Gå til innhold

Hvilken Max "x-gange" av inntekt opererer banker med for boliglån nå?


Anbefalte innlegg

Fast og sikker jobb, inntekt ca 550 000. Ingen betalingsanmerkninger. Litt studielån, og ett lite billån. Ingen egenkapital enda, men kan kanskje hoste opp maks 100 000 ved behov. Har barn under 18 år.

 

Hvilken "X ganger" inntekt ville banken brukt som tommelfingerregel ved beregning av boliglån i ett slikt tilfelle?

 

Jeg har hørt maks 3 ganger inntekt, men når jeg ser på boligkjøpere til venner og kolleger i det siste innser jeg at det kan umulig være gjeldende praksis lenger? Hvordan lever folk med så store boliglån? Bor fint, lever kjedelig?

 

Anonymous poster hash: 2d93a...52d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken "X ganger" inntekt ville banken brukt som tommelfingerregel ved beregning av boliglån i ett slikt tilfelle?

Det fungerer ikke slik. Maks lån beregnes ut fra et "normalt budsjett" der lånetakeren kan klare 5%-poeng økt rente. Det er dessuten krav om minst 15% egenkapital.

 

Du vil få maks 2/3 million i lån ved 100k i egenkapital.

Lenke til kommentar

OK.

Jeg liker best å ha marginene på min side. Har alltid bodd rimelig, og har derfor kun sett på boliger under 2 mill hittil. Det er faktisk en del å velge i der jeg ønsker å bo.

 

Forrige gang jeg kjøpte bolig hadde jeg ikke egenkapital. Fikk lån likevel. Det var lov da, og banken kjente meg, og jeg var en stabil kunde. Egenkapitalen jeg kan skaffe nå er enten ved å selge verdier, og/eller at nåværende samboer kjøper meg ut fra felles bolig.

 

Anonymous poster hash: 86116...4fa

Lenke til kommentar

Som nevnt over, så er det ingen x ganger inntekt som gjelder. Her er det en analyse av din økonomi basert på alle dine inntekter og utgifter. Det banken ser på er da:

- Inntekt (brutto)

- Gjeld og betingelser på denne (nedbetalingstid og rentebetingelser)

- Antall biler, båter, MC osv

- Evt annen eiendom og kostnader knyttet til denne

- Antall barn og alder på disse. Kostnader til barnehage, sfo og eventuelt bidrag

- Evt andre relevante utgifter og inntekter

- Sikkerhet for lånet og egenkapital, evt kausjon

 

Reglene fra Finanstilsynet sier at du må tåle 5 prosentpoeng økning i renten fra dagens nivå. I tillegg må du ha 15% egenkapital. Kausjon kan dekke opp for eventuelt mangel på egenkapital. På en eiendom til kr 2.000.000,- må du da ha kr 300.000,- i egenkapital + omkostninger ved kjøpet. På en selveier tilsvarer det drøyt 2,5% av kjøpesummen.

 

Bankene har mulighet til å avvike kravene fra Finanstilsynet i ca 10% av tilfellene. Dvs at dersom du er en attraktiv kunde for banken, finnes det mulighet. Det er imidlertid et trangt nåløye som stort sett brukes til unge kunder med potensiale for fremtiden. Gir banken deg et lån på kr 2.000.000,- i en avvikssak, må de låne ut kr 20.000.000,- ekstra for å veie opp for avviket og komme innenfor tilsynets regler.

 

De nye reglene fra Finanstilsynet gjaldt fra 01.07.15, og det var langt enklere å få 100% finansiering tidligere.

Endret av learntofly
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ikke bare 3x inntekt lenger. De fleste får 4x. Har du grei inntekt, ingen barn og ikke noe studuelån, får du 5x uten problemer. Har du 600 000+ i året, så får du kanskje til og med 6x inntekt hvis du ikke har barn, studielån (eller bil).

Lenke til kommentar

Jeg for min del fikk lån på ca 5x inntekt uten problem, var ikke noe problem å få mer heller om jeg ville, hadde litt lite egenkapital, så jeg fikk ikke noe mer umiddelbart, men etter å ha snakket med de mente de at jeg fint kunne få mer om jeg ville det. De brydde seg mer om inntekt enn egenkapital, tror jeg havnet på 91% eller 92% belåningsgrad problemfritt til slutt...

 

Edit: og jeg har ingen oversikt over egen økonomi å skryte av :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg for min del fikk lån på ca 5x inntekt uten problem, var ikke noe problem å få mer heller om jeg ville, hadde litt lite egenkapital, så jeg fikk ikke noe mer umiddelbart, men etter å ha snakket med de mente de at jeg fint kunne få mer om jeg ville det. De brydde seg mer om inntekt enn egenkapital, tror jeg havnet på 91% eller 92% belåningsgrad problemfritt til slutt...

 

Edit: og jeg har ingen oversikt over egen økonomi å skryte av :)

 

Det er nok avhengig av kven ein møter i banken og den enkelte sin økonomiske situasjon. Eg har lese om andre her inne som har hatt problem med å skaffe seg lån. Eg synest uansett at det er lurt å ha ein viss oversikt over inntekt, gjeld, verdiar og utgifter.

Lenke til kommentar

Javist, jeg kom veldig godt overens med min kundebehandler, men det jeg ville frem til er at det er individuellt, jeg slapp mye egenkapital og fikk låne forholdsvis mye etter god dialog med banken.

 

Det er ingen absolutte grenser eller ufravikelige krav.

Lenke til kommentar

Kan være verdt å merke seg at man gjerne får et topplån som har betydelig høyere rente. Vi fikk 100% av kjøpesum i lån, der det som var mellom 75 (eller var det 85%) og 100% av boligens verdi har en rente på ~7%.

Resten har 1,9. Så det endte med at vi brukte egenkapitalen likevel.

Sikkerhet er viktig for å få lav rente.

 

Forøvrig: Vi lånte 3x inntekt. Men da vi fikk finansieringbevis utgjorde det nærmere 4x om jeg husker rett.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg vil bare legge til at å eie kjøretøy eller båt gir trekk i hvor mye du kan låne, og for hvert barn du har trekkes det enda mer ifra den summen du i utgangspunktet kan låne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Jeg vil bare legge til at å eie kjøretøy eller båt gir trekk i hvor mye du kan låne

Hvorfor det?

Det at man får mindre lån når man har barn kan jeg skjønne, men ikke hvis man har bil/båt etc

 

Båt eller kjøretøy er også en utgiftspost, akkurat som barn.

Lenke til kommentar

En båt som står på henger på land, eller en bil som står godt parkert i en garasje er jo ikke nødvendigvis en utgiftspost.

Er det feks en veteranbil så vil den sannsynligvis bare øke i verdi også, så det burde omsær telle andre veien på hvor mye lån man kan få

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...