Gå til innhold

Staten kunne krevd minst 400.000 for hver Tesla Model S. Her er årsakene til at subsidiene fortsetter


Anbefalte innlegg

 

En forbrenningsmotor, uansett drivstoff, som inneholder hc, vil gi lokale utslipp. En elbil gjør det ikke..

Hva er det du fabler om nå? Brenning av HC i seg selv produserer CO2. CO2 er ikke svevestøv, det er ikke farlig å inhalere. Det er det som gir bobler i Farris. Det er andre stoffer, eksempelvis NOX som gir svevestøv. En el-bil bidrar antagelig omtrent like mye til svevestøv, altså lokal forurensing, som en vanlig bil.

http://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209

http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack?cmpid=del:pd:ny:20161011:robert-collin-om-dubbdack:nyh

Ja, luftkvalitet er viktig. Men hvis vi skal løse problemet, må vi først våge å identifisere det. Om så alle personbiler blir elektriske, så vil vi likevel ikke ha løst problemene i Bergen og Oslo, men vi har brent av fordømt mye penger i forsøket. 

Norge er nok et viktig marked for Tesla. Og det trenger ikke være Teslas eneste marked for å ha en innvirkning på selskapet. Dessuten er jo biler i Norge belagt med langt høyere avgifter og skatter enn i andre land, så det er naturlig at det også er større lettelser for elbiler enn ellers.

 

Tesla har selv snakket om sin strategi. Roadster, så MS, så MX, har vært nødvendige steg i utviklingen mot M3. Uten "luksusbilene" og pengene derfra, ingen aksjonærer med betalingsvilje og ingen M3. Aksjonærer krever mer enn bare luft. Tesla har måttet vise aksjonærene at de kan produsere elbiler, og de har måttet vise at de kan selge elbiler. De har måttet vise at de har kunnet få betydelige inntekter fra elbiler for å kunne få finansiert M3.

Vennligst forsøk å tenke rasjonelt. Jeg forstår at du ønsker å rettferdiggjøre ditt eget innkjøp av elbil, men ikke dytt ditt rasjonale over på oss andre når det ikke har rot i virkeligheten. Tesla går med underskudd. Underskudd. Det betyr at de ikke klarer å tjene inn utgifter til utvikling og produksjon av Tesla. Det betyr at aksjonærene er de som spytter inn nødvendige penger for videreutvikling. Ikke norske skattesnytere. OK? Nå det gjelder andel av markedet, så begynner vi vel komme ned mot 10%. Så nei, uansett hvor mange som ønsker å selge den bløffen er ikke Norge være eller ikke være. Fortsatt tilgang på risikokapital er det eneste Tesla nå trenger for å kjøre på videre.

 

http://www.tu.no/artikler/unnskyld-kjaere-lesere-her-var-vi-ikke-gode-nok/347421

 

Og her er en annen tu.no artikkel:

 

http://www.tu.no/artikler/elbil-gir-alltid-lavere-co2-utslipp/358397

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En elbil vil verken produsere de eksosgenererte partiklene, NOX eller uforbrente hydrokarboner, så jeg kan ikke si meg enig i at en elbil vil produsere 'omtrent' like mye lokal forurensing som en vanlig bil.

Takk for rettelsen, ja, NOX er gass, men den nevnes typisk i samme åndedrag som finere partikler.

 

Det spiller ingen rolle hva du sier deg enig i. Fakta er fakta, og dette er målt. Sjekk lenkene jeg la ved, så kan du google deg fra til at vedfyring var værste synder i Bergen. Så kan du sjekke opp gamle utgaver av Adressa for å finne ut at Trondheim løste støvproblemet i sentrum ved å vaske gatene ofte. Om støvet genereres fra dekk, industri eller tungtransport, så virvles det opp like mye fra en elbil som en annen bil. NOx og svevestøv fra personbil-asfaltslitasje er ikke den største kilden til farlig lokal luftforurensing. Det er andre kilder som er verre, og elbiler virvler antagelig opp like mye som andre biler. Slutt med bløffing, så kanskje vi kan få ren luft i Norge før neste tiår er over.

Endret av Del
Lenke til kommentar

ExcaliBuR, hva vil du fram til? Den ene lenken er kritikk mot orginalartikkelen, den ble redigert, og all kritikk tatt med. Jeg lenket til den redigerte artikkelen. Skjønner du? Den andre lenken din handler om CO2, det har ingenting med lokal luftkvalitet å gjøre. Er det lov å forvent et minimumnivå her inne?

Endret av Del
Lenke til kommentar

ExcaliBuR, hva vil du fram til? Den ene lenken er kritikk mot orginalartikkelen, den ble redigert, og all kritikk tatt med. Jeg lenket til den redigerte artikkelen. Skjønner du? Den andre lenken din handler om CO2, det har ingenting med lokal luftkvalitet å gjøre. Er det lov å forvent et minimumnivå her inne?

Et minimumsnivå som grenser til å insuinere intelligensen til meddebattanter lavt nok for deg? Virker slik med den siste setningen din.

 

Hvis du tenker logisk så vil elbiler uansett gi lavere totalutslipp både lokalt og globalt, så lenge elbilen erstatter IC.

 

Og hvorfor diskuterer du egentlig lokal luftkvalitet i en artikkel som omhandler avgift?

 

fra artikkelen:

 

 

 

EUs mål dreier seg om antall gram CO2 per kilometer
Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et minimumsnivå som grenser til å insuinere intelligensen til meddebattanter lavt nok for deg? Virker slik med den siste setningen din.

 

Hvis du tenker logisk så vil elbiler uansett gi lavere totalutslipp både lokalt og globalt, så lenge elbilen erstatter IC.

Nei, jeg insinuerte ikke intelligensen din, men jeg ønsker at du forventer litt større nivå på leserne av posten din. Bløffing er ufint, for da må folk bruke så forbanna lang tid på å finne ut at de ikke kan stole på det du sier. Det er slitsomt.

 

Ved å blande sammen CO2 og lokal luftforurensing har du gjort det nærmest umulig å føre en diskusjon videre. Nei, det er ikke opplagt at elbiler hjelper på CO2 utslipp globalt heller, men det er en helt egen diskusjon, og langt fra triviell.

Lenke til kommentar

 

Et minimumsnivå som grenser til å insuinere intelligensen til meddebattanter lavt nok for deg? Virker slik med den siste setningen din.

 

Hvis du tenker logisk så vil elbiler uansett gi lavere totalutslipp både lokalt og globalt, så lenge elbilen erstatter IC.

Nei, jeg insinuerte ikke intelligensen din, men jeg ønsker at du forventer litt større nivå på leserne av posten din. Bløffing er ufint, for da må folk bruke så forbanna lang tid på å finne ut at de ikke kan stole på det du sier. Det er slitsomt.

 

Ved å blande sammen CO2 og lokal luftforurensing har du gjort det nærmest umulig å føre en diskusjon videre. Nei, det er ikke opplagt at elbiler hjelper på CO2 utslipp globalt heller, men det er en helt egen diskusjon, og langt fra triviell.

 

Wow, du får lese hva artikkelen du nå kommenterer inneholder, så kan du selv se hvem som blander emner.

 

Artikkelen handler om avgift, ikke lokal luftforurensing.

 

Ja, hva mente du med den siste setningen din da? Hvilket nivå er det du mente? Med mindre du kan klargjøre dette vil du faktisk ikke virke seriøs selv vil jeg si med en slik kommentar.

 

At jeg forventer litt større nivå på leserne av posten min? Hvilket nivå? Høyde? Du tåkelegger med ordbruken din, vær spesifikk!

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen handler om avgift, ikke lokal luftforurensing.

Du kommenterte posten min, ikke artikkelen. Skjerpings!

Ja, hva mente du med den siste setningen din da?

At, såvidt jeg kan se, ikke norsk elbilpolitikk bidrar til lavere globale klimagassutslipp. Her i Trondheim hadde vi en del merkelige utslag av elbilpolitikken. Folk flyttet på andre siden av fjorden fordi der var boliger billigere, og med elbil fikk de gratis ferge, bom, parkering og strøm. Folk som ellers ville gått eller syklet til jobben. Derfor fjernet man fritaket på Fosenfergen, men med det nye statsbudsjettet blir man tvunget til å senke prisene til elbilene. Det er knapt mulig å finne parkering i sentrum i arbeidstiden, for nå kjører folk elbil inn istedet for å gå, sykle eller ta bussen. Uten incentivene er det knapt noen som arbeider i sentrum som har råd til å kjøre bil dit.

 

Mens vi bruker all vår grønne strøm på å lade elbiler, så smelter nå Hydro sin aluminium i Qatar. I snart seks år har Hydros siste aluminiumsverk sluppet ut omlag like mye CO2 som alle personbiler i Norge til sammen. Såvidt jeg forstod (jeg har ikke tilgang på mer informasjon enn deg her) var det små marginer som gjorde at rammevilkårene falt i favør av Qatar:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/krass-kritikk-av-norsk-prestisjeprosjekt-i-qatar/a/595675/

Men jeg forstår jo at noe som foregår i Qatar ikke angår oss, og ikke skaper overskrifter i TU. Da er det jo mye mer moro å kjøpe billig Tesla.

Lenke til kommentar

Det jeg skrev var ihvertfall i samme ballpark som artikkelen var, altså om CO2 som faktisk blir kommentert i artikkelen, hvorpå NOx ikke blir kommentert.

 

At du drar argumenterer rundt lokal luftforurensing bidrar bare med å dreie debatten vekk fra artikkelen.

 

Så vidt jeg kan lese ut fra ditt siste innlegg så ser jeg at vi er enige om et par punkter ihvertfall, og det er at elbil må erstatte IC i det minste, og ikke bruke det som en erstatter for de andre miljøvennlige reisemetodene vi allerede har.

Igjen, selv i kullkraftvennlige Kina hadde elbiler en positiv effekt på CO2, hvis du leste den siste artikkelen jeg linket til i mitt opprinnelige innlegg.

Det som foregår, hvis vi skal tro på klimahysterikerne/forskerne, i da f.eks. Qatar angår oss uten tvil.

Lenke til kommentar

Det jeg skrev var ihvertfall i samme ballpark som artikkelen var, altså om CO2 som faktisk blir kommentert i artikkelen, hvorpå NOx ikke blir kommentert.

OK, jeg tolket det som et svar på mitt innlegg. Beklager.

Igjen, selv i kullkraftvennlige Kina hadde elbiler en positiv effekt på CO2, hvis du leste den siste artikkelen jeg linket til i mitt opprinnelige innlegg.

Du siterer en artikkel fra noen på den ene siden av saken. De bruker gjennomsnittlig energimiks mot gjennomsnittlig bil. Da forstår man lite av mekanismene, og hva som må til for å nå klimamål. Dersom Kina er interessert i å bidra til klima, så vil de stenge ned kullkraftverkene først dersom kraftbruken går ned. økt bruk av elbil kan da faktisk tenkes å bruke strøm fra kullkraft alene. Så det er ikke på noen måte opplagt at gjennomsnittlig kraftmiks er det relevante å sammenligne med. Dernest tar artikkelen vi diskuterer for seg Tesla, en bil med mye høyere energibruk både i bruk og produksjon enn en mindre elbil. Atlså ikke en gjennomsnittlig elbil.
Lenke til kommentar

Elsker den egosentriske tankegangen som ligger til grunne når folk rakker ned på el-biler og vil ha liknende ordninger for sine høyforurensende fosildrevne biler fordi vi lever i et "likhetssamfunn".

 

Nå har det seg sånn at et grønt skifte utvilsomt er nødvendig. Det å sette ens egeninteresser foran verdens, er besynderlig. Skal man følge et slikt tankemønster er det greit at flere millioner mennesker årlig får astma på grunn lokalforurensning din bil er deltakende i. Hvorfor gidde å forbedre situasjonene vi selv har satt oss i?

 

Heldigvis har vi politikere som til en viss grad klarer å se forbi dette, og som ikke setter sine egeninteresser fremfor alt. Vi er på vei mot allmennings tragedie uansett, og denne diskusjonen viser hvor griske folk egentlig er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange el-biler selges i Kina, Korea, Viet-nam, Thailand, India, Indonesia, Fillipinene???? Her favner jeg nok mer enn 50% av klodens befolkning.

Dette er bare for spesielt interesserte.

 

Kina er det landet i verden hvor det selges flest elektriske biler, i tillegg har de et helt enormt antall elektriske skutere.

 

I Korea og India er det en sterkt voksende trend. Spesielt i India pushes det hardt for å redusere utslipp for å få mindre smog.

 

Det skjer mer i de områdene du nevner tilsammen enn det gjør samlet i Europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange el-biler selges i Kina, Korea, Viet-nam, Thailand, India, Indonesia, Fillipinene???? Her favner jeg nok mer enn 50% av klodens befolkning.

Dette er bare for spesielt interesserte.

 

I Kina veks elbilsalet enormt. Ved utgangen av 2015 var 1% av alle nye bilar i Kina ladbare. Ved utgangen av 2016 reknar analytikarane med at 3% av alle nyregistrerte bilar i Kina vil vere ladbare. Dei ventar at ca halvparten av alle ladbare bilar selde i 2016 kjem til å gå til Kina.

 

India kjem raskt etter. Dei satsar stort på eigen elbilindustri, og er venta å forby sal av nye eksosbilar etter 2025.

 

Bil-landet USA heng litt etter. 1,2% av alle nye bilar selde i USA i september var ladbare. Sjølv det er eigentleg ganske bra i eit land der bensin i dei fleste statar er billigare pr km enn straum, og det er få incitament for kjøp av elbil.

 

På verdsbasis ser det ut til at elbilsalet veks med ca 60% i år òg.

Lenke til kommentar

 

Igjen, selv i kullkraftvennlige Kina hadde elbiler en positiv effekt på CO2, hvis du leste den siste artikkelen jeg linket til i mitt opprinnelige innlegg.

Du siterer en artikkel fra noen på den ene siden av saken. De bruker gjennomsnittlig energimiks mot gjennomsnittlig bil. Da forstår man lite av mekanismene, og hva som må til for å nå klimamål. Dersom Kina er interessert i å bidra til klima, så vil de stenge ned kullkraftverkene først dersom kraftbruken går ned. økt bruk av elbil kan da faktisk tenkes å bruke strøm fra kullkraft alene.
Kina har åtte separate kraftnett. I somme av dei er det ingen kolkraft i det heile.

 

Kinesisk kolkraft er dessutan reinare enn europeisk. Dei har mykje strengare utsleppskrav, spesielt for NOx, og byggjer meir effektive kolkraftverk. Sjølv dei elbilane i Kina som går på rein kolkraft, slepp ut mindre CO2 pr km enn ein tilsvarande eksosbil.

Lenke til kommentar

 

Laszlo Varro må være svært godt sponset av oljelobbyen slik som han prater tull om elbilens framtid. Det er ikke politikere eller avgiftspolitikken som styrer hva folk vil kjøpe slager biler. Det er hjerte og begjær. Folk bruker masse penger på kjempedyre fossilbiler i dag. Om 3-5 pr bruker de meir enn gjerne masse penger på det mest innovative,nemlig elbiler! Laszlo glemte å nevne at Tesla modell 3 solgte 400 000 stk av elbilen på 2 uker etter lanseringen...

Tja. Tror ikke like mange i Norge hadde reservert en Model 3 om de visste at den ble 25 % dyrere. Det er startprisen på rundt 300k kr som virker forlokkende på mange.

Jo de hadde nok det. 25% påslag hadde blitt 375000kr og det betaler folk meir enn gjerne for en slik hi-tech bil som er lysår fremfor alle andre på innovativ teknologi. Kansje VW,Mercedes og Volvo kommer i nærheten i 2019 når deres nye elbiler kommer på banen.
Lenke til kommentar

Det er hyggelig å lese at en IEA-topp tillegger norge en viktig rolle i elbilens utvikling. Han lar noen viktige spørsmål om veien videre stå ubesvart.

 

Hvordan skal vi, og andre land, gjøre elbilkjøp attraktivt for folk flest, uten å legge for store byrder på nasjonalbudsjettene, gjerne på en måte som ikke truer med å dytte altfor mange bilfabrikanter over konkursens rand men som samtidig jevnt og trutt øker elbilen andel av nybilsalget.

 

 

Jeg tror det enkleste er å bruke en variant av 'feebates'. I et land hvor *alle* biler ilegges 20% moms, kan nullutslippsbiler slippe moms helt mens andre biler får et påslag i momsen som gjør at budsjettet går i null. Med 1% elbilandel tilsvarer det et påslag i momsen på 0,2%

 

Så langt er alt enkelt, problemet er, som flere har poengtert, at avgiftsreduksjoner endrer markedet. 'Feebates' må med andre ord endre satser hyppig for at ikke systemet skal kollapse.

 

Og da kan vi bare glede oss til neste utfordring, at elbiler nærmer seg vanlige biler i pris. Uten avgifter og støtteordninger er i dag en Renault Zoe 400 ca 50% dyrere enn en Clio. Når Zoe synker i pris til den bare er 25% dyrere vil momsen sørge for at de er like dyre at ingen lenger vil kjøpe Clio. Det vil si, med mindre Renault har skalert opp produksjonen av Zoe med en faktor 100, så vil vi få flere års ventelister på ny bil. Dessuten vil vi endelig nå punktet hvor det blir fornuftig å øke avgiftsnivået på elbiler. Mest av hensyn til budsjettene men antagelig litt av hensyn til 'fossilarbeidsplassene'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Laszlo Varro må være svært godt sponset av oljelobbyen slik som han prater tull om elbilens framtid. Det er ikke politikere eller avgiftspolitikken som styrer hva folk vil kjøpe slager biler. Det er hjerte og begjær. Folk bruker masse penger på kjempedyre fossilbiler i dag. Om 3-5 pr bruker de meir enn gjerne masse penger på det mest innovative,nemlig elbiler! Laszlo glemte å nevne at Tesla modell 3 solgte 400 000 stk av elbilen på 2 uker etter lanseringen...

Tja. Tror ikke like mange i Norge hadde reservert en Model 3 om de visste at den ble 25 % dyrere. Det er startprisen på rundt 300k kr som virker forlokkende på mange.
Jo de hadde nok det. 25% påslag hadde blitt 375000kr og det betaler folk meir enn gjerne for en slik hi-tech bil som er lysår fremfor alle andre på innovativ teknologi. Kansje VW,Mercedes og Volvo kommer i nærheten i 2019 når deres nye elbiler kommer på banen.

Samme året som m3 kommer på norske veier altså. Ingenting er levert eller endelig lansert ennå, ingen vet prisen eller spesifikasjoner på noe som helst, alt er bare spekulasjoner og store ord som vanlig fra EM. Han er god til å love og skryte av ting, når ting skal leveres går det litt tregere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...