Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Jeg bruker Leafen fint lite. Kjøpte den i 2016 for 150.000kr for å pendle +20mil om dagen. Det var en tabbe

Det var litt av en tabbe ja. Vet ikke helt hvordan andre tenkte den gangen - men selv tenkte jeg at bilen måtte av minst 3.5 ganger wltp avstanden jeg skulle bruke den til for i det hele tatt vurdere kjøp.  Heldigvis er dagens biler en del bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Evil-Duck said:

Poenget er vel egentlig bare at det er ikke noe de fleste av oss trenger å ofre så mange tanker til. Har hørt slåendes lite om at det norske klimaet har vist seg å være ett reelt problem for noenlunde moderne elbiler. 

Nei vi får se om noen år om biler som lader fryste batterier har mere degradering enn andre..

Leaf har jo ganske ekstrem degradering hos noen..

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nei vi får se om noen år om biler som lader fryste batterier har mere degradering enn andre..

Leaf har jo ganske ekstrem degradering hos noen..

De mest ekstreme degraderings historiene jeg har hørt om leaf er fra de bilene som har kjørt i varmere klima hvor de rett og slett har kokt batteriene. 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Evil-Duck said:

De mest ekstreme degraderings historiene jeg har hørt om leaf er fra de bilene som har kjørt i varmere klima hvor de rett og slett har kokt batteriene. 

Ja fullading og varme er en veldig dårlig kombinasjon. Leaf sine batterier kokes jo selv i Norge på sommeren om man hurtiglader.

Skrevet (endret)

Har hatt rimelig drøy temperatur etter tredje hurtiglading på leafen. Det var i februar.

Ladet med 12kw på hurtiglader....

Tragisk at den kom uten noen form for batteritemp kontroll.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Det var litt av en tabbe ja. Vet ikke helt hvordan andre tenkte den gangen - men selv tenkte jeg at bilen måtte av minst 3.5 ganger wltp avstanden jeg skulle bruke den til for i det hele tatt vurdere kjøp.  Heldigvis er dagens biler en del bedre.

Den skulle gå 17mil eller noe sånt så tenkte det skulle gå hent fint med 8 timer lading mens jeg jobbet. Men det viste seg at 11 mil motorvei hver vei var i overkant. Nå ville jeg nok tatt en som går dobbelt så langt. Hadde 2018 Kona og da slapp jeg lading på jobb. Reiste med 80% og hadde 20-30% når jeg kom hjem. 

Skrevet (endret)
42 minutes ago, Jotun said:

Har hatt rimelig drøy temperatur etter tredje hurtiglading på leafen. Det var i februar.

Ladet med 12kw på hurtiglader....

Tragisk at den kom uten noen form for batteritemp kontroll.

Føler Leaf er litt unnskyldt som var såppas tidlig ute med bilen sin. Er vel enda mere tragisk at nye biler kommer uten det 😅

Screenshot_20260201-164328.Photos.png

Som nevnt tidligere har de endelig fikset dette på 2026 modellen og den lader vesentlig raskere nå som den har mulighet til å varme batteriet.

Men går mange BZ4X taxier her i området og dette må da koste mye tid å penger..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
28 minutes ago, Jotun said:

2018 modellen skulle hatt det. Grusom rapidgate.

Ionic har jo full kontroll lading etter lading.

2018 modellen er jo bare en sminka 2011 da. Innmaten er meget lik. Kan ta batteriet fra en 2025 modell å stappe i en 2011...

20 minutes ago, kremt said:

Ja 38 kwh ioniq lader virkelig bra, 35-40 kW på lading etter lading som maks. 

De har vel luftkjølt batteri. Bare en liten vifte hjelper på det.

Skrevet
3 minutes ago, kremt said:

Det er nok feil

28 kwh vs 38 kwh

Ser ut som frostvæske til 1000 kroner literen på den også. Batteriet er samme som Kona 38 kwh. Spenningen er bare 300 volt og det er noe av grunnen til treg lading. 

Ahh ja tenkte på 28kWt som har luftkjølt batteri. Den lader som bare juling den. Får vel sånn 60kW som er bra på det lille batteriet.

Hyundai innførte kjølevann av gull på den og ja..

Skrevet (endret)

Leaf er på godt og vondt en svært simpel bil, den har sine problemer temperatur styring av batteripakken av selvforklarende grunner, men det er og en bil som de fleste klarer å fikse og oppgradere om en har godt nok løfteutstyr, og med simplisitet kommer jo og ofte driftsikkerhet. 

Endret av Evil-Duck
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Leaf er på godt og vondt en svært simpel bil, den har sine problemer temperatur styring av batteripakken av selvforklarende grunner, men det er og en bil som de fleste klarer å fikse og oppgradere om en har godt nok løfteutstyr, og med simplisitet kommer jo og ofte driftsikkerhet. 

Ja ikke misforstå. Vi er superfornøyd med bilen til den bruken vi kjøpte den for.

Selv om den ikke holdt i nærheten av noe de lovde og er full av rariteter som er litt irriterende 😅

Men fra 18 til nå og kun noe rust i en fuge i bakluke og bremsene da. De klarer eg ikke holde innenfor kravene uten å gjøre vesentlig mer enn vi har gjort som var smøring på servicene.

Kompis med Ionic 28kwh som kjøpte samtidig som oss. En helt annen kvalitet på elbil biten.

Endret av Jotun
Skrevet (endret)

Jeg ser at litium batterier i andre sammenhenger ofte spesifiseres med lading over 0 grader, og bruk over -20 grader. Så sikkert en fordel å ha varming av batteriet i en bil. Ellers kan en også passe på å lade når batteri er varmt nok.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Svein M said:

Jeg ser at litium batterier i andre sammenhenger ofte spesifiseres med lading over 0 grader, og bruk over -20 grader. Så sikkert en fordel å ha varming av batteriet i en bil.

Og i andre sammenhenger brukes det gjerne NMC batterier også - så tilsvarende kjemi også. Det som er litt bekymrende.
Slo meg forøvrig at dronen min også nekter å lade batteriene sine om de er for kalde, så selv de har tenkt på beskyttelse mot dette.
Mens visse elbiler kjører på.

Tro om de fleste vet at batterigarantien de gjerne har bare gjelder degradering over 70% noe som er veldig mye

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (49 minutter siden):

Jeg ser at litium batterier i andre sammenhenger ofte spesifiseres med lading over 0 grader, og bruk over -20 grader. Så sikkert en fordel å ha varming av batteriet i en bil.

Her er spesifikasjoner på battericellene som brukes i trillingene (Mitsubishi/Citroën/Peugeot), ser at de kan lades ned til -25 grader, men med kraftig redusert ladestrøm, 10A i forhold til 125A i området +10 til +40 grader
Cellene er av type GS-Yuasa-LEV50N 
Over 40 reduseres igjen maks ladestrøm, det er vel som forventet
(Jeg bruker dem i ett lite solcelleanlegg, derfor hadde jeg databladet tilgjengelig)

image.thumb.png.4f73eef82dcd14cd6addff32ebf495be.png

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke slik at 0C er en magisk grense.

Ved lading flyttes lithiumioner fra katoden til anoden. Anoden er lagd av grafitt eller silisiumdoipet grafitt for alle vanlige li-ion batterier (LTN er et markant unntak). Når li-ionene når anoden må de bevege seg inn i den porøse strukturen til anoden (interkalering). Hvis de bare blir liggende på overflatten vil man ende med å nøytralisere for mye ioner nær hverandre slik at de danner metallbindinger og på den måten gir opphav til plettering og etter hvert dendrittformasjon. Lithium bundet i metallbindinger  vil ikke lengre være tilgnengelig for batteriet. Både LFP og NMC bruker samme type anode, så forskjellen i lav temperaturytelse er nok mer knyttet til mobilitet i katoden eller potensiellt karakteristiske matrialer i separator eller elektrolytter de kjemiene bruker.

Kulde begrenser mobiliteten til ionene og er grunnen til at lading ved lave temperaturer er problematisk siden det øker pletteringsraten på anoden. Men jo lavere ladestrømmen er jo mer tid har ionene på å interkalere seg i anoden. 

å ikke lade ved 0C eller lavere er en tommelfingerregel, men en batteriproidusent kan fint lage en mer detaljert karakterisering av cellen og vil kunne sette (lave) ladestrømmer som også fungerer bra på noe lavere temperaturer. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...