Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

Da jeg hadde elbil så kjørte jeg ved ett tilfelle rundt 10 000 km mellom to hurtigladinger. Prøv å kjør 10 000 km mellom to tankfyllinger med bensinbil..

Min 12 år gamle leaf har kun vært hurtigladet 1 gang i hele sitt liv 😅

Så den blir iallefall regnestykket mot drivstoff ganske interessant.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (24 minutter siden):

En bensin bil fyller 60liter i minuttet det er 36MW så selv om bilen utnytter ca 30% så blir det lading med 10MW 

Man trenger ikke nå samme hastighet først og fremst. Om det tar 3 minutt i stedet for 1 er irrelevant. Og, på strøm slipper du å holde strømkabelen mens den lader ;)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke nå samme hastighet først og fremst. Om det tar 3 minutt i stedet for 1 er irrelevant. Og, på strøm slipper du å holde strømkabelen mens den lader ;)

Jupp! Plugg in, gå på do, kjøpe seg en brus eller hente seg kaffe/te, plugge ut og kjøre videre. Det blir scenariet etterhvert når disse batteriene tar over. :thumbs:

• Liker 2
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Dette har man vel hørt i nærmere 10 år nå. Fortsatt ikke skjedd

Du ser ingen dreining i den retningen? For å si det pent. Kanskje løsne litt på skylappene?

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Nimrad said:

Og, på strøm slipper du å holde strømkabelen mens den lader ;)

Litt OT men husker i gamledager når man kjøre diesel så kunne man låse pumpen på? Iallefall dieselpumpen som jeg brukte mest funket det på.

Men de få gangene nå jeg må tanke biler på den grisete stasjonen så må jeg stå å holde. Den låsehaken gjør ingenting.

Er bare alle pumpene utslitt eller er det ikke lov med autofylling lenger?

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Litt OT men husker i gamledager når man kjøre diesel så kunne man låse pumpen på? Iallefall dieselpumpen som jeg brukte mest funket det på.

Men de få gangene nå jeg må tanke biler på den grisete stasjonen så må jeg stå å holde. Er bare alle pumpene utslitt eller er det ikke lov med autofylling lenger?

Så vidt jeg vet, ulovlig. Lovlig i Sverige ihvertfall, der jeg fikk testet "trikset", men den stoppet ikke når tanken var full. Heldigvis stod jeg rett ved og kunne stoppe den manuelt, og tørke sølet av bilen! Det var med bensinbil, så mindre grisete. Og rakk ikke bli så masse på bakken fordi jeg fikk stoppet det kjapt!

Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Er bare alle pumpene utslitt eller er det ikke lov med autofylling lenger?

Skulle ikke meg forundre, men reiser du på tungbilpumpene så tror jeg det er der fortsatt

Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

Du ser ingen dreining i den retningen? For å si det pent. Kanskje løsne litt på skylappene?

Du sier at ICE plutselig blir ubrukelig. Hvis alle ICE motorer slutter å fungere i morgen vil hele samfunnet i seg selv stoppe opp. All tungtransport f.eks. Kjøper du varer i butikk eller nettbutikk er du totalt avhengig av slik transport.

Jeg tror det kan være skadelig for overgangen til elektrisk fremdrift at såpass mange som har "gått over" til elektrisk drift blir så ensporet. Det er som at man har sett Jesus, og at man ALDRI for enhver pris skal kjøre noe fossilt igjen. Ethvert kjøretøy har sin nytte og bruksområde. Det finnes ikke EN type bil som løser alle behov. Ikke minst har man hobby og entusiast biler. 4x4 elsuv med apper, skjermer og ledlist er ikke akkurat noe for entusiaster av bil. 

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Da jeg hadde elbil så kjørte jeg ved ett tilfelle rundt 10 000 km mellom to hurtigladinger. Prøv å kjør 10 000 km mellom to tankfyllinger med bensinbil..

Jeg har kjørt enda lenger ca 25000mellom hurtigladinger. Har også fyllt diesel med en 6/4mm teflon slange fra oljefat. Det gikk hele natten men dieselen ble kjøpt inn rett før km på dieselbiler forsvant så det lønnet seg. Når jeg kjørte bensinbil brukte jeg to min fra jeg svingte av veien til jeg var på veien igjen med full tank. Hadde noen diesel biler man da fint kjørte 1200-1400km med Bensin bilene hadde mindre tank og gikk typisk 1000km på 55liter

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...