg personlig gjør før kjøp. Vil forøvrig anbefale å ta en titt på Reddit siden for det aktuelle spillet før eventuelt kjøp.

Det jeg egentlig ville frem til her er hvor poengløst det er å publisere subjektive anmeldelser. Er det for mye å be om en objektiv anmeldelse som går grundig inn i spillmekanikker og rapporter et spill uten å alltid flagge sine egne meninger hele tiden?

Jeg mener at hele spillmarkedet er overfylt med synsing og karakterer som blir kastet rundt i hytt og pine. Ta (gud forby dette eksemplet) diktanalyse, siden det er noe vi alle måtte gå igjennom. Man gikk jo gjennom diktet for å finne virkemidler og hva budskapet med diktet var. Ikke hva din personlige mening om diktet var og hvor lite du likte hvordan setningene var bygd opp.

Det er opp til hver enkelt å tolke et spill og sette sin egen mening på hva det betyr for dem. Såpass tillit burde anmeldere og spillutviklere gi oss som forbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...