Gå til innhold

Staten kunne krevd minst 400.000 for hver Tesla Model S. Her er årsakene til at subsidiene fortsetter


Anbefalte innlegg

 

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

 

Når Olsen kjøper en BMW X5 hybrid til 800k går 300k til felleskassen som avgifter. Når Hansen kjøper en TMX til 800k får felleskapet ingenting. Begge kjører på strøm til og fra jobb, men X5en kjører på bioetanol laget av avfall på langkjøring. Dette fordi Olsen har hytte i Sverige, og tanker miljøvennlig biodrivstoff der.

 

Hansen får også veldig mye subsidier i form av bompengefritak, lav årsavgift, gratis ferge og gratis parkering.

 

Det er en skandale at den norske stat kaster bort skattebetalernes penger på meningsløse elbilsubsidier, og dette må snarest ta slutt. Pengene bør brukes til å utvikle produksjon av biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft slik våre naboland gjør!

 

Svenskene har som mål å bli uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030 ved å satse på biodrivstoff fra avfall. I motsetning til Norge vil de nok klare dette. Norge ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det gjelder miljøvennlig drivstoff, og resten av Europa kommer til å satse på hydrogen fra overskuddskraft. Norske politikere trekker nisseluene lengre og lengre ned over øyne og ører, og nekter å innse at de er alene om elbilsatsingen fordi elbiler er tull!

 

Slik jeg og de fleste andre forstår ordet subsidie er det en direkte pengestøtte, hvordan vilkårlige avgifter er satt er irrelevant.

Merk vilkårlig, de fleste avgifter er tilfeldige kompromisser eller legacy,

Er planer om å fjerne hestekraft avgiften helt og erstatte den med en avgift på forurensning. Vil da subsidiene på el-biler gå ned?

Elbileiere betaler for utslippene sine (svevestøv), akkurat som fossilbilene, da det er miljøavgift på dekk. Det andre behøver man ikke se på som subsidier, men en belønning for en radikalt mindre belastning på nærmiljøet og helsa di, som er en gedigen kostnadsutfordring for samfunnet som en følge av fossilutslippene. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor skal biler avgiftsbelegges noe så inn i helvete.

Fordi det er ønskelig å begrense bilkjøring. AtW

 

 

Og da er det selvfølgelig best at folk som har mindre råd skaffer seg en ut-gammel bil? Hvor eksosanlegget kom igjennom forrige EU-kontroll, men falt selvfølgelig i fisk kun kort tid etterpå. Hos noen av disse bilistene så kommer det mer utslipp, og hos enkelte til og med svart eksos.

 

Selvfølgelig plasterlappes eksosanlegget foran neste EU-kontroll, eller bilen skrotes muligens, og et nytt nestenvrak innkjøpes så for å komme seg igjennom de neste 6-10 EU-kontrollene.

 

EL-biler er kun nybiler enda ganske mange år. Og når disse blir attraktive nok for "beskrevne fattiglus", så kan man regne med at batteripakken er nær ødelagt. Så enten blir det å kjøpe katta-i-sekken, eller kostnader på mangfoldige titusener av kroner for nytt batteri.

 

Folk skal selvfølgelig tvinges til å kjøre kollektivt? Men, det nytter jo ikke å tvinge de som har valgmuligheter  :confused:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

då slapp kinesiske kolkraftverk ut 954 g CO2/kWh i fylgje rapporten du lenka til.

Nettopp, i gjennomsnitt 954g CO2 per kWh. Ja, tallene var 2011 tall, men det var det jeg fant. Flott at du også enda kommer med kilder, for da kan vi jo avdekke hvor du trådde feil.
Kva er det som rører seg, eller kanskje ikkje rører seg, i toppetasjen din? Først fann du sjølv ei kjelde som seier at utsleppet var langt under 1 kg CO2 pr kWh allereie i 2011, og som tydleg framhevar kor raskt utsleppa går ned. Kravet på 887 g CO2/kWh er der det hadde vore no om trenden heldt fram som 2009-2011, men trenden har vorte forsterka av miljøkrav, fornying, overkapasitet og nedleggingar av gamle, ineffektive kraftverk.

 

 

Dei siste krava til gamle kinesiske kolkraftverk er 315 gram kol pr kWh. Kraftverk-kol av normal kvalitet (Kina brukar ikkje brunkol) inneheld ca 75-80% karbon. Om vi reknar ca 78%, som er gjennomsnittet for USAnske, vert det ca 887 g CO2/kWh.

For det første er Kina verdens største produsent av brunkull:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lignite#Production

så jeg finner din påstand om at de ikke bruker det selv en smule usannsynlig (tidenes under-statement).

Er IEA bra nok?

http://www.iea.org/statistics/statisticssearch/report/?year=2014&country=CHINA&product=Coal

 

Merk at jeg er ikke kategorisk her, om strøm til elbil i Kina bør antas å komme fra kull alene vet jeg ikke, men jeg registrerer at en elbil ladet på ren kullkraft i Kina står for mer CO2 utslipp enn en tilsvarende bensin/dieselbil. Det var også bløffen jeg ville til livs.

 

Ja, det er definitivt ein bløff at ein elbil på rein kolkraft i Kina fører til meir CO2-utslepp enn ein tilsvarande bensin/dieselbil. Både direkte og pga dei høge utsleppa frå kinesiske raffineri, som eg har vist til tildlegare, og direkte utslepp. Det er òg ein gedigen bløff at auka kraftproduksjon må komme frå kolkraft i eit land der ca 15% av all fornybar kraftproduksjon er ubrukt pga overkapasitet på produksjonssida.
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal biler avgiftsbelegges noe så inn i helvete.

Fordi det er ønskelig å begrense bilkjøring. AtW

 

 

Og da er det selvfølgelig best at folk som har mindre råd skaffer seg en ut-gammel bil? Hvor eksosanlegget kom igjennom forrige EU-kontroll, men falt selvfølgelig i fisk kun kort tid etterpå. Hos noen av disse bilistene så kommer det mer utslipp, og hos enkelte til og med svart eksos.

 

Selvfølgelig plasterlappes eksosanlegget foran neste EU-kontroll, eller bilen skrotes muligens, og et nytt nestenvrak innkjøpes så for å komme seg igjennom de neste 6-10 EU-kontrollene.

 

EL-biler er kun nybiler enda ganske mange år. Og når disse blir attraktive nok for "beskrevne fattiglus", så kan man regne med at batteripakken er nær ødelagt. Så enten blir det å kjøpe katta-i-sekken, eller kostnader på mangfoldige titusener av kroner for nytt batteri.

 

Folk skal selvfølgelig tvinges til å kjøre kollektivt? Men, det nytter jo ikke å tvinge de som har valgmuligheter  :confused:

 

 

Å gjøre det dyrere å kjøre fører ikke kun til at folk får eldre biler, og ellers gjør akkurat som før.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Antallet elbiler som ble solgt i Kina i fjor kjenner jeg ikke, men det ble solgt over 74.000 helelektriske busser i Kina i fjor. Så det er tydelig at de satser hardt på elektrifisering av veitrafikken i byene.

EDIT, fant andelen her (rundt 1% av nybilsalget):

http://seekingalpha.com/article/3990405-chinese-electric-vehicles-continue-boom

I 2015, ja. Det første halvåret i år har salet gått opp med 135% samanlikna med i fjor. Dei ventar å komme opp i ca 3% av nybilsalet dei tre siste månadane i 2016, og kinesiske selskap satsar veldig stort framover:

 

China continues to storm ahead for plug-in vehicle (NEV, New Electric Vehicle) adoption. Every month is a new high in terms of share and volumes are 135 % above 2015 for the first 7 months. January started with doubling the volumes of last year and this trend continued during the whole first half of 2016, with the exception of March. It is very likely that 2016 sales in China will hit 430k plug-in vehicles making the vehicle park reaching 700k plug-ins.

 

July was the first month when NEVs passed the 2 % share mark in total passenger vehicle sales. With the current trend, it can reach around 3 % for the last months of 2016.

 

[...]Most Chinese OEM and start-ups like LeEco in particular, have announced to combine NEVs with new business models for vehicle ownership and mobility services. Their capacity plans are counted in the 100-thousands, indicating the confidence of the Chinese industry in the NEV sector. - http://www.ev-volumes.com/country/china/

 

Kina har forstått at teknologiskiftet har starta, og har sett seg i førarsetet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor skal biler avgiftsbelegges noe så inn i helvete.

Fordi det er ønskelig å begrense bilkjøring. AtW

 

 

Og da er det selvfølgelig best at folk som har mindre råd skaffer seg en ut-gammel bil? Hvor eksosanlegget kom igjennom forrige EU-kontroll, men falt selvfølgelig i fisk kun kort tid etterpå. Hos noen av disse bilistene så kommer det mer utslipp, og hos enkelte til og med svart eksos.

 

Selvfølgelig plasterlappes eksosanlegget foran neste EU-kontroll, eller bilen skrotes muligens, og et nytt nestenvrak innkjøpes så for å komme seg igjennom de neste 6-10 EU-kontrollene.

 

EL-biler er kun nybiler enda ganske mange år. Og når disse blir attraktive nok for "beskrevne fattiglus", så kan man regne med at batteripakken er nær ødelagt. Så enten blir det å kjøpe katta-i-sekken, eller kostnader på mangfoldige titusener av kroner for nytt batteri.

 

Folk skal selvfølgelig tvinges til å kjøre kollektivt? Men, det nytter jo ikke å tvinge de som har valgmuligheter  :confused:

 

 

Å gjøre det dyrere å kjøre fører ikke kun til at folk får eldre biler, og ellers gjør akkurat som før.

 

AtW

 

 

Men miljøfotfolket har ikke kommet i helt mål med sitt stramme diktatoriske regelverk riktig enda. Ihvertfall ikke helt på en vellykket måte. Ja, det begynner å bite og svi..

Endret av G
Lenke til kommentar

EL-biler er kun nybiler enda ganske mange år. Og når disse blir attraktive nok for "beskrevne fattiglus", så kan man regne med at batteripakken er nær ødelagt. Så enten blir det å kjøpe katta-i-sekken, eller kostnader på mangfoldige titusener av kroner for nytt batteri.

 

Neidå, det er lett å finne brukte elbilar til ein rimeleg penge. Batteriet held lenge, og sjølv eit batteri med 70-80% restkapasitet har høg verdi når ein skrotar bilen. Berre ver forsiktig med bruktimporterte bilar frå veldig varme strok. Dei kan ha "kokt" batteri, om dei ikkje har aktiv kjøling av batteriet.

 

Det fine med ein brukt elbil, er at sjølv fattiglus har råd til å køyre han. Dei kan ta av bensin- og bompengebudjsettet og få råd til ein nyare og betre bil. (Manglande økonomisk planlegging ofte ein av årsakane til at fattiglus er fattige..)

Lenke til kommentar

Bra du bruker begrepet ofte, ellers er det sikkert noen fattiglus som ville blitt forbanna.

 

Men til saken:

Du har sikkert bedre greie på det enn meg. Jeg vet likevel at det finnes konkurranse på EL-bilmarkedet. Men det var nå helst Tesla som fikk øynene virkelig opp hos folk. Jeg vet at Nissan Leaf er populære også.

Siden Tesla er i fokuset hos folk, så er det også der man kikker. Da blir det svært få bruktbiler å få tak i vel? Folk er vel alt for glad i Tesla'en sin til at de ønsker å selge den?

 

Tesla i dag i bruktbilmarkedet på Finn.no, billigste 450 tusen, det har ikke jeg råd til:

 

(Obs!, har i øyeblikket problemer med filopplastning, ellers hadde du sett noen av dagens billigste Tesla'er her)

 

 

 

 

 

Men, nå vil jo Stortinget helst ta fra EL-bileiere noen av rettighetene som de har nyt godt av en kort stund. Det skjer vel heller om ikke så alt for lenge til heller..

Endret av G
Lenke til kommentar

Siden Tesla er i fokuset hos folk, så er det også der man kikker. Da blir det svært få bruktbiler å få tak i vel? Folk er vel alt for glad i Tesla'en sin til at de ønsker å selge den?

 

Tesla i dag i bruktbilmarkedet på Finn.no, billigste 450 tusen, det har ikke jeg råd til:

 

Tesla held seg veldig godt i verdi, det er heilt sant. Tesla kostar skjorta, sjølv brukt. Det hender at Tesla sjølv har innbytebilar til sals, men eg har ikkje sett nokon til under ein halv million der heller. Leaf, trillingar, Think og slikt finn du derimot ein del av til under 100k.

 

Men, nå vil jo Stortinget helst ta fra EL-bileiere noen av rettighetene som de har nyt godt av en kort stund. Det skjer vel heller om ikke så alt for lenge til heller..

 

Mykje tyder på at det er regjeringa som ynskjer dette, og at dei ikkje får med seg Stortinget med det første. Når avgiftsreduksjonane ved innkjøp forsvinn ein dag, vil elbilane som allereie er på vegen halde seg enno betre i verdi.
Lenke til kommentar

 

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

Dersom elbiler er subsidierte, så er også øl og vin det, i og med at de har lavere avgifter enn brennevin.

Staten foretrekker at nok at forbrukerne kjøper øl og vin fremfor brennevin. Det fører sannynligvis til mindre flatfyll og færre skader. Subsidering har gjerne som mål å føre til sammfunnsmessig endring, eks. grønt skifte. Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor skal biler avgiftsbelegges noe så inn i helvete.

Fordi det er ønskelig å begrense bilkjøring. AtW

 

 

Og da er det selvfølgelig best at folk som har mindre råd skaffer seg en ut-gammel bil? Hvor eksosanlegget kom igjennom forrige EU-kontroll, men falt selvfølgelig i fisk kun kort tid etterpå. Hos noen av disse bilistene så kommer det mer utslipp, og hos enkelte til og med svart eksos.

 

Selvfølgelig plasterlappes eksosanlegget foran neste EU-kontroll, eller bilen skrotes muligens, og et nytt nestenvrak innkjøpes så for å komme seg igjennom de neste 6-10 EU-kontrollene.

 

EL-biler er kun nybiler enda ganske mange år. Og når disse blir attraktive nok for "beskrevne fattiglus", så kan man regne med at batteripakken er nær ødelagt. Så enten blir det å kjøpe katta-i-sekken, eller kostnader på mangfoldige titusener av kroner for nytt batteri.

 

Folk skal selvfølgelig tvinges til å kjøre kollektivt? Men, det nytter jo ikke å tvinge de som har valgmuligheter  :confused:

 

 

Å gjøre det dyrere å kjøre fører ikke kun til at folk får eldre biler, og ellers gjør akkurat som før.

 

AtW

 

 

Men miljøfotfolket har ikke kommet i helt mål med sitt stramme diktatoriske regelverk riktig enda. Ihvertfall ikke helt på en vellykket måte. Ja, det begynner å bite og svi..

 

 

Usikker på hvem du viser til som miljøfolk, og hva du tenker på som "diktatorisk regelverk", men joda, det er sant at per i dag øker trafikken heller enn minker. Men du har i det minste fått svar på ditt spørsmål, hvorfor man avgiftsbelegger bilkjøring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det finst nisjar, til dømes finst det sovidt eg veit ingen elektrisk pickup, men dei fleste eksosbilane eg ser kunne lett vore erstatta av ein elektrisk bil. Det er eit breitt utval. Uansett vert jo påstanden om at det er høge avgifter på bilar her i landet feil, so lenge morderne bilar er avgiftsfrie.

Du kan neppe se på en bil om eierens bruksmønster passer til elbiler. (Med mindre det er en elbil du ser)

 

Familiebiler som kan kjøre 4 pax m. bagasje og utstyr til hytta til en kostnad <500000 er nok en litt mer vesentlig nisje en pickuper. I.e. en VW passat stasjonsvogn o.l.

 

Elbiler er pr. i dag svært dyre (Til tross avgiftsnivået), eller svært små og med begrenset rekkevidde. (elbiler med 20-30kWh på langtur er nok for spesiellt intresserete)

Lenke til kommentar

 

Det finst nisjar, til dømes finst det sovidt eg veit ingen elektrisk pickup, men dei fleste eksosbilane eg ser kunne lett vore erstatta av ein elektrisk bil. Det er eit breitt utval. Uansett vert jo påstanden om at det er høge avgifter på bilar her i landet feil, so lenge morderne bilar er avgiftsfrie.

Du kan neppe se på en bil om eierens bruksmønster passer til elbiler. (Med mindre det er en elbil du ser)

 

Familiebiler som kan kjøre 4 pax m. bagasje og utstyr til hytta til en kostnad <500000 er nok en litt mer vesentlig nisje en pickuper. I.e. en VW passat stasjonsvogn o.l.

Sist eg rekna på det, kosta ein Tesla Model S ca det same som ein Passat, om du reknar med ei køyrelengd på 30.000 km i året i 8 år + sparte bompengar. Om du ikkje sparer bompengar, vert Tesla Model S litt dyrare. Tesla Model S kan lett erstatte ein Passat.
Lenke til kommentar

Subsidiering kan gies både som direkte tilskudd og som fritak fra skatter og avgifter. Elbiler er derfor subsidierte, det er INGENTING å diskutere!

 

Når Olsen kjøper en BMW X5 hybrid til 800k går 300k til felleskassen som avgifter. Når Hansen kjøper en TMX til 800k får felleskapet ingenting. Begge kjører på strøm til og fra jobb, men X5en kjører på bioetanol laget av avfall på langkjøring. Dette fordi Olsen har hytte i Sverige, og tanker miljøvennlig biodrivstoff der.

 

Hansen får også veldig mye subsidier i form av bompengefritak, lav årsavgift, gratis ferge og gratis parkering.

 

Det er en skandale at den norske stat kaster bort skattebetalernes penger på meningsløse elbilsubsidier, og dette må snarest ta slutt. Pengene bør brukes til å utvikle produksjon av biodrivstoff fra avfall og hydrogen fra overskuddskraft slik våre naboland gjør!

 

Svenskene har som mål å bli uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030 ved å satse på biodrivstoff fra avfall. I motsetning til Norge vil de nok klare dette. Norge ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det gjelder miljøvennlig drivstoff, og resten av Europa kommer til å satse på hydrogen fra overskuddskraft. Norske politikere trekker nisseluene lengre og lengre ned over øyne og ører, og nekter å innse at de er alene om elbilsatsingen fordi elbiler er tull!

 

Overskuddskraft.....

fantastisk begrep for dem som trodde at ut i vår hage var en dokumentarserie

 

Lenke til kommentar

Sist eg rekna på det, kosta ein Tesla Model S ca det same som ein Passat, om du reknar med ei køyrelengd på 30.000 km i året i 8 år + sparte bompengar. Om du ikkje sparer bompengar, vert Tesla Model S litt dyrare. Tesla Model S kan lett erstatte ein Passat.

Bompenger er nok svært variabelt i forskjellige deler av landet. 30000 km er også svært høyt for en familiefrakter. (Hytteturer i helgene ellers småkjøring. Si 500km annenhver helg ellers 30km på hverdager gir rett under 20000km og ca 1000-1300l diesel, og selv det er ganske mye, gjennomsnitt i norge er < 15000).

 

Hyttefraktere har også gjerne 4wd på kravlista, så når jeg kikker på prislistene kommer jeg til minimum 704000,- for en tesla og 435000 for vw (Og VW er aldeles ikke billigste valg). 8% årlig avskriving gir denne billigst mulige teslaen en årlig kostnad på 56320, mens avskrivingen på passaten blir 34800. Legg på drivstoffet og årsavgiften så er det fortsatt et gap på 5-10000. Bompenger kan lukke det gapet, men er ikke så veldig relevant utenfor spesifikke pendlestrekninger. Jeg har ikke sett på forsikring siden jeg stort sett ikke kan prise forsikringer uten å få selgere fra forsikringsselskapene på tråden. Jeg vil gjette at forsikring for tesla er dyrere p.g.a. at bilen er dyrere og raskere. Alt dette antar billisgste batteripakke og minimum utstyr, noe som ikke nødvendigvis er bra nok.

 

Man finner heller ikke nødvendigvis hele svaret i å regne kun på avskriving da dette egentlig antar ubegrenset finansiering. Penger i forkant teller, har man ikke nedbetalt hus å belåne eller cash må man over på dyrere finansiering, da kan det være greit å kunne beholde mer fleksibilitet i økonomien ved å ikke binde like mye penger opp i bilen, så kan man justere på bruken ettersom hvordan økonomien er.

 

I tilegg er det noen praktisk kompromisser som ingen trekkrok og fysisk størrelse. Betyr ikke nødvendigvis noe for alle, men for de det betyr noe kan det elliminere tesla som relevant valg.

 

Alt dette betrakter kun nye biler, men for mange er det mer relevant å se på brukte. I bruktmarkedet er tesla fortsatt for ny til å ha noe særlig utvalg.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...