Gå til innhold

Hvordan ser Norge ut om 100 år?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier lurer jeg på hvordan Norge ser ut om 100 år. Da tenker jeg ikke i så veldig stor grad bare hvordan den ser fysisk ut, men også hvordan politiske, sosiale, økonomiske og samfunnet vårt er i 2116. Dette er nok veldig vanskelig å tenke seg hvordan velferdsstaten Norge, i den grad om vi fortsatt har en velferdsstat om et århundre, men kanskje noen her har en mening om hvordan den kan se ut.

 

Spørsmål som hva kommer til å forme oss som nasjon, hva slags positive egenskaper kommer til å være ledende i fremtiden for Norge eller hva de største utfordringene vi har foran oss er vel en del av det som kan være interessante ting å tenke på.

 

Hva tror du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det vil være behov for en velferdsstat. Derfor tror jeg også den ikke vil eksistere.

 

Jeg tror vi kommer til å være rikere, og jobbe så mye vi vil. Jeg tror automatisering vil ta over de fleste jobber som gjøres i dag, og mennesker vil jobbe i yrker som krever følelser, kreativitet, og evne til å fikse eller forbedre systemer på en måte som maskinene (enda) ikke klarer selv.

 

Jeg tror vi er blitt mye mer liberale på områder som toleranse, men samtidig vil en hel del offerløs kriminalitet eksistere. Jeg tror de fleste lettere rusmidler vil være lovlig. Jeg tror teknologien vil gjøre det de facto lovlig å kjøpe og selge tunge rusmidler. Usikker på om det går den veien at alkohol vil bli ulovlig, eller om dette er for kulturelt forankret. Jeg heller mot at det vil være lovlig og at man kan kjøpe det hvor som helst.

 

Jeg tror det vil være ulovlig å kjøre alt. Det vil bli sett på som livsfarlig å føre en bil, dette er en oppgave for datamaskiner. Det vil være svært få ulykker. Vi vil generelt sett være veldig redde for å gjøre ting som vi i dag ser på som naturlige. Å gå over veien der biler kjører vil være kun for de mest vågale, og sannsynligvis strengt forbudt. Litt på samme måte som togskinner i dag.

 

Mye av livet vil foregå via internett, med smartbriller/drakt, som vil gi oss en 3D-verden der vi kan gøre alt vi vil. Jobbe, spille, ha sex. Noen som har sett filmen Surrogates? Sånn, bare at kroppene kun eksisterer i digital form.

 

Jeg tror dette samfunnet vil være svært individbasert, så jeg tror ikke noe vil forme oss som nasjon. På grunn av teknologien vil vi kunne "leve" hvor, og med hvem vi vil. Jeg tror dette vil undergrave legitimiteten Norge har som nasjon(eller stat) i nordmenns hode. Samtidig er det ofte slik at jo mer ting forandrer seg, jo mer vil folk søke noe som binder dem til noe fast. Dette kan være norsk kultur.

 

Det kan også tenkes at Norge den gang er med i en verdensomspennende stat, men jeg tror og håper at det går andre veien og at det blir mer og mer lokalt, som en motvekt til digitalisering og internett.

 

Utfordringene våre vil være psykiske problemer. Med velstandsøkningen, intelligensøkning, og ledig tid, vil vi ha mange folk med mange problemer.

 

I andre deler av verden er det mulig de vil være mer der Norge er i dag. F.eks. er det i store deler av Afrika i dag et nivå på samfunnet, som vi ikke har sett i Norge på over 100 år. Det kan selvfølgelig tenkes at disse stedene vil utvikle seg mye raskere enn det Norge har gjort på 1900-tallet, men det tror jehmg ikke, fordi utviklingen krever en viss moralsk endring, og det kan ofte gjøres kun ved å skifte ut befolkningen med nye generasjoner, da vi mennesker unngår store forandringer om vi kan unngå dem.

 

Penger vil være fullstendig digitalisert, og kryptert, og det vil ikke være mulighet til å kreve inn skatt på samme måte som i dag, gitt at arbeidsgiver(som kan være tusenvis av folk) ikke samarbeider med staten. Det vil således være de facto frivillig å betale penger til staten. Staten vil da kunne kreve utleggspant i fysiske eiendeler i steden, men dette tror jeg vil bli svært dårlig mottatt i befolkningen. Desuten vil det i mange tilfeller være svært vanskelig å bevise at en jobb er blitt utført, og hvem som har utført den. Skattlegging vil derfor bli svært problematisk, og jeg tror dette vil skape splid mellom staten og resten, og at flere og flere vil bli det som man i dag kaller kryptoanarkister.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Om ting fortsetter som nå vil nok Norge dessverre være et øde atomlandskap om 100 år.

 

Om det ikke blir atomkrig før den tid pleier jeg ofte å påstå at menneskelig fysisk arbeidskraft ikke vil være nødvendig om 50 år og at menneskelig mental arbeidskraft ikke vil være nødvendig om 100 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om 100 år er velferdsstaten noe som bare eldre kan huske. Oljen er pumpet opp for lenge siden, og den katastrofalt dårlige skolen gjorde at befolkningen ingenting kan heller. Norge er blant de fattigste landa i verden. Hungersnød og uro og stor utvandring har gjort at folketallet er nede i 3 millioner. Demografisk er ca. halvparten ur-nordmenn, og mesteparten av Østlandet er de facto muslimske provinser med selvstyre. Talespråket er i stor grad et slags norsk, men med sterkt forenklet grammatikk og massevis nye ord.

Deler av landet er så smått i ferd med å bygges opp igjen etter raseringa under borgerkrigene. Politisk holder de framdeles fast på et modifisert demokrati. (Kongen er derimot borte). En skulle kanskje tro at de partiene som med stø kurs kjørte landet i grøfta for et par generasjonen siden, ville få fyken, men dengang ei. Det største politiske stridsspørsmålet er forholdet nordmenn–muslimer, og Ap har blitt et muslimvennlig parti, men har støtte fra mange etnisk norske også. Miljøparti og miljøspørsmål er borte fra dagsorden, det viktigste er å overleve på en eller annen måte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Annektering er for negativt ladet. Landegrenser vil nok ha liten betydning om 100 år uansett, og samfunnene vil være uniforme og homogene, noe som er en fortsettelse av vår egen kulturelle død og yngre generasjoner sin internasjonale identitet.

Etterhvert som produktivitet blir mangedoblet takket være automasjon så vil jeg også se for meg absolutt fattigdom vil forsvinne, og behovet for å sloss for primærressurser vil forsvinne. Det er med andre ord ingen vits i å krangle over olje når vi ha overflod av fusjonsenergi/solenergi, og det er ingen vits i å krangle over fruktbar jord når vi kan skalere matproduksjon så langt kloden har kapasitet.

 

Største faren vi har tror jeg er en situasjon lignende den kalde krigen, der koalisjonen skjer mot to, tre maktkonsentrasjoner, istedet for en felles maktkonsentrasjon. Men landegrenser slik som vi har i dag tror jeg vil høre hjemme i historiebøkene om 100, ihvertfall 500 år, gitt at vi ikke dreper hverandre innen da.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vi har vel allerede i dag kapasitet til å unngå absolutt fattigdom og å skape (minimum) materiell sikkerhet for alle?

Hvorfor gjør vi ikke det?

 

Skal man tenke seg "materiell vekst" så kan det kanskje bli i form av bedre utnyttelse av en liten (global) borgerlønn? Bedre teknologi og bedre deling?

 

Imidlertid, så er det hindringer i veien for en mer konflit-fri verden.  En hindring er noe jeg kaller "bavian-kultur".

Her er min definisjon på dette:

 

Definisjon:

En "bavian-kultur" er en kultur der dominerende individer påvirkes/styres av kropps-kjemi.  En kan se dette enkelt hos bavianer. "Kropps-kjemi" gir f.eks. fysiske uttrykk hos dominerende hanner (spesiell farger i ansiktet og på brystet). Oppmerksomhet og makt påvirker også mennesker. En kan f.eks. måle fysiske/kjemiske reaksjoner  i kroppen på bank-ansatte og finne klare sammenhenger med posisjon i stillings-hirarkiet i organisasjonen. Individer som faller utafor/marginaliseres på arbeidsplassen, påvirkes spesielt mye (og får gjerne sykdom og noen ganger en tidlig død). Dette kaller jeg jobb-relatert "bavian-kultur".  

 

Kommenter: For meg virker "bavian-kultur" helt tullete. Hvorfor skal man påvirkes kjemisk/kroppslig av det som skjer på arbeidsplasser? Imidlertid, dette er en realitet og som jeg tror er en vesentlig hindring på veien mot et samfunn som ikke baserer seg på arbeids-inntekt. Dominerende individer i dagens samfunn vil ikke lett finne seg til rette i et samfunn der folk ikke er redde for å bli arbeidsløse?  På linje med at muslimske menn vil forsvare sin makt overfor kvinner - så vil dominerende individer i dagens samfunn prøve å hindre forandring.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Vi har vel allerede i dag kapasitet til å unngå absolutt fattigdom og å skape (minimum) materiell sikkerhet for alle?

Hvorfor gjør vi ikke det?

 

Og tilstanden i f.eks Afrika har blitt enorm mye bedre siden bare 90-tallet. Men jeg vil ikke påstå at vi har kapasitet til å kunne fjerne absolutt fattigdom enda. Det er alt for sparsommelig med ressurser i fattige land, og de bli ofte dominert av de få mektige.

Lenke til kommentar

Oljen vil være borte, gullalderen til Norge er allerede forbi. De uten kunnskap vil leve i håpet om at vi skal finne nye oljereserver. 

Nordmenn vil søke lykken i andre land, kanskje mot øst.


Av positive ting i Norge kan nevnes at vi har god tilgang på vannkraft og mye sykkelveier, det er en fordel når tilgangen på olje reduseres.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Vi har vel allerede i dag kapasitet til å unngå absolutt fattigdom og å skape (minimum) materiell sikkerhet for alle?

Hvorfor gjør vi ikke det?

 

Og tilstanden i f.eks Afrika har blitt enorm mye bedre siden bare 90-tallet. Men jeg vil ikke påstå at vi har kapasitet til å kunne fjerne absolutt fattigdom enda. Det er alt for sparsommelig med ressurser i fattige land, og de bli ofte dominert av de få mektige.

 

 

Jeg har også sett statistikk på mye økonomisk vekst i Afrika.  Imidlertid, det er mange som ikke får del i denne veksten. Og dette vil vel påvirke utviklingen og er en kilde til usikkerhet og ustabilitet  Når får vi Afrikas Trump? :-)

Lenke til kommentar

I slike tråder kommer alle katastroferyttere, svovelpredikanter og dommedagsprofeter strømmene ut av hullene sine før man rekker å skrive atomkrig!. Artig at det er de samme som hiver seg på hver gang :)

 

Vet dere hva jeg tror, at om 100 år så er religionen redusert til en privat hobby for spesielt interesserte, human etikk er det verdensomspennende livssyn, flyr rundt i egne førerløse personfly og legger ferien til mars. Sult er bekjempet og man har alle en privat dronerobot som tar seg av alt, men som mange skrur av en gang iblant da det er litt ålreit å handle og gjøre enkelte ting selv i ny og ned enda. Ting vil altså garantert bli bedre, alt tyder på det.

 

Men om enda ett par hundre år så håper jeg endelig vi rasjonelle har fått en egen planet med en stor trygg velferdsstat hvor krig er ukjent og hvor utseende og kjønn ikke lenger spiller noen rolle for noen. Så kan dere andre krisemaksimerere og mørkemenn beholde denne slitne planeten helt for dere selv som dere med mørk blå konservativ politikk allerede har ferdig forurensa og sitte der å hate på alle andre som dere etterhvert da har fått noen gode hundre år med trening i. Man høster som kjent som man sår, good lucks ;)

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I slike tråder kommer alle katastroferyttere, svovelpredikanter og dommedagsprofeter strømmene ut av hullene sine før man rekker å skrive atomkrig!. Artig at det er de samme som hiver seg på hver gang :)

 

Vet dere hva jeg tror, at om 100 år så er religionen redusert til en privat hobby for spesielt interesserte, human etikk er det verdensomspennende livssyn, flyr rundt i egne førerløse personfly og legger ferien til mars. Sult er bekjempet og man har alle en privat dronerobot som tar seg av alt, men som mange skrur av en gang iblant da det er litt ålreit å handle og gjøre enkelte ting selv i ny og ned enda. Ting vil altså garantert bli bedre, alt tyder på det.

 

Men om enda ett par hundre år så håper jeg endelig vi rasjonelle har fått en egen planet med en stor trygg velferdsstat hvor krig er ukjent og hvor utseende og kjønn ikke lenger spiller noen rolle for noen. Så kan dere andre krisemaksimerere og mørkemenn beholde denne slitne planeten helt for dere selv som dere med mørk blå konservativ politikk allerede har ferdig forurensa og sitte der å hate på alle andre som dere etterhvert da har fått noen gode hundre år med trening i. Man høster som kjent som man sår, good lucks ;)

 

På hvilket grunnlag sier du dette? At ting garantert blir bedre og at alt tyder på det?

 

Det hørtes ut som tomt håp fra en litt enkel person, du kan like gjerne tro at alt blir fint for når du dør da kommer du til himmelen. :)

 

Oljen holder på å ta slutt, produksjonen i bortimot alle oljeproduserende nasjoner synker, inkludert i Norge. Noen må ta det alvorlig for å hjelpe og passe på de som trenger hjelp og å bli passet på :)

 

Skal noen finne alternative energikilder må de se behovet og ta den kommende krisen på alvor, i tilfelle den kan avverges.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Om ca 100 år så tror jeg dette vil skje

 

1. Den teknologiske utviklingen har gjort store forandringer i samfunnet, f.eks. vi bruker ikke lenger papir, vi har ikke kontanter, og mye dokumentasjon skjer automatisk. Resultatet er at mange administrative jobber er borte. Det har ikke ført til et samfunn hvor vi slipper å jobbe, fordi vi klarte ikke å automatisere jobber som lærer, sykepleier og til og med butikkansatte. Det har heller ikke ført til høyere lønninger sammenlignet med kostnadsnivået.

 

2. Kristendommen eksisterer nesten ikke lenger, men islam har overlevd fordi det er en kultur mer enn det er en relgion. Vi har fått et ekstremt segregert samfunn, verre enn USA idag. Muslimer, som er ca 30% av befolkningen, har lite kontakt med resten av befolkningen.

 

3. Oslo har en majoritet av muslimer, har en muslimsk byrådsleder fra AP og venstresiden har vunnet alle valg de siste 50 årene. Oslo har store sosiale problemer, økonomiske problemer og mange jobber har flyttet ut til Asker og Bærum. Ikke-muslimer bor i andre byer som Bergen, Stavanger og Trondheim og i kommuner som Asker og Bærum. 

 

4. Eldrebølgen, kombinert med lavere sosial kapital og at vi har brukt opp oljen, har ført til et generelt høyere skattenivå. Samtidig har de offentlige tjenestene forfalt og korrupsjonen har økt. Vi er forsatt ganske fornøyd med vårt land, fordi Norge gjør det mye bedre enn mange andre europeriske land. 

Lenke til kommentar

Man klarer å automatisere alle disse jobbene, det er mer et spørsmål om de som vil, får bestemme. 

 

Etter min erfaring, så vil vi ikke klare det. 

 

Botter er noe vi har forbedret noe enormt, men roboter klarer ikke å gjøre særlig mye mer nå enn de kunne for 10 år siden. Det vi trenger er en robot som kan gå, unngå hindringer, som kan reise seg opp, som kan forstå instrukser fra mennesker, kan gjøre detaljerte arbeidsoppgaver, som er billige og som kan hindre og rydde opp etter hærverk.

 

Idag kan du bruke 100 millioner og den vil ikke klare å gjøre noe som helst. Når vi ikke klarer å forbedre teknologien noe særlig, og vi er så langt unna målet, da tror jeg ikke vi klarer å robotisere jobber som f.eks. sykepleier.

 

Her kan du lese litt mer 

Why you shouldn't worry about a robot stealing your job

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vi har vel allerede i dag kapasitet til å unngå absolutt fattigdom og å skape (minimum) materiell sikkerhet for alle?

Hvorfor gjør vi ikke det?

 

Og tilstanden i f.eks Afrika har blitt enorm mye bedre siden bare 90-tallet. Men jeg vil ikke påstå at vi har kapasitet til å kunne fjerne absolutt fattigdom enda. Det er alt for sparsommelig med ressurser i fattige land, og de bli ofte dominert av de få mektige.

 

Vestnlige utvikle land har mer enn nok resurser og kunnskap til å fjerne all fattigdom i hele verden og løfte hele Afrika til et velstandsnivå som frigjør ethvert individ på kontinentet, om vi bare bestemmer oss for det. Dessverre er vi egoister og bryr oss kun om oss selv og vår egen luksus.

Lenke til kommentar

Vestnlige utvikle land har mer enn nok resurser og kunnskap til å fjerne all fattigdom i hele verden og løfte hele Afrika til et velstandsnivå som frigjør ethvert individ på kontinentet, om vi bare bestemmer oss for det. Dessverre er vi egoister og bryr oss kun om oss selv og vår egen luksus.

Vi klarer ikke engang å fjerne all fattigdom i våre egne land, hvordan skal vi da klare å få det til i resten av verden? Fattigdom handler ikke bare om mat, men også om bolig, helse, sikkerhet og utdanning.

 

Det vi kan klare er å fjerne sult, men det har vi nesten allerede gjort og resultatet er at befolkningen i mange land er ute av kontroll. Om fertilitetsraten blir på samme nivå som idag, og det er ingen sult, så vil befolkningen i Afrika øke fra ca 1.2 milliard idag til ca 15 millarder mennesker. Selv om fertilitetsraten faller kraftig, så vil befolkningen forsatt øke til ca 5 millarder.

 

Å fjerne verden fattigdom er ikke like lett som du tror.

 

image003.png

 

U.N. Population Projection for Africa in 2100 Doubled from 2004 to 2015

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...