Gå til innhold

Hvor i Tyskland er de mest konservative?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konservativ og høyre-populistisk er ikke det samme. Men du kan få et bilde av de politiske holdningene i Tyskland gjennom denne artikkelen om det nasjonale valget i 2013: https://de.wikipedia.org/wiki/Bundestagswahl_2013

 

La oss først se på dette kartet.

744px-Direktmandate_nach_Partei_und_Vors

Det viser hvilke partier som vant de ulike valgdistriktene i Tyskland. De lyseblå og mørkeblå distriktene ble vunnet av henholdsvis CDU og CSU, de kristendemokratiske og kristenkonservative partiene. Disse partiene inngår i en allianse ("die Union"), som er grunnen til at CSU bare vant distrikter i Bayern og CDU vant distrikter i de andre delstatene. Kanskje ikke så uventet går det blå, konservative beltet fra sør til vest gjennom de statene der katolisismen er mest utbredt.

 

Det ser vi også i dette kartet, som kun viser oppslutningen til CDU/CSU.

744px-Btw13_cdu_zweit_endgueltig.svg.png

 

Unionen har størst oppslutning i Bayern og noen av distriktene sør i Baden-Württemberg.

 

AfD og NDP derimot, henholdsvis de høyre-populistiske og høyre-ekstreme, får som vi ser i de neste kartene relativt liten oppslutning i de mest konservative distriktene. Begge disse partiene har størst oppslutning i Sachsen.

 

744px-Btw13_afd_zweit_endgueltig.svg.png744px-Btw13_npd_zweit_endgueltig.svg.png

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg lurer på hvor i Tyskland (geografisk) er de mest konservative (høyre populistiske)?

 

Takk.

 

Uten at jeg baserer det på valgresultater er folk i Bayern de mest konservative i Tyskland, og generelt er sydstatene Bayern og Baden mer konservativ enn de andre statene.

 

På noen måter kan man også anse øst Tyskland som generelt mer konservativt enn vest Tyskland.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg har på min side vært utvekslingsstudent i Baden-Württemberg, reist mer i landet enn de fleste nordmenn og har senere jobbet i et selskap der flertallet av kollegene mine var tyskere (en stiftelse opprettet av det tyske nærings- og teknologidepartementet). Jeg har truffet mange tyskere fra ulike deler av landet og jeg opplever det ikke slik at tyskere flest fra sør er betydelig mer konservative enn ellers i landet, i hvert fall ikke i måten de lever på og holdninger til familie- og samliv, skole, arbeidsliv og liknende som vi har snakket om over lunsj. Jeg opplever heller ikke at det er så stor forskjell på øst- og vesttyskere som de skal ha det til selv. Jeg opplever derimot at tyskere jevnt over er mer liberale enn nordmenn.

 

Men så er heller ikke personlige erfaringer veldig gode indikatorer på spørsmål om gruppers holdninger. Vi er jo også preget noe av stereotypier og fordommer, enten vi vil eller ikke. Jeg regner med at trådstarter etterspurte politiske holdninger og da er det mest relevant å se på partier, valg og meningsmålinger.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar!

 

Jeg kunne utdypet litt mer i første post, men jeg skrev på tlf og det går seeeeeent...

 

Jeg er på sykkeltur i Europa. Startet i England, nå er jeg i Frankrike og jeg begynner å nærme meg Tyskland. Utviklingen i Europa er jo ganske gjennomgående- en økende polarisering og fremmedfrykt. Selv om det helt klart er store utfordringer med flyktningstrømmen, så kan det virke som om flyktningene kanskje for skylden for mer enn de har gjort galt. Det er en skremmende utvikling.

 

Jeg er nysgjerrig og har tenkt meg innom ihvertfall Tyskland, Østerrike og Ungarn av de mest aktuelle landene hva angår dette. Tyskland er stort men jeg er på utkikk etter de områdene der høyrepopulismen er størst og eller i kraftigst anmarsj. Det var det som var utgangspunktet for tråden.

 

Fint om noen kan forklare meg forskjellen mellom høyrepopulisme og konservatisme. Er konservatisme mer knyttet til religion?

Lenke til kommentar

Da må du heller se på Øst-Tyskland. Der er de mer konservative i forhold til befolkningssammensetning, egen kultur, egenart og slike ting.

 

Når vi snakker om konservative i Sørstaten i Tyskland, gjelder det mer i forhold til generelle holdninger og verdier. Det er også ofte slik at disse områdene ofte har høyere andel Kristne, noe som gjenspeiles i Kristendemokratenes popularitet, spesielt og Bayern, men også Baden-W i forhold til andre stater i Tyskland.

 

Som sagt, den konservativismen du snakker om, den er heller mer gjeldende i Øst-Tyskland. Dresden er jo hvor PAGIDA bevegelsen har sitt opphav. Du kommer stort sett ikke lenger øst i Tyskland enn Dresden. Men at de er mer konservative på den måten er ingen overraskelse. slik er det jo generelt sett i Øst-Europa. De er langt mer konservative i forhold til egen kultur, land og befolkning.

 

Det store unntaket i øst er jo hippiehovedstaden Berlin.

 

Dresden er forøvrig en fantastisk fin by, så jeg kan anbefale å besøke den. Jeg vil nesten si byen er et bevis på mirakel.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Dresden er forøvrig en fantastisk fin by, så jeg kan anbefale å besøke den. Jeg vil nesten si byen er et bevis på mirakel.

 

Mirakel? Den må du nesten forklare.

 

 

Ja, i forhold til hvordan byen ser ut nå, med tanke på hvordan den så ut etter andre verdenskrig, er Dresden et veldig godt eksempel på en mirakuløs gjenoppbygging. Det er fordi de i stor grad har bygget opp mange av sine gamle landemerker på samme måte som de så ut før krigen. Indre bydel er et mirakel vil jeg si iallefall. Dresden er meget flott. Og alt det nye som er utviklet siden 1990 med EU midler og solidaritetsskatten i Tyskland er byen en av de mest moderne i Tyskland.

 

Jeg har bodd og vært en del i vest Tyskland, og jeg kan si at mange byer der er skikkelig stygge, og at gjenoppbyggingen etter krigen har vært veldig simpel og stygg.

 

Så jeg vil si at relativt og totalt sett så er Dresden et mirakel.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg har bodd i Munchen i tre år nå og jeg vil påstå at de er ganske så mye mer verdikonservative enn det nordmenn er. Bayern gjør det veldig godt, økonomisk, og det er de veldig stole av. Mitt inntrykk er generelt sett at folk fra Bayern er stolte av delstaten sin og føler at det er den beste delstaten. 

 

Dette er selvfølgelige generelle utsagn og det finnes mange unntak.

Lenke til kommentar

Fint om noen kan forklare meg forskjellen mellom høyrepopulisme og konservatisme. Er konservatisme mer knyttet til religion?

 

Det er store spørsmål og det er nok ulike oppfatninger om hva konservatisme og høyrepopulisme går ut på.

 

Konservatisme forbindes gjerne med tradisjonelle verdier og strukturer, som for eksempel religion, tro på at en del oppgaver bør løses av familier og det sivile samfunnet istedenfor staten, merkantilisme (strenge handelsreguleringer), et ønske om stabilitet og gradvise endringer (hvis samfunnet skal endres i det hele tatt) og skepsis til at samfunnet bør designes på noen bestemt måte, i motsetning til for eksempel sosialismen.

 

I den grad høyrepopulismen er en ideologi er den veldig ny og har en liten eller ingen literær tradisjon. Det, i tillegg til at partier som betegnes som høyrepopulistiske i ulike land har til dels sprikende tilnærminger til ulike spørsmål, gjør det vanskelig å få tak på akkurat hva høyrepopulismen består av. Men den forbindes gjerne med en idé om at samfunnet er i en konflikt mellom eliten og folket, nasjonalisme, sterk skepsis til innvandring, skepsis til liberale og demokratiske løsninger og skepsis til andre ting som ses som påfunn fra eliten, som for eksempel akademiske sannheter og ulike skatter.

 

Hvis du har fått med deg konfliktene som pågår mellom deler av det republikanske partiet i USA og Donald Trump, handler de i stor grad om at det republikanske partiet mest av alt er et klassisk konservativt parti (dels preget av ulike fløyer), mens Donald Trump står for mange idéer som finnes i høyrepopulismen og ofte er i konflikt med de konservative verdiene til mange av de andre partimedlemmene.

 

Møtte ett par Tyskere i Frankrike og det rådet liten tvil blant dem: det er i Dredsen, Leipzig og i områdene rundt at de er mest nasjonalkonservative.

 

Det stemmer godt med valgresultatene og kartene som er gjengitt i innlegget mitt lenger opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...