Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon

Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
GengarGeng skrev (2 timer siden):

Switch 2 er nærmere PS5 i effektiv ytelse enn PS4 Pro.

Teksturer, render distance, antall lastede objekter/modeller er høyere på Switch 2 enn på PS4 Pro. 

Her brukes Cyberpunk 2077 som referanse. Et spill som er kjent for å være veldig dårlig optimalisert for både PS4 og PS4 Pro.

ElAnalistaDeBits er heller ikke noen god referanse i seg selv. Det er mer overfladisk analyse. Digital Foundry er gullstandarden på dette området, og langt mer presise og nøyaktige når det kommer til analyse og testing. De er veldig tydelig på at alt så langt viser at Switch 2 har nærmest "comparison/parity" med PS4 Pro, og ikke PS5.

Og dette er helt naturlig. Switch 2 trekker ikke engang nok strøm til å kunne yte på samme nivå som PS5.

Uansett, så er close feature parity med PS4 Pro knallsterkt for en håndholdt/hybrid-konsoll allerede i 2025.

Og det er kult at CDPR har gjort en formidabel jobb med porteringen til Switch 2. Til å være håndholdt er det spesielt sterkt.

Endret av bekjempdragen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

PS4-ytelse som håndholdt og PS4 Pro som docked er kort og godt beste sammenligningen. Og det er imponerende til håndholdt hardware å være.

Det går rykter om Red Dead Redemption 2 til høsten. Spent på hvordan det blir. Etter min mening det mest imponerende spillet grafikkmessig med tanke på størrelse/omfang på spillet.

Endret av kilik
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bekjempdragen skrev (6 timer siden):

GTA VI kommer ikke til å komme på Switch 2. Da måtte det i så fall kjørt under 30 fps, med kraftig nedskalert geometri, draw distance, textures, antall NPC-aktører, trafikk, og ikke minst oppløsning. Og da er det ikke lenger det samme spillet. Halve poenget med GTA fra Rockstar sin side er å pushe tekniske grenser. De kommer ikke til å targete en konsoll der flaggskipet deres ikke kan gjengi kvaliteten nedlagt i arbeidet.

Så du mener det ikke på Xbox Series S?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (50 minutter siden):

Så du mener det ikke på Xbox Series S?

Jeg mener ikke hva på Xbox Series S?

Antar du spør om GTA VI vil slippes på Xbox Series S? Du får bare korrigere om jeg misforstår.

Det er jo slik at Microsoft har klare regler for publishing på sine konsoller, slik Sony og har. Alle spill må være kompatible på alle nåværende SKUs.

Så om Microsoft ikke gjør et unntak for Rockstar, noe det er ingen grunn til å tro, så vil selvsagt GTA VI slippes på Series S. Samme gjelder PS5.

Nå antar jeg igjen, fordi du utdypet ikke meningen bak det du skrev. Men jeg tror du hentyder til at om Xbox Series S skal klare å kjøre GTA VI, hvorfor skal ikke Switch 2 klare det? Igjen, beklager om jeg antar feil.

Xbox Series S, selv med sine begrensninger, er fortsatt betydelig kraftigere enn Switch 2. Den har en raskere prosessor (litt over dobbelt så rask), og raskere GPU, og begge kan i tillegg klokkes høyere enn Switch 2 sine kan klokkes. Den har og mer båndbredde på minnet.

Switch 2 har riktig nok mer RAM, men ikke like mye båndbredde. Så når ting blir komplekst og enorme mengder data skal lastes fort og samtidig, noe som utvilsomt vil være tilfelle i GTA VI, så sliter Switch 2.

Switch 2 har litt bedre strålesporing enn Xbox Series S, samt potensial for DLSS. Men summa summarum så er Xbox Series S altså fortsatt betydelig kraftigere på de tingene som avgjør hvorvidt et så massivt og kompleks spill kan gjennomføres uten for mange kutt og det som vil være et minstekrav om 30 fps for Rockstar.

Du trenger ikke ta mitt ord på det. Men man kan nærmest garantere at Switch 2 aldri kommer til å få en portering av GTA VI. Da må det i så fall en Switch 2 Pro til, noe jeg tviler på Nintendo er interessert i.

For ikke å nevne at alle spill på Switch 2 må kunne kjøre på maksimum 10W i håndholdt modus. 60W når docked, men 10W kan uansett ikke overstiges når håndholdt. Så man trenger nesten ikke engang se på CPU, GPU, RAM eller noe annet for å skjønne at dette blir en tilnærmet umulig oppgave, uten å ofre massivt på alle fronter. Switch 2 drar rett og slett ikke nok strøm i håndholdt modus til å kjøre GTA VI eller noe tilsvarende. Og Nintendo vil sannsynligvis heller aldri tillate publisering av spill som kun støtter docked modus.

GTA V på Switch 2 derimot, er langt mer realistisk.

Endret av bekjempdragen
Skrevet (endret)
kilik skrev (1 time siden):

PS4-ytelse som håndholdt og PS4 Pro som docked er kort og godt beste sammenligningen. Og det er imponerende til håndholdt hardware å være.

Det går rykter om Red Dead Redemption 2 til høsten. Spent på hvordan det blir. Etter min mening det mest imponerende spillet grafikkmessig med tanke på størrelse/omfang på spillet.

Det er en god og treffende sammenligning.

RDR 2 på Switch 2 virker realistisk. PS4 kjører spillet fint, noe Switch 2 og sannsynligvis skal klare uten større problem om de optimaliserer like godt som de gjorde ved porteringen/remasteren av RDR 1 til Switch 1.

Vil tro det er mulig at vi ser RDR 2 og GTA V på Switch 2. GTA VI er ikke engang teoretisk mulig i teknisk forstand, så fremst man ikke ribber spillmotoren og lager noe veldig annerledes og langt mindre komplekst enn det Rockstar ønsker å oppnå.

Endret av bekjempdragen
Skrevet

Maskinen i hus! En liten time med oppsett og slikt og nå lastes alt ned mens jeg prøver å finne ut av hvordan jeg skal overleve å være oppe til 23 for SGF. Er så trøtt og sliten nå. :D 

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (56 minutter siden):

Hvordan fungerer dette med å oppgradere spill til switch 2 kvalitet? 

Man går inn i eshop på Switch 2, søker opp spillet man ønsker å oppgradere, det koster 109 per spill.

bekjempdragen skrev (2 timer siden):

Xbox Series S, selv med sine begrensninger, er fortsatt betydelig kraftigere enn Switch 2. Den har en raskere prosessor (litt over dobbelt så rask), og raskere GPU, og begge kan i tillegg klokkes høyere enn Switch 2 sine kan klokkes. Den har og mer båndbredde på minnet.

Du later til å kunne mye om hardware, da forstår du vel at man ikke kan sammenligne CPU og minne på tvers av ulike konsoller slik du gjør. Hvis du husker AMD FX serien, så var den et godt eksempel på hvorfor man aldri skal sammenligne ulike prosessorbrikker på tvers av ulike enheter og arkitekturer. Den var bedre enn Intel på papiret, men fallt totalt sammen i effektiv ytelse.

Du påstå at Switch 2 kjører Cyberpunk bedre enn PS4 fordi du mente PS4 portet det for dårlig? Hvor er kilden din på at dette er tilfelle fremfor at Switch 2 faktisk har greid å lage en mer effektiv soc enn PS4.

Faktum er at Switch 2 takler Cyberpunk bedre enn PS4 uavhengig av hva tallene dine måtte mene. Nettopp fordi man ikke kan sammenligne på tvers av arkitekturer slik du gjør her. Det er har vært common knowledge i datamiljøet de siste 20 åra, og har ikke forandret seg med Switch 2.

Hvis PS4 klarer å takle GTA VI, så klarer Switch 2.

Endret av GengarGeng
Skrevet (endret)
GengarGeng skrev (1 time siden):

Man går inn i eshop på Switch 2, søker opp spillet man ønsker å oppgradere, det koster 109 per spill.

Du later til å kunne mye om hardware, da forstår du vel at man ikke kan sammenligne CPU og minne på tvers av ulike konsoller slik du gjør. Hvis du husker AMD FX serien, så var den et godt eksempel på hvorfor man aldri skal sammenligne ulike prosessorbrikker på tvers av ulike enheter og arkitekturer. Den var bedre enn Intel på papiret, men fallt totalt sammen i effektiv ytelse.

Du påstå at Switch 2 kjører Cyberpunk bedre enn PS4 fordi du mente PS4 portet det for dårlig? Hvor er kilden din på at dette er tilfelle fremfor at Switch 2 faktisk har greid å lage en mer effektiv soc enn PS4.

Faktum er at Switch 2 takler Cyberpunk bedre enn PS4 uavhengig av hva tallene dine måtte mene. Nettopp fordi man ikke kan sammenligne på tvers av arkitekturer slik du gjør her. Det er har vært common knowledge i datamiljøet de siste 20 åra, og har ikke forandret seg med Switch 2.

Det er sant at direkte sammenligning på tvers av arkitekturer ikke nødvendigvis blir korrekt.

Jeg kan litt om dette, men det er mange felt jeg ikke kan nok om. Og det ser ut som du kan en god del. Selv om jeg stusser litt på hvorfor du sier Xbox Series X ikke har Dolby Vision. Det er jo ren faktafeil, som er lett å verifisere. Du påstår og at jeg ikke forstår HDR, før du i det hele tatt har satt deg ordentlig inn i det selv. Selv om noe kalles en standard, er det fortsatt variasjoner på tvers av arkitektur og software. Viser til det jeg skrev som svar da. Men for å trekke paraleller til andre standarder: Det ser vi og ang. HDMI. En såkalt digital standard der alt i teorien skal fungere identisk. Problemet er jo at disse kablene er fortsatt fysiske ledninger. Kobber, plastikk, fiber eller rett og slett stål som er tvunnet av maskiner og mennesker. Er håndverket dårlig vil det oppstå både signalfeil, forstyrrelser og begrenset kompatibilitet. Selv om man skulle tro at det kun avhenger av det digitale og binære. En liten feil på en HDMI-kabel produsert etter 2.1-standard, kan f. eks produsere et tilsynelatende helt perfekt bilde, men da fortsatt svikte og gi artefakter eller dropouts når f. eks HDR eller VRR aktiveres. Gode kabler med for tynn shielding kan til og med forstyrre nettverkskortet på en PS5. Bare for å eksempliggjøre at ingen standarder er absolutte eller universelle, og at selv det som er digitalt kan blø og forvitre.

Der min kunnskap stopper hører jeg på de som kan mer og mye mer, og da er Digital Foundry så god en kilde det er å oppdrive, som og er lett tilgjengelig og kredibel. I alle fall langt grundigere enn andre som har forsøkt noe lignende på samme skala. ElAnalistaDeBits og andre sammenligner bilder. Og på det meste teller de kanskje frames. Ikke særlig grundig, selv om det i seg selv er gode bidrag som er lett fordøyelige. Det har sin plass i sfæren, og er underholdende innhold. Men det er ikke nøyaktig eller i det hele tatt korrekt nok til at det kan brukes som referanse om man vil gjøre en skikkelig sammenligning av ulike arkitekturer, utover "aah, dette ser litt penere ut, ja!" Og på det beste er det anekdotiske eksempler tatt ut av kontekst, som i den videoen med Cyberpunk. Her burde det absolutt vært kontekstualisert hvor dårlig PS4-versjonen i utgangspunktet er. Man velger altså å sammenligne mot noe man vet er dårlig bygd. Vil nesten kalle det forledende og villedende innhold. Men samtidig betyr ikke det at Switch 2-delen er irrelevant. Det er tydelig at Switch 2-porten er kompetent utført. Hvorvidt det avhenger av arkitekturen eller ikke, er mer åpent. Sannsynligvis ikke, da PS4 har nok av andre eksempler på innhold med lignende kompleksitet som er gjennomført betydelig bedre.

For meg virker det som om du er besatt på forsvare Nintendo til enhver pris, og at du tror den er mer sammenlignbar med en PS5 enn PS4/PS4 Pro. Om det er en feil antagelse, så beklager jeg det. Men det stemmer bare ikke. Hvis man absolutt må sammenligne Switch 2 med en annen konsolls gjennomsnittlige kraft, er det PS4 Pro som kommer nærmest uansett.

At Switch 2 takler et utvalgt spill bedre enn PS4, kan på samme måte som du bruker logikken, ikke automatisk bety at Switch 2 er en mye kraftigere maskin. Skal vi bruke den logikken, må vi jo og da bruke den begge veier. Det kan like fullt, og høyst sannsynlig være et resultat av bedre optimalisering av selve softwaren. Jeg følger deg for øvrig på den logikken, men forventer at du da bruker den begge veier, og ikke kun som et skjold for dine antakelser.

Du etterspør kilder på dårlig optimalisering av Cyberpunk på PS4. Jeg viser til Digital Foundry ang. dette, kun et 2 sekunders Google-søk unna om du er interessert. Men utover dette er det ikke en påstand som trenger kildegrunnlag i en vanlig diskusjon. Det er en åpenlys sannhet, og viden akseptert blant de som synes tech og performance i spill er interessant. Det finnes dog verre PS4-porteringer enn Cyberpunk, men av de store AAA-spillene, er det blant de aller verste og mest kjente eksemplene på en såkalt botched port. Her er kildene så mange at skogen er overgrodd. Man trenger ikke at noen peker på et tre når det står 5000 foran seg.

Hvis du har tenkt å fortsette å følge meg som en hauk, foreslår jeg heller at du sender meg en melding på PM. Så kan vi ta en vennligere tone der, uten å forsøple tråden med personlige uenigheter. Forutsatt at du da kan være hyggelig 👍

Endret av bekjempdragen
Skrevet

Xbox Series S, selv med sine begrensninger, er fortsatt betydelig kraftigere enn Switch 2.

Tallene er enkle, men jeg er jommen ikke sikker på hva det betyr i praksis. CPU blir nok det største problemet for en eventuell GTA-release, men du fremstiller gta på switch 2 som en total utopi når det jo allerede lages en Series S-versjon.

GTA V er et godt over 10 år gammelt som kjørte fint på Xbox 360. Selvfølgelig er det realistisk. Switch 2 kjører jo allerede Cyberpunk 2077 meget habilt og tett nok opp til Series S-performance.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (46 minutter siden):

Tallene er enkle, men jeg er jommen ikke sikker på hva det betyr i praksis. CPU blir nok det største problemet for en eventuell GTA-release, men du fremstiller gta på switch 2 som en total utopi når det jo allerede lages en Series S-versjon.

GTA V er et godt over 10 år gammelt som kjørte fint på Xbox 360. Selvfølgelig er det realistisk. Switch 2 kjører jo allerede Cyberpunk 2077 meget habilt og tett nok opp til Series S-performance.

Det er absolutt en utopi at GTA VI kan komme til Switch 2. Av alle grunner jeg allerede har nevnt, og flere. Trenger ikke nevne de igjen. Du kan bokmerke denne tråden, så kan vi se hva fasit er om 6-7 år. Jeg er trygg på at her står jeg stødig. Det er forsåvidt ikke umulig å teknisk sett lage en utrolig nedgradert GTA VI-port til Switch 2, der spillet nesten er som en separat versjon å regne. Men med den kjennskapen vi har til Rockstar, så vet vi jo veldig godt at det ikke kommer til å skje. Sist gang de lagde en såkalt "last-gen port" var vel av Rockstar Table Tennis. Da av to veldig gode grunner: Motion controls på Wii, og et relativt lite spill med innhold som var meget simpelt og en bitteliten brøkdel i forhold til GTA VI. Rockstar Table Tennis er forøvrig et veldig bra spill, sånn helt på siden.

Ang. GTA V:

Jeg kunne presisert, men jeg snakker da eksplisitt om PS4 (og tildels PS5-versjonen) av GTA V.

Det er en selvfølge at Switch 2 lett kunne kjørt PS3/Xbox 360-versjonen av GTA V. Det kunne nok Switch 1 og klart, med noen justeringer. Gitt at spillmotoren til de gamle versjonene er lett å gjøre kompatibel med ny hardware. Det kan fort by på problemer. Men Switch 2 er mer enn kraftig nok for AAA-spill fra denne generasjonen av konsoller, selvsagt.

Jeg mener at det er realistisk at Switch 2 og kan kjøre PS4-versjonen av GTA V, samt RDR 2. Og kanskje til og med enda noe bedre enn PS4.

Xbox Series S har rett og slett et betydelig høyere tak enn Switch 2 for hva som er fysisk mulig å presse ut av en maskin på generell basis, med få unntak som AI-oppskalering og strålesporing, der Switch 2 har en betydelig fordel. Men å porte GTA VI står ikke og faller på verken DLSS eller ray tracing. Det er bare en sannhet, og ikke noe vi som liker Nintendo trenger å tolke som en fornærmelse, meg selv inkludert.

Det betyr ikke at enkelte spill ikke kan se bedre ut og kjøre bedre på Switch 2 enn på Xbox Series S. Klart de kan. Det avhenger like mye av utviklerne, og hvordan de forstår og utnytter teknologien. Men taket er der uansett. Og GTA VI er langt over det taket hva gjelder Switch 2.

Endret av bekjempdragen
Skrevet
bekjempdragen skrev (1 time siden):

Selv om jeg stusser litt på hvorfor du sier Xbox Series X ikke har Dolby Vision. Det er jo ren faktafeil, som er lett å verifisere. Du påstår og at jeg ikke forstår HDR, før du i det hele tatt har satt deg ordentlig inn i det selv. Selv om noe kalles en standard, er det fortsatt variasjoner på tvers av arkitektur og software. Viser til det jeg skrev som svar da.

Har Samsung TV, så helt ærlig søkte bare opp HDR10 og HDR10+, overså helt at Dolby Vision var en greie. Så det er ren skjær slurv fra min side 😥

Det ser vi og ang. HDMI. En såkalt digital standard der alt i teorien skal fungere identisk. Problemet er jo at disse kablene er fortsatt fysiske ledninger. Kobber, plastikk, fiber eller rett og slett stål som er tvunnet av maskiner og mennesker. Er håndverket dårlig vil det oppstå både signalfeil, forstyrrelser og begrenset kompatibilitet. Selv om man skulle tro at det kun avhenger av det digitale og binære. En liten feil på en HDMI-kabel produsert etter 2.1-standard, kan f. eks produsere et tilsynelatende helt perfekt bilde, men da fortsatt svikte og gi artefakter eller dropouts når f. eks HDR eller VRR aktiveres. Gode kabler med for tynn shielding kan til og med forstyrre nettverkskortet på en PS5. Bare for å eksempliggjøre at ingen standarder er absolutte eller universelle, og at selv det som er digitalt kan blø og forvitre.

Cheapet ut på en HDMI 2.1 kabel, denne: https://www.clasohlson.com/no/HDMI-Ultra-High-Speed-8K-Clas-Ohlson/p/39-1364-1?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-pmax-clas-ohlson-feed&utm_id=21899911595&gad_source=1&gad_campaignid=21893453421&gbraid=0AAAAADv8oxoDcVPO29BdFXtAGqWVeSTw7&gclid=CjwKCAjwo4rCBhAbEiwAxhJlCYf7q3M6bFQ-yxEa1yt3dgzNOnN1mU2ugeO9vtH9Wd7K0uBtPwv73xoC3QYQAvD_BwE

Verste drite jeg har vært borti. Klarte knapt 1080p 60hz HDR uten å glitche. Kunne takle 1080p 120hz SDR. 

Oppløsning over 1080p eller HDR ble umulig. Så ja selv innenfor standard så kan det finnes dritprodukt. Så gjenstår det med tiden å se hvor god eventuelt dårlig Switch 2 måtte være med de standariseringene den skal ha. 

5.1 LPCM på Switch 2 er iværtfall merkbart bedre enn på Switch 1, men kan være fordi den også støtter 3D spatial sound.

Der min kunnskap stopper hører jeg på de som kan mer og mye mer, og da er Digital Foundry så god en kilde det er å oppdrive, som og er lett tilgjengelig og kredibel. I alle fall langt grundigere enn andre som har forsøkt noe lignende på samme skala. ElAnalistaDeBits og andre sammenligner bilder. Og på det meste teller de kanskje frames. Ikke særlig grundig, selv om det i seg selv er gode bidrag som er lett fordøyelige. Det har sin plass i sfæren, og er underholdende innhold. Men det er ikke nøyaktig eller i det hele tatt korrekt nok til at det kan brukes som referanse om man vil gjøre en skikkelig sammenligning av ulike arkitekturer, utover "aah, dette ser litt penere ut, ja!" Og på det beste er det anekdotiske eksempler tatt ut av kontekst, som i den videoen med Cyberpunk. Her burde det absolutt vært kontekstualisert hvor dårlig PS4-versjonen i utgangspunktet er.

Enig der, youtube er det det er, så er ikke uenig med deg at andre aktører som DigitalFoundry, GamerNexus, TechPowerUp er langt mer kridible kilder enn youtubere, har jo hørt folk bruke younoob slangen endel. Så godt poeng det.

Når det gjelder optimalisering, så har jeg ikke satt meg nok inn i konsoll, har primært vært PC gamer frem til jeg nå kjøpte Switch 2. men jeg vet at på PC så har en del spill begynt å «kreve» ray tracing for å kunne kjøre, altså at maskinvaren må kunne støtte det. Om dette kan overføres i optimaliseringen av konsoll spill, så kan jo det forklare hvorfor Cyberpunk funker såpass «dårlig» på PS4. Men nå spekulerer jeg, dette har jeg som sagt ikke satt meg inn i.

For meg virker det som om du er besatt på forsvare Nintendo til enhver pris, og at du tror den er mer sammenlignbar med en PS5 enn PS4/PS4 Pro. Om det er en feil antagelse, så beklager jeg det. Men det stemmer bare ikke. Hvis man absolutt må sammenligne Switch 2 med en annen konsolls gjennomsnittlige kraft, er det PS4 Pro som kommer nærmest uansett.

Baserer det utelukkende på footage som jeg har sett mellom PS4/PS5/Switch 2 på youtube.

Nå vet jeg ikke hvor komprimert disse videoene har vært, men når jeg kjører 2160p i Youtube på 85 tommeren på stua så ser iværtfall grafikken og teksturen vesentlig skarpere og nærmere PS5 enn PS4. Så utelukkende uttalelse fra meg på hva jeg kan se. 

Poenget ditt med CPU og hvor mye last den kan ta er jo forsåvidt godt og kan stemme for alt jeg vet. Ikke gått in-deep på teardowns der, men rent grafikkmessig så mener jeg den er nærmere PS5 hvis vi ser bort fra framerate. Jeg er fullt klar over at PS5 har bedre ytelse enn Switch 2, men for meg synes jeg PS4 fra hva jeg kan se tilsynelatende har dårligere grafikk, men da snakker jeg kun om bildet og hvordan det ser ut grafikkmessig.

Du etterspør kilder på dårlig optimalisering av Cyberpunk på PS4. Jeg viser til Digital Foundry ang. dette, kun et 2 sekunders Google-søk unna om du er interessert. Men utover dette er det ikke en påstand som trenger kildegrunnlag i en vanlig diskusjon. Det er en åpenlys sannhet, og viden akseptert blant de som synes tech og performance i spill er interessant. Det finnes dog verre PS4-porteringer enn Cyberpunk, men av de store AAA-spillene, er det blant de aller verste og mest kjente eksemplene på en såkalt botched port. Her er kildene så mange at skogen er overgrodd. Man trenger ikke at noen peker på et tre når det står 5000 foran seg.

Hvis du har tenkt å fortsette å følge meg som en hauk, foreslår jeg heller at du sender meg en melding på PM. Så kan vi ta en vennligere tone der, uten å forsøple tråden med personlige uenigheter. Forutsatt at du da kan være hyggelig 👍

Takk, skal sjekke den ut 😊 

Neida, skal ikke følge deg som noen hauk, ble bare litt overivrig i tråden her 😊 Skal prøve å roe meg litt ned 🐼

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
GengarGeng skrev (25 minutter siden):

Har Samsung TV, så helt ærlig søkte bare opp HDR10 og HDR10+, overså helt at Dolby Vision var en greie. Så det er ren skjær slurv fra min side 😥

Cheapet ut på en HDMI 2.1 kabel, denne: https://www.clasohlson.com/no/HDMI-Ultra-High-Speed-8K-Clas-Ohlson/p/39-1364-1?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-pmax-clas-ohlson-feed&utm_id=21899911595&gad_source=1&gad_campaignid=21893453421&gbraid=0AAAAADv8oxoDcVPO29BdFXtAGqWVeSTw7&gclid=CjwKCAjwo4rCBhAbEiwAxhJlCYf7q3M6bFQ-yxEa1yt3dgzNOnN1mU2ugeO9vtH9Wd7K0uBtPwv73xoC3QYQAvD_BwE

Verste drite jeg har vært borti. Klarte knapt 1080p 60hz HDR uten å glitche. Kunne takle 1080p 120hz SDR. 

Oppløsning over 1080p eller HDR ble umulig. Så ja selv innenfor standard så kan det finnes dritprodukt. Så gjenstår det med tiden å se hvor god eventuelt dårlig Switch 2 måtte være med de standariseringene den skal ha. 

5.1 LPCM på Switch 2 er iværtfall merkbart bedre enn på Switch 1, men kan være fordi den også støtter 3D spatial sound.

Enig der, youtube er det det er, så er ikke uenig med deg at andre aktører som DigitalFoundry, GamerNexus, TechPowerUp er langt mer kridible kilder enn youtubere, har jo hørt folk bruke younoob slangen endel. Så godt poeng det.

Når det gjelder optimalisering, så har jeg ikke satt meg nok inn i konsoll, har primært vært PC gamer frem til jeg nå kjøpte Switch 2. men jeg vet at på PC så har en del spill begynt å «kreve» ray tracing for å kunne kjøre, altså at maskinvaren må kunne støtte det. Om dette kan overføres i optimaliseringen av konsoll spill, så kan jo det forklare hvorfor Cyberpunk funker såpass «dårlig» på PS4. Men nå spekulerer jeg, dette har jeg som sagt ikke satt meg inn i.

Baserer det utelukkende på footage som jeg har sett mellom PS4/PS5/Switch 2 på youtube.

Nå vet jeg ikke hvor komprimert disse videoene har vært, men når jeg kjører 2160p i Youtube på 85 tommeren på stua så ser iværtfall grafikken og teksturen vesentlig skarpere og nærmere PS5 enn PS4. Så utelukkende uttalelse fra meg på hva jeg kan se. 

Poenget ditt med CPU og hvor mye last den kan ta er jo forsåvidt godt og kan stemme for alt jeg vet. Ikke gått in-deep på teardowns der, men rent grafikkmessig så mener jeg den er nærmere PS5 hvis vi ser bort fra framerate. Jeg er fullt klar over at PS5 har bedre ytelse enn Switch 2, men for meg synes jeg PS4 fra hva jeg kan se tilsynelatende har dårligere grafikk, men da snakker jeg kun om bildet og hvordan det ser ut grafikkmessig.

Takk, skal sjekke den ut 😊 

Neida, skal ikke følge deg som noen hauk, ble bare litt overivrig i tråden her 😊 Skal prøve å roe meg litt ned 🐼

Takk for hyggelig svar 😄

Har og gått på noen stygge smeller på HDMI 😧 Bestilte 15 stk for et rotete switcher-oppsett. Alle var sertifiserte 2.1, men kun et fåtall av de taklet 4K120 med HDR og VRR. Resten var ikke verdt materialene de var lagd av. Dyr lærepenge der ja, gitt.

Det du sier om ren bildekvalitet på øyetest er et godt poeng. Altså at bildene på flere spill på Switch 2 kan se nærmere ut PS5 enn PS4. Vi vet lite om hvordan DLSS implementeres på Switch 2 per nå, men det er tydeligvis ganske effektivt i flere tilfeller. På "rotnivå" kjører nok flere av spillene ganske lav oppløsning ift hva man ser på PS5. Er nok ikke mange Switch 2-spill som pusher langt over 1080p native. Og mange kan fort ligge under, rundt 700-900p og der omkring. Men med god oppskalering kan resultatet bli sylskarpt uansett. Det føles så langt rent visuelt ut som en PS4 Pro/PS5 "Lite", rent anekdotisk i alle fall. Og det i seg selv må kunne sies å være en innertier av et visuelt resultat på en så liten, slank og strømgjerrig konsoll.

Det er mer kompleksitet, minne og CPU jeg tenker på ang. f. eks GTA VI. GPUen til Switch 2 er ikke noen betydelig bottleneck for noe av dagens spill, så lenge DLSS implementeres effektivt.

Digger Switch 2 så langt. Skulle ønske det var flere exclusives til launch. Men bare det å se hvor mye raskere og bedre den kjører Switch 1-spill er en sann fryd. Digger og at CPU og minne nå er raskt nok til at UI og menyer føles "snappy". Det føles ut som den første "moderne" maskinen Nintendo har laget på år og dag. Den mangler liksom ikke noe vesentlig, forutenom VRR og 4K120 docked. Akkurat det savner jeg. Men lever fint med det, all den tid vi får den unike Nintendo-opplevelsen.

Hvilke spill har du hatt det gøy med så langt? Noen anbefalinger?

Fast Fusion er kanskje det spillet som har imponert meg mest, rent tech-wise. Det er og en sabla god blanding av Wipeout og F-Zero, til en snill pris.

Og ja! Helt enig ang. 5.1 Surround på Switch 2. Det virker utmerket så langt. Veldig stas 😁 Nintendo begynner å ta tech mer seriøst. Synes det er veldig kult at de nå hopper inn i fremtiden med resten av gjengen, på sine egne finurlige og underholdende premisser, selvsagt.

Endret av bekjempdragen
Skrevet (endret)

Fikk hentet maskina i går kveld etter jobb, satt opp og overført saker og ting. Førsteinntrykket er at man savner OLED skjermen 😂 Ikke veldig imponert over skjermen, men liker størrelsen. Men LCD blur, ghosting og  kantbelysning er så fremtredende når man kun har spillt på OLED og CRT i en del år nå lol. 

Og batteriet virker tragisk.

Ble så lite tid i går kveld grunnet 12 timers vakter, men får se om intrykkene setter seg bedre de neste dagene. 

Endret av Mala
  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, bekjempdragen said:

Det er absolutt en utopi at GTA VI kan komme til Switch 2. Av alle grunner jeg allerede har nevnt, og flere. Trenger ikke nevne de igjen. Du kan bokmerke denne tråden, så kan vi se hva fasit er om 6-7 år. Jeg er trygg på at her står jeg stødig. Det er forsåvidt ikke umulig å teknisk sett lage en utrolig nedgradert GTA VI-port til Switch 2, der spillet nesten er som en separat versjon å regne. Men med den kjennskapen vi har til Rockstar, så vet vi jo veldig godt at det ikke kommer til å skje. Sist gang de lagde en såkalt "last-gen port" var vel av Rockstar Table Tennis. Da av to veldig gode grunner: Motion controls på Wii, og et relativt lite spill med innhold som var meget simpelt og en bitteliten brøkdel i forhold til GTA VI. Rockstar Table Tennis er forøvrig et veldig bra spill, sånn helt på siden.

Ang. GTA V:

Jeg kunne presisert, men jeg snakker da eksplisitt om PS4 (og tildels PS5-versjonen) av GTA V.

Det er en selvfølge at Switch 2 lett kunne kjørt PS3/Xbox 360-versjonen av GTA V. Det kunne nok Switch 1 og klart, med noen justeringer. Gitt at spillmotoren til de gamle versjonene er lett å gjøre kompatibel med ny hardware. Det kan fort by på problemer. Men Switch 2 er mer enn kraftig nok for AAA-spill fra denne generasjonen av konsoller, selvsagt.

Jeg mener at det er realistisk at Switch 2 og kan kjøre PS4-versjonen av GTA V, samt RDR 2. Og kanskje til og med enda noe bedre enn PS4.

Xbox Series S har rett og slett et betydelig høyere tak enn Switch 2 for hva som er fysisk mulig å presse ut av en maskin på generell basis, med få unntak som AI-oppskalering og strålesporing, der Switch 2 har en betydelig fordel. Men å porte GTA VI står ikke og faller på verken DLSS eller ray tracing. Det er bare en sannhet, og ikke noe vi som liker Nintendo trenger å tolke som en fornærmelse, meg selv inkludert.

Det betyr ikke at enkelte spill ikke kan se bedre ut og kjøre bedre på Switch 2 enn på Xbox Series S. Klart de kan. Det avhenger like mye av utviklerne, og hvordan de forstår og utnytter teknologien. Men taket er der uansett. Og GTA VI er langt over det taket hva gjelder Switch 2.

Cyberpunk er veldig krevende for cpu og gpu, så da ser jeg ikkje noe grunn for at GTA 6 skulle være noe problem å fikse til switch 2 heller. 

Kommer jo mest ann på spillmotoren og hvor bra den skalerer med hardware.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
bekjempdragen skrev (14 timer siden):

Switch 1 burde også greie GTA V siden PS3 og Xbox 360 gør det. Men hvorfor har ikke GTA V komt ut på Switch 1?

Red Dead Redemption 1 for eksempel kjører bede på Switch 1 enn PS3:

Endret av PosteMonopolet
Skrevet (endret)

Noen får påvirke Europakommisjonen til å tekke i noen snorer så det blir påkrevd at Nintedo tilgjengeliggjør spillene i andre økosystem hvis de vil selge i Europa. Det er ikke bra for klimaet at man må kjøpe nye dingser når man allerede har maskinvare som er kraftigere enn den Nintendo selger.

Endret av BadCat
Skrevet
BadCat skrev (37 minutter siden):

Noen får påvirke Europakommisjonen til å tekke i noen snorer så det blir påkrevd at Nintedo tilgjengeliggjør spillene i andre økosystem hvis de vil selge i Europa. Det er ikke bra for klimaet at man må kjøpe nye dingser når man allerede har maskinvare som er kraftigere enn den Nintendo selger.

Er litt enig, men så er Nintendo på en måte bra for klimaet med tanke på det lave strømforbruket (spesielt i håndholdt modus). Min Switch Lite trekker bare ca.4 watt når den er i bruk, mens en kraftig gaming-PC kan trekke ca.100 ganger så mye strøm.

Skrevet
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Switch 1 burde også greie GTA V siden PS3 og Xbox 360 gør det. Men hvorfor har ikke GTA V komt ut på Switch 1?

Red Dead Redemption 1 for eksempel kjører bede på Switch 1 enn PS3:

GTA V finnes i flere versjoner. Skrev mer om det over:

Ang. GTA V:

Skrevet
BadCat skrev (2 timer siden):

Da tror jeg vi risikerer at de trekker seg ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...