Gå til innhold

Fått jobbtilbud i et annet land


Anbefalte innlegg

Har fått jobbtilbud i et annet land (operasjonsansvarlig for en verdensdel, ganske sykt å tenke på da jeg aldri har tenkt på en slik stilling og aldri har hatt noen slike ambisjoner, er bare en arbeider som prøver å gjøre det som er best for firmaet). Har en ganske godt betalt jobb i norge. Jeg har muligheten til å leve mer eller mindre som en konge i dette landet; 200-300m2 luksusleilighet midt i sentrum av en stor by som folk reiser på ferie til, får reise gratis grunnet jobb over hele verdensdelen, masse ferie, samme lønn som i norge selv om utgiftene der er tilsvarende nærmere 1/4 av norge (og langt mindre skatt). Problemet er at jeg trolig må si opp jobben i norge og dermed kutter livlinjen til norge hvis ting går til helsike der nede. Jobber i oljebransjen så det sier seg selv at å flytte hjem igjen og få en jobb blir vanskelig med det første. Blir jeg i norge så beholder jeg trolig jobben min uansett. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du gjør en så god jobb for dette firmaet, så burde de gi deg en skriftlig garanti på at du kan få din norske stilling eller tilsvarende stilling tilbake etter en prøveperiode i utlandet.

 

Vanskelig å si hva vi hadde gjort, du gir oss lite å gå etter:

  • Hva er din familiesituasjon.
  • Hvor gammel er du.
  • Hvilket land er det snakk om.
  • Hvilken storby er det snakk om.
  • Er du mann eller kvinne.

 

Ellers har jeg de siste 18 mnd jobbet utenlands selv. Men jeg fikk skriftlig garanti for å få norsk jobb tilbake igjen etter endt oppdrag. Jobber også i oljeselskap. Jeg har ikke angret på at jeg takket ja til oppdraget. Men jeg ble stasjonert i Singapore. Jeg tror ikke jeg hadde takket ja til Syria, for eksempel.

Lenke til kommentar

Dersom du gjør en så god jobb for dette firmaet, så burde de gi deg en skriftlig garanti på at du kan få din norske stilling eller tilsvarende stilling tilbake etter en prøveperiode i utlandet.

 

Vanskelig å si hva vi hadde gjort, du gir oss lite å gå etter:

  • Hva er din familiesituasjon.
  • Hvor gammel er du.
  • Hvilket land er det snakk om.
  • Hvilken storby er det snakk om.
  • Er du mann eller kvinne.

 

Ellers har jeg de siste 18 mnd jobbet utenlands selv. Men jeg fikk skriftlig garanti for å få norsk jobb tilbake igjen etter endt oppdrag. Jobber også i oljeselskap. Jeg har ikke angret på at jeg takket ja til oppdraget. Men jeg ble stasjonert i Singapore. Jeg tror ikke jeg hadde takket ja til Syria, for eksempel.

Kuala lumpur

singel 

33

mann

 

har blandede tilbakemeldinger foreløbig om å få jobben tilbake etter endt "tjeneste". så enten blir det permisjon og ingen problem, eller så blir det avslutning av norsk arbeidsforhold. 

Lenke til kommentar

Du vil jo naturlig nok miste det sosiale sikkerhetsnettet i Norge. Mister du jobben i Malaysia vil du antagelig måtte trenge privat sykelønns- og arbeidsledighetsforsikring.

 

Hvis du klarer å legge av mye av inntekten din til sparing vil du antagelig kunne klare deg godt. Men det er jo vanskelig å flytte utenlands for de fleste, og du vil kunne bli ensom der nede.

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst, er dette ein stad du kunne tenkt deg å bu?

 

Reint økonomisk så er gevinsten at du med lavare levekostnader kan spare meir av lønna sidan lønna blir omtrent lik.

Så er det eit spørsmål om kor mykje av denne gevinsten som forsvinner i form av heimreiser til Norge. Eg rekner med at du må vell ta høgde for å reise heim i alle fall eit par gongar i året som f.eks. til jul og liknande for å holde kontakta med venner og famile.

 

Eg ville derfor vurdert nøye kor mykje lavare levekostnadane i landet er, kva forbruk du ville lagt deg på, og kor mykje ekstrakostnadar du får i form av reise før du tek denne jobben av økonomiske grunnar.

 

 

 

Om eg forstår deg rett så vil du få ei ledarstilling i ein anna verdensdel utan at du får meir betalt for jobbe, kun lavare levekostnadar i landet du flyttar til. Kor mykje du får dra nytte av lavare levekostnadar vil som nemnt være avhengig av kva forbruk du legger deg på. Er luksusleiligheita dekt av arbeidsgiver eller må du sjølv betale husleige? Veldig store leiligheiter i veldig store byar brukar å koste ein del nesten uansett kvar i verden du er, så om du går så mykje opp i standard på boligen så er det ikkje utenkelig at du ender opp på omtrent buutgiftene som du hadde hatt i ei lita leiligheit her i Norge.

 

I tillegg så vil du få ein del ubekvem arbeidstid dersom du skal drive å reise rundt i heile verdensdelen for å jobbe, i tillegg til at du nok må flytte frå hotell-rom til hotell-rom i den perioda du er ute å reiser. Alt dette utan at du får meir betalt i forhold til kva du har i dag.

 

Eg tenker derfor umiddelbart at du det er nok tvilsomt at du kan ta ein slik jobb i eit par år for å på den måten spare halve lønna og bygge deg opp ein formue som du kan bruke på å kjøpe eigen bolig i Norge for.

 

 

 

Skal du ta ein slik jobb så må det være på grunn av den faglige utfordringa, eventyrlysta, eller liknande meir personlege grunnar.

Dersom du tenker på dei økonomiske sidene så må du finrekne på både levekostnader og lønnsgoder.

 

Men å reise ut for å jobbe i 1-3 år for å oppleve litt nye ting, skaffe seg solid fyll til CV'en, kanskje sjå etter kone, osv for så å returnere til Norge nokre erfaringar rikare burde ikkje være noke problem sjølv om sparekontoen nok er like stor/liten som når du reiste ut.

 

Berre pass på at du ordner med privat helseforsikring, og at du sjekker opp detaljane for kor lenge du må bu i Norge igjen før du kan bli medlem i folketrygda igjen (det er karantenetid for personar som reiser ut og ikkje har skatta til Norge på ei stund).

Lenke til kommentar

Du tjener masse erfaring på å gjøre dette, da du vil få en helt annen verdensforståelse. Det er også nå du har sjansen til å gjøre et slikt stunt. Plutselig er du 40 år, kone og barn. Da er du stuck.

 

Kan jeg spørre hvordan du fikk jobbtilbudet? Søkte du, ble du oppsøkt? Gjennom hvilke forbindelser kom dere i kontakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...