Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jotun skrev (42 minutter siden):

Anbefalinger til sommerdekk?

Prioritet er støy.

Foruten Michelin Pilot Sport EV med Acousttic så dukker disse stadig opp

Top Quiet Summer/Performance Tires for Model Y
Hankook iON evo / iON evo AS SUV: Frequently cited as a game-changer for Model Y, offering superior cabin silence and comfort due to its EV-specific design.
Bridgestone Turanza 6 Enliten EV: A top-tier grand touring option recognized for superior cabin silence.

Selv har jeg tenkt å prøve ION neste gang jeg bytter.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte jeg skulle inn å leke litt med konfiguratoren til MB, men gav opp. Noe så enkelt som å endre lakkfarge, så fjernes eller legges det til alt mulig rart..

"Nei, du kan ikke få varme i setet om du velger den fargen!" "Jo, du må ha disse felgene dersom du vil ha det interiøret!"

😂😂

• Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Tenkte jeg skulle inn å leke litt med konfiguratoren til MB, men gav opp. Noe så enkelt som å endre lakkfarge, så fjernes eller legges det til alt mulig rart..

"Nei, du kan ikke få varme i setet om du velger den fargen!" "Jo, du må ha disse felgene dersom du vil ha det interiøret!"

😂😂

Premium vettu... 🫣😄

Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Foruten Michelin Pilot Sport EV med Acousttic så dukker disse stadig opp

Top Quiet Summer/Performance Tires for Model Y
Hankook iON evo / iON evo AS SUV: Frequently cited as a game-changer for Model Y, offering superior cabin silence and comfort due to its EV-specific design.
Bridgestone Turanza 6 Enliten EV: A top-tier grand touring option recognized for superior cabin silence.

Selv har jeg tenkt å prøve ION neste gang jeg bytter.

Tusen takk syar! Sjekker ut disse 🤩

Makan... Ion finner eg kun i 255/55/r19. Originalt er det 45 på model y....  Er de fortsatt innafor?

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Jotun said:

Makan... Ion finner eg kun i 255/55/r19. Originalt er det 45 på model y....  Er de fortsatt innafor?

Dekkalkulator.no

5%er maks lovlig avvik 3% anbefalt

Skrevet
1 hour ago, Jotun said:

Nej, det er ikke innafor.

Fra dekkalkulator.no

Screenshot 2026-04-10 at 15.21.17.png

Skrevet
2 hours ago, Duriello said:

😂😂

Har vært slik i et halvt århundre minst for tyske merker - ok, egentlig vet jeg det bare for VW.

Skrevet
trikola skrev (1 minutt siden):

Har vært slik i et halvt århundre minst for tyske merker - ok, egentlig vet jeg det bare for VW.

Vw sin konfigurator er jo kjempeenkel å forholde seg til, og BMW sin likeså, i forhold til MB sin.

Jeg gir opp på lakkvalg på Mercedes sin. 😅

Skrevet
Duriello skrev (18 minutter siden):

Vw sin konfigurator er jo kjempeenkel å forholde seg til, og BMW sin likeså, i forhold til MB sin.

Jeg gir opp på lakkvalg på Mercedes sin. 😅

Det er opplagt noe feil med systemet hos MB her hjemme nå. Den svenske fungerer som den skal.

• Liker 1
Skrevet
Jalla21 skrev (27 minutter siden):

Det er opplagt noe feil med systemet hos MB her hjemme nå. Den svenske fungerer som den skal.

Ja den var fort en del bedre å bruke. 👍

Skrevet (endret)
Jotun skrev (3 timer siden):

Om du går for 245/50 profil er det kun +2.1% avvik.
Trodde fleste med Y hadde 20" sommer.
ION finns for denne tesla y dim (255/40 20")

Kanskje heller vurdere Turanza 6 Ev som finnes i 255/45 R19

Endret av Syar-2003
Skrevet

Har et lite dilemma, eller undrer på hva som er smarte valget:

Har bestemt oss for å kjøpe elektrisk bil, og det blir med 99% sannsynlighet Peugeot e-5008 med 4x4. Så det er egentlig ikke et spørsmål om hvilket annet merke. Problemet er egentlig at valget står mellom å bestille en helt ny fra fabrikk (utstyret vi ønsker og farge var ikke på lager), eller kjøpe en demobil fra september 2025 med rett under 6000 km på telleren. Demobilen har utstyr for rundt 60k som vi valgte bort: (hengerfeste, komfortpakke, sikkerhetspakke 2 og elektrisk justerbare seter med massasje). 

Vi kan betale 584k ferdig levert for eske-ny eller 589 for demobilen. Sitter igjen med at vi får veldig mye mer for pengene på demobilen, men den dagen den skal selges er det en 25-modell og ikke en 26-modell. Hvor mye har det egentlig å si?

Og: Er det noen øvrige forskjeller på en 25 og en 26-modell?

Skrevet

En 25-modell med 6000 km skal i teorien allerede nedskrives 80-120k, og dere har fått et tilbud 30k-ish under nypris for en identisk nybil (litt avhengig av pris på vinterdekk, for det kan være sjukt dyrt hos Peugeot). Demobilen er rent økonomisk et mye dårligere tilbud, så spørsmålet er om dere synes det veies opp av å få bilen raskere, og om dere skal ha den så lenge at nedskrivingen blir mindre viktig. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Lord Britishface skrev (6 timer siden):

En 25-modell med 6000 km skal i teorien allerede nedskrives 80-120k, og dere har fått et tilbud 30k-ish under nypris for en identisk nybil (litt avhengig av pris på vinterdekk, for det kan være sjukt dyrt hos Peugeot). Demobilen er rent økonomisk et mye dårligere tilbud, så spørsmålet er om dere synes det veies opp av å få bilen raskere, og om dere skal ha den så lenge at nedskrivingen blir mindre viktig. 

Kommer fram til at vi måtte ha betalt nærmere 50 000 for utstyret vi har valgt bort utfra listepriser. Da ser jeg bort fra vinterdekk (det er samme på begge) og farge, demobilen koster egentlig 11k mer med den fargen.

Men det er jo et poeng at bilen burde vært nedskrevet over dobbelt så mye. Kommer fram til at den kanskje skulle kostet mellom 506 (20%) og 569 000 (10%). Det er jo i alle tilfeller vesentlig mindre enn "tilbudet" jeg fikk.

Tenkte faktisk ikke så mye på avskrivning, men så på verdien av det vi fikk mot å ta en lite brukt bil. Blir sannsynligvis å takke høflig nei. Anser det det som usannsynlig at jeg får dytta prisen under 569 000. Blir jo selvfølgelig å prøve. Det er ikke så veldig viktig for meg at jeg får bilen på dagen, selv om jeg helst foretrekker det.

Endret av Nedward
Skrevet (endret)
Nedward skrev (15 timer siden):

Kommer fram til at vi måtte ha betalt nærmere 50 000 for utstyret vi har valgt bort utfra listepriser. Da ser jeg bort fra vinterdekk (det er samme på begge) og farge, demobilen koster egentlig 11k mer med den fargen.

Men det er jo et poeng at bilen burde vært nedskrevet over dobbelt så mye. Kommer fram til at den kanskje skulle kostet mellom 506 (20%) og 569 000 (10%). Det er jo i alle tilfeller vesentlig mindre enn "tilbudet" jeg fikk.

Tenkte faktisk ikke så mye på avskrivning, men så på verdien av det vi fikk mot å ta en lite brukt bil. Blir sannsynligvis å takke høflig nei. Anser det det som usannsynlig at jeg får dytta prisen under 569 000. Blir jo selvfølgelig å prøve. Det er ikke så veldig viktig for meg at jeg får bilen på dagen, selv om jeg helst foretrekker det.

Absolutt å anbefale! Når du skal bytte inn denne bilen igjen vil du få et tap på at det er en 2025 modell, ikke 2026, så viktig å ikke betale 2026 pris for den nå.

Endret av Elgen-Hansi
Skrevet
Jotun skrev (På 10.4.2026 den 18.25):

19 toms begge eg. Kjip 😅

Får kikke litt.

Ikke kjip, smart! ;)

Er viktig å se på tester utført på grov nok asfalt! Hvis ikke får dekkene helt andre støyratinger enn det man vil oppleve på norske veier. Nokian Hakka Black 3 Silent Drive vinner typisk testene på støy på grovere underlag, er min erfaring. Et behagelig (mykt) og stille dekk.

Skrevet
The Very End skrev (1 minutt siden):

Når vi snakker om dekkstøy; er det noen vitenskapelige tester på de stilleste dekkene INNVENDIG i bil? Hjelper lite med lydtest utenfor bil.

Det kommer jo helt an på hvilken bil det er snakk om, isolasjon vil være ulik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...