Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iterion skrev (31 minutter siden):

Helt fair og ikke så overraskende sånn egentlig. Er forskjell på de skandinaviske landene med Norge i spissen og resten av verden. Elbiler er vel ikke spesielt populært i USA og i motsetning til i Norge kommer nok amerikanerne til å vise greit med misnøye dersom drivstoffprisene øker mye fremover. Dette vet nok også Trump. De er vel vandt til typ 10kr/l der? Som er latterlig billig dersom man tenker over det. Spesielt for middelklassen og oppover som gjerne har norske lønninger++. 

"On Wednesday, the average national gas price in the U.S. rose to $3.84 a gallon, up from $2.92 a month ago, according to AAA. A gallon of diesel has shot up to more than $5, the highest level since late 2022."

https://www.cbsnews.com/news/gas-prices-us-oil-iran-war/#:~:text=

3 USD/US Gallon gir en literspris på 2.525 NOK, så 10 NOK/liter ville gitt sjokk for samfunnet der borte!

Prisen er nok ganske godt subsidiert, virker det å være ganske samstemt om!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Forøvrig, overrasket over at vi ikke er kommet skikkelig i gang med å utnytte strøm i vannet. Verdens sterkeste malstrøm finner man jo rett i nærheten av Bodø (Saltstraumen), men det er flere steder i Norge med sterke malstrømmer som følger tidevannsbevegelsene.

Jeg vil tro det er noe vi i Norge raskt burde bli gode på, og vi har masse steder der slikt kan utnyttes. Finnmark inkludert.

Dette er forsket på, og prøvd i flere tiår. Det er for store tekniske og økonomiske utfordringer rundt dette, og det skal mye til at denne snur.

Skrevet
Iterion skrev (44 minutter siden):

Det er sant, men nå var vel drivstoffprisene forholdsvis høye(hvertfall her til lands), før Iran stengte Holmzstredet. Så jeg tror nok at dette fort vekk kan bli avgjørende for de som lenge har sittet på gjerde hva angår kjøp av elbil. Uansett om vi snakker ny eller brukt. Med unntak av kanskje USA, da. 

Fordelen nå er jo at man nå begynner å få veldig mange gode brukte elbiler på markedet, til en god pris. Men ja, er enig i det. Kjører man generelt lite og bruker bilen mest som et arbeidsredskap, så svir det nok ikke like mye i lommeboka. Med mindre ma kjører rundt i en Mercedes G-klasse da, hehe. Men da har man nok ganske så bra økonomi fra før av. 

Jeg har ikke finregnet på det, men det vil definitivt skyve vippepunktet nedover når det kommer til hvor kort man må kjøre for å fossilbil lønner seg. Men det er egentlig umulig å regne på uten å ha to konkrete biler å sammenligne.

• Liker 1
Skrevet
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Dette er forsket på, og prøvd i flere tiår. Det er for store tekniske og økonomiske utfordringer rundt dette, og det skal mye til at denne snur.

Tviler på om montering av store vannturbiner vil bli godt mottatt i saltstraumen for eksempel. Det er vel kanskje det havområde med størst mangfold og folk strømmer til fra hele verden for å dykke og fiske der

Skrevet

Riktig. "Vindmøller" i havstrømmer er som store stavmiksere for fisk i alle størrelser, hval, dykkere, trålposer og alt annet som måtte komme i veien. Det er vel en grunn til at det stoppet på teststadiet.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Riktig. "Vindmøller" i havstrømmer er som store stavmiksere for fisk i alle størrelser, hval, dykkere, trålposer og alt annet som måtte komme i veien. Det er vel en grunn til at det stoppet på teststadiet.

Og saltvann..

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Trenger vel ikke ha disse i vannet? Eller slik at "bladene" direkte treffer fisk? Har sett løsninger der delene i vannet er mer som store padleårer eller "potonger" som beveger seg, og så vil kraften disse presses med, gi effekt på generator som er i lukket rom.

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Trenger vel ikke ha disse i vannet? Eller slik at "bladene" direkte treffer fisk? Har sett løsninger der delene i vannet er mer som store padleårer eller "potonger" som beveger seg, og så vil kraften disse presses med, gi effekt på generator som er i lukket rom.

Jeg tror du må vise en skisse av hva du mener. Jeg har bare sett konsepter som de i spoileren:

Spoiler

Screenshot2026-03-22at17-10-50NyheterBrukte200millioneroggaoppiHammerfest.NbyggesverdensstrstetidevannsparkiSkottland.png.477568612015cd05441202bb29072372.pngScreenshot2026-03-22at17-06-58LagerhavstrmiLofotenNRKNordland.png.cb2831e814402e719bea3a0f042cc733.png

Screenshot2026-03-22at17-09-28KraftfrafloogfjreTu_no.png.f3095d9eccc0f9ddcc87fd5d7ccff3af.png

Screenshot2026-03-22at17-15-09HavstrmkraftWikipedia.png.26e1e5d733b4443055b50c129a614473.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (På 21.3.2026 den 10.51):

Det må være et helt spesielt nabolag hvor ingen har lovlige eksosanlegg, eller så har du selv et stort problem med hva du hører eller tror du hører. Jeg går ganske mye langs en godt trafikkert vei, og det som regel vanskelig å hør om det kommer en elbil eller noe annet bakfra. Det er hjulstøy som høres nå på vinteren uansett. (Kjører elbil selv....)

Jeg leser det som bagalitelisering uten forståelse for utfordringen, det er ganske jævlig å ha soveromsvindu ut mot en gjesteparkering hvor utslitte småbiler med romenske sjåfører som kjører for Wolt og Foodora står på tomgang mens de er ute og leverer eller venter på neste tur. Elbiler kan stå der med strømmen på i timesvis uten at de merkes.

Endret av mandela
  • Liker 2
Skrevet
mandela skrev (26 minutter siden):

Jeg leser det som bagalitelisering uten forståelse for utfordringen, det er ganske jævlig å ha soveromsvindu ut mot en gjesteparkering hvor utslitte småbiler med romenske sjåfører som kjører for Wolt og Foodora står på tomgang mens de er ute og leverer eller venter på neste tur. Elbiler kan stå der med strømmen på i timesvis uten at de merkes.

Du burde heller bekymre deg for at disse ved å kjøre for Wolt og lignende blir medlemmer av folketrygden. De er med på å presse det norske lønnsnivået nedover, samtidig som de opparbeider seg velferdsrettigheter.

Skrevet (endret)

Å bekymre seg for noe så diffust og usikkert er definitivt bortkastet tid. Støy fra ice biler er derimot en reell støyutfordring i noen situasjoner.

Endret av mandela
Skrevet
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Jeg tror du må vise en skisse av hva du mener. Jeg har bare sett konsepter som de i spoileren:

Vis skjult innhold

Screenshot2026-03-22at17-10-50NyheterBrukte200millioneroggaoppiHammerfest.NbyggesverdensstrstetidevannsparkiSkottland.png.477568612015cd05441202bb29072372.pngScreenshot2026-03-22at17-06-58LagerhavstrmiLofotenNRKNordland.png.cb2831e814402e719bea3a0f042cc733.png

Screenshot2026-03-22at17-09-28KraftfrafloogfjreTu_no.png.f3095d9eccc0f9ddcc87fd5d7ccff3af.png

Screenshot2026-03-22at17-15-09HavstrmkraftWikipedia.png.26e1e5d733b4443055b50c129a614473.png

Jeg er ikke god å tegne eller skissere, så jeg tenker å forklare med tekst istedet.

Man kan ha en finne eller åre i vannet, som beveges i den retningen vannet strømmer. Denne kobles til en fjærbelastet eller hydraulisk innretning som trekkes eller skyves på. Retningen kan være vannrett eller loddrett. Altså litt av samme prinsippet som med bølgekraft som får et element til å bevege seg opp og ned i vannet, bortsett fra at dette "stempelet" ikke trenger å være i vannet.

Når dette skjer, vil kraften gå via en generator som kan stå i et lukket kammer enten under eller over vann. Generatoren vil utvikle elektrisk energi basert på kraften den dyttes med.

Eller som her med en svensk-utviklet "drage" som flyter i vannet, men er koblet til en innretning som gjør tilsvarende.

https://minesto.com/our-technology/

Ellers er det jo og forsøk med "tidevannsbasseng" der vannets strømninger presser vann inn "basseng", som genererer kraft basert på vannet som strømmer gjennom rørene. Så må jo og vannet tømmes, og da skjer det samme, man "høster" av energien som brukes når vannet strømmer ut igjen.

https://www.tu.no/artikler/norske-oppfinneres-turbinteknologi-kan-bli-brukt-i-britisk-tidevannseventyr/367589

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Snowleopard said:

3 USD/US Gallon gir en literspris på 2.525 NOK, så 10 NOK/liter ville gitt sjokk for samfunnet der borte!

Prisen er nok ganske godt subsidiert, virker det å være ganske samstemt om!

Matten din er ikke av de beste akkurat her. Jeg så National average der borte nå var på ca 4 $ per gallon. 

Enkel AI gav helt feil svar, man måtte gå dypere. Men matten er jo ganske enkel. Ikke helt riktig USD kurs men nokså korrekt

Step 3: Calculate the Price in NOK per Liter

Using the conversion factors:

1. Price in USD per Liter:
    • $4 per gallon ÷ 3.785 liters per gallon ≈ $1.057 per liter
  2. Price in NOK per Liter:

• $1.057 per liter × 10 NOK per USD ≈ 10.57 NOK per liter

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Corepower tech har tilsvarende den svenske dragen, ankring mot bunnen, men genererer elektrisitet på mekanikk som er på innsiden av de gigantiske bøyene som er løsningen dems.

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Matten din er ikke av de beste akkurat her. Jeg så National average der borte nå var på ca 4 $ per gallon. 

Enkel AI gav helt feil svar, man måtte gå dypere. Men matten er jo ganske enkel. Ikke helt riktig USD kurs men nokså korrekt

Jeg tok som sagt $3 per gallon pga det var ca prisen før prisene hoppet opp. Googlesøk ga 28,69 NOK per gallon.

Delte så den prisen på 3,78541178 som var googles svar på 1 us gallon i liter.

Feilen må ha skjedd da jeg prøvde å deler 28,69 på 3,78541178, for jeg ser jo nå at det blir 7,579 og ikke 2.525. Kanskje det var fordi jeg gjorde det i google, og ved første innliming var det med punktum istedet for komma, og jeg bare endret til komma.

Det er den beste forklaringa på hva som kan ha skjedd... ;) 

• Liker 1
Skrevet

Begge de to teknologiene undervannskite og bølgebøye kan komme i veien for alt fra trålere til ubåter, hval og fisk. I tillegg er det kostbart med den robustheten som trengs. Hvis det koster mange ganger mer enn havvind for eksempel så kommer det ikke forbi konsept stadiet selv om det fungerer.

Ser du for deg disse bøyene eller den kiten i Saltstraumen, eller snakker du ikke lengre om det du startet med?

Skrevet

Beklager @Simen1, men jeg orker ikke forklare deg.

Les om igjen, så ser du at jeg i egne avsnitt nevnte andre alternativer for løsninger for å skape tidevannsenergi. Altså separat fra det jeg nevnte som løsning for tidevannsstrømmer i fjordene.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (37 minutter siden):

Takk for bra innspill. Så 10 kr/l stemte ganske så greit med andre ord da hehe. 2.5 kr/l hørtes i overkant billig ut @Snowleopard😂 Det vil uansett si under halv pris ift Norge, hvilket er ganske så vilt vil jeg si. Kan nesten ikke huske sist jeg så drivstoff til 10.5 kr/l i Norge! Er ikke rart i at det ikke er inn med elbiler der da vettu. I tillegg har vel Trump kuttet det som er av subsidier til elbiler så de får sånnsett ikke noe særlig med fordeler heller. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Iterion said:

drivstoff til 10.5 kr/l i Norge

Det var 9.99 en liten periode under corona nedstengingen. Nesten tomme veger også på den tiden. Så det er ikke umulig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...